Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelejulkalender - Teknikdiskussion web och html

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1797
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r nov 25, 2021 1:16 pm    Rubrik: Ukulelejulkalender - Teknikdiskussion web och html Svara med citat

Min ursprungliga tanke med ukulelejulkalendern p� webben var att ha en sida med l�nkar till mp3:or. Min tanke var att jag skulle l�gga upp dem "maunellt" s� att det kom till en ny l�t varje dag och ber�va alla "fuskare" m�jligheten att "�ppna luckor" i f�rv�g.

Att dessutom ha bilder som visas n�r man klickar p� l�nken - motsvande att �ppna en lucka - tyckte jag var �verkurs. Men egentligen �r det ju inte s�rskilt m�rkv�rdigt alls.

Den l�sning jag nu �verv�ger �r att g�ra 24 html-sidor d�r allt �r lika f�rutom att det tillkommer en mp3-l�nk och en bild f�r varje sida. D� �r det bara att ftp:a upp den nya sidan strax efter tolvslaget varje dag.

Men kanske finns det n�got enkelt s�tt att �stadkomma en "villkorsslinga" som kollar datum och "IF [datum] > X THEN [visa bild och URL]" typ?

F�rslag mottages tacksamt.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 200
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r nov 25, 2021 5:18 pm    Rubrik: basic = bra Svara med citat

En villkorsslinga som kontrollerar datum kan bli knepig.

Antingen l�gger man den som ett JavaScript i en HTML-sida och det exekveras lokalt p� var och ens dator. Den strategin har flera nackdelar, men fr�mst s� beh�ver man bara st�lla om klockan p� sin dator f�r att �ppna framtida sidor. Det �r ocks� sv�rt att f� �ven marginellt s�kert.

Alternativet �r d� att man utf�r kontrollen p� webservern, med n�gon form av tidstyrd publicering av sidorna. Det �r betydligt s�krare, men kr�ver att man har en webbserver som st�der n�got slags scriptspr�k. PHP �r det spr�k som driver detta forum exempelvis. Slutligen m�ste man skriva ett litet program i det spr�ket och installera p� servern. Ganska omst�ndigt skulle jag s�ga, om det bara g�ller totalt 24 sidor.


MVH/Anders

PS.
Du kan ju unders�ka att skapa en schemalagd �verf�ring av filerna p� din dator?, s� beh�ver den bara vara p� vi tillf�llet f�r �verf�ringen.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Zmolker



Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 76
Ort: l�ngtbortistan

Inl�ggPostat: tor dec 14, 2021 7:49 am    Rubrik: Svara med citat

Till n�sta �r, f�r vi m�ste v�l g�ra en n�sta �r �x�, s� kan nog jag grejja en kille som skriver en julkalender som uppdaterar sej sj�lv utefter en servers klocka eller liknande...

Han �r s�n d�r n�rd ni vet (s�ger vi p� ukulelekommissionen Wink )
_________________
Zmolker

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006