|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1797 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r nov 25, 2021 1:16 pm Rubrik: Ukulelejulkalender - Teknikdiskussion web och html |
|
|
Min ursprungliga tanke med ukulelejulkalendern p� webben var att ha en sida med l�nkar till mp3:or. Min tanke var att jag skulle l�gga upp dem "maunellt" s� att det kom till en ny l�t varje dag och ber�va alla "fuskare" m�jligheten att "�ppna luckor" i f�rv�g.
Att dessutom ha bilder som visas n�r man klickar p� l�nken - motsvande att �ppna en lucka - tyckte jag var �verkurs. Men egentligen �r det ju inte s�rskilt m�rkv�rdigt alls.
Den l�sning jag nu �verv�ger �r att g�ra 24 html-sidor d�r allt �r lika f�rutom att det tillkommer en mp3-l�nk och en bild f�r varje sida. D� �r det bara att ftp:a upp den nya sidan strax efter tolvslaget varje dag.
Men kanske finns det n�got enkelt s�tt att �stadkomma en "villkorsslinga" som kollar datum och "IF [datum] > X THEN [visa bild och URL]" typ?
F�rslag mottages tacksamt. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 200 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r nov 25, 2021 5:18 pm Rubrik: basic = bra |
|
|
En villkorsslinga som kontrollerar datum kan bli knepig.
Antingen l�gger man den som ett JavaScript i en HTML-sida och det exekveras lokalt p� var och ens dator. Den strategin har flera nackdelar, men fr�mst s� beh�ver man bara st�lla om klockan p� sin dator f�r att �ppna framtida sidor. Det �r ocks� sv�rt att f� �ven marginellt s�kert.
Alternativet �r d� att man utf�r kontrollen p� webservern, med n�gon form av tidstyrd publicering av sidorna. Det �r betydligt s�krare, men kr�ver att man har en webbserver som st�der n�got slags scriptspr�k. PHP �r det spr�k som driver detta forum exempelvis. Slutligen m�ste man skriva ett litet program i det spr�ket och installera p� servern. Ganska omst�ndigt skulle jag s�ga, om det bara g�ller totalt 24 sidor.
MVH/Anders
PS.
Du kan ju unders�ka att skapa en schemalagd �verf�ring av filerna p� din dator?, s� beh�ver den bara vara p� vi tillf�llet f�r �verf�ringen. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Zmolker
Registreringsdatum: 31 maj 2006 Inl�gg: 76 Ort: l�ngtbortistan
|
Postat: tor dec 14, 2021 7:49 am Rubrik: |
|
|
Till n�sta �r, f�r vi m�ste v�l g�ra en n�sta �r �x�, s� kan nog jag grejja en kille som skriver en julkalender som uppdaterar sej sj�lv utefter en servers klocka eller liknande...
Han �r s�n d�r n�rd ni vet (s�ger vi p� ukulelekommissionen ) _________________ Zmolker
living the zmolklife |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|