Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet den 2.a oktober 2006
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: m�n okt 02, 2006 10:18 pm    Rubrik: M�tet den 2.a oktober 2006 Svara med citat

D� har det som flera av v�ra kommission�rer s� l�nge efterfr�gat ocks� slutligen intr�ffat i verkligheten. Vi har f�tt ett m�ldatum f�r ett Hard Rock gig", n�mligen valfri adventss�ndag under innevarande �r.

R�kade passera v�r v�rd, tillika VD p� Hard Rock Caf�, Peter Bennysson, p� v�gen ut efter dagens ukuleletr�ff. Stannade f�r att artigt tacka honom f�r hans visade v�nlighet o generositet med att �n en g�ng l�na ut lokalerna till oss, d� han sj�lv tar upp fr�gan n�r vi t�nkt oss genomf�ra v�r ukulele-rock-show p� Hard Rock?! Gement, skurkaktigt, ja inte vet jag, k�nde mig trots dagens tidigare m�tesdiskussioner p� temat �nd� hyggligt of�rberedd p� fr�gan.

D� b�sta s�ttet att vinna tid i ett tr�ngt l�ge �r att f�rs�ka besvara ev of�rberedda fr�gor med en n�gon listig ny fr�ga (och d� jag misst�nkte att ev fr�gor om t ex den globala uppv�rmningen inte skulle fungera som avledande man�ver) s� kom jag mig �nd� inte f�r att fr�ga n�got annat �n n�r han eventuellt t�nkt sig att det skulle passa. Jo, varf�r inte n�gon av kommande adventss�ndagar nu under 2006.

S� h�r �r vi nu, en ukulelekommission fylld med talangfyllda ukulelekommission�rer, en v�rd fylld med f�rv�ntningar, en v�rld fylld med m�jligheter samt fyra alterantiva adventss�ndagar under 2006 att rocka loss p�.

Allts� dags att starta dags att starta planeringen o f�rberedelserna f�r v�rt f�rsta Hard Rock Caf� gig n�gonsin. Time to go rockin' alla ukulelekommission�rer.

L�gger �ven in detta inl�gg under tr�den "Spelningar - Hard Rock spelningen" s� vi kan forts�tta diskussionerna d�r, allt f�r att inte forumpolisen ska bli ledsen Smile
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:36 am    Rubrik: Svara med citat

Forumpolis <== glatt leende f�r att diskussionen om adventsgigget p� HRC f�resg�r i tr�den http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=249

och inte h�r.

N�r jag samlat mig, ska jag formulera en mer personlig syn p� dagens m�te Wink
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 1:22 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
N�r jag samlat mig, ska jag formulera en mer personlig syn p� dagens m�te Wink

Jag har inte samlat mig men nyss hemkommen s�...

Kv�llens tr�ff var alldeles, alldeles underbar. Underbara medkommission�rer,
underbara l�tar, underbar coachning av Ukulelefantomen (m.fl.).
Ett alldeles underbart nachspiel p� Lion bar, ett alldeles underbart
och upplytfande eftersnack p� Sveav�gen och avrundning med en
alldeles underbar taxichauff�r. Naturligtvis fick hon b�de se och h�ra
vad som g�mdes i det stora basetuiet. Hon �lskade ljudet av ukulele!

Tack alla! Som extra bonus hade jag n�jet att vara kv�llens st�mgaffel.

Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument

Ev. �vriga kommentarer i morgon.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 5:43 am    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
.... och avrundning med en alldeles underbar taxichauff�r. Naturligtvis fick hon b�de se och h�ra vad som g�mdes i det stora basetuiet. Hon �lskade ljudet av ukulele!

�r du verkligen alldeles s�ker p� att du uppfattade henne helt r�tt, menar att det kan ju vara r�tt bullrigt i en taxi, typ!? Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 6:38 am    Rubrik: Svara med citat

Det l�ter underbart J�rgen!! Very Happy Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

Ibland �r jag s� glad att jag inte �r taxichauff�r.....
Jag �r ocks� r�tt n�jd med att f�r en g�ngs skull inte vara bland de allra sista som l�mnar eftersnacket. Fast det tog emot att vara f�rnuftig Smile

Jag t�nkte skriva n�got unikt och f�rklarande om m�tet, men det v�sentliga �r redan sagt. Jag skickar mina bilder till Robert i kv�ll om jag har uppladdade batterier att s�tta i kameran. Eller f�rresten jag har ju en ny dator med kortl�sare i. Det kan ju vara ett tillf�lle att prova den funktionen. N�ja p� n�got s�tt kommer de bilder jag hann ta innan batteriena packade ihop att dyka upp.

Har n�gon n�mnt att det var ett�rsjubileum p� HRC. Bara en s�n sak!
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

ukulelerud skrev:
J�rgen skrev:
.... och avrundning med en alldeles underbar taxichauff�r. Naturligtvis fick hon b�de se och h�ra vad som g�mdes i det stora basetuiet. Hon �lskade ljudet av ukulele!

�r du verkligen alldeles s�ker p� att du uppfattade henne helt r�tt, menar att det kan ju vara r�tt bullrigt i en taxi, typ!? Wink


Bullrigt? I en taxi? Med en full ukulelespelande J�rgen i? Kan jag inte t�nka mig Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 11:09 am    Rubrik: Bilder! Svara med citat

Lasse Ruud har skickat mig bilder som jag lagt upp. De finns h�r:

http://www.ukulelekommissionen.se/2okt2006.html

Jukkalele skrev
Citat:

Jag �r ocks� r�tt n�jd med att f�r en g�ngs skull inte vara bland de allra sista som l�mnar eftersnacket. Fast det tog emot att vara f�rnuftig Smile


Det enda f�rnuftiga hade varit att skippa eftersl�ckningen helt och h�llet k�nns det som. Visst var det trevligt. Men priset man f�r betala nuf�rtiden. Evil or Very Mad
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

Okej. Skit i det d� Jukka Smile Jag k�nner iallafall en lust att sammanfatta m�tet fr�n maj pojnt �v vjuv:

De tystl�tna nordborna hade under en m�nads tid f�rberett sig inf�r resan.

Sina vapen hade de putsat hemma i stugorna samtidigt som de tr�nat f�r striden. �ven om deras f�rdigheter vida skilde sig var f�rberedelserna i stort desamma, gammal som ung f�ktade de ivrigt mot visualiserade motst�ndare medan de utst�tte sina gutturala krigsrop i skydd av sina hemman. Flera av dem hade ocks� inf�r veckotinget stoltserat med sina nyvunna f�rdigheter vilket tagits emot med f�rtjusning av de �vriga.

V�l framme vid viken d�r skeppet l�g ankrat hade man dukat till fest. En av j�ntorna, som samlats f�r att bevittna avf�rden, fyllde de v�derbitna m�nnens krus med skummande mj�d medan den slaktade kon portinerades ut p� orientaliskt vis, inkl�mda i v�lj�sta kornbullar. M�nnen smackade bel�tet och flera av dem bredde p� tjocka lager av pepparrot p� bullarna vilket gjorde den kulinariska upplevelsen till en f�rsmak av den kommande bataljen. Allteftersom bes�ttningen anl�nde blev sp�nningen allt st�rre och det dr�jde inte l�nge f�rr�n Byh�vdingen inte l�ngre kunde b�rga sig. Han st�llde sig p� bordet och stampade med st�veln s� att �lmuggarna skvalpade; Havet kallar, sv�rdet i skidan har bidat sin tid, nu vill det svingas i vikingastrid!
M�nnen h�rde hans kall och br�t upp i tumult. -Mot skeppet! Rungade karlarna unisont medan de kampads om att f� en bra plats i l�ngb�ten.

-St�m upp! Ropade en av de mer tongivande �rnarna och med ens n�dde skramlet �ronbed�vande h�jder. M�nnen l�t de blanka sv�rden vandra fr�n hand till annan under skrammel och sorl men nu ville rorsman f� fart p� skeppet och beordrade �ror i sj�n. Och med ens steg bruset fr�n havet och b�ten tog fart.

Men aj s� det kr�ngde.

"Still i b�ten" Det var en av de mer �rrade k�mparna som farit upp. "Ska man ro ska det vara i takt! Fatta �rorna och ro till trummans skall och f�r b�velen, ska det ros s� ska det sjungas, s� sjung f�r vad Ni �r v�rda! Och det roddes och det sj�ngs hela v�gen till landet d�r lejonen dricker.

Och d�r hade det rotts �n idag om inte rorsman sj�lv till skramlet av den lilla lilla dolken i den stora stora skidan hade rott iv�g i en taxib�t till sitt egenh�ndigt resta tabernakel.

-fin-
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Raskt ristade runor!
Redbara rungande r�ster r�to riktigt r�digt.

Eller i Haikuform kanske:

Regnblanka gator
Rockreliker p� v�ggen
Ukuleledags
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Lirar litet str�nginstrument -- Jag inst�mmer med samtliga f�reg�ende ang�ende m�tet. Inspirerande och kul.

Ucke-fantomen visade p� en viktig sak: behovet av att n�gon samordnar de gemensamma anstr�ngningarna f�r att undvika kakofoni. Och f�r att vi ska utvecklas tillsammans! Hans Stetsonhatt-arrangemang och -direktiv var en kick i r�tt riktning. Pl�tsligt k�ndes det som om... ja, f�r vi h�lla p�... kanske... vi kan genomf�ra n�got orkestralt! Inspiration kallas det! Very Happy

Inte minst inf�r en eventuell HRC-spelning beh�ver vi en kapellm�stare... eller snarare en maestro. Ingen anarkistisk tr�ngsel, allts�. Som jag upplevde det hade denne Maestro presenterat sig sj�lv.

V�ldigt arg -- Jag var s�ledes heln�jd... s�n�r som p� efterspelet!!!

Fantomen och jag stod och pratade. Han kunde inte stanna. Men n�r han skulle g� och jag sj�lv tr�ngtade efter en gemensam pilsner blev jag besviken: alla var f�rsvunna. Kommissionen hade l�mnat Hard Rock Caf� och dragit vidare. Utan ett ljud till undertecknad! F�ljden blev att jag ocks� gick hem. -- Gr�ter
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 75
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Mad, but they�ve been to a university...


/Edmond Rostand:Cyrano de Bergerac/

H�gel hann f�re, men det skapade en ny po�ng... Idea
Tack H�gel
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Sorry H�gel. Det hade varit trevligt att ha dig med. Och Bengt, fast han kunde ju tydligen inte i alla fall....

Jag s�g att ni stod och pratade p� ena sidan baren. Vi andra passade p� att best�lla �l och f�rs�ka f� ett bord s� l�nge. Det fick vi inte. D� gick vi ut och satte oss i ett h�rn av uteserveringen. D�r h�ll vi till under den tid det tog att inmundiga den nyinf�rskaffade maltdrycken. V�r irritation �ver oviljan att bereda plats inne i lokalen kombinerat med livaktiga diskussioner av olika slag, instrumentbytande och lumparminnen gjorde att n�r vi sedan lyfte p� v�ra respektive h�ckar var vi �vertygade om att vi var de sista p� plats. Det tror jag nog fortfarande. Du hade f�rmodligen g�tt vid det laget och med t�rarna forsande ur �gonen var det troligen sv�rt att skymta oss i dunklet. Likaledes torde det ha varit sv�rt att h�ra oss �ver ljudet fr�n h�gtaleriet.

Fantomen: Skrev Rostand verkligen p� engelska??? Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 75
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:49 pm    Rubrik: Svara med citat

... i Anthony Burgess �vers�ttning
trodde varje man med Haiku-bildning k�nde till den Cool

UF
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 1:03 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:

Ucke-fantomen visade p� en viktig sak: behovet av att n�gon samordnar de gemensamma anstr�ngningarna f�r att undvika kakofoni.


Det �r det vi har faddrarna till. Den som faddrar en l�t ska ansvara f�r den konstn�rliga tolkningen, eventuellt ge speltips f�r sv�rspelade partier etc samt med j�rnvilja genomdriva sin tolkning.

Ucke-fantomen visade p� en viktig sak: Vi m�ste spela i takt. Det �r liksom grundf�ruts�ttning 1A och han visade p� ett s�tt att �stadkomma denna takt.
Vi borde mao f�rs�kra oss om att vi har en trumma (trummis) eller en bas (basist) eller annan rytmmakare p� varje m�te. (En ny befattning?)

H�gel skrev:
Kommissionen hade l�mnat Hard Rock Caf� och dragit vidare. Utan ett ljud till undertecknad! F�ljden blev att jag ocks� gick hem. -- Gr�ter


Ser att Jukkalele redan kommenterat medans jag kn�pade in det ovanst�ende. Vi gjorde en miss! Du borde varit med!


Jukkalele skrev:
lumparminnen


Brr. Kanske inte s� stor f�rlust iaf att du inte var med!?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006