Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

STOCKHOLMS KULTURH�ST
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis sep 12, 2021 11:06 pm    Rubrik: STOCKHOLMS KULTURH�ST Svara med citat

Medan jag sitter h�r o v�ntar att reprisen p� Musikministeriet skall b�rja (ni har v�l inte missat detta synnerligen underh�llande program p� SVT?) passar jag p� att ber�tta vad vi har att se fram emot i kulturSthlm denna h�st (jag �r ju en stor kulturmissbrukare).

LISTA utan prioriteringsordning
1) RENT -Se Linda Bengtzing g�ra bort sig big time p� G�ta lejon! Hon �r visserligen charmig, sprallig och s�t, men sjunga kan hon inte. Jag f�rv�ntar mig fiasko.

2) ISRAEL GALVAN -En av flamencodansens giganter som k�r utbrytarstilen; fulflamenco! Missa inte!

3) SINGIN' IN THE RAIN -Kallas musikalernas musikal, say no more. Karl Dyall, stepp, vatten - you can't ask for more.

4) LISE & GERTRUDs julkonsert -Har ni missat Lise & Gertrud "v�rldens mest udda coverband"? G�r bot!

5) MOMO eller KAMPEN OM TIDEN -Ni kommer v�l ih�g Michael Endes bok? G�r p� stadsteatern.

6) VOLVER -Pedro Almadov�rs senaste film har svensk biopremi�r 29/9.

7) MARIE ANTOINETTE -Svensk biopremi�r i h�st.

8) VIBAFEMBA p� Scalateatern kan ocks� vara ngt att se fram emot.

9) GLOBENS LUCIAKONSERT -Minst en g�ng i livet b�r man se den.

Vad har jag missat?
/Zan - Undrar om jag har stukat/har en spricka i en t�? Det g�r f�rbaskat ont.
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: ons sep 13, 2021 9:11 am    Rubrik: Svara med citat

Oj. Himla massa mysiga grejer. Konstaterar med lite sorg i hj�rtat vad livet som gift och fotbollspappa har gjort med kulturkonsumenten Christian. Han har skrumpnat ihop p� grund av undern�ring. Jag har inte bevistat ett enda kulturevenemang sedan jag var med familjen p� lilla sj�jungfrun p� dansens hus i vintras.

F�rklaringen �r lika enkel som tragisk. Jag har inte haft n�gon att g� med och jag kan inte njuta kultur i ensamhet. Alla mina kolla-p�-dans/blues/jazz/teaterkompisar fr�n universitetet och tidigare f�rh�llanden har, liksom jag, blivit slavar under familjelivets krav och plikter vilket g�r att varje ansats till halvspontan aktivitet �r ungef�r lika realistisk som att bestiga Mount Everest. (En och annan har dessutom drunknat i en sj� av r�dvinsflaskor eller flytt det kalla Norden), Det har lett till att jag halvt omedvetet f�rtr�ngt mitt tidigare stora behov av att se andra m�nniskor uttrycka sin krativitet och musikalitet, sina dr�mmar och sin str�van.

Zandra min v�n, du ska f� ett litet hugg dock;
Att kolla p� Linda Bengtzing i syfte att se henne g�ra bort sig k�nns tragiskt. Visst sjunger hon inte s�rskilt bra och dansar even worse men flickebarnet �r �kta, vill mycket och f�r mycket. Jag tycker s�nt �r h�rligt. Hon manifesterar m�nga unga m�nniskors dr�mmar vilket �r en sk�n motvikt till sl�ttermaskinerna i Idol och liknande program.

Den enda jag har t�nkt g� och se p� din lista �r min barndomskompis Kalle Dyall i Singing in the rain. Frugan gillar musikaler vilket g�r det till ett genomf�rbart projekt.

Jag skulle dock g�rna se allting p� din lista. Och mer. Men vad? Jag �r l���ngt ifr�n up-to-date. Finns det n�gon sj�laslitande blues eller Cajun att bevista n�nstans? Det �r vad jag k�nner ett ruskans sug efter denna sj�lvrannsakan du startade hos mig Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons sep 13, 2021 10:38 am    Rubrik: Svara med citat

Aj, d�r fick jag en kn�pp p� nosen. Visst �r Bengtzing �kta o h�rlig. Det var nog elakt formulerat av mig att uttrycka mig som jag gjorde. Dock tycker jag att det �r synd att de inte tog in ngn annan i huvudrollen d� det finns s� m�nga fantastiska s�ngerskor/danserskor som g�r utan jobb.
Observera dock att jag betalat 500 pix f�r en biljett + k�pt dvd:n + l�nat noterna, s� jag l�gger ned en del tid p� f�rest�llningen. (Jag g�r allts� inte o ser den enbart pga bengtzing, utan framf�r allt f�r att jag vill se musikalen.)

Till spontana kulturbes�k kan kanske Fasching eller Glenn Miller Caf� vara ngt?
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: ons sep 13, 2021 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Still need the date... Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: ons sep 13, 2021 9:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Men k�ra v�n, vilken tur att du l�rt k�nna ett helt g�ng ucken�rdar, d�!
You just have to ask... Idea

Annars kan man g� ensam. ((En redig kvinna knullar sig sj�lv, som jag brukar s�ga. Kanske inte lika kul, men det funkar.))
Till �verst p� sidan
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons sep 13, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

(Det var allts� jag som skrev det ovan skrivna. M�ste l�ra mig att komma ih�g logga in f�rst.)

/Zan - gillar partyhattar skarpt, alltid festligt
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tor sep 14, 2021 1:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
En redig kvinna knullar sig sj�lv, som jag brukar s�ga


oj, jo visst skulle jag g�rna kultura med dig v�nnen men d� f�r du lova att inte h�lla p� med ovanst�ende under evenemanget, d� f�r jag nog sv�rt att koncentrera mig... Embarassed

Aprop� kultur s� gl�mde jag helt bort ukulelefantomens revy...
(Hade han dykt upp och promotat p� senaste kommissionsm�tet hade jag nog kommit ih�g det) Var det n�gon som s�g den?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 14, 2021 3:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Om kulturen faller mig p� l�ppen s� g�r det �ven bra att kolla med undertecknad.
Har man ingen familj s� �r det bara jobbet och diverse
f�reningsaktiviteter som st�r (d.v.s. inte s� j�ttemycket). Wink
L�ttplanerad m.a.o...

�ven om jobbet r�tt vad det �r hoppar upp och biter mig d�r bak.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�st






Inl�ggPostat: l�r sep 16, 2021 1:19 pm    Rubrik: Svara med citat

OK alla intresserade kulturv�nner!
Vad s�gs om lite gratis stand-up comedy p� Norra Brunn? S�ndag 24 september kl 20 �r showtime.
Det �r "Testpiloterna" - komikerna k�r nyskrivet material p� publiken f�r att se om det �r ngt att h�nga upp i julgran. Brukar vara en h�jdare.

Momo eller kampen om tiden har jag �nnu inte k�pt biljetter till och kan gott t�nka mig lite s�llskap.
http://www.stadsteatern.stockholm.se/
Datum jag kan: 10 nov, 17 nov, 18 nov, 8 dec, 9 dec, 15 dec

Annars skall jag g� o se "Lady in the water" idag hade jag t�nkt.
Om ngn vill haka p� �r det fritt fram. Mitt mobilnummer finner man p� eniro.se

//Zan - hungrig
Till �verst p� sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 17, 2021 4:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Kultur �r trevligt. Det enda jag har inbokat �r ett operaabonnemang och det kunde vara trevligt med variation. Att Lise och Gertrud ska g�ra en julkonsert var f�r mig en nyhet. Den vill jag g�rna se. (Jag vill l�ra mig spela cello ocks�...) Ja det finns annat ocks� f�rs�s.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: s�n sep 17, 2021 8:03 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r kommer �nnu ett tips:
en sk�n kille som heter Lesli spelar p� Kvarnen m�n 25 sept kl 21. Han �r f�rband till Douglas Unger som har releasefest.
Kosta gratis.

Redan da'n efter spelar han p� Pet Sounds Bar. Kosta gratis.

G� in p� n�gon av dessa hemsidor o lyssna p� l�ten "Precious pearl"! Jag diggar honom skarpt.
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=24917672
eller
www.lesli.se

N�gon som hakar p�?

/Zan (Varf�r �r det bara jag som ger f�rslag p� evenemang?)
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: s�n sep 17, 2021 9:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Lesli k�nner jag Smile , han var tillsammans med min kusin Janni www.janina.se f�rut.Han �r faktiskt riktigt bra. Honom kan vi ju nog se Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: m�n sep 18, 2021 2:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Kanoners!
D� s�ger vi n�sta m�ndag p� kvarnen!

Din kusin verkar inte vara s� dum, du. Svante Henrysson p� sin debutskiva - respect! Bra verkar det g� f�r henne ocks�.
Musikalitet �r tydligen n�got som g�r i sl�kten! :P

/Z
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: fre sep 29, 2021 8:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Denna vecka har jag h�rt tre fantastiska nyheter:

1 G�teborgsoperans upps�ttning av Cats s�tts upp p� Oscarsteatern efter Singin' in the rain. Den l�r vara kanoners.

2 Oskar Blys upps�ttning av West Side Story g�r upp under n�gra veckor p� Chinateatern i nov/dec. Tyv�rr �r Regina Lund med i den, men annars tror jag det �r en r�tt bra cast.

3 Stacey Kent kommer hit! Konsert s�n 29 oktober p� Vasateatern, 295 balubas. Don't miss! Hon sjunger fr�n The Great American Songbook, o �r en riktigt bra s�ngerska i Ellas, Sarahs och andra storheters sp�r. Lite smakprov kan man f� h�r:
http://www.amazon.com/Lyric-Jim-Tomlinson/dp/B000CR7IS8/sr=1-1/qid=1159445751/ref=pd_bbs_1/002-9896115-1648014?
ie=UTF8&s=music


//Zan - musikaln�rd, mysjazz�lskare o v�gar vara kulturell -
Till �verst p� sidan
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: l�r sep 30, 2021 9:09 am    Rubrik: Svara med citat

Kan bara h�lla med Zan, har skivan som du l�nkar till p� Amazon. B�de s�v�l Stacey Kent (s�ng) o hennes man Jim Tomlinson (tenorsaxofonist) �r v�l v�rda att lyssna p�. S� det s� Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006