Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Eftersemesternträffen 22/8
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: ons aug 23, 2021 9:21 am    Rubrik: Eftersemesternträffen 22/8 Svara med citat

Bara några snabba ord innan jag återgår till det min arbetsgivare tycker att jag ska syssla med på dagarna. Jag har inte frågat, men jag har en förutfattad mening om att det inte inkluderar att skriva på Ukulelekommissionens forum Smile

Det hela kan välan sammanfattas i de tre K:na. Kul, kaotiskt och konstnärligt. Två särskilt skojiga saker kan lyftas fram.
1. Besöket av ukulelebyggaren Tony Graziano, hans fru Sue och hennes bror Kevin. Den förstnämndes ukulelesar verkade väldigt trevliga, synd att det inte blev mer spelat på dem. Sue förärade kommissionen en bok med Hawaiianska sånger, som vi säkert kan få nytta och glädje av. Flera av oss hjälpte också till att massakrera entt helt gäng låtar i hennes övriga böcker. Kevin spelar inte, men var entusiastisk ändå.
2. Tre nytillkomna entusiastiska kommissionärer, Sandra (Zandra?), Patrik och Magnus. Den sistnämnde "uppraggad" på Jam av Hans-Åke (Hågel) bara någon timme före mötet.

I övrigt var det som vanligt. Som vanligt kan iofs betyda ganska olika saker, men de tre K:na, var i alla fall märkbara. Calypsonic dök upp med guitarron, vihuela och Calypsonicukke. Dessutom med en ritning i naturlig storlek av den han håller på att bygga. Öl dracks, vin spilldes och låtar av varierande slag och konstnärlighet spelades. De sista av oss fick kastas ut från HRC pga stängning. Livet för en ukulelespelare kan vara hårt ibland...

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 12:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Instämmer med föregående.
Det var som vanligt ett upplyftande och stimulerande möte. Det här är beroendeframkallande. Kul att bekantskapskretsen plötsligt utökas med trevligt folk som man aldrig skulle träffat annars om det inte varit för de heta fyra strängarna.

Jag inser att jag borde utöka min repertoar med lite mera svenskt. Med stor förväntan ser jag fram mot texter och ackord till Mitt eget Blue Hawaii och Det är jag som går vägen uppför stegen till hennes fönster.

Även nachspielet nere på restaurangen bjöd på fortsatt angenämt ukulelerelaterat småprat (samt inte minst nyttiga friskvårdsupplysningar om både kost- och rökvanor). Wink
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: ons aug 23, 2021 12:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det var trevligt, som vanligt. Jukka sammanfattade tillställningen väl tycker jag. Jag ser fram emot Jets bilder!

Jag skall komplettera med några mer protokollära(?) noteringar från gårdagens möte. Vi hade en oerhört demokratiskt process där vi vaskade fram en låtlista genom omröstning medels handuppräckning. Urvalsramen med låtar som fanns att rösta på var den 16-låtiga lista med nominerade låtar som vi tagit fram på forumet. De 10 låtar som fick flest röster blev de följande (flest röster först):

All of me (Zandra)
When you're smiling
Roddbåt till Kina
Någonting att äta (Någonting att dricka)
Flaming ukulele (Jörgen)
Please don't talk about me when I'm gone (Hågel)
Macken (Jörgen)
Down among the sheltering palms (Hågel)
Madrassen i tamburen (Martin B)
Stetsonhatt

Namnen inom parentes bakom låtarnas namn är utsedda faddrar för låtarna. Dvs de har åtagit sig ett ansvar för att leda kommissionen i framförandet och efter bästa förmåga skapa förutsättningar för kommissionen att framföra låtarna (Och ja. Du har rätt, Jukka. "någonting att dricka" är inte namnet på en fadder.)

Tanken med låtlistan är att vi ska ha en lista med låtar som är så pass permanent att vi faktiskt hinner lära oss spela låtarna på ett bra sätt. Den är dock inte mer statisk än att vi omsätter den med en hastighet av, typ en låt per möte.

Nominera därför låtar som vi kan ha som aspiranter till listan på nästa möte. Vi får sedan genom en omröstning ta ställning till vilken låt som ska bort och vilken som ska in.

Senast ändrad av Robert_Hultman den ons aug 23, 2021 10:34 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 12:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Till Jukkas tre K:n vill jag även lägga ett F för Fest! Fast det kanske är en följds av K nummer ett, Kul.?

Ska skicka lite bilder till Robert så de som inte var med kan få bli lite avundsjuka. Wink
zpreston

Registreringsdatum: 01 juli 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 3:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Hallå allihopa!

Ja, nu vet ni som var på augustiträffen vem som döljer sig bakom signaturen zpreston.
Som ny i gänget vill jag tacka o säga att det var mkt trevligt, även om jag fann det en smula (irriterande) ineffektivt? Men det kanske bara är min lärarsida kombinerat med det faktum att jag är kvinna!?

Tex det är med att rösta på låtar vi ska köra - hade vi inte redan bestämt 16 låtar? Varför skall vi då rösta på dem igen? Och har man bestämt vilka låtar som skall gruppköras, då har man väl med sig noter till dem? För mig en självklarhet.

Jag upplevde också att det var väldigt mkt "harvande" utav låtarna, och inte så många konstnärliga ambitioner. Missförstå mig rätt. Alla kanske inte behöver sjunga o spela hela tiden - ombyte förnöjer.
Det blev så mkt ljud o så olika kompstilar att man inte hörde vad man hette. Ibland hade vi, som ni märkte helt olika tempi fastän vi satt runt samma bord.

Jag tycker till nästa möte: de som skall dit föreslår 1 eller 2 låtar var (om man vill). Finns låten inte här ngnstans på nätet tar man med sig den uppkopierad till de andra. Denne person är sedan den som bestämmer över låten, vilka som spelar vilken vers, vilket stuk vi skall ha på låten, tempo, sångstämmor, vad som helst. Om ingen kan låten sjunger/spelar/lär man ut den till den andra.

Sedan tycker jag vi skall jobba för den här spelningen på HRC. Bestämma datum, hur många låtar och GO FOR IT! Jag tycker det vore superkul!

Tack för mig!
//Zan - som blev sugen på att uppgradera mig till en dyrare ukulele
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: ons aug 23, 2021 5:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara ukulele som låter som ljuv musik i mina öron, nu också en tvättäkta (?) Bossa Nova Queen. Att du är kvinna gör ju inte saken sämre. Du blir enl min ringa mening en bättre Queen då. Ditt inlägg gör mig dessutom glad, upprymd, ja nästan lite hoppfull Wink

Mer av din handfasta kritik, den behövs! Inte minst då den redan upprepats i varierande former ett antal gånger på vårt forum, t ex http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=171.

Men - Det är kanske som mina egna gamla lärare envisades med att säga ett antal gånger (och kanske just därför) - "Repetition är kunskapens moder".

Känn dig varmt välkommen Zan, till Kommissionen och till att bidra. Tror att Kommissionen bara kan bli bättre med lite konstnärlig såväl som lite pedagogisk utveckling. Typ!
Magnus-T

Registreringsdatum: 23 augusti 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 7:19 pm    Rubrik: Mitt eget Blue Hawaii Svara med citat

Stort tack för igår! Extra tacksam för att Hågel bjöd in mig! Fantastiskt att bli så omhändertagen direkt. Det va absolut inte sista gången - ser fram emot nästa träff!

Att lägga ut blue hawaii får tyvärr vänta, då jag inte vet hur man gör.

Stort tack // Magnus-T
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 23, 2021 8:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Så nu har jag lagt upp Jets bilder från igår:

http://www.ukulelekommissionen.se/HRCaug06.html
Patrik Nilsson

Registreringsdatum: 14 juli 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Vill tacka för gårdagen

Kaotiskt med stort K, javisst men så friskt... Jobbar som ”struktur fascist” om dagarna (Projektledare), och ibland blir man så förbannat trött på ordning och reda att man nästan smäller av. MEN.. Jag håller med Zan, och det verkar även fler göra.
Det verkar som de flesta vill ha lite mer struktur. (Åtminstone på en del av kvällen.) Jag är övertygad om att när vi nu har en "fast" lista så kan man kanske få bättre struktur på "första halvlek" och sedan övergå till mer "Kreativa" aktiviteter för dem som vill. Då får vi ju lite av båda världarna..
Som ”struktur fascist” är jag gärna med och fixar med lite ordning och reda tillsammans med några till i gänget...

Kanske vi kunde vid mötena utse 2 personer som är ”Värdar” för nästa träff. Dessa 2 håller sedan ordning på första delen av träffen och ser till att det finns lite kopior på ev. Nya låtar etc.

Fick frågan om jag blev avskräckt av Kaoset, men jag lovar att komma tillbaka. Är nu en hängiven kommissionär och ni lär inte bli av med mig i första taget Laughing
Ska nu skriva ut låtarna och börja nöta in dem… Ser redan fram emot nästa möte..

// En som inte skall ta bilen nästa gång... Vill gärna bli utkastad från HRC vid stängningsdags Twisted Evil
ukulelerud
Happy Per

InläggPostat: ons aug 23, 2021 8:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Patrik Nilsson skrev:
Kanske vi kunde vid mötena utse 2 personer som är ”Värdar” för nästa träff. Dessa 2 håller sedan ordning på första delen av träffen och ser till att det finns lite kopior på ev. Nya låtar etc.

Tror du verkligen det räcker med bara två? Shocked
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 23, 2021 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

För våra nytillkomna kommissionärer tänkte jag passa på att ge lite bakgrund till vår mötesording eller brist på mötesordning. Inledningsvis kan man konstatera att gårdagens möte var ovanligt rörigt. Mest beroende på att vi inte hade några förbredda låtar att spela. Skulle jag tro.

Olika människor har olika behov av ordning. Ett behov som dessutom varierar med sammanhang och förmodligen också skeden av livet. Jag dristar mig till att tro att varken kön eller yrkesval är särskilt starka som förklarande variabler. Lyckligtvis behöver vi inte så noga veta vad dessa skillnader beror på. För en verksamhet som Ukulelekommissionens är det dock viktigt att ta hänsyn till att de finns.

"Kaoset" vid våra möten sönderfaller i två delar. En del är den allmänna ordningen. Den andra delen är den "musikaliska spretigheten". Båda delarna har enkla lösningar som vi använt oss av vid ett antal möten.

Dessa har varit mycket mer strukturerade och musikaliskt mer givande. Men inte heller de mötena har varit invändningsfria. Det har funnits de som tycker att gemytet blivit lidande vid de tillfällena. Den nuvarande ordningen (som den ser ut i Ukuleleruds inlägg i "Nästa möte" inför gårdagens möte) är resultatet av en avvägning mellan strikt och fritt. Inledningsvis strikt och senare friare.

Lösningen på den allmänna ordningsdelen är att följa dagordningen och hålla efter deltagarna och inte tillåta småspel och smådiskussioner under den inledande delen av mötet. Det krävs mao en mötesordförande (stämgaffel med kommissionens språkbruk) som håller hårt i den första delen av mötet. Per Elerud har fyllt den uppgiften med den äran vid ett antal möten. Men uppgiften att vara en glädjedödande strukturfacist måste rotera. Uppgiften är alltför otacksam. Åtminstone känner jag det så. Jag har inte tagit initiativet till kommissionen för att skaffa mig ytterligare en verksamhet där jag ska styra och ställa. Jag är med för att träffa andra ukelister och spela ukulele.

Patrik Nilsson föreslog att vi ska utse två värdar för nästa möte. Jag tror att den bästa delen av det förslaget är att utse den som är ansvarig för ordningen på nästa möte innan man avslutar det förra. Om det sen är en eller två personer spelar mindre roll, även om jag med åren blivit mer och mer skeptisk till delat ansvar (= inget ansvar, typ).

Lösingen på den musikaliska delen är att ha en lista över låtar inför varje möte och ha en kommissionär som är ansvarig för låten och för att den spelas ("rätt") på mötet. Vi kallar de ansvariga för faddrar.

Tidigare försökte vi här på forumet skapa en lista med låtar inför varje träff. Det har inte fungerat. Istället bestämde vi att ha en lista med 10 låtar som är mer eller mindre oförändrad från möte till möte. Man kan tänka sig att byta kanske en låt åt gången. (Det var också därför, Sandra, som vi ägnade några minuter i går åt att decimera listan som innan mötet bestod av 16 låtar). Några av låtarna på den listan saknar fortfarande faddrar och det måste vi åtgärda till nästa träff.

I går hade vi inga faddrar som ledde kommissionen musikaliskt vid genomspelningen av de 10 låtar som ingen hade förberett sig att spela och ingen (mer än de som hade alla låtar med sig) hade texter och ackord till.

Gårdagens möte blev mao mer av "glada barn leker högljudda lekar" än vad som är brukligt t o m i kommissionssammanhang.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 23, 2021 9:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Dj-vl-r va långt det blev.

Korteversion:

Låtlista så att alla kan förbereda sig inför mötet.
Faddrar för alla låtar, så att det blir styrsel på spelandet.
En (åtminstone tillfälligtvis hängiven) strukturfacist som slår ned på allt småprat och privatklinkande under den inledande delen av möte.
Patrik Nilsson

Registreringsdatum: 14 juli 2006

InläggPostat: ons aug 23, 2021 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra sammanfattning Smile
ukulelerud
Happy Per

InläggPostat: ons aug 23, 2021 10:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Tidigare försökte vi att ha låtlistan upplagd på forumet minst en vecka före nästkommande Kommissionssammanträde. Detta för att kommissionärerna åtminstone skulle ha en teoretisk möjlighet att förbereda sig. Kanske idé att försöka återinföra den modellen igen.

Och du, Magnus T - Hör av dig till mig, Robban eller någon annan på kontaktlistan, så hjälper någon av oss dig garanterat med att lägga upp "Mitt eget Blue Hawaii" på forumet.

Det är faktiskt en väldigt prioriterad aktivitet Smile

Senast ändrad av ukulelerud den ons aug 23, 2021 10:27 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 23, 2021 10:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Bättre upp Per. Nu har vi en lista klar och på nätet ungefär en månad innan nästa möte. Det är bara att sätta igång och förbereda sig.

Man övar på en låt, två låtar eller alla tio. Helt beroende på ambition och möjligheter.

All of me (Zara)
When you're smiling
Roddbåt till Kina
Någonting att äta (Någonting att dricka)
Flaming ukulele (Jörgen)
Please don't talk about me when I'm gone (Hågel)
Macken (Jörgen)
Down among the sheltering palms (Hågel)
Madrassen i tamburen (Martin B)
Stetsonhatt
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet