Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Eftersemesterntr�ffen 22/8
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 9:21 am    Rubrik: Eftersemesterntr�ffen 22/8 Svara med citat

Bara n�gra snabba ord innan jag �terg�r till det min arbetsgivare tycker att jag ska syssla med p� dagarna. Jag har inte fr�gat, men jag har en f�rutfattad mening om att det inte inkluderar att skriva p� Ukulelekommissionens forum Smile

Det hela kan v�lan sammanfattas i de tre K:na. Kul, kaotiskt och konstn�rligt. Tv� s�rskilt skojiga saker kan lyftas fram.
1. Bes�ket av ukulelebyggaren Tony Graziano, hans fru Sue och hennes bror Kevin. Den f�rstn�mndes ukulelesar verkade v�ldigt trevliga, synd att det inte blev mer spelat p� dem. Sue f�r�rade kommissionen en bok med Hawaiianska s�nger, som vi s�kert kan f� nytta och gl�dje av. Flera av oss hj�lpte ocks� till att massakrera entt helt g�ng l�tar i hennes �vriga b�cker. Kevin spelar inte, men var entusiastisk �nd�.
2. Tre nytillkomna entusiastiska kommission�rer, Sandra (Zandra?), Patrik och Magnus. Den sistn�mnde "uppraggad" p� Jam av Hans-�ke (H�gel) bara n�gon timme f�re m�tet.

I �vrigt var det som vanligt. Som vanligt kan iofs betyda ganska olika saker, men de tre K:na, var i alla fall m�rkbara. Calypsonic d�k upp med guitarron, vihuela och Calypsonicukke. Dessutom med en ritning i naturlig storlek av den han h�ller p� att bygga. �l dracks, vin spilldes och l�tar av varierande slag och konstn�rlighet spelades. De sista av oss fick kastas ut fr�n HRC pga st�ngning. Livet f�r en ukulelespelare kan vara h�rt ibland...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 12:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Inst�mmer med f�reg�ende.
Det var som vanligt ett upplyftande och stimulerande m�te. Det h�r �r beroendeframkallande. Kul att bekantskapskretsen pl�tsligt ut�kas med trevligt folk som man aldrig skulle tr�ffat annars om det inte varit f�r de heta fyra str�ngarna.

Jag inser att jag borde ut�ka min repertoar med lite mera svenskt. Med stor f�rv�ntan ser jag fram mot texter och ackord till Mitt eget Blue Hawaii och Det �r jag som g�r v�gen uppf�r stegen till hennes f�nster.

�ven nachspielet nere p� restaurangen bj�d p� fortsatt angen�mt ukulelerelaterat sm�prat (samt inte minst nyttiga friskv�rdsupplysningar om b�de kost- och r�kvanor). Wink
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 12:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det var trevligt, som vanligt. Jukka sammanfattade tillst�llningen v�l tycker jag. Jag ser fram emot Jets bilder!

Jag skall komplettera med n�gra mer protokoll�ra(?) noteringar fr�n g�rdagens m�te. Vi hade en oerh�rt demokratiskt process d�r vi vaskade fram en l�tlista genom omr�stning medels handuppr�ckning. Urvalsramen med l�tar som fanns att r�sta p� var den 16-l�tiga lista med nominerade l�tar som vi tagit fram p� forumet. De 10 l�tar som fick flest r�ster blev de f�ljande (flest r�ster f�rst):

All of me (Zandra)
When you're smiling
Roddb�t till Kina
N�gonting att �ta (N�gonting att dricka)
Flaming ukulele (J�rgen)
Please don't talk about me when I'm gone (H�gel)
Macken (J�rgen)
Down among the sheltering palms (H�gel)
Madrassen i tamburen (Martin B)
Stetsonhatt

Namnen inom parentes bakom l�tarnas namn �r utsedda faddrar f�r l�tarna. Dvs de har �tagit sig ett ansvar f�r att leda kommissionen i framf�randet och efter b�sta f�rm�ga skapa f�ruts�ttningar f�r kommissionen att framf�ra l�tarna (Och ja. Du har r�tt, Jukka. "n�gonting att dricka" �r inte namnet p� en fadder.)

Tanken med l�tlistan �r att vi ska ha en lista med l�tar som �r s� pass permanent att vi faktiskt hinner l�ra oss spela l�tarna p� ett bra s�tt. Den �r dock inte mer statisk �n att vi oms�tter den med en hastighet av, typ en l�t per m�te.

Nominera d�rf�r l�tar som vi kan ha som aspiranter till listan p� n�sta m�te. Vi f�r sedan genom en omr�stning ta st�llning till vilken l�t som ska bort och vilken som ska in.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons aug 23, 2021 10:34 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 12:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Till Jukkas tre K:n vill jag �ven l�gga ett F f�r Fest! Fast det kanske �r en f�ljds av K nummer ett, Kul.?

Ska skicka lite bilder till Robert s� de som inte var med kan f� bli lite avundsjuka. Wink
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 3:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Hall� allihopa!

Ja, nu vet ni som var p� augustitr�ffen vem som d�ljer sig bakom signaturen zpreston.
Som ny i g�nget vill jag tacka o s�ga att det var mkt trevligt, �ven om jag fann det en smula (irriterande) ineffektivt? Men det kanske bara �r min l�rarsida kombinerat med det faktum att jag �r kvinna!?

Tex det �r med att r�sta p� l�tar vi ska k�ra - hade vi inte redan best�mt 16 l�tar? Varf�r skall vi d� r�sta p� dem igen? Och har man best�mt vilka l�tar som skall gruppk�ras, d� har man v�l med sig noter till dem? F�r mig en sj�lvklarhet.

Jag upplevde ocks� att det var v�ldigt mkt "harvande" utav l�tarna, och inte s� m�nga konstn�rliga ambitioner. Missf�rst� mig r�tt. Alla kanske inte beh�ver sjunga o spela hela tiden - ombyte f�rn�jer.
Det blev s� mkt ljud o s� olika kompstilar att man inte h�rde vad man hette. Ibland hade vi, som ni m�rkte helt olika tempi fast�n vi satt runt samma bord.

Jag tycker till n�sta m�te: de som skall dit f�resl�r 1 eller 2 l�tar var (om man vill). Finns l�ten inte h�r ngnstans p� n�tet tar man med sig den uppkopierad till de andra. Denne person �r sedan den som best�mmer �ver l�ten, vilka som spelar vilken vers, vilket stuk vi skall ha p� l�ten, tempo, s�ngst�mmor, vad som helst. Om ingen kan l�ten sjunger/spelar/l�r man ut den till den andra.

Sedan tycker jag vi skall jobba f�r den h�r spelningen p� HRC. Best�mma datum, hur m�nga l�tar och GO FOR IT! Jag tycker det vore superkul!

Tack f�r mig!
//Zan - som blev sugen p� att uppgradera mig till en dyrare ukulele
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 5:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r inte bara ukulele som l�ter som ljuv musik i mina �ron, nu ocks� en tv�tt�kta (?) Bossa Nova Queen. Att du �r kvinna g�r ju inte saken s�mre. Du blir enl min ringa mening en b�ttre Queen d�. Ditt inl�gg g�r mig dessutom glad, upprymd, ja n�stan lite hoppfull Wink

Mer av din handfasta kritik, den beh�vs! Inte minst d� den redan upprepats i varierande former ett antal g�nger p� v�rt forum, t ex http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=171.

Men - Det �r kanske som mina egna gamla l�rare envisades med att s�ga ett antal g�nger (och kanske just d�rf�r) - "Repetition �r kunskapens moder".

K�nn dig varmt v�lkommen Zan, till Kommissionen och till att bidra. Tror att Kommissionen bara kan bli b�ttre med lite konstn�rlig s�v�l som lite pedagogisk utveckling. Typ!
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus-T



Registreringsdatum: 23 augusti 2006
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 7:19 pm    Rubrik: Mitt eget Blue Hawaii Svara med citat

Stort tack f�r ig�r! Extra tacksam f�r att H�gel bj�d in mig! Fantastiskt att bli s� omh�ndertagen direkt. Det va absolut inte sista g�ngen - ser fram emot n�sta tr�ff!

Att l�gga ut blue hawaii f�r tyv�rr v�nta, d� jag inte vet hur man g�r.

Stort tack // Magnus-T
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 8:10 pm    Rubrik: Svara med citat

S� nu har jag lagt upp Jets bilder fr�n ig�r:

http://www.ukulelekommissionen.se/HRCaug06.html
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Patrik Nilsson



Registreringsdatum: 14 juli 2006
Inl�gg: 9
Ort: V�llingby

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Vill tacka f�r g�rdagen

Kaotiskt med stort K, javisst men s� friskt... Jobbar som �struktur fascist� om dagarna (Projektledare), och ibland blir man s� f�rbannat tr�tt p� ordning och reda att man n�stan sm�ller av. MEN.. Jag h�ller med Zan, och det verkar �ven fler g�ra.
Det verkar som de flesta vill ha lite mer struktur. (�tminstone p� en del av kv�llen.) Jag �r �vertygad om att n�r vi nu har en "fast" lista s� kan man kanske f� b�ttre struktur p� "f�rsta halvlek" och sedan �verg� till mer "Kreativa" aktiviteter f�r dem som vill. D� f�r vi ju lite av b�da v�rldarna..
Som �struktur fascist� �r jag g�rna med och fixar med lite ordning och reda tillsammans med n�gra till i g�nget...

Kanske vi kunde vid m�tena utse 2 personer som �r �V�rdar� f�r n�sta tr�ff. Dessa 2 h�ller sedan ordning p� f�rsta delen av tr�ffen och ser till att det finns lite kopior p� ev. Nya l�tar etc.

Fick fr�gan om jag blev avskr�ckt av Kaoset, men jag lovar att komma tillbaka. �r nu en h�ngiven kommission�r och ni l�r inte bli av med mig i f�rsta taget Laughing
Ska nu skriva ut l�tarna och b�rja n�ta in dem� Ser redan fram emot n�sta m�te..

// En som inte skall ta bilen n�sta g�ng... Vill g�rna bli utkastad fr�n HRC vid st�ngningsdags Twisted Evil
_________________
- Idag �r s�llan som ig�r !
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 8:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Patrik Nilsson skrev:
Kanske vi kunde vid m�tena utse 2 personer som �r �V�rdar� f�r n�sta tr�ff. Dessa 2 h�ller sedan ordning p� f�rsta delen av tr�ffen och ser till att det finns lite kopior p� ev. Nya l�tar etc.

Tror du verkligen det r�cker med bara tv�? Shocked
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r v�ra nytillkomna kommission�rer t�nkte jag passa p� att ge lite bakgrund till v�r m�tesording eller brist p� m�tesordning. Inledningsvis kan man konstatera att g�rdagens m�te var ovanligt r�rigt. Mest beroende p� att vi inte hade n�gra f�rbredda l�tar att spela. Skulle jag tro.

Olika m�nniskor har olika behov av ordning. Ett behov som dessutom varierar med sammanhang och f�rmodligen ocks� skeden av livet. Jag dristar mig till att tro att varken k�n eller yrkesval �r s�rskilt starka som f�rklarande variabler. Lyckligtvis beh�ver vi inte s� noga veta vad dessa skillnader beror p�. F�r en verksamhet som Ukulelekommissionens �r det dock viktigt att ta h�nsyn till att de finns.

"Kaoset" vid v�ra m�ten s�nderfaller i tv� delar. En del �r den allm�nna ordningen. Den andra delen �r den "musikaliska spretigheten". B�da delarna har enkla l�sningar som vi anv�nt oss av vid ett antal m�ten.

Dessa har varit mycket mer strukturerade och musikaliskt mer givande. Men inte heller de m�tena har varit inv�ndningsfria. Det har funnits de som tycker att gemytet blivit lidande vid de tillf�llena. Den nuvarande ordningen (som den ser ut i Ukuleleruds inl�gg i "N�sta m�te" inf�r g�rdagens m�te) �r resultatet av en avv�gning mellan strikt och fritt. Inledningsvis strikt och senare friare.

L�sningen p� den allm�nna ordningsdelen �r att f�lja dagordningen och h�lla efter deltagarna och inte till�ta sm�spel och sm�diskussioner under den inledande delen av m�tet. Det kr�vs mao en m�tesordf�rande (st�mgaffel med kommissionens spr�kbruk) som h�ller h�rt i den f�rsta delen av m�tet. Per Elerud har fyllt den uppgiften med den �ran vid ett antal m�ten. Men uppgiften att vara en gl�djed�dande strukturfacist m�ste rotera. Uppgiften �r alltf�r otacksam. �tminstone k�nner jag det s�. Jag har inte tagit initiativet till kommissionen f�r att skaffa mig ytterligare en verksamhet d�r jag ska styra och st�lla. Jag �r med f�r att tr�ffa andra ukelister och spela ukulele.

Patrik Nilsson f�reslog att vi ska utse tv� v�rdar f�r n�sta m�te. Jag tror att den b�sta delen av det f�rslaget �r att utse den som �r ansvarig f�r ordningen p� n�sta m�te innan man avslutar det f�rra. Om det sen �r en eller tv� personer spelar mindre roll, �ven om jag med �ren blivit mer och mer skeptisk till delat ansvar (= inget ansvar, typ).

L�singen p� den musikaliska delen �r att ha en lista �ver l�tar inf�r varje m�te och ha en kommission�r som �r ansvarig f�r l�ten och f�r att den spelas ("r�tt") p� m�tet. Vi kallar de ansvariga f�r faddrar.

Tidigare f�rs�kte vi h�r p� forumet skapa en lista med l�tar inf�r varje tr�ff. Det har inte fungerat. Ist�llet best�mde vi att ha en lista med 10 l�tar som �r mer eller mindre of�r�ndrad fr�n m�te till m�te. Man kan t�nka sig att byta kanske en l�t �t g�ngen. (Det var ocks� d�rf�r, Sandra, som vi �gnade n�gra minuter i g�r �t att decimera listan som innan m�tet bestod av 16 l�tar). N�gra av l�tarna p� den listan saknar fortfarande faddrar och det m�ste vi �tg�rda till n�sta tr�ff.

I g�r hade vi inga faddrar som ledde kommissionen musikaliskt vid genomspelningen av de 10 l�tar som ingen hade f�rberett sig att spela och ingen (mer �n de som hade alla l�tar med sig) hade texter och ackord till.

G�rdagens m�te blev mao mer av "glada barn leker h�gljudda lekar" �n vad som �r brukligt t o m i kommissionssammanhang.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 9:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Dj-vl-r va l�ngt det blev.

Korteversion:

L�tlista s� att alla kan f�rbereda sig inf�r m�tet.
Faddrar f�r alla l�tar, s� att det blir styrsel p� spelandet.
En (�tminstone tillf�lligtvis h�ngiven) strukturfacist som sl�r ned p� allt sm�prat och privatklinkande under den inledande delen av m�te.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Patrik Nilsson



Registreringsdatum: 14 juli 2006
Inl�gg: 9
Ort: V�llingby

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra sammanfattning Smile
_________________
- Idag �r s�llan som ig�r !
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 10:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Tidigare f�rs�kte vi att ha l�tlistan upplagd p� forumet minst en vecka f�re n�stkommande Kommissionssammantr�de. Detta f�r att kommission�rerna �tminstone skulle ha en teoretisk m�jlighet att f�rbereda sig. Kanske id� att f�rs�ka �terinf�ra den modellen igen.

Och du, Magnus T - H�r av dig till mig, Robban eller n�gon annan p� kontaktlistan, s� hj�lper n�gon av oss dig garanterat med att l�gga upp "Mitt eget Blue Hawaii" p� forumet.

Det �r faktiskt en v�ldigt prioriterad aktivitet Smile
_________________
ukulelerud Rolling Eyes


Senast �ndrad av ukulelerud den ons aug 23, 2021 10:27 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 23, 2021 10:26 pm    Rubrik: Svara med citat

B�ttre upp Per. Nu har vi en lista klar och p� n�tet ungef�r en m�nad innan n�sta m�te. Det �r bara att s�tta ig�ng och f�rbereda sig.

Man �var p� en l�t, tv� l�tar eller alla tio. Helt beroende p� ambition och m�jligheter.

All of me (Zara)
When you're smiling
Roddb�t till Kina
N�gonting att �ta (N�gonting att dricka)
Flaming ukulele (J�rgen)
Please don't talk about me when I'm gone (H�gel)
Macken (J�rgen)
Down among the sheltering palms (H�gel)
Madrassen i tamburen (Martin B)
Stetsonhatt
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006