Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Att spela in musik - Tips och trix!
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons jan 03, 2022 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag k�r sj�lv det utm�rkta programmet Acid Pro 4 ifr�n Sony.
Det st�der VST-instrument och duger d� f�r mig. (Groove Agent och Hypersonic g�r varma hos mig).
En dag ska jag l�ra mig Cubase, men tills dess f�r Acid duga.

Som andra har sagt kan Band In A Box vara ett bra program, jag anv�nder det ibland f�r att skriva ackordf�ljder som datorn f�r spela upp, men jag anv�nder det aldrig till f�rdiga l�tar utan skriver trummor, bas etc sj�lv i Acid.

Ljudkortet jag har �r ett "sn�lt" Behringer FCA202, det �r ett helt okej firewire ljudkort f�r under 1000:-.
Till det anv�nder jag JJLabs C010C stormembran kondensatormikrofon och en liten mixer, en Mackie Tapco Mix 60 (6 kanaler).

Jag har en Pentium 4 (2.6 Ghz)
med 1024 Ram och 80 Gb h�rddisk och det funkar bra till ovanst�ende. Har inga problem med lagg eller liknande.
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 111

Inl�ggPostat: ons jan 03, 2022 11:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Det blev en laptop.

1,4ghz
512mb ram
20gb hd Sad. En ext�rn st�r p� �nskelistan.
Firewire Smile

Den ska kopplas ihop med digiportan och sen ska vacker musik skapas.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 17, 2022 2:10 pm    Rubrik: K�pguide f�r ljudkort Svara med citat

F�r den som funderar p� att k�pa ett ljudkort f�r inspelning kan jag tipsa om att det nya numret av tidningen Studio (Nr 2, Mars 2007) har en k�pguide d�r de listar 109st ljudkort. Har inte hunnit kolla i detalj, men den verkar redig och lagom detaljerad.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jul 20, 2021 9:58 am    Rubrik: Svara med citat

N�r man har spelat in ska man ju mixa. Hur man g�r det kan man l�sa om h�r. Det �r fruktansv�rd overkill n�r det g�ller oss hemmapulare och jag vet att det finns de som har verklig aversion mot s�nt h�r, men det finns sm� anv�ndbara bitar av info i detta �ven f�r oss som mixar betydligt f�rre sp�r. Och det �r bitvis ganska kul l�sning. Om man �r lagd �t det h�llet allts�. Ja allts�, Anders kanske tycker att det �r anv�ndbart Wink
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: fre jul 20, 2021 5:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �r s� antimixning som man kan bli n�r jag spelar in. Razz
Det enda jag g�r �r v�l att jag grovjusterar mina olika inspelade sp�r.
S� f�r mig �r nog en mixningsguide v�l beh�vligt! Tack f�r den l�nken! Smile
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jul 20, 2021 5:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Intressant. H�r ska lusl�sas. Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 18, 2007 7:21 pm    Rubrik: LURAD? Svara med citat

En sak som ju �r n�dv�ndig vid flersp�rsinspelning �r h�rlurar. F�r att kunna spela in ett andra sp�r m�ste man ju h�ra det f�rsta. Spelar man in med mik m�ste man lyssna i lurar. Lyssnar man i h�gtalare g�r ju det redan inspelade in i miken och blir en del av det nya sp�ret ocks�. OK detta �r v�l sj�lvklart, men �nd�.

MEN! �ven lurar l�cker ljud i olika h�g grad. Det �r ju poppis med �ppna, eller halv�ppna lurar. Allts� lurar med t ex bara en skumgummiaktig "kudde" mot �rat eller med en vaddering runt, men med �ppningar i h�ljet. Dessa tekniker g�r det l�ttare att f� hyfsat ljud och rymdk�nsla i ljudet (be mig inte f�rklara hur) och man undviker �ronsvett. Problemet �r bara att alltf�r mycket ljud h�rs utanf�r luren och l�cker in p� t ex s�ngsp�ret. Det som kr�vs (nja, i alla fall det som �r �nskv�rt) �r allts� slutna lurar som inte l�cker ut n�got (eller i alla fall minimalt med) ljud.

N�r man sedan mixar s� har man kanske inte v�rldens b�sta h�gtalare till sin dator. D� g�ller det att ha bra lurar. Idealet �r egentligen att anv�nda bra monitorh�gtalare, eftersom det ger det mest naturtrogna och realistiska ljudet. Det kan vara sv�rt att f� plats med p� ett bra s�tt och i alla fall r�tt dyrt. D� �terkommer vi till lurarna. Det g�ller att ha ett par lurar som inte f�rgar ljudet f�r mycket, utan som har en neutral frekvenskurva, fixar transienter och klarar �ven basen, ja det ing�r ju i den neutrala frekvenskurvan.

Jag har anv�nt ett par r�tt hyfsade n�stan slutna lurar inhandlade p� Narita f�r typ 10 �r sedan. Hyfsade allts�. Dessutom har jag kopplat en gammal stereost�rkare till datorn och k�pt ett par vad m�nga skulle tycka vara hyfsade bokhylleh�gtalare till dem. Mixningsljudet i dessa olika lyssningar �r helt olika. Ingen av varianterna �r egentligen riktigt bra. Troligen �r lurarna b�st. Men n�r jag ska g�ra n�t som jag vill f� bra har jag sparat ner wav-filen p� ett usb-minne, pluggat in det i den b�rbara och kopplat in det hela till den b�ttre vardagsrumsstereon. D� har jag alltid hittat grova fel, typ sp�r som knappt h�rs, eller troligare h�rs f�r mycket, EQ som �r fel eller annat. �r det bara en enkel demo s� kan det ju kvitta, men ibland vill man att det ska vara s� bra det g�r.

OK jag erk�nner. F�r att r�da bot p� detta dilemma har jag idag inhandlat ett par AKG K271 studio. Jag har varken spelat in eller mixat med dem �nnu, men jag har lyssnat. Det l�ter skitbra. Huvudgrejen �r sj�lvjusterande s� de sitter bra. De �r l�tta och verkar bekv�ma att ha p� sig, �ven om jag inte haft dem s� l�nge �nnu. Dessa lurar har min hittills oreseverade rekommendation. Jag handlade p� JAM. De finns �ven p� 4sound, men 100 sp�nn dyrare. S� kan man k�pa dem fr�n t ex thomann.de f�r lite mindre, men jag vet inte vad frakten g�r, och s� stor skillnad var det inte.

EDIT: Nu har jag lyssnat p� ett par gamla egna isnpelningar. Det var r�tt avsl�jande Gr�ter
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 6:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Och n�r jag kom hem i kv�ll l�g senaste numret av Studio innanf�r d�rren. Ja, OK jag �r en n�rd, p� det viset ocks�.... P� omslaget stod med stora bokst�ver att just detta nummer inneh�ller test av studiolurar. S�llsynt d�lig timing tyckte jag som ju allts� handlat lurar ig�r. V�l inne i tidningen s�g jag att det bara handlade om lurar mellan 1500 och 2000 kronor. OK, t�nkte jag, mina var ju lite billigare, s� d� kan de i alla fall inte klanka ner p� dem. D�m om min f�rv�ning n�r jag trots allt hittar dem i testet, dessutom som en av tv� med beteckningen b�sta k�p. Listpriset var tydligen 1900, fast jag pr�jsade 500 mindre.

S� nu �r det inte bara jag som rekommenderar dem. Proffsen g�r det ocks�. Den andra rekommenderade luren var Sennheiser 280 n�nting. Lite f�rv�nande f�r mig. Jag har aldrig varit f�rtjust i n�gon Sennheiserlur jag provat. Men de har ju varit betydligt billigare f�rst�s.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 18, 2021 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade en wiki om musik och inspelning och s�dant
http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Huvudsida

Det finns m�nga h�l i det hela �n s� l�nge, men just n�r det g�ller inspelning s� finns det redan lite matnyttigt och kanske kommer det mer. Via den l�nken kommer man �ven till ett forum, som verkar vara ungef�r som forumet p� http://forum.studio.se/ dvs att det finns en massa som en ukuleleinspelare inte har n�gon som helst nytta av, men genom att granska �mnes- och tr�drubrikerna s� kan man vaska fram n�got guldkorn h�r och d�r.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 3:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Funderar p� att k�pa det h�r paketet f�r att b�rja mecka med lite inspelningar!

http://www.thomann.de/se/behringer_podcaststudio_firewire.htm

Vad tror ni erfarna hemmapulare om de prylarna?
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 3:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Allts� de ser ju schysst ut men det man s� att s�ga k�per bort med en lite st�rre budget �r ju framf�r allt bruset. Jag har haft en liten mixer och en s�n d�r i sammanhanget billig mic. Med den d�r ytterligare lilla swichen emellan blir det m�nga billiga komponenter med sladdar emellan. Riktigt d�liga f�ruts�ttningar f�r brusfritt. Nej jag skulle absolut l�gga ytterligare en lax och k�pa Jukkas, min och Robbans inspelningsmoj�ng. Iallfall om du bara ska spela in dig sj�lv och din ucke.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 3:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad k�r ni d�?
ZOOM H2?
Den verkar ju vara bra iallafall, fick bra omd�me i senaste numret av Studio
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 3:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Den inspelningsmoj�ng Plink refererar till �r Zoom H4. Lite dyr kanske, men mycket bra.

Jag har h�rt en uckeinspelning med H2 p� ett annat forum och det l�t bra, det med. Min spontana f�rest�llning �r att H2 spelar in lika bra som H4:an via mic men har mindre flexibilitet, s�mre m�jligheter att koppla in elf�rst�rkta instrument och mikrofoner etc i H-apparaten. Men jag vet mkt lite on H2 (och m�nga av H4:ans m�jligheter har jag inte utforskat �nnu)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 4:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte heller om H2:an funkar som interfejs till datorn vid inspelning p� densamma. Jag tror att jag skrivit detta f�rut n�gonstans och f�tt svar ocks� kanske, men jag minns inte. Det kanske var p� cosmos.

Men som sagt H2 �r lika bra f�r mikinspelning, en tagning. Men man kan inte g�ra flersp�rsinspelningar p� den. F�rr eller senare vill man nog det.

Thomannpaketet verkar vara v�ldigt mycket f�r pengarna. Lite v�l mycket till och med. Setupen verkar iofs OK (fast jag vet inte vad man ska med b�de audiointerface och mixer till), men jag �r tveksam till kvaliteten. Jag menar varje komponent borde kosta ungef�r s�d�r mycket, eller i samma storleksordning i alla fall.

Mina inspelningar som jag har postat h�r har jag gjort med en liknande setup. JJLabs BMC2 mik fr�n JAM och Alto S6 mixer fr�n samma st�lle. Beroende p� inspelningsprogramvara i datorn kan man beh�va ett b�ttre ljudkort �n det som sitter i. Och �ven om man inte beh�ver det blir nog audioinspelningar b�ttre.

En H4 som man antingen spelar in i direkt, eller ansluter till datorns USB (och g�r allts� f�rbi ljudkortet) �r nog vad man b�r satsa p� om man inte har n�got sedan tidigare. Tillkommer d� lurar, som b�r vara slutna f�r att undvika ljudl�ckage vid flersp�rsinspelningar. Sedan kan du uppgradera med b�ttre mikar vid tillf�lle. Allts� de som sitter p� �r bra, men det finns b�ttre och s� �r det l�ttare med placeringen om man har l�s mik p� stativ. Men de inbyggda funkar skitbra till att b�rja med. En s�dan �r mitt tips ocks�. Och s� f�ljer Cubase LE med om man tycker att det �r kul.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tis dec 04, 2021 7:40 pm    Rubrik: Svara med citat

med den l�ga dollarn kostar zoom h4 bara 1900 nu p� ebay inkl frakt om man prutar lite, kontakta mig eller jukka s� f�r du hans namn, det �r l�tt att pruta eftersom man kan h�nvisa till hans ebayomd�me d�r det framg�r att de flesta f�tt k�pa den f�r 279 dollars Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006