Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Att spela in musik - Tips och trix!
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 18, 2021 4:54 pm    Rubrik: Att spela in musik - Tips och trix! Svara med citat

Har inga tips och trix sj�lv att ge direkt men s�g att det r�tt snart kom lite f�rslag och tankar p� temat h�r bland inspelnningarna. S� jag t�nkte att en egen tr�d med tips och trix skulle fylla sin funktion. (Och vara l�ttare att hitta �n bland inl�ggen med l�tar och kommentarer).

Allts�: Skriv g�rna lite tips och trix ("tipsen und tricksen") h�r.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 19, 2021 11:13 am    Rubrik: Svara med citat

En del av detta finns p� annan plats ox�, men nu n�r det finns en egen plats f�r det s�:

Tips nummer ett m�ste �nd� vara att man inte beh�ver n�gon avancerad utrustning f�r att spela in. Man tager vad man haver. Kassettbandspelare, minidisc, mp3spelare med inspelningsfunktion, diktafon, datorns medf�ljande mik, webcam eller vad man kan t�nkas ha till hands. Det hj�lper en att v�nja sig vid inspelningssituationen, att h�ra sig sj�lv inspelad och att h�ra hur det l�ter n�r man spelar (taktproblem, stummingteknik osv)

Vill man g� vidare och g�ra flersp�rsinspelningar finns det v�l tv� v�gar att g�. Inhandlande av en portastudio (ben�mningarna utvecklas hela tiden, s� det kan ocks� heta n�got annat) eller inspelning p� dator.

Det senare �r v�l ett ganska troligt val. L�ser man detta har man tillg�ng till dator - s�vida man inte helt enkelt �r synsk. I s� fall verkar gratisprogrammet Audacity http://audacity.sourceforge.net/ vara b�de l�ttanv�nt och anv�ndbart. Jag har sj�lv inte provat det, d� jag b�rjade anv�nda Cubase innan jag k�nde till dess existens. Jag har dock h�rt flera exempel p� vad man kan g�ra med det. Macanv�ndare kan anv�nda n�got som heter Garageband, d�r det ocks� finns loopar, t ex basg�ngar, orgelslingor mm som man kan klippa ihop bitar av f�r att kompa sig sj�lv.

N�r eller om man tycker att det inte blir tillr�ckligt bra kvalitet, kan man skaffa sig lite andra prylar.

B�ttre mikrofoner. Jag anv�nder gamla s�ngmikar, som �r till f�r just s�ng live p� scen och de speciella krav som det st�ller. De �r allts� inte optimerade f�r inspelning av akustiska instrument eller s�ng. B�st l�r vara att k�pa n�gon OK kondensatormik, som ska ge ett b�ttre och mer naturtroget ljud. Dessa kr�ver dock str�mf�rs�rjning i form av sk fatommatning. D� har man en mikrofonkabel med tre ledare en "nolla" en signal och en som levererar str�m till miken, normalt 48 volt. Man beh�ver f�rst�s ocks� n�got att plugga in miken i som kan leverera detta.

B�ttre ljudkort. H�r fins det en uppsj� av varianter i alla prisklasser. Nja en dryg tusing f�r man kanske r�kna med i alla fall. Jag var tvungen att k�pa ett f�r n�got �r sedan, d� datorns befintliga inte klarade Cubase. Det blev ett r�tt billigt internt, som jag monterade in i datorn. Smidigare �r att k�pa ett externt USB- eller Firewirekort, som l�tt kan flyttas mellan datorer. D�f�rtiden hade s�dana kort i rimliga prisl�gen fortfarande problem med sk h�g latency, s� det blev inget s�dant. Idag hade jag troligen k�pt ett externt. Latency �r ett m�tt p� den f�rdr�jning som ljudkortet ger signalen. Det g�r fort att passera ljudkortet men inte riktigt p� nolltid. Numera b�r det inte vara n�got problem, men ett d�ligt ljudkort kan ge latencyproblem vid flersp�rsinspelning. Allts� n�r man lyssnar p� det redan inspelade, samtidigt som man l�gger p� ett nytt sp�r s� kan det bli lite feltajmat om man inte h�r bakgrunden exakt n�r "den spelas" eller om det man spelar in hamnar p� h�rddisken en aning efter att man spelade det. Vissa ljudkort kan leverera fantommatning till kondensatormikar.

Mikpreamp eller mixer. Detta kan undanr�ja en hel del brus. Miking�ngarna p� ljudkort har en egen preamp (f�rf�rst�rkare), som p� de mer rimligt prissatta korten inte brukar vara s� bra och som brukar brusa n�r man stoppar in en mikrofon, eller instrumentkabel d�r. Genom en preamp eller mixer (som inneh�ller preamp) f�r man en signal som l�mpar sig f�r lineing�ngen och, voila, mycket brusfriare. I alla fall i mitt fall. En annan po�ng �r att dessa apparater har reglage f�r volym och eq, s� man kan styra insignalen till datorn p� l�mpligt s�tt. Med en mixer kan man t om g�ra en flersp�rsinspelning "live". T ex ukke i en kanal och s�ng i en annan. �r man tv� kan man k�ra tre eller fyra kanaler. Man kan f�rst�s koppla in den i n�got annat �n en dator ocks�. Man kan ju inte mixa om efter inspelning i s� fall men man kan ju g�ra provinspelningar tills niv�erna �r OK innan man g�r den riktiga inspelningen. Jag har en billig sexkanalig mixer, Alto S-6, k�pt p� JAM f�r 6-700 kr tror jag. S�kert ingen toppkvalitet, men det blev en klar f�rb�ttring och kommer att r�cka l�nge f�r mina behov. Preampar och mixrar kan (i alla fall n�stan) alltid leverera fantommatning.

Sedan kan man ju alltid skaffa sig mer avancerad programvara och MIDIkeyboard eller keyboard som �ven hanterar MIDI (musical instruments' digital interface tror jag att det st�r f�r). Med hj�lp av MIDI kan man skicka signaler som talar om bl a vilken tonh�jd det �r, hurdant anslag man g�r mm till ett annat instrument eller n�gon instrumentsimulator, synthesizer, eller samplat instrument, som sedan spelar s� som MIDI-signalen ber�ttar att den ska g�ra. Det �r med den tekniken jag spelat in min l�t "tvhit" under "egna inspelningar" h�r p� forumet. Allts� ett pianotangentbord och bassynth, samplade gitarrer, valthorn och "hybridhorn" i form av programvara p� datorn.

Det sista �r v�l s�dant som f�r ta den tid det tar. F�r egen del k�nns det som att jag kanske gick in i det steget lite v�l fort, utan tillr�ckliga kunskaper i Cubase, mixning, inspelning i stort, MIDI osv. S� det var lite b�kigt, men det g�r om man inte ger upp.

Ovanst�ende g�r inte anspr�k p� att vara n�gon total sanning. Det �r de erfarenheter jag samlat p� mig beroende p� de problem jag st�tt p�. Det kan finnas b�ttre l�sningar, men detta har funkat f�r mig hittills. N�gon som st�ter p� andra problem kanske hittar p� andra l�sningar. Allt beror ju ocks� p� ambitionsniv�n.

Huvudbudskapet m�ste i alla fall bli: B�rja enkelt och n�r du tycker att det saknas n�got f�r att kunna g�ra det b�ttre, kan du fundera �ver att bygga ut arsenalen av prylar. Ofta ger nog �vning (b�de vad g�ller spelning och inspelning) lika bra effekt som nya prylar, men man kan ju g� b�da v�garna f�rst�s.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis aug 22, 2021 9:58 am    Rubrik: MIKROFONPLACERING Svara med citat

Oavsett utrustning �r mikrofonplaceringen avg�rande f�r hur ljudet blir n�r man spelar in akustiska instrument. Inte s� att det finns ett s�tt som �r r�tt, utan olika placering ger olika resultat. S� �ven med ukulele. Avst�nd, ovanf�r, eller under ljudh�let, mot halsh�llet, mot stallet eller t o m bakom stallet, eller mot ljudh�let. Allt ger lite olika ljud. Vad man v�ljer kan bero p� vilken ukke det �r, vilken mik man har, vilket ljud man gillar b�st och vad som passar f�r den l�t man h�ller p� med. Det konkreta tipset �r allts� att flytta runt miken lite och se vad som g�r just dig gladast vid det aktuella tillf�llet.

Jag l�ste n�gonstans att n�gon tyckte att det b�sta s�ttet att mika en akustisk gura var ungef�r: 15-30 cm ifr�n, riktad n�gonstans mellan ljudh�let och halsen. P� ukkar �r det ju m�nga som sl�r an str�ngarna just d�r, s� det kanske ger f�r mycket nagelljud. M�jligen var tipset ocks� t�nkt mer f�r livemikning, som kan st�lla andra krav �n inspelning, men det kan vara en position att utg� fr�n n�r man provar sig fram.

EDIT: Rubrik
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele


Senast �ndrad av jukkalele den fre aug 25, 2021 1:35 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 25, 2021 12:05 pm    Rubrik: H�LLA TAKTEN Svara med citat

Det h�r med takt och ton kan ju ibland vara knepigt. Det sistn�mnda kan jag inte komma med n�got tips om, men takten vid inspelningar kan kanske avhj�lpas.

M�nga program f�r datoriserad inspelning har inbyggd metronom som man kan l�gga p� ett sp�r (t ex kallat click track) som sedan inte kommer med i slutversionen, eller ocks� �r det bara n�t man h�r i lurarna, men som aldrig "spelas in".

Detta �r dock ganska tr�kigt. Jag har aldrig blivit v�n med detta envetna ljud. Skojigare �r d� att anv�nda trummor. Det l�r finnas en massa trumloopar att h�mta gratis och som sedan kan l�ggas p� ett sp�r i inspelningen. Sedan kan man efter�t best�mma om man vill ha kvar trumsen i slutmixen eller om de bara ska vara med som st�d under inspelningen.

Ska man bara ha dem som st�d duger vad skit som helst n�stan. Det blir i alla fall b�ttre �n med metronom. Ska man ha kvar bankandet, b�r man v�lja n�got d�r man kan variera spelet mellan t ex vers och refr�ng, l�gga in fills och annat. T ex kombinera olika trumloopar. Man b�r ocks� str�va efter inspelade riktiga trumljud. I alla fall om man ska anv�nda dem ihop med ukulele. Groove Agent, som jag n�mnde i det f�rsta tipset passar bra d�, men man beh�ver ett inspelningsprogram som kan hantera sk VSTi-plugins. Jag tror inte att Audacity kan det, men det finns s�kert s�tt att f� med bra trums med det programmet ocks�.

Allts�: Ut och leta trumljud.
Och en sak till: Har ni sv�rt att f�lja trummorna, har ni kanske valt fel BPM (ibland kan man justera det i programmet, ibland kanske man m�ste v�lja en inspelning med r�tt BPM fr�n b�rjan) eller ocks� har ni grava taktproblem och d� �r det bara att �va mer med trummorna f�r att f� till det.

EDIT: Rubrik
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele


Senast �ndrad av jukkalele den fre aug 25, 2021 1:36 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tompa



Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inl�gg: 130
Ort: �stern�rke

Inl�ggPostat: fre aug 25, 2021 1:15 pm    Rubrik: Orkester i datorn... Svara med citat

Band-In-A-Box heter ett program som funkar ypperligt f�r den som beh�ver ett g�ng villiga kompmusiker som kan t�nka sig att spela i vilken tonart och stil som helst. Principen �r enkel och programmet �r n�stan sj�lvinstruerande. Man skriver in ackordf�ljden i klartext p� ett slags notpapper. Sedan v�ljer man vilken stil man vill att bandet ska spela i och i vilket tempo. Vill man �ndra tonart s� �r det bara att tala om f�r bandet att de ska byta fr�n c-dur till ass-moll s� g�r de det! Tryck p� play och d�r sitter det! Sedan kan man spara sitt komp i ett l�mpligt ljudformat och importera det i t ex Audacity och d�r l�gga p� s�ng och annat. Ska v�l inte j�mf�ras med Cubase och andra j�ttar men ett himla kul och inspirerande musikprogram som man snabbt kan g�ra mycket skoj med �r det i alla fall.

Jag k�pte programmet direkt fr�n http://www.band-in-a-box.com/se/ efter att f�rst ha laddat ner en gratis demo.
_________________
En ucke kommer s�llan ensam...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: fre aug 25, 2021 5:12 pm    Rubrik: Svara med citat

H�ller med Tompa, B-i-a-B �r ett helt utm�rkt program. Har bara aldrig gjort mig tanken att man kunde importera det in i Audacity f�r diverse ukulele-�ndam�l. �r ju helt lysande. Har d�remot anv�nt det live f�r att ackompangera mig sj�lv i samband med ut�vandet av andra instrument. Oerh�rt praktiskt. Fungerar som en fullst�ndigt outslitlig kompgrupp.

Kanske kan vara kul att veta att jag har hyggligt gott om jazz-standards (och diverse annat med) f�r B-i-a-B ifall ngn kan motivera sitt intresse Smile
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 27, 2021 8:23 pm    Rubrik: INSPELNINGSPROGRAM KRISTAL AUDIO ENGINE Svara med citat

Jag har noterat att den v�ldige (i allt utom h�jd �ver havet) ukisten Howlin' Hobbit rekommenderar ett gratisprogram som heter Kristal Audio Engine och som kan h�mtas p�:
http://www.kreatives.org/kristal/index.php

Han s�ger att han p� m�nga s�tt f�redrar det framf�r Audacity. Mixern och wav-editorn ska vara b�ttre, liksom st�det f�r VST-plugins. Det sistn�mnda handlar om att man kan h�mta hem (gratis eller mot betalning, det finns m�nga varianter) olika plugins f�r t ex EQ, kompression, eko, reverb, dist, phaser ...... mm mm. Ibland finns s�dant internt i programmen, men det kan finnas b�ttre varianter att plocka in i form av plugins. Vad VST st�r f�r vet jag inte. Virtual Studio Technology? Very Silly Things?

Opr�vat av mig sj�lv som Kristal �r, f�r man betrakta detta som ett tips U.P.A.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
tooraws
G�st





Inl�ggPostat: ons sep 27, 2021 10:55 am    Rubrik: Band in a box Svara med citat

Hej Allihopa!Ni som anv�nder Band in a box vet ni om det finns n�got "f�rdigt "komp gjort f�r gammaldans eller folkmusik, typ schottis, polka, snoa, hambo, mazurka.
mvh Anders
Till �verst p� sidan
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 27, 2021 12:47 pm    Rubrik: Svaret �r nej Svara med citat

Jag �r inte n�gon tung anv�ndare av B.I.B. men vad jag vet s� finns det inte n�gon folkmusik. Det �r snarare s� att programmet �r r�tt h�rt nischat mot jazz i olika stilar.

Att f� till en tv�-fem-etta med bossastuk �r enkelt. Att f� till en bra snoa, eller hambo skulle jag s�ga kr�ver lite mer pillande, �ven om det f�rmodligen g�r.

Jag kan ocks� p�peka att man b�r ha n�gon bra pryl f�r uppspelning av General MIDI, eller General MIDI 2. Om man bara har det som f�ljer med p� inbyggda billiga ljudkort f�r man ett v�ldigt plastigt ljud FM-ljud som inte �r kul speciellt l�nge.


Svaret �r med andra ord: nej. Smile

//Anders


PS.
F�rr kunde man ladda ner en version av BIB p� deras sajt f�r att testa. Tror att det �r s� fortfarande, s� det �r enkelt att kolla sj�lv.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor sep 28, 2021 8:16 am    Rubrik: Svara med citat

jukka skrev:
Jag har noterat att den v�ldige (i allt utom h�jd �ver havet) ukisten Howlin' Hobbit rekommenderar ett gratisprogram som heter Kristal Audio Engine och som kan h�mtas p�:
http://www.kreatives.org/kristal/index.php


Laddade ned detta p� jobbet (d�r jag inte kan testa det) Och m�ste notera att det ser v�ldans anv�ndarv�nligt/rent, snyggt, enkelt och d�rmed lovande ut Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 15, 2006 2:56 pm    Rubrik: Lite mer tryck med Master Limiter Svara med citat

Att mixa och dona med l�ten man spelat in �r ett helt �ventyr i sig, men jag har m�rkt att r�tt m�nga av inspelningarna ligger p� en ganska l�g volym. Det �r inget problem i sig egentligen, men det kan ju vara trevligt att veta att det finns en moj�ng som ger b�ttre tryck i mixen utan att man beh�ver vara v�rsta mixexperten.

Moj�ngen kallas Master Limiter och den f�rs�ker h�ja upp ljudet s� mycket som m�jligt utan att det distar. Limiters kan ha diverse inst�llningar, men det kan vara bra att veta att om man f�rs�ker kr�ma p� f�r mycket s� sker det p� bekostnad av dynamiken i inspelningen, dvs. skillnaden mellan svaga och starka partier minskar.

Om ens inspelningsprgam st�der VST-plugins finns ett ganska stort utbud. En enkel och trevlig Master Limiter finns helt gratis att h�mta p� Kjaerhus Audio. De g�r en h�g andra plugins ocks�, som �r lika trevliga. Kolla p�:
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

Om man anv�nder Cubase f�r inspelning skall Master Limiter sitta n�st sist p� utg�ngen. Sist s�tter man sin bitreducerare, men det �r en annan historia. Jag l�nkar till en bild p� hur det �r riggat i min Cubase.

/anders

Sk�rmdump:
http://hem.bredband.net/b203001/uke/cubase_dump.jpg
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 111

Inl�ggPostat: s�n dec 31, 2021 5:02 pm    Rubrik: Svara med citat

�r det n�gon som vet om 1ghz r�cker f�r cubase ?
Jag har hittat en billig dator.

Pentium 3 (1.0 Ghz)
256 Ram
20 Gb h�rddisk
DVD-l�sare med CD-br�nnare
2 batterier f�ljer med men dom �r kassa
Sk�rmen �r ganska m�rk men det finns TV-out och uttag f�r en extern sk�rm.
Jag har haft den som DVD-spelare och surfdator till min 42" plasma TV.
Lite sliten men den fungerar mycket bra.


Ramminnet (rammstein ?) g�r ju att uppgradera. Budgetstudio �r vad jag har i �tanke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: s�n dec 31, 2021 5:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Den b�r g�ra det, men 100% s�ker �r jag inte.

/Grisen
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 111

Inl�ggPostat: s�n dec 31, 2021 7:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag chansar. Nu ska jag bara vinna budgivningen...........och spela ukelele.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 92
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: ons jan 03, 2022 7:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan bli tr�gt har en pentium 1,7 Ghz och ca 700 n�nting i Ram sj�lv och det tar tid. Ljudfiler och VST plugins kr�ver mycke minne. Vad du beh�ver �r en st�rre H�rddisk b�rjar man med Cubase vill man g�rna ha lite fler plugins. vst mm, man fyller l�tt ca 30 Gb, om man �r v�ldigt rik eller har en snabb uppkoppling Embarassed . Men har du tid s� f�r du ju en 320 Gb Hdisk f�r 799:-. Ram minnet g�r ju att uppgradera f�r en ganska billig penning s� lycka till.

//Janne
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006