Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hj�lp! S�ker ackord till "Yohoho and a bottle of rum&qu;

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Lynn



Registreringsdatum: 17 augusti 2010
Inl�gg: 13
Ort: Sm�lands urskog

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 7:51 pm    Rubrik: Hj�lp! S�ker ackord till "Yohoho and a bottle of rum&qu; Svara med citat

�ven kallad "Derelict", "Fifteen men on a dead man's chest" och s�kerligen en hel del annat Very Happy

Jag har letat p� google och f�rs�kt kedjes�ka, men har inte haft turen att hitta r�tt.
Vet ni n�gon l�nk d�r det kanske b�de finns ackord och melodi? Jag �r os�ker p� hur den g�r ocks�. Det g�ller att g�ra det l�tt f�r sig Rolling Eyes

P� YouTube brukar man ju kunna finna allt, men eftersom jag har sinnessjukt l�ngsam uppkoppling tar det ca 2 timmar att ladda ner 4 min s�ng, s� d�r �r jag inte s� ofta. Har ni en bra l�nk d�r s� laddar jag dock g�rna upp t�lamodet Cool

Tack p� f�rhand f�r all m�jlig hj�lp (och vad kul att hitta ett forum p� internet om ukulele - det hade jag ingen aning om att det fanns! )
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5853
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 8:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej och v�lkommen till forumet Lynn.

Jag s�kte lite p� n�tet efter ackorden och de var ganska s�llsynta m� jag s�ga. Texten finns i �verfl�d.
Dock hittade jag en pdf-skrift iordningst�lld f�r n�got slags "sj�r�varseminarium" (f�r barn?). Lite kul att se hur m�nga som verkar vara engagerade i olika aspekter av sj�r�veri (den romatiserade, litter�ra varianten). Den 19 september �r, uppt�ckte jag, the International Talk Like A Pirate Day....

N�v�l "min" k�lla skriver att ackorden �r f�ljande:

Intro:adaEa
Chorus: aaaE, aaaEa
Verse: a, aGdE, a, aG, dE, a, aEa.

Vad det �r f�r slug baktanke med gemener och versaler kanske blir tydligt n�r man spelar. Jag k�nner inte till l�ten s� jag kan framkasta n�got f�rslag. (jag trodde det var samma l�t som Pippi L�ngstrumfilmernas "Femton gastar..." men s� var det ju inte)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lynn



Registreringsdatum: 17 augusti 2010
Inl�gg: 13
Ort: Sm�lands urskog

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Tack f�r svar och f�r v�lkomnandet!

Ja, jag hittade ocks� sj�lva texten, men f�rst�r inte riktigt hur ackorden ska passa in...eftersom jag �r os�ker p� sj�lva melodin ocks�. Men tack! Nu ska jag sitta och fila lite och kanske komma p� en helt egen melodi? Vem vet Cool

PDF-filen var ganska rolig - lite tips f�r en mor som jag med barn i trots�ldern. Kanske passar med pirattema d�? Laughing

Tror du att baktanken med gemener och versaler kan vara betoningen? H�R l�gger man anslaget men inte d�r..? Hmmm...

Hade ingen aning om att det fanns en speciell dag d� man helt legitimt kunde f� prata som en pirat. Wow! Att denna m�jlighet har undsluppit mig i alla dessa �r! Vart �r v�rlden p� v�g n�r s�dana fakta f�rsvinner i mediabruset? Kan du prata som en pirat d�? Hur l�ter en s�dan?

Och om det finns fler som har en aning om hur sj�lva melodin g�r s� f�r ni g�rna svara ni med!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4379
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 9:20 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Lynn!

Talk Like A Pirate Day �r en alltf�r bortgl�md h�gtid. Aarrrgh!

H�r �r en kille som sjunger n�mnda s�ng efter att han har jiddrat alldeles f�r l�nge om allt och inget:
http://www.youtube.com/watch?v=skWOB3se68Q

H�r �r ett annat gulligt sj�r�varpar med en sn�llare version:
http://www.youtube.com/watch?v=Ylzmtt4b2mo

H�r �r en annan variant p� ackorden:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/a/alexis_blue/yo_ho_ho_crd.htm
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5853
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Ah. Det �r s� h�r: L�ten "Yo Ho Ho" skrevs till Brodwaymusikalen "Treasure Island" som sattes upp f�rsta g�ngen 1901. Och n�r man vet det blev det enklare att hitta musiken.

Noter:
http://sniff.numachi.com/pages/tiYOHOHO;ttYOHOHO.html
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lynn



Registreringsdatum: 17 augusti 2010
Inl�gg: 13
Ort: Sm�lands urskog

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 9:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Kikade i denna tr�d som l�nkades i min andra tr�d:
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=55

och d�r hittade jag faktiskt svaret p� anv�ndningen av sm� bokst�ver. Klistrar in:

[En liten grej till. I vissa utl�ndska publikationer skrivs ibland mollackord sm� bokst�ver, a, e osv i st�llet f�r Am och Em. Dur skrivs dock som �vanligt� med stora bokst�ver. ]

S� d� antar jag att "a" i din k�lla Robert borde vara "Am" ist�llet. �r jag helt ute och cyklar?

S� det borde bli:
Intro: Am Dm Am E Am
Chorus: Am Am Am E, Am Am Am E Am
Verse: Am, Am G Dm E, Am, Am G, Dm E, Am, Am E Am

Tack hrlarson och Robert f�r l�nkarna! Det �r inte en helt l�tt melodi, m�rkte jag, men det m�ste jag ju kunna �verkomma.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1375
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: tor aug 19, 2021 8:36 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Intro:adaEa
Chorus: aaaE, aaaEa
Verse: a, aGdE, a, aG, dE, a, aEa.

Vad det �r f�r slug baktanke med gemener och versaler kanske blir tydligt n�r man spelar.

Som Lynn r�knat ut s� brukar det i den h�gre musikteoretiska v�rlden vara s� att moll-ackord anges med gemener och dur-ackord med versaler, dvs a=am; A=A-dur.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lynn



Registreringsdatum: 17 augusti 2010
Inl�gg: 13
Ort: Sm�lands urskog

Inl�ggPostat: fre aug 20, 2021 3:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lyckats komma p� en alldeles egen version av ovanst�ende l�t med hj�lp av ackorden som ni letade upp �t mig. Det l�ter inte lika bra som den d�r tjejen med gitarren i p� l�nken med det gulliga sj�r�varparet ( Laughing ) men inte HELT fel heller. Jag tror att hon har n�got annat ackord n�gonstans d�r i slutet av en del rader, men jag �r bara glad att kunnat komma s� h�r l�ngt s� fort. Nu har jag en ny l�t att pl�ga mina n�ra och k�ra med! Yeay!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006