Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Masurbj�rk

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 267
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: s�n sep 05, 2021 8:48 pm    Rubrik: Masurbj�rk Svara med citat

Jag har kommit �ver en fin bit masurbj�rk. Tror att den precis ska r�cka till en sopran. �r det n�gon av de �rade byggarna som har erfarenhet av att b�ja sidor av masurbj�rk? Kanske inte ljudet blirs� bra? Men det �r ett vackert tr�. F.�. har jag haft f�rm�nen att tillbringa sommaren med att syssla med ett uppdrag fr�n Jerker att bygga en prototyp. F�r se vad ni tycker om den om den kommer i produktion
mvh
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kroffe75



Registreringsdatum: 14 augusti 2010
Inl�gg: 34
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: s�n sep 05, 2021 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Har inte byggt instrument men v�l m�bler i masurbj�rk. Min upplevelse �r att det �r v�ldigt sv�rarbetat eftersom det �r v�ldigt h�rt och �dringen g�r �t alla h�ll(lite som burr) det spricker l�tt och kr�ver mycket vassa verktyg f�r att f� en fin yta. Jag skulle nog v�lja bort det i sidorna och anv�nda det i topp och botten.
Min custom thinline-tele har f�r �vrigt en masur topp. v�ldigt vackert tr� men eftersom det �r en el-planka �r det sv�rt att avg�ra vad det g�r f�r ljudet.
_________________
Mina ukkar: Allander ekolele, Br�ko no:6, Flea mango, Eleuke sopran, Mastro T.V.PAL(plast), Kala jazz Tenor, Ortega RU11(Konsert) och Mahalo LP(min f�rsta).
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5886
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 05, 2021 10:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag pratade f�r n�gra �r sedan med den engelske/waelsiske uckebyggaren Pete Howlett om att man skulle bygga en ukulele i inhemska tr�slag. Han gick genast ig�ng och det var helt klart masurbj�rk som triggade ig�ng honom. Men om det var p� grund av dess utseende (a nordic coa) eller av f�rmodade tontr�egenskaper eller bygg- och b�jegenskaper t�rs jag inte s�ga. Jag tror inte han provat att bygga i masur.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006