Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelekabarén på the Regent 13 augusti 2010

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: lör aug 14, 2021 1:26 am    Rubrik: Ukulelekabarén på the Regent 13 augusti 2010 Svara med citat

Wow!

Jag ska försöka mig på en mer nyanserad (och nykter) kommentar så småningom.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: lör aug 14, 2021 8:00 am    Rubrik: Svara med citat

Krigsrubrikerna tackar alla som bevittnade den supernervösa scendebuten, och lovar att komma tillbaka ett par gånger så ni kan följa utvecklingen från det embryonala stadiet ni såg igår.

www.argapa.blogspot.com
Till överst på sidan
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: lör aug 14, 2021 10:58 am    Rubrik: Svara med citat

En annan tackar också för gårdagens kabaré som var enastående bra: varierad och spännande med flera skickliga nykomlingar.
Genomgående hög kvalitet (möjligen med undantag av en nervös lirare som återigen missade alla finesser som han hade behärskat till fulländning hemma i kammaren men som nu rann bort i det svettiga strålkastarljuset -- igen -- naturligtvis talar jag om mig själv. Jag tackar ändå för välvilliga applåder).

Många nummer stod fram i strålande ljus, personligen är jag djupt imponerad av göteborgaren Jonas, inte bara på grund av den tekniska briljansen i hans spel utan också för den avundsvärda ledigheten i framförandet. För att inte tala om repertoarvalet, som går rakt ner i stora kroppspulsådern på mig.

Imponerande många nummer var komponerade och skrivna av ukelisterna själva, alla av hög kvalitet och ofta med hög spiritualitet.

Jag ser fram emot nästa kabaré. Den här utgåvan är svår att överträffa, men vem vet...

(Kabaréerna tycks vara på väg att ersätta de tidigare anarkistiska mötena och det är inte så dumt. Det är faktiskt lite av det här som jag hela tiden har saknat i källarvalven på Saddle & Sabre).
Baron K

Registreringsdatum: 11 augusti 2008

InläggPostat: lör aug 14, 2021 12:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, tack Robert för en mycket trevlig afton och för en mycket otrevlig bakfylla.

Kabarén var mycket lyckad och kul tycker jag. Och det mer spontana jammet på S&S var inte dumt det heller. Eller dumt kanske det var, men kul.
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: lör aug 14, 2021 12:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert och alla andra för en mycket lyckad kabaret. Måste ha varit bäst hittills. Jag upplevde inte scenen som svettigare än resten av rummet. Kanske för att den inte hunnit värmas upp så mycket ännu. Ett tips alltså: Spela tidigt.

Baron K skrev:
Eller dumt kanske det var, men kul.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: lör aug 14, 2021 4:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Attans, man verkar ha missat en riktig höjdare!

Men jag hade det ganska bra i Småland också...
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: lör aug 14, 2021 8:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack alla, fantastisk kväll både det officiella programmet och det spontana jammet senare på natten.
Fantastisk bredd och kanonprestationer från alla från debutanter till proffs!
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: sön aug 15, 2021 12:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Clarification som spelade på Ukulelekabarén har en reseblogg där hon skrivit om ukulelekabarén och lagt upp lite bilder.

"After the tour we headed for The Regent and the Ukulele Cabaret which Robert organises. It was a fantastic evening's entertainment and a great insight into the murky depths of the Swedish Ukulele scene. Particular highlights for me were the chaps with the harmonicas who kept us entertained until their egg timer sounded and their time was up, Robert in his bow tie blowing bubbles in advance of his super rendition of "I'm forever blowing bubbles", help I'm not sure I can see these highlights through as there were 13 acts and each was excellent in it's own way. I should mention I did also get on stage with Sven,Ronald and Robert for another go at "Getting Drunk With You" and Ring Ring". After the drunken wreckage of a performance I did in Hollesley I was surprised they'd agree to go on stage with me ever again. But they're very generous spirited people and bravely stepped up with me. This time I think I did ok, at least I didn't fall over on stage... For the first time I felt comfortable singing to an audience, so I'm glad we had a second go. I'd been practicing my Swedish for the rendition we did of "Ring Ring" and so i think we pulled it off... Though there were a couple of lines where I freestyled a bit with "hurdy-gurdy" type noises. I doubt anyone noticed. So it was a super cabaret and then after food and more drinks we went to another venue where they let us take over a basement to jam away the night. That was what I call ukulele underground. A drunken mash of songs- no rules, it's survival of the fittest. Someone even managed to get an upright bass so we were set. Only a few of us made it out intact... Once again Ronald and Klara guided me home with a magic taxi."

Försökte länka till bilderna direkt men det gick inte. Men man kan se dem här:

http://www.travelblog.org/Europe/Sweden/Stockholm-County/Stockholm/blog-523628.html
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: lör aug 21, 2021 9:28 am    Rubrik: Svara med citat

Tack allihop för en mycket trivsam kväll i gott sällskap. Det gör vi gärna om!
Detta känns som ett mer givande upplägg jämfört med tokjammandet.
Och tack Hågel för de vänliga orden. Nästa gång tar jag nog med mig en ukulelebanjo och hittar på nåt bus med den.
Hur får man loss videoupptagning, jag såg ett par kameror i lokalen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: sön aug 22, 2021 12:07 am    Rubrik: Svara med citat

´
Jonas skrev:

Detta känns som ett mer givande upplägg jämfört med tokjammandet.

Ja, Ukulelekabarén är ju en helt annan sak. "Tokjammandet" på Hard Rock Café och senare på Saddle & Sabre var (är?) ju träffar där kompisar på forumet träffades, snackade skit och spelade ihop. Kul det med och ingenting som det finns anledning att sluta med, som jag ser det. På Saddle & Sabre är vi nog fortfarande välkomna. (Vi var det iaf i fredags). Så den som känner för det kan ju kolla med S&S om det är ledigt i källaren någon kväll och lägga upp en inbjudan på forumet.

Det är nu drygt fem år sen jag drog igång Ukulelekommissionen. Målet var diffust och formerna trevande. Diskussionsforumet växte dock snart fram som det centrala och någorlunda stadiga i en verksamhet som ett tag började likna en orkester men som allt mer och mer gled iväg mot ett glatt tokjammande. Idag kan man nog tryggt säga att Ukulelekommissionen är en "community" med diskussionsforumet i centrum. Jag är mycket nöjd med att det är så och har svårt att se att Ukulelekommissionen kan få en annan eller bättre form.

Men jag har också velat göra något annat. Jag har åtminstone sedan 2007 velat skapa ett forum där människor ska kunna höra "ukulelemusik". Det första försöket var Stockholm International Ukulele Festival. Personligen tycker jag att det var lyckat. Men också en liten festival som den är en stor apparat att dra runt och när allt summerades fick jag skjuta till i runda slängar 5000 kronor ur egen ficka.

Då känns Ukulelekabarén som ett hanterligare alternativ. Visserligen har jag inte kunnat bjuda på några internationella stjärnor men det finns ju många intresserade och duktiga ukulister på närmre håll som förgyllt föreställningarna.

När Ukulelekabarén blivit lite mer etablerad och när vi drar en lite större publik ska jag göra ett försök att hitta sponsorer så att jag kan bjuda in duktiga ukulister från andra länder och stå för deras resa och logi.
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: sön aug 22, 2021 8:46 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
... när allt summerades fick jag skjuta till i runda slängar 5000 kronor ur egen ficka.

Och nu, äntligen, fick jag svar på hur det gick ekonomiskt! Stackars fan.

Öl nästa gång vi ses (om du inte tramsar med vit vecka/månad eller bilkörning då).

Sven

www.argapa.blogspot.com
Till överst på sidan
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: sön aug 22, 2021 8:48 am    Rubrik: Svara med citat

x2
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: sön aug 22, 2021 4:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Föffan! För fem papp kan vi få honom rätt full....
Stenback

Registreringsdatum: 22 augusti 2009

InläggPostat: sön aug 22, 2021 8:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vill också tacka för en mycket trevlig ukulelekabaré. Helt klart den bästa jag varit på! (Ok, det var första gången jag var med, men den var verkligen bra!)

Väntar på att nästa datum ska komma upp så att jag kan boka in det i kalendern...
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet