Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

�vning ger f�rdighet

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jul 02, 2021 9:03 am    Rubrik: �vning ger f�rdighet Svara med citat

... men det finns vissa instrument som man snart �vat f�rdigt p� om man inte iakttar st�rsta f�rsiktighet.

M�nga instrument har irriterande kvalit�er, men med �vning brukar de slipas av.

g****r har aldrig varit ett problem. Inte heller banjo. Ukulele har haft upp och nerg�ngar, liksom mandolin. Dragfl�jt kr�ver d�remot att man sonderar terr�ng innan man trakterar.

Jag har kommit fram till att fyra instrument �r speciellt sv�ra att finna tr�ningstid f�r, framf�rallt f�r att man h�ller igen f�r att inte st�ra och d�rmed g�r saken v�rre. De �r, i stigande ordning:

Blockfl�jt. H�r g�ller ekonomi. En f�r billig fl�jt = d�lig ekonomi. F�r h�rt/l�st bl�s = d�lig ekonomi. L�nga och m�nga repetitioner = d�lig ekonomi. Allt kan resultera i en ekonomisk krash.

Fiol. L�ter fint, men ger inte mycket utrymme f�r missar. Glissando kan l�sa den saken, men blir i l�nden gn�lligt. Str�kf�ringen tar plats = inge bra att spela i tv-soffan.

Vuvuzela. H�r har vi en riktig utmaning. Om man inte tar i f�r kung och fosterland blir det inget bra. G�r man det blir det definitivt ingen husfrid.

S�g. Om man vill erfara hur det �r att vara utanf�r och missf�rst�dd �r detta det givna valet.

Med reservation att jag inte f�tt tillf�lle att prova s�ckpipa, bombard, trumpet, theremin et cetera.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jul 02, 2021 10:43 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kan livligt f�rest�lla mig hrlarson i soffan, gnidande sin fiol med familjen hoptryckt i �ndarna av samma soffa f�r att ge plats �t fiolspelaren.

Men det sl�r mig d� att �ven om fiolspelaren satt ensam i en f�t�lj och familjen i TV-soffan, skulle familjen inte se lycklig ut.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006