F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Applemoes
Registreringsdatum: 29 augusti 2010 Inl�gg: 15
|
Postat: s�n aug 29, 2021 4:18 pm Rubrik: Vart kan man k�pa en st�lstr�ngad ukulele? |
|
|
Jag �r i egenskap av nyregistrerad och v�ldigt ny p� att spela ukulele (ca 1 vecka) inte s�ker p� om denna tr�de b�r ligga i k�p och s�lj eller h�r. Men d� det inte �r en regelr�tt annons s� sl�nger jag den h�r.
Jag undrar helt enkelt vart (och om) man kan k�pa sig en st�lstr�ngad ukulele. Just nu har jag tagit brorsans ukulele som han inte spelar p�. Det �r en Jason JU-11, men skulle vara intresserad att skaffa mig en st�lstr�ngad.
Om det inte finns att f� tag i, skulle man helt enkelt kunna str�nga om skiten bara som den �r? Jag har aldrig tidigare spelat str�nginstrument s� har ingen koll p� hur det funkar eller hur man g�r
Det ligger ocks� till s� att jag spelar ukulele med plektrum, som tydligen verkar vara v�ldigt ovanligt. Men s� ligger det till i alla fall |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5687 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 4:49 pm Rubrik: |
|
|
Mja, Det finns egentligen inga ukulelar med st�lstr�ngar att k�pa. Utom en del elukkar. Egentligen allts�. Allt finns. N�gonstans. Men det finns s�dana som satt st�lstr�ngar p� befintliga ukkar. Framf�r allt kan det funka p� stadiga resonatorukkar, �ven om konen kan riskera att kollapsa. Teoretiskt allts�. Teoretiskt finns det problem med att s�tta st�lstr�ngar p� en vanlig ukulele ocks�. Den h�gre str�ngsp�nningen kan g�ra att den pajar. Men ju s�mre ukke, desto tjockare material och desto st�rre chans att det h�ller. S�mre ukkar har numera ocks� oftare v�xlade st�mskruvar, vilket �r ett m�ste f�r st�l. Fr�gan �r om de �r tillr�ckligt bra, men det visar sig. Ju billigare ukke desto mindre riskerar man ocks�. Ekonomiskt allts�.
En undran. Du har aldrig spelat n�got str�nginstrument. �nd� har du best�mt dig f�r att spela ukulele med plektrum. Varf�r? Det g�r f�rst�s, men det hindrar vissa mer ukulelespecifika spels�tt. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2141 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 5:20 pm Rubrik: |
|
|
Det �r inte en ukulele du letar efter. Det �r en g�tarr. S�na funkar bra med st�lstr�ngar och plektrum.
Ifall du vill ha f�rre str�ngar, k�p en banjo eller en mandolin. Det finns finfina elmandoliner som har fyra str�ngar om du tycker det skulle vara sv�rt med dubbla. Mandobird och Mandocaster tex.
Eller k�p en cavaquinho p� n�tet. Dom finns tex fr�n musikalia p� Sicilien.
Men str�nga inte en akustisk ukulele med st�lstr�ngar, det blir skit.
Edit: det heter "var" kan man k�pa, inte "vart"... _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Applemoes
|
Postat: s�n aug 29, 2021 6:26 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: |
En undran. Du har aldrig spelat n�got str�nginstrument. �nd� har du best�mt dig f�r att spela ukulele med plektrum. Varf�r? Det g�r f�rst�s, men det hindrar vissa mer ukulelespecifika spels�tt. |
Jag tycker det k�nns konstigt att spela str�nginstrument utan n�got plektrum eller liknande. Jag �r medveten om att jag g�r miste om vissa tekniker men har inte planerat att s�lja skivor utan spelar mest f�r att det �r roligt och l�tt att komma in i
Tack f�r svaret f�rresten. D� blir det nog att jag inte str�ngar om min nuvarande ukulele d� jag helst inte vill riskera att ha s�nder eller f�rs�mra den. Kanske n�gon g�ng i framtiden om jag f�r tag i en s�mre modell. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Applemoes
|
Postat: s�n aug 29, 2021 6:28 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Det �r inte en ukulele du letar efter. Det �r en g�tarr. S�na funkar bra med st�lstr�ngar och plektrum.
Ifall du vill ha f�rre str�ngar, k�p en banjo eller en mandolin. Det finns finfina elmandoliner som har fyra str�ngar om du tycker det skulle vara sv�rt med dubbla. Mandobird och Mandocaster tex.
Eller k�p en cavaquinho p� n�tet. Dom finns tex fr�n musikalia p� Sicilien.
Men str�nga inte en akustisk ukulele med st�lstr�ngar, det blir skit.
Edit: det heter "var" kan man k�pa, inte "vart"... |
Ja jag f�rst�r dig, men varf�r inte bara spela ukulele? Av vad jag m�rkt av fr�n andra forum s� skulle det nog beh�vas ett g�ng som g�r mot str�mmen och �ndrar lite p� ukulelekulturen. Vissa �r v�ldigt fast i hur det SKA vara och inte vara
Men men, jag f�r nog l�gga st�lstr�ngsid�n p� hyllan ett tag |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4409 Ort: Bajen
|
Postat: s�n aug 29, 2021 7:07 pm Rubrik: |
|
|
Hej Applemoes!
Du har helt r�tt i att ukulele �r ett instrument som �r l�tt att l�ra sig och utvecklas med. Plektrum h�r inte till den traditionella spelstilen f�r ukulele, men � andra sidan �r det inte s�rskilt m�nga traditionalister h�r p� forumet. Eller, nja, n�r det g�ller st�mning, st�mskruvar och f�rh�llning till plektrum har m�nga lite mer talibanl�ge �n vad g�ller inst�llningen till f�redragna genrer, framf�rande och s� vidare. Om man nu vill spela med plektrum s� �r det ju inte s� att n�got g�r s�nder eller att n�gra viktiga lagar bryts eller s�. K�r h�rt.
D�remot f�rst�r jag inte varf�r du vill ha st�lstr�ngar om du �r ovan vid str�nginstrument. Nylonstr�ngar �r betydligt sn�llare mot fingrarna, vilket borde passa den som �r ovan.
Mandolin k�r med dubbelt st�lstr�ngat och plektrumspel, men �r helt annorlunda att spela pga st�mningen, vilken och ger betydligt knepigare ackord �n f�r ukulele. Att st�mma om mandolinen tror jag inte heller riktigt p� eftersom halsen �r mycket smalare och g�r att greppen blir knepigare att f� till �n med ukulelens aningen bredare hals.
Mitt tips �r allts� att du h�ller dig till ukulele med nylonstr�ngar och om du k�nner f�r det spelar den med plektrum.
Om det �r ett brightare ljud du �r ute efter, s� finns det flera fabrikat av str�ngar som skiljer sig r�tt rej�lt. Om det �r elf�rst�rkt du �r ute efter, s� strunta i magnetmickar och k�r med en bra piezio ist�llet. Och v�nj dig vid att spela med ett s� tjockt plektrum som m�jligt (inget hindrar att man tar det stegvis). Sladdriga plektrum ger svagt ljud och h�gt missljud (av plast mot str�ng: "racka racka"), h�rdare plektrum ger motsatsen.
Lycka till! _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1906 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 7:10 pm Rubrik: |
|
|
Jag kan h�lla med om att vissa �r v�l fast i en traditionell f�rest�llning om vad ukulele �r eller skall vara. Trots det m�ste jag h�lla med om att en ukulele med st�lstr�ngar k�nns lite knasigt, en tr�ukulele �r byggd f�r att l�ta b�st med "nylonstr�ngar". Om jag vill ha st�lstr�ngar och ukulelest�mning s� skulle jag snarare snegla p� en mandolin och f�rs�ka plocka i hop st�lstr�ngar som passar till ukulelest�mning.
(Jag har en resonatorukulele med st�lstr�ngar och elgura mikrofon men som Jukka skriver s� �r �ven det vanskligt pg av det h�ga str�ngtrycket)) _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: s�n aug 29, 2021 7:34 pm Rubrik: |
|
|
H�r har du annars en variant: http://www.thomann.de/gb/risa.html?sid=9285a5833c92833ab2df1cb672f70af9 _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5687 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 8:20 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror inte att det s� mycket �r traditionalism alla g�nger. Mer att folk som h�llit p� med n�got ett tag ofta antingen provat olika saker eller sett prov p� olika saker utanf�r huvudf�ran och konstaterat att det inte �r bra. Antingen av rena konstruktionssk�l, vilket �r objektivt, eller av smaksk�l, vilket �r subjektivt. Been there, done that, liksom. Dessutom �r saker som de �r i allm�nhet d�rf�r att det skett en evolution och survival of the fittest under m�nga �r. Det som funkar har �verlevt.
MEN:
All evolution sker genom mutationer. Nya saker som inte provats f�rut eller inte provats i en viss kombination eller p� ett visst s�tt ploppar upp. Oftast d�r det, men ibland kommer det fram n�got som �r tillr�ckligt bra, enligt n�got kriterium. S� experimentera p�. Det �r bra. Men �r du ny p� ett omr�de riskerar du att st�lla fr�gor som folk svarat p� 100 g�nger tidigare och d�rmed kanske �r lite tr�tta p�. Det �r inte ditt fel, men det kan vara en f�rklaring till att du upplevt folk p� diverse forum som traditionalister. Sedan finns det f�rst�s riktiga tr�kpellar som VET hur allt ska vara. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: s�n aug 29, 2021 8:50 pm Rubrik: |
|
|
Klokt och sant. Vore det inte f�r utvecklingen skulle till exempel gitarren se ut som en ukulele.
_________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2141 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 8:56 pm Rubrik: |
|
|
Jag l�t lite sur f�rst�r jag, men det hade sina goda sk�l... Jag var i eftermiddags lite tr�tt efter att p� mitt trumpetforum f�tt fr�gan:
Citat: | Jag �r i egenskap av nyregistrerad och v�ldigt ny p� att spela trumpet (ca 1 vecka).
Jag undrar helt enkelt vart (och om) man kan k�pa sig en tr�trumpet. Just nu har jag tagit brorsans trumpet som han inte spelar p�. Det �r en m�ssingstrumpet, men skulle vara intresserad att skaffa mig en av tr�.
Om det inte finns att f� tag i, skulle man helt enkelt kunna bygga om skiten bara som den �r? Jag har aldrig tidigare spelat bl�sinstrument s� har ingen koll p� hur det funkar eller hur man g�r
Det ligger ocks� till s� att jag spelar trumpet med oboer�r, som tydligen verkar vara v�ldigt ovanligt. |
Och den fr�gan svarade jag v�ldigt avsp�nt p� (ungef�r som hrlarson, det praktexemplaret), och �ven utt�mmande och inneh�llsrikt (som Jukka, den hedersknyffeln), och �ven erfarenhetsbaserat (som Ronald, det proffset).
Men n�r jag, och d�m om min f�rv�ning, hittade en snarlik fr�ga h�r, d� rann sinnet en smula. S� jag svarade �rligt och korrekt, men m�jligen kunde en raljant ton uppfattas.
Nu vet ni varf�r det var s�. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1906 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: s�n aug 29, 2021 9:01 pm Rubrik: |
|
|
Om du l�t sur f�rut, hur l�t d� det d�r
K�mpa, k�mpa du kan kl�mma ur dig n�t lite surare. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: s�n aug 29, 2021 9:07 pm Rubrik: |
|
|
Fan vad skumt att det d�k tv� s� lika fr�gor p� tv� olika instrumentforum! Jag sj�lv avstod i sista sekund att posta en fr�ga p� mitt steelpanforum, eftersom jag funderat p� att g�ra oljefaten av gummi och sl� dem med nunchachos. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Applemoes
|
Postat: s�n aug 29, 2021 9:08 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | H�r har du annars en variant: http://www.thomann.de/gb/risa.html?sid=9285a5833c92833ab2df1cb672f70af9 |
Whoa, vill-ha k�nslan gick just genom taket
Anledningen till att jag vill ha en st�lstr�ngad �r v�l mest f�r att jag vill pr�va helt enkelt. Det �r inte s� att jag �r missn�jd med mina nuvarande nylonstr�ngar. Annars vore en ukulele man kan koppla till en f�rst�rkare riktigt beh�ndigt
Men den nylonstr�ngade f�r h�nga med ett tag till, har ju b�rjat r�tt nyligen som sagt. Plektrumet f�ljer med det ocks� |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Applemoes
|
Postat: s�n aug 29, 2021 9:10 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Jag l�t lite sur f�rst�r jag, men det hade sina goda sk�l... Jag var i eftermiddags lite tr�tt efter att p� mitt trumpetforum f�tt fr�gan:
Citat: | Jag �r i egenskap av nyregistrerad och v�ldigt ny p� att spela trumpet (ca 1 vecka).
Jag undrar helt enkelt vart (och om) man kan k�pa sig en tr�trumpet. Just nu har jag tagit brorsans trumpet som han inte spelar p�. Det �r en m�ssingstrumpet, men skulle vara intresserad att skaffa mig en av tr�.
Om det inte finns att f� tag i, skulle man helt enkelt kunna bygga om skiten bara som den �r? Jag har aldrig tidigare spelat bl�sinstrument s� har ingen koll p� hur det funkar eller hur man g�r
Det ligger ocks� till s� att jag spelar trumpet med oboer�r, som tydligen verkar vara v�ldigt ovanligt. |
Och den fr�gan svarade jag v�ldigt avsp�nt p� (ungef�r som hrlarson, det praktexemplaret), och �ven utt�mmande och inneh�llsrikt (som Jukka, den hedersknyffeln), och �ven erfarenhetsbaserat (som Ronald, det proffset).
Men n�r jag, och d�m om min f�rv�ning, hittade en snarlik fr�ga h�r, d� rann sinnet en smula. S� jag svarade �rligt och korrekt, men m�jligen kunde en raljant ton uppfattas.
Nu vet ni varf�r det var s�. |
Innan jag postade s� hade jag f�tt mig den uppfattningen att du var en av veteranerna h�r p� kommissionen. Jag kanske b�r byta ut den uppfattningen mot elitist ist�llet?
Ifall du vill bete dig som en kn�l s� kan du gott g�ra det n�gon annanstans |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|