Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Bygget �r ig�ng
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: ons jun 16, 2021 9:19 pm    Rubrik: Bygget �r ig�ng Svara med citat

Nu har jag b�rjat med mitt bygge, blev inget ink�p av virke i Lule�. Hittade kvistfri asp hos morsan och farsan som jag ska anv�nda mig av, �tminstone till halsen som jag har b�rjat med. Vet inte riktigt hur det skulle fungera i kroppen och framf�rallt locket. Kanske kan funka, eller vad s�ger dom som har lite koll? Har troligtvis hittat en bit kvistfri gran hos en gubbe i annat fall som tydligen s�lt till n�gon gitarrbyggare s�der�ver.

Jobbar p� att f� till en mall f�r att b�ja sargerna men m�ste hitta n�gon som kan hj�lpa mig att s�ga ut den. Klarar man sig p� mallen f�r att b�ja sargerna eller blir det ett helvete att h�lla ihop kroppen utan en s�n inv�ndig form att sp�nna ut sargerna i?

Jo har en bit fan�r i ok�nt tr�slag ox�, g�r det att b�ja eller spricker det, funderade �ver att ha det till sarg?

/sajmonpop
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 16, 2021 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

M�nga fr�gor som jag inte har n�got svar p�.

Gran i locket l�ter ju dock som ett bepr�vat koncept. Det tror jag p�.

Fanerets b�jlighet �r nog sv�rt att svara p� utan att ha sett det/veta vad det �r f�r tr�slag. Men om du har r�d och st�r ut med att misslyckas kan du ju prova. V�ta och v�rme l�r vara hemligheten bakom lyckade b�jar.

Lycka till och h�ll oss underr�ttade om hur det g�r!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: tor jun 17, 2021 11:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, vette tusan vad det �r f�r tr�slag. Men det �r v�l inte annat �n att prova b�ja det. Har inte f�tt fixat mallarna �n s� jobbar som fan p� halsen och man kan v�l s�ga som s� att allt inte �r s� j�kla enkelt som man tror men det g�r fram�t iaf. Ska f�rs�ka f� upp n� bilder sen.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 9:21 am    Rubrik: Svara med citat

Glad i h�gen skulle jag nu g� ut och forma huvudet p� halsen och jag s�gade till att knacka ur med st�mj�rn och d� spricker skiten i limfogen, f�r andra g�ngen! S� nu f�r jag limma halsen igen. D� blir det inge mer jobb p� den idag d�.

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 9:49 am    Rubrik: Svara med citat

Vad limmar du med? Ofta brukar lagningar g� s�nder p� alla andra st�llen �n just i limfogen.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 10:30 am    Rubrik: Svara med citat

N�got all-round tr�lim som jag �nd� upplever ganska stadigt. Det troliga �r nog att st�mj�rnet var lite ovasst och mittenpinnen �r stadigare �n aspen. St�tte nog is�r limfogen n�r jag inte tog mig igenom mitten.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 10:57 am    Rubrik: Svara med citat

S� kallat vitlim brukar instrumentbyggare ondg�ra sig �ver. Jag vet inte om det g�ller halsar ocks�, men jag skulle inte rekommendera det f�r klangl�dan.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 11:01 am    Rubrik: Svara med citat

Vad f�r lim b�r man k�ra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 11:07 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har anv�nt detta till att limma ihop en avsutten hals. Ett popul�rt lim i proffskretsar (snickare).



Jag vet att Sven anv�nder n�'t annat lim.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 11:08 am    Rubrik: Svara med citat

Nu f�r du r�d fr�n en total idiot vad g�ller byggen, men de d�r byggarna talar sig varma f�r hudlim, fisklim och titebond. Sven, Tyko, Lasse och Calypsonic (Jim) kan mer om s�'nt d�r.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

En till byggidiot h�r, men: St�mj�rn? Jag �r inte s�ker p� om det anv�nds f�r halsmodellering av mer erfarna byggare. Rasp och eventuellt lite t�ljande med kniv (kanske i kronologiskt omv�nd ordning) brukar de v�l syssla med. Vilket inte hindar att limvalet har betydelse. Fast f�r att limma ihop delar till en hals borde v�l ett bra snickarlim funka, rent teoretiskt allts�. Att ditt inte funkar till det kan bero p� att det �r gammalt, eller kanske bara inte s� bra.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1365
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen, har du snott mitt lim igen. Det verkar inte hj�lpa att skriva MAB p� det, du snor det �nd�...
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 1:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Mab skrev:
J�rgen, har du snott mitt lim igen. Det verkar inte hj�lpa att skriva MAB p� det, du snor det �nd�...

Du kan f� det, det har �nd� torkat i pipen. Wink
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 5:39 pm    Rubrik: Lim Svara med citat

N�r jag byggde mitt f�rsta instrument i slutet av sjuttiotalet pratade jag med Georg Bohlin och fick r�det att om jag inte kunde anv�nda p�rllim s� skulle jag anv�nda vanligt vitlim. "Det �r starkare �n tr�t", sa Georg. Sedan dess har jag anv�nt vanigt tr�lim och ingen fog har spruckit, vare sig i halsar eller bottnar/lock. Det mest viktiga �r att ytorna ligger absolut dikt. N�r jag b�jer sidor anv�nder jag ett vanligt strykj�rn �ver en form. Det finns mer exclusiva (och dyrare) s�tt. Det �r sv�rt att f� till det utan en utv�ndig form. Ofta m�ste man v�ta och b�ja inuti formen f�r att ta bort mindre utbuktningar. Halsutformningen g�rs vanligen med rasp eller/och sliprulle. Lycka till med bygget.
mvh
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 67
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: fre jun 18, 2021 8:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Dom flesta tr�lim skall egentligen h�lla r�tt bra. Vad det g�ller problemet p� din ukulelehals kan jag direkt t�nka mig n�gra varianter:

1. Limmet f�r gammalt, eller �r det kanske inte ett tr�lim utan n�got som g�r till lite allting? Vanligt vitt tr�lim ska h�lla.......l�ngre �n n�gra dagar iallafall.

2. Har du tillr�ckligt plana ytor som passar perfekt ihop?

3. Har du tvingat ihop bitarna tillr�ckligt snabbt innan limmet hunnit "gelea" sig eller f� "skinn"?

4. N�r du limmar om m�ste du oftast ta bort allt gammalt lim och slipa ytorna tr�rena igen. Vanligt tr�lim f�ster bara mot tr� och har du redan limmat en g�ng innan �r tyv�rr tr�et och dess porer uppfyllt av gammalt lim.



Vad det g�ller lim anv�nder jag n�stan uteslutande med varmt hudlim. Det �r v�l bara huvudfaner, �ndfaner och halsh�llsfaner som jag ibland limmar med Titebond. Anledningen till mitt anv�ndande av hudlim �r dels f�r att det blir kristallh�rt och t�l mer v�rme �n tex Titebond innan det lossnar, dels f�r att det �r bra att arbeta med och reparationsv�nligt (man kan limma om utan att ta bort allt gammalt lim d� det nya l�ser sig med det gamla) och kanske framf�rallt tror jag p� det rent tonm�ssigt. Finns m�nga f�rdelar med det helt enkelt.
Dock kr�ver det i m�nga lmoment en l�ng inl�rningstid f�r att f� till det bra.
Om man ist�llet vill f� det lite l�ttare kan man anv�nda Titebond som �r ett speciellt lim som blir mycket h�rt n�r det torkar. Anv�nds av m�nga byggare och �r ett alifatislkt resinlim. Det finns �ven andra alifatiska resinlim som funkar lika bra. Ofta kan man hitta dom i hobbyaff�rer d�r dom s�ljer delar till modellflygplan. Dom som bygger modellflygplan i tr� anv�nder ocks� alifatiskt resinlim f�r att fogarna blir s� h�rda s� dom g�r att slipa bra.

Vanligt vitt snickarlim kommer precis som den duktiga George Bolin tydligen sa (tror inte att alifatiskt resinlim var s� k�nt d� och byggare utbytte inte s� stor information �ver internet som nu....) att funka r�tt bra. Dock blir det aldrig riktigt h�rt och risken finns att fogen med tiden "kryper" lite. Jag har sett b�de stall och brustna halsar som limmats i all v�lmening med vitt tr�lim och som efter ett tag b�rjat att r�ra p� sig. Tonm�ssigt �r det inte heller direkt n�gon f�rdel att limmet inte blir h�rt, det d�dar liksom vibrationerna en del.

Sedan finns det en dr�s andra tr�lim som kan funka bra men dom har alla sina f�r och nackdelar. Om man v�ger allt ihop s� vinner varmt hudlim och Titebond. Vamt hudlim kommer p� f�rsta platsen......
F
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  N�sta
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006