Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tummen upp!

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jun 04, 2022 1:14 pm    Rubrik: Tummen upp! Svara med citat

I b�rjan n�r jag spelade strummade jag med tummen. Det gav jag snart upp och spelar numera oftast strummen med tumme och pekfinger i ett plektrumgrepp, oftast aningen mer med pekfingret.

Tummen ratades.

Melodispel har jag l�nge spelat med pekfinger och l�ngfinger (vid double stops) med inslag av tumme. Har jag velat ha ett fl�skigt avslutningsackord har jag k�rt med tummen dock.

Nu har jag insett att melodispel med tummen ger en mycket rundare, fl�skigare och h�gre (som i l�ta mycket) ton. Helt �verl�gset.

Ville bara dela med mig.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 04, 2022 7:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag ska ocks� introducera min tumme i spelet (n�r jag �r ur nuvarande spelsvacka).
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
lookomotiv



Registreringsdatum: 03 maj 2008
Inl�gg: 90
Ort: �stra Sorgenfri, Malm�

Inl�ggPostat: fre jun 04, 2022 7:47 pm    Rubrik: Svara med citat

SOm helt oskolad vad g�ller allt har jag k�rt mycket tumme. Jag gillar det.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 04, 2022 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Pekfingerstrum och meloditumme �r min melodi.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 05, 2022 7:49 am    Rubrik: Svara med citat

Det blir lite olika. Ibland om jag vill f� enstaka toner i typ melodispel/riff att l�ta mer s� plockar jag dem med t ex pek- och/eller l�ngfigret liksom nedifr�n och upp. Allts� upp vinkelr�tt fr�n locket. Fingrarna f�r d� anta en krum form f�r att det ska g� - och s� f�r man ibland lyfta hela handen. Inte bara fippla med fingrarna. Jag antar att den tekniken kommer fr�n basspel, n�rmare best�mt slap-funk-eller vad man nu ska kalla det f�r. Inte f�r att jag brukar spela s� men n�got inslag h�r och d�r kan det bli. Vet inte om man kan rekommendera det. Inget att str�va efter kanske, men det funkar f�r mig.

Plock �r nog oftast typ tumme + tre fingrar - ett finger per str�ng. Oftast utan st�d p� n�sta str�ng efter anslag. Jag h�ller handen p� ett s�dant s�tt att det blir mest naturligt tror jag. P� den st�rre sexstr�ngade kusinen har jag f�r mig att jag sysslat med b�de "fri" plockning som p� ukke och med metoden d�r fingret hamnar p� str�ngen ovanf�r. Pga vinklar och annat ger det en lite starkare ton, samtidigt som man d� d�mpar str�ngen bredvid. Ibland kan det vara bra, ibland vill man inte det. Ja. allts� det var l�nge sedan jag gjorde s�nt p� gura, men jag tror att jag k�rde b�da varianterna.

Strum, ja. Pekfingret �r v�l oftast huvudfingret och �r nog alltid med. Sedan kan andra fingrar komma med i olika konstellationer. Det beror p�.

Kanske skulle prova att spela melodi med tumme. Det var trots allt s� jag b�rjade med str�ngaspel en g�ng i tiden....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006