F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Tyko
Registreringsdatum: 02 mars 2010 Inl�gg: 68 Ort: Winterthur
|
Postat: s�n maj 02, 2010 7:03 pm Rubrik: Ok, jag erk�nner.... |
|
|
.....jag kunde inte l�ta bli att b�rja bygga tv� till sm� ukulelar.
[img][img][/img]
Schellackbehandling.
[img][/img]
P� tork.
[img][/img]
En blond och en brunett. _________________ www.runessonguitars.com
www.myspace.com/runessonguitars.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2151 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n maj 02, 2010 7:56 pm Rubrik: |
|
|
Snyggt! V�ldigt �rtig label i den n�rmast kameran. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4419 Ort: Bajen
|
Postat: s�n maj 02, 2010 8:07 pm Rubrik: |
|
|
Jag skulle g�rna l�gga en kommentar, men saliveringen g�r att det bara gurglar. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Tyko
|
Postat: s�n maj 02, 2010 8:12 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Snyggt! V�ldigt �rtig label i den n�rmast kameran. |
Haha
N�gon f�rglad artikel fr�n en tidning som ligger d�r f�r att skydda mot lackst�nk..... _________________ www.runessonguitars.com
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
|
Postat: s�n maj 02, 2010 9:24 pm Rubrik: |
|
|
Jag satt och skrev tre punkter efter sista ordet men sk�mtet hade blivit s�mre av det. Jag undrar �ver dina tredelade bottnar, �r det n�gon traditionsenlig id� eller �r det bara f�r att snygga till det?
Sven _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Tyko
|
Postat: s�n maj 02, 2010 10:46 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Jag satt och skrev tre punkter efter sista ordet men sk�mtet hade blivit s�mre av det. Jag undrar �ver dina tredelade bottnar, �r det n�gon traditionsenlig id� eller �r det bara f�r att snygga till det?
Sven |
Ja, alltid sv�rt att veta om det ironi eller inte p� forum.
Tredelad botten eller flerdelad botten kan man nog kalla v�ldigt traditionellt p� m�nga instrument. Torres byggde tex ofta fyrdelade bottnar och �ven lock pga att det helt enkelt inte fanns tillr�ckligt breda stycken att tillg�. Av samma anledning kom Martin D35 modellen till d� man ville anv�nda upp sina Jakarandabitar som var f�r sm� f�r att f� ihop till tv�delade bottnar, d� fick det bli tredelat ist�llet.
P� m�nga andra instrumenttyper och i olika traditioner har man �ven anv�nt sig av flerdelade bottnar av tv� olika tr�slag.
I mitt fall �r det v�l en kombination av allt som �r anledningen till tredelat....jag kan tycka det �r lite snyggt plus att jag p� det viset kan anv�nda fina tr�bitar som inte skulle varit tillr�ckligt stora annars. K�nns alltid bra att kunna anv�nda bra material som bara har felet att vara av lite f�r sm� m�tt.
Rent ljudm�ssigt kan man givetvis ocks� f� ut olika effekter av att blanda tr�sorter. _________________ www.runessonguitars.com
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
|
Postat: s�n maj 02, 2010 11:00 pm Rubrik: |
|
|
Jepp jag gjorde en tredelad botten till en tenorucke i wenge. Jag har en massa wenge som �r i 90 mm breda bitar. Men den �r ju s� m�rk s� det syntes knappt. Jag funderade p� att g�ra en tunn l�nnremsa i mitten p� Markus valn�tsbotten f�r att matcha mittbiten i halsen, men kom fram till att jag m�ste ha n�gon chockverkan kvar till n�sta bygge, annars kommer Markus bli odr�glig.
"Bara f�r att snygga till det" s�g kanske drygt ut i skrift, men det var en �rlig fr�ga och ingen pik. Jag f�rs�ker klara mig utan gula gubbar men, det ska jag s�ga, ibland �r dom bra att kl�mma in.
S _________________
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1401 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: m�n maj 03, 2010 9:07 am Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Men kom fram till att jag m�ste ha n�gon chockverkan kvar till n�sta bygge, annars kommer Markus bli odr�glig. |
Kommer bli?
Jag k�nner mig just nu odr�gligt sugen p� anannas. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|