F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Jugge
Registreringsdatum: 30 april 2022 Inl�gg: 86 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r feb 06, 2022 10:04 pm Rubrik: Str�ngar till Applause |
|
|
Jag har ju inf�rskaffat en liten trevlig Applause. Enligt den lilla folder som medf�ljde ska man alltid anv�nda Adamasstr�ngar. Nu verkar inte s�dana finnas f�r ukulele, i varje fall har jag inte hittat n�gra p� n�tet. Antar att det finns andra som g�r lika bra. Ni som �ger en Applause, vad rekommenderar ni f�r str�ngar, n�r jag s� sm�ningom ska byta? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5649 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r feb 06, 2022 10:08 pm Rubrik: |
|
|
Jag hade en Applause. F�rst hade den Aquila. N�r det var dags att byta provade jag Worth clear medium. De var bra, men jag tror nog att Aquila egentligen var b�ttre till den. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jugge
|
Postat: s�n feb 07, 2022 9:53 am Rubrik: |
|
|
Bra. Aquilastr�ngar har ju dessutom den utm�rkta egenskapen att de g�r att k�pa. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jugge
|
Postat: s�n mar 21, 2022 10:51 am Rubrik: |
|
|
Har nu satt dit aguilastr�ngar. Ucken �r som ny. Det var den i och f�r sig f�rut ocks� eftersom den �r ny. Fj�rdestr�ngen har l�gt G, vilket l�ter r�tt fint, �ven om uckigheten inte �r vad den var. Men Robert Eklund vill att vi ska ha l�gt G s� vi kan lira ren�ssansl�tar skrivna f�r luta. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n mar 21, 2022 12:19 pm Rubrik: |
|
|
Jugge skrev: | ...Robert Eklund vill att vi ska ha l�gt G s� vi kan lira ren�ssansl�tar skrivna f�r luta. |
L�gt G. Barytonukulele �r kanske ocks� att f�redrag om man ska spela ren�ssansl�ter skrivna f�r luta. Eller varf�r inte... en luta? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jugge
|
Postat: s�n mar 21, 2022 12:21 pm Rubrik: |
|
|
D�rf�r att luta �r s� f�rbenat sv�rt att spela. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5649 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n mar 21, 2022 2:15 pm Rubrik: |
|
|
Hm. Alla applauser jag sett har kompenserat stall, avpassat f�r tunn och h�g fj�rdestr�ng. Det kan leda till intoneringsproblem om du sm�ller p� en l�g fj�rde. Kanske g�r det inget, speciellt om du inte spelar p� h�gre band. Men om du uppt�cker att den str�ngen inte st�mmer �verallt. �r det s�kert d�rf�r i s� fall. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jugge
|
Postat: l�r apr 17, 2022 3:36 pm Rubrik: |
|
|
Nu har jag i vart fall tagit bort l�ga G-str�ngen och satt det en vanlig. Men det �r remarkabelt s� mycket b�ttre Applausen l�ter med Aqilastr�ngar.
Senast �ndrad av Jugge den l�r apr 17, 2022 5:10 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 17, 2022 5:06 pm Rubrik: |
|
|
Det �r inte alltid en ucke l�ter b�ttre med Aquila men det �r n�stan alltid v�rt att prova eftersom s� m�nga g�r det. (l�ter b�ttre med Aquila, allts�) _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|