Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Bygga ukulele
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: m�n maj 03, 2010 2:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu tror jag inte att inlays (iallafall inte i huvud och greppbr�da) beh�ver vara f�renat med n�gra stora sv�righeter annat �n t�lamod och noggrannhet. m�jligen att man m�ste vara extra f�rsiktig n�r man karvar i det tunnare locket.

Ucken ser mycket mer harmonisk ut nu och huvudet �r snyggt. Visst �r det m�rkligt hur de bepr�vade proportionerna lugnar �gat.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: m�n maj 03, 2010 5:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag resonerar ju som s� Sven, att om man ska g�ra n�got s� ska man g�ra det helhj�rtat. Jag vill ju bli n�jd med ucken. Sen tycker jag att kommentarer och kritik bara �r bra, s� l�nge det �r konstruktivt, f�r d� finns det alltid saker man kan snappa upp, se f�r- och nackdelar med och kanske se saker som man annars inte skulle sett.

Sen kan det ju tyckas att jag l�gger ner mycket arbete p� det och kanske kommer misslyckas f�rsta g�ngen men vad g�r det? Det �r ju inte resultatet som �r det viktiga (fast det �r klart man vill f� ett bra resultat) utan hur mycket man har l�rt sig p� v�gen dit.

Sen vet jag inte det h�r med bepr�vade metoder plink-plonk, "bepr�vade metorder" tror jag �r n�got som vi d�dliga har vant oss vid d� det har f�rekommit upprepade g�nger. Ska man bli n�got s� m�ste man v�ga sticka ut och inte g�ra som alla andra.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 03, 2010 5:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Jepp. Men.

P� dom surmuppforum d�r jag oftast h�nger och diskuterar byggfr�gor �r de flesta eniga om att de b�sta innovationerna g�r man n�r man beh�rskar det traditionella utf�randet. S� man vet vad man f�rkastar eller bara �ndrar. Jag brukar h�lla med om det.

Jag har inte uppfattat dina �vningar hittills dom n�got radikalt brott med traditionen, och det tror jag �r en n�dv�ndig f�ruts�ttning f�r att det blir bra. Och att du blir n�jd.

Min kommentar om en f�rstaucke i enklare utf�rande ska l�sas i ljuset av min egen erfarenhet, jag t�nkte bygga en och har hittills byggt 18. Det �r kul och jag vill forts�tta eftersom jag kan bli mycket b�ttre. Inlay hade jag s�kert l�rt mig vid det h�r laget. Om jag tyckte det var snyggt...

Jag ser mycket fram emot att du kommer loss med tr�arbetena, vill du ha n�gra tips eller r�d eller vad som helst kan du g�rna messa eller maila. Mitt nummer �r nollsjutreniesju�ttasexsjusexsju. Och mailen sven.arkitekt(at)gmail.com

s
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 03, 2010 9:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Och m�jligen en sak till. Det traditionella utf�randet har uppkommit genom evolution. Ideer har provats och f�rkastats och det som har funkat har till slut blivit det som numera �r det traditionella utf�randet. Det betyder naturligtvis inte att vi kommit till v�gs �nde. Nya ideer m�ste ocks� pr�vas. Ibland kan nya tankebanor ge b�ttre resultat och ibland kan det helt enkelt vara s� att teknologin g�r det m�jligt att prova saker som var om�jliga f�rut. Att haja vad som f�r saker att funka �r dock ingen d�lig grund f�r fortsatt experimenterande. D� beh�ver man i alla fall inte uppfinna hjulet igen.

S�ger en som aldrig byggt ett instrument i hela sitt liv....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: m�n maj 03, 2010 9:45 pm    Rubrik: Svara med citat

sajmonpop skrev:
Sen vet jag inte det h�r med bepr�vade metoder plink-plonk, "bepr�vade metorder" tror jag �r n�got som vi d�dliga har vant oss vid d� det har f�rekommit upprepade g�nger. Ska man bli n�got s� m�ste man v�ga sticka ut och inte g�ra som alla andra.


?

Har inte n�mnt n�got om bepr�vade metoder eller metorder....?

M�jligen syftar du p� att jag po�ngterade att bepr�vade proportioner lugnar �gat. Det �r nog r�tt statistiskt bevisat. Jag �r nog av samma uppfattning som Jukka. M�nga former �r resultat av evolution och f�r�dling. Plus att det faktiskt finns former som �r av gyllene snittet karakt�r och inte ska f�rkastas f�r l�ttvindigt.

�r det dessutom s� som du hintar om att du vill bli n�got och menar inom ukulelebygge, s� kan jag ju ber�tta f�r dig att de allra flesta riktigt eftrfr�gade ukulelebyggarna bygger v�ldigt ofta traditionstrogna instrument.

Nu g�r det s�kert att vara inovativ och hitta sina egna v�gar. Visst finns det exempel p� balla och fina uckar i andra former. Jag �r t ex svag f�r Vita-uke och maninin. S� visst kan du g�ra som Roy.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 6:13 am    Rubrik: Svara med citat

Ja jag skrev v�l lite fel. Vad jag menade var att det naturligtvis finns en anledningen till varf�r formen �r som den �r eller varf�r man g�r som man g�r men jag anser att det �r dumt att st�nga d�rren f�r allt som �r nyt�nkande. Det �r givetvis s� att man inte g�r helt emot det traditionella, man j�mf�r mot sina egna id�er. Jag �r ju �ppen f�r f�rslag f�r att jag anser att jag kan l�ra mig n�got av det.

Men jag anser fortfarande att ett nytt t�nkande sticker ut mer �n ett traditionellt varken det �r b�ttre eller s�mre.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 6:52 am    Rubrik: Svara med citat

jod� det g�r det onekligen Smile Jag �r �vertygad om att vi alla kommer att f�lja bygget med sp�nning och att det kommer att bli ett fint instrument.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 8:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Urs�kta att jag kliver in i tr�den ett �r senare �n alla andra men jag blev lite nyfiken n�r jag s�g dina skisser. Tycker det b�rjar se bra ut!

Sj�lv �r jag tyv�rr r�tt konservativ, f�r att inte s�ga direkt bak�tstr�vande, i min instrumentsmak och v�ljer sj�lv bara extremt enkla men j�vligt v�lgjorda instrument. Jag �r inte mycket f�r bling och p�rlemorinl�gg utan fokuserar mest p� bra ljud, h�g spelbarhet och vackert tr�.

Men jag �r �nd� v�ligt nyfiken p� hur din ukke kommer bli. Jag blir alltid imponerad av folk som kan snickra och snida och g�ra vackra saker med h�nderna. Sj�lv har jag samma fingertoppsk�nsla som Kapten Krok med Damp n�r det kommer till s�na saker...

Lycka till och precis som Plink f�ljer jag nu ditt projekt med sp�nning.
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Har ikv�ll sl�ngt upp lite f�rger p� den nya ritningen och t�nkte visa hur det blev s�h�r i all hast. Ser bra ut tycker jag Smile

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 10:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Sweet. Jag skulle h�lla mig fr�n fler r�d nu innan du b�rjar bygga, men ett enda till: raka st�mskruvar �r mer uckigt, mycket snyggare (tycker jag, bli inte sur, jag fick en snubbe s� sur att han l�mnade forumet n�r jag skrev n�got lite liknande).
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis maj 04, 2010 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

nu �r den med ber�m godk�nd!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
sajmonpop



Registreringsdatum: 07 april 2022
Inl�gg: 74

Inl�ggPostat: ons maj 05, 2010 9:59 am    Rubrik: Svara med citat

Jag vill nog faktiskt ha s�na skruvar, just nu iaf, kanske hinner �ndra mig. Men hall�? Vad finns det f�r m�rkt tr�slag att k�pa i en vanlig tr�handel, t�nker p� greppbr�dan ? Vill inte sabba en ebenholtz planka om jag ska g�ra inlays f�r det var fan inte billigt. Jag t�nkte l�nn i botten, sarg, hals och huvud, kanske stall ox� och gran i locket.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 05, 2010 10:04 am    Rubrik: Svara med citat

Valn�t. Men "vanliga" tr�handlare �r bara skit. Du beh�ver hitta en riktig.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 05, 2010 10:08 am    Rubrik: Svara med citat

Rosewood / jakaranda kan man f�rresten k�pa fr�n Sl�jddetaljer. Har man tu f�r man en vars bredd r�cker. Bodde du i Uppsala? Det finns en bra tr�firma i Sala, det �r v�l inte s� l�ngt? (Om det �r det ber jag om urs�kt. Jag �r svinbra p� Stockholms tunnelbanen�t, d�rutanf�r �r det bara ett t�cken.)

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: ons maj 05, 2010 10:43 am    Rubrik: Svara med citat

Du �r duktig att rita. Hoppas att byggresultatet blir lika fint. Sm� inlays �r f�r sv�rt f�r mina darriga fingrar. Om du eller n�gon annan har v�garna f�rbi Karlstad s� har jag n�gra skivor m�rkt tr�. Hyvlat till ca 100 x 10 x 1000mm. Du kan f� en bit. Tr�t �r vr�ngt och besv�rligt att arbeta med, men det blir fina greppbr�dor till en s� kort mensur som ukulele.
mvh
Ingvar
sajmonpop skrev:
Jag vill nog faktiskt ha s�na skruvar, just nu iaf, kanske hinner �ndra mig. Men hall�? Vad finns det f�r m�rkt tr�slag att k�pa i en vanlig tr�handel, t�nker p� greppbr�dan ? Vill inte sabba en ebenholtz planka om jag ska g�ra inlays f�r det var fan inte billigt. Jag t�nkte l�nn i botten, sarg, hals och huvud, kanske stall ox� och gran i locket.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  N�sta
Sida 5 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006