Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Den skriker hur tystar jag den...Bruko
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: l�r apr 03, 2022 9:28 pm    Rubrik: Den skriker hur tystar jag den...Bruko Svara med citat

Nej men seri�st Brukon l�ter mycket s�ger frugan och det �r s� . D�r jag spelar just nu spelar det ingen roll, men jag vill ha en lika bra men tystare version av Bruko nummer 5 s� jag kan sitta och plonka hemma med.

Funderade p� Ohana d� jag verkligen gillar dem men byggkvaliteten i Brukon �r oemotst�ndlig.

Jag tror det �r tr�valet som g�r att den l�ter s� pass h�gt mahogny �r som det �r jag funderade p� en flat i ett annan material kanske?

Id�er tankar eller annat sp�nande hade uppskattats.

Str�ngar just nu s� det �r klart: Worth
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 03, 2022 10:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Om jag ska sammanfatta alla tidigare tr�dar om en tyst ukulele som l�ter
bra och samtidigt inte st�r n�gon - den finns inte. Tyv�rr.
Du kan testa att ta hem Harald (som �r den enda nu levande m�nniskan som
kan spela tyst p� en banjoukulele) men jag tror inte att det �r en h�llbar l�sning,
speciellt om du vill spela sj�lv.

F�rsiktiga down strokes med tummen? Gl�m Aquila. Fisklina �r bra (s�ljs som
Flour Carbone(sp?).
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: l�r apr 03, 2022 10:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Helt tyst beh�ver den inte vara men den beh�ver inte ha en s�dan attack som mahogny brukon har. Det d�r med fiskelina var riktigt intressant var f�r man tag p� den?

Det m�ste ju testas. Aquila l�ter ganska mycket det g�r dem visserligen med fylligt ljud men d�r vann Brukon markant med ett tystare fylligare ljud.

Jag bugar och tackar f�r tipsen

Mvh

B-200
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 03, 2022 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag minns en tidigare diskussion p� temat d�r m�jligheten att fylla en ukulele med n�got ljudd�mpande material, typ skumgummi, kom p� tal.

Annars �r det v�l kanske id� att f�rs�ka hitta p� n�got som d�mpar sv�ngningarna i ukulelen lock eftersom det �r det som skapar ljudet.

En Mahalo U30 f�rsedd med tunna str�ngar, fylld med skumgummi och med metallbrickor fastlimmade p� locket... borde bli ganska tyst.

En Risa Stick �r ett annat alternativ. En s�n har t ex Odini h�r p� forumet n�r han spelar p� hotellrum runt om i landet.

Edit: En ren �vningsucke som man egentligen bara h�r sj�lv skulle man ju kunna fixa genom att slakta en billlig ucke, t ex en Maholo U30 (den "f�rgglada" sorten) man beh�ller halsen och locket som man styvar upp med en "planka" p� baksidan och tar bort sarger och botten.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: l�r apr 03, 2022 10:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�rs�kte s�lja in en risa stick h�r hemma men det var n�got med att det var det fulaste hon sett. . .

Jag har en Eagle uk 100 flat som �r ljudm�ssigt ok enligt regeringen, men jag vill ha en bra funktion ocks� jag vill ha bra st�mskruvar och lite mer kvalitet med. D�r �r ju Brukon o�vertr�ffad hittills byggd som en tr�toffla Smile
men den l�ter ungef�r som en s�dan med om man har g�tt med tr�tofflor utan gummi p�. . .

Eaglen �r mycket bra f�r pengarna bra ljud osv men jag vill ha lite b�ttre ljud. Bra ljud men l�gre �n Brukon men g�rna kvaliteten som Brukon har.

Om�jligt just nu k�nns det som... En mahalo kanske eller en billig ohana blir n�sta ucke (jag har n�stan spelat slut p� min eagle k�nns det som. Hur �r det m�jligt)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 7:40 am    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte exakt hur jag g�r, men nog fan g�r det att spela tyst p� en Br�ko. Volymen sitter i anslagen s� det �r bara att l�ra dig smeka �ver str�ngarna. Ny ucke kommer inte hj�lpa, f�rs�vitt inte det �r en ful Risa stick. Det finns dock fulare.

Lycka till,

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 8:04 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Det finns dock fulare.


Aha, fululeletr�den! Laughing
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 8:33 am    Rubrik: Svara med citat

Som Sven s�ger - och han har ju som bekant alltid r�tt - s� g�r det utm�rkt att spela ganska tyst p� vad som helst i ukulelev�g. Man beh�ver inte hamra p� j�mt.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 10:27 am    Rubrik: Svara med citat

S� det kr�ver skicklighet att spela tyst ukulele Laughing
Det blir sv�rare detta steg 2 i att l�ra sig spela ukulele. Men ni har r�tt som alltid det skall g� att spela tyst p� en Bruko. Och jag skall l�ra mig det.

Jag g�r mig av med billighetsukken idag dock den har gjort sitt.
Brukon gillar jag verkligen, hade det inte varit f�r den h�ga klangen hade den varit perfekt. Och om det g�r att l�ra sig att tygla den s� skall det nog bli bra.

Jag tycker inte jag hamrar direkt men spelar normalt.

Oavsett vad s� kommer jag k�pa en ers�ttare till billighetsukken jag m�ste ju ha en som man kan dra med sig �verallt.

Kan slim-Bruko vara tystare? jag tror inte det. Vilket tr�slag skall man satsa p� om man vill ha en rundare klang (inte koa tack, vill ha ett tr�slag som klarar av v�rt klimat i norden utan bekymmer).
Det �r ju tr�kigt att skaffa ett likadant m�rke som man har nu men om man trivs med n�got varf�r skall man f�r�ndra m�rke. Man kan ju �ndra utf�rande p� ukulelen ist�llet. En slim vill jag ha och ett annat tr�slag. N�got som kan rekommenderas som Bruko har i sin webshop?

L�nn l�ter h�gt tror jag, likas� Mahogny vet jag. Tips.

Och jag lovar att jag skall �va p� anslagen. Idag faktiskt.

Det finns fulare �n Risa stick? nu �r jag nyfiken... Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 7:29 pm    Rubrik: Svara med citat

B-200, jag tycker s� h�r: man ska aldrig n�gonsin lira p� skitinstrument. Och ett bra instrument kan ofta l�ta h�gt n�r man kl�mmer i, men det �r bara bra uckar som l�ter fint �ven n�r man lirar l�st (och d�rmed l�gt). Ett tunt och v�lbalanserat lock ger vackert ljud �ven vid mindre r�relseenergi i str�ngarna.

S� �va p� lugna strum och softa kn�pp. Och den fulare ucken, �r det inte ocks� en Risa, heter den Eleuke och har ett h�l i sig?

L�cka till, och din fru kanske v�njer sig?

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: s�n apr 04, 2022 7:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Du har alldeles r�tt i det du s�ger. Den billiga ukken �r s�ld och en annan billig ukke kommer inte att skaffas i n�ra framtid.

Jag har suttit i flera timmar och l�rt om strummningen nu och jag f�r till det ganska bra faktiskt. Det �r sv�rt att strumma l�tt skall till�ggas men jag hade publik idag faktiskt (de ville vara d�r) och de sa att det l�t MYCKET b�ttre med den l�ga strummningen. Ljudet var halverat och detaljerna kom fram mer. Sen �r det s� att vissa l�tar beh�ver kraftiga anslag medan andra inte beh�ver det.

Det blev mycket mer teknik i mitt spelande fr�n och med idag men det �r det v�rt.

Dock s� blir det en ukke till jag vill ha 2 och nu n�r den ena �r borta s� m�ste man skaffa en till ju Wink s� det blir variation.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n apr 05, 2022 8:32 am    Rubrik: Svara med citat

Instrument kan l�ta mycket eller lite. Framtr�der man eller spelar i esemble vill man ju h�ras och d� g�ller det att veva som v�rsta Pete Townshend och sl� skiten ur str�ngarna och tvinga instrumentet att l�ta h�gt. Det kr�ver tr�ning att f� till det. Men med tr�ning kan man ju �ven l�ra sig att spela tyst, vilket emellan�t �r �nskv�rt.

Vad g�ller billiga och dyra instrument, tycker jag att dyra instrument �kar chansen f�r v�lljudande dito. Ibland vill man ha ett skitigt ljud och d� kan pl�tsligt budgetkonstruktioner bli eftertraktade, som de billiga skolinstrument bluespionj�rerna spelade p� och cigarrl�degitarrer.

Att satsa p� ett s�mre instrument f�r att minska volymen tror jag dock inte p�.

En variant �r att spela med naglar n�r det ska h�ras och med k�tt n�r det ska d�mpas. Annars �r en handlov l�tt vilande p� stallet och ett l�tt anslag den b�sta d�mparen tror jag.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 05, 2022 12:53 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Annars �r en handlov l�tt vilande p� stallet och ett l�tt anslag den b�sta d�mparen tror jag.


Men f-n hrlarson. Va ska du komma p� bra och enkla l�sningar f�r! Jag har ju redan skrivit att man ska fylla ucken med skumgummi och f�sta tyngder p� locket f�r att d�mpa ljudet, alternativt plocka bort klangl�dan och styva upp!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n apr 05, 2022 1:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, s�na kr�ngliga l�sningar som Kr�kan i Mamma Mu skulle f�resl� �r f�rst�s f�rn�mliga och inneh�ller oftast flera helikoptrar.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 217
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: m�n apr 05, 2022 3:12 pm    Rubrik: Svara med citat

annars f�r det bli luft ukulele Laughing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006