Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

f�rstauke - funderingar om instrumentval/st�mmskruvar etc
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 3:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Usch. Nu har jag �ggat mig �t fel saker igen.

Kunde inte l�ta bli att browsa n�tet f�r att se om jag kunde hitta uppgifter om vad olika st�msskruvar v�ger. Men se det var inte l�tt.

Tillverkaren Gotoh som g�r m�nga olika sorters st�mskruvar har g�r en modell som de kallar "reso-light" eller n�t s�nt. Som �r en utv�xlad st�msskruv som de skriver att de tagit fram just f�r att slippa huvudtunga ukulelar men vad de v�ger skriver de inte.

Samma tillverkare har dock en modell som de kallar Stealth som de h�vdar �r v�rldens l�ttaste st�mskruv. Utv�xlade �r de ocks�. De v�ger 12 g att d�ma av en bild med en st�mskruv p� en v�g.

Dessv�rre �r de fula som stryk (eller kanske inte men v�ldigt l�ngt ifr�n det designt�nk som pr�glar det stora flertalet ukulelar).
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
JohnBull



Registreringsdatum: 01 april 2022
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 11:42 am    Rubrik: Svara med citat

T�nkte jag skulle ber�tta hur det sen gick och tacka alla som bidragit med svar och synpunkter f�r hj�lpen:

Jag brukar vara seg i ink�psprocesser, men � andra sidan �r det s�llan jag �ngrar ett k�p n�r jag v�l best�mt mig.
S� till slut fick jag d� i alla fall iv�g en order p� en Br�ko No6, ett h�rt fodral och en liten digital st�mmapparatspryl och grejerna anl�nde i en stor l�dda ig�r! (Jag iddes inte �ka runt till en massa aff�rer, det �r s� bekv�mt att handla hemifr�n!)

Jag packade upp, st�mde, efterdrog st�mmskruvarna lite grann, f�r dom k�ndes som att dom inte satt tillr�ckligt och s� var det ju inte s� stor id� att f�rs�ka spela f�rsta timmen eftersom str�ngarna t�jer sig s� mycket d� (precis som jag minns det fr�n den tid d� jag klinkade p� gitarren). Str�ckte upp dom genom st�mning lite d� och d� och sen senare p� kv�llen b�rjade det likna n�t.

Att st�mma med friktionsskruvar var ju inte dirkekt sv�rt. Kr�vdes ju bara ett stadigt tag in st�mmskruven f�r att inte vrida f�r mycket. Att efterdra dom verkade inte heller som n�n ogreppbar vetenskap. Vid f�rsta f�rs�ket var jag nog lite f�r f�rsiktig, men efter andra k�ndes det som att det blev riktigt bra.

Ingen synlig skavank p� uken s� vitt jag kan se och jag kan inte h�ra n�gon antydan till skorr. Den k�nns l�tt och fin att trycka ner str�ngarna p� och den intonerar i alla fall s� bra mellan l�s str�ng och 12:e bandet att jag inte har n�got att klaga p�. St�mmapparaten i kromatiskt l�ge sa v�l att str�ng 2 och 3 var inte perfekta, men dom l�g ju v�l inom omr�det f�r r�tt ton och det �r nog mer �n tillr�ckligt bra f�r mig.

Klangen �r i alla fall sk�n, ren och f�rv�nansv�rt fyllig f�r ett s� litet instrument och jag blir glad av att bara f� lyfta upp den ur fodralet!
Nu ska jag "bara" l�ra mig att spela!
Hj�rnan tenderade till felkopplingar ig�rkv�ll d� accorden heter "som f�rr" men har andra grepp och det "fattas" tv� str�ngar. Men det ska nog inte vara om�jligt att komma �ver.

Tack till alla som bidragit med input och glada tillrop!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 12:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul med en slutrapport fr�n ink�psprocessen.

Nu v�ntar vi p� lite statusuppdateringar fr�n n�sta process.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 6:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Grattis! Kul att du blev n�jd. Och lycka till med lirandet (och hej d� till alla andra intressen).
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 8:49 pm    Rubrik: Svara med citat

kan ju vara v�rt att s�ga att alla (n�stan) gitarrackrd fungera om du tar dem nedifr�n. (Bara att t�nka att du lirar uppe p� sjunde bandet).

N�r du tar ett gitarrG (De tv� �versta str�ngarna ignorerar du) s� har du ett D.

g****r A blir E
g****r D blir A osv.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006