Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Skillnad p� rytm och takt?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 8:24 am    Rubrik: Skillnad p� rytm och takt? Svara med citat

�r det skillnad p� rytm och takt?

Jag pratade med min storebror om sv�righeter att f� till mitt ukulelespelande, �ven om det b�rjar lossna alltmer s� har jag �nd� sv�rt att "f�nga l�tarna" liksom. Jag ahr en f�rest�llning om hur de skall l�ta, men har ingen aning om hur jag skall g�ra f�r att f� dem att l�ta som jag vill.

Han fr�gade d� om jag h�r rytmer.
Takter hittar jag och kan (hyfsat) l�tt klappa. Men rytmer? Hur lyssnar man efter rytmer? �r rytm annat �n takt? Vad �r i s� fall skillnaden?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Ehhh. Det kanske �r b�st att fr�ga brorsan vad han menar. Jag menar i st�llet f�r att f�rs�ka f� det svaret fr�n n�gra som inte k�nner honom.

Men generellt s� anv�nds nog begreppen �verlappande. Jag skulle s�ga att takt �r det taktart en l�t har. 4/4, 3/4, 5/4, 12/8 osv osv. Ibland brukar folk f�rv�xla takt och tempo, som betecknar hur fort det g�r.

En 4/4-l�t till exempel kan ha en annan rytm �n en annan 4/4-l�t i samma tempo. Eller r�ttare sagt. En l�t har egentligen ingen rytm. Man kan anv�nda olika rytmer n�r man spelar den, men det �r �nd� samma l�t. En enkel rytm kan vara att sl� p� varje taktslag. En annan att sl� p� �ttondelar. Sedan kan det bli hur komplicerade rytmer som helst. Det �r sv�rt att beskriva det i text s� att det blir begripligt. Men t�nk t ex en rockl�t, en reggael�t, en samba och en tango som g�r lika fort. De spelas rytmiskt r�tt s� olika, fast det �r samma takt och tempo.

Kompinstrument (t ex ukke), bas och trummor kan spela olika rytmiska m�nster som funkar ihop.

Men om det var det din bror menade har jag f�rst�s ingen aning om.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:17 am    Rubrik: Svara med citat

Jag gick till uppslagsboken och tycker att de f�rklaringarna som fanns d�r fungerar.

Wikipedia skrev:
Rytm �r hur ljuds varaktighet varierar �ver tid. Ordet kommer fr�n grekiskans ρυθμός, vilket betyder tempo.


Wikipedia skrev:
Takt �r i musiken en tidsenhet med ett best�mt antal slag. Antalet slag beror p� taktarten.


Jukkaleles f�rklaring var mer pedagogisk.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:33 am    Rubrik: Svara med citat

Ah, men wikipedias "takt" �r n�got delvis annat, men relaterat.

Min "takt" ovan beskriver taktarten, dvs hur m�nga taktslag det �r per takt i musiken.

Wikipedias "takt" beskriver just den takt i musiken som taktslagen ska rymmas inom. Dvs de fyra taktslagen i en 4/4-takt. Det �r n�rmast en tidsenhet. Typ "s� g�r vi ett solo i fyra takter, mellanspel tv� takter och s� tillbaka till refr�ngen" eller n�t.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

Jo jag fr�gade naturligtvis vad han menade. Men vi han inte s� l�ngt och nu f�r jag inte tag p� honom samt att han hade sv�rt att f�rklara per telefon och att vi skulle ta det vid n�t annat tillf�lle.

Men om jag f�rst�tt jukkalele r�tt, och som jag sj�lv har t�nkt att rytmen �r det som "h�nder" mellan taktslagen...
Om ni f�rst�r vad jag menar...

Och det ahr jag sv�rt att f�nga...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle inte oroa mig, Sverker. Spela p�. Man kan byta takt och tempo mitt i en l�t, mitt en vers, mitt i en fras om man k�nner f�r det.

Om folk i omgivningen t�nker v�ldigt konventionellt och har smala referensramar s� �r det deras problem.



Edit: Spelar man tillsammans med andra �r det f�rst�s bra att ha kommit �verens om takt, tempo och n�r man eventuellt byter.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:50 am    Rubrik: Svara med citat

Jo, fast grejen �r att n�r jag sitter med texten och ackorden framf�r mig, vanligtvis plockat fr�n Chordie. S� har jag en f�rest�llning om hur l�ten skall l�ta. Och jag vill att den skall l�ta som n�r jag lyssnar p� den i min iPod. Men s� blir det ALDRIG!!!

Enda l�ten jag har f�tt till som l�ter n�gorlunda likt originalet �r Hotel Yorba av The White Stripes.

Har d� f�tt som f�rklaring att jag inte hittar r�tt rytm i l�ten. Men det kommer v�l ju mer jag spelar.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 11:56 am    Rubrik: Svara med citat

Ackordv�xlingar och grepp kan ju st�lla till det. Man kan om man vill �va bara p� att strumma genom att d�mpa str�ngarna p� halsen och sedan bara veva p� samma s�tt som i l�ten man h�rt. Typ koncentrera sig p� bomchacka bom eller dumdiddididdi ist�llet f�r melodin.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 12:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
Men om jag f�rst�tt jukkalele r�tt, och som jag sj�lv har t�nkt att rytmen �r det som "h�nder" mellan taktslagen...

S� skule man kunna uttrycka det kanske, men det �r inte hela sanningen. Taktslagen ing�r ocks� i h�gsta grad i rytmen. Vilka av dem som man spelar p� och framf�r allt vilka man betonar �r viktigt f�r rytmen. Liksom om man inte alls spelar p� vissa. Eller om man som ukulelist/gitarrist i skasammanhang kanske inte alls spelar p� taktslagen, utan bara d�remellan. (Fast andra instrument spelar p� slagen)

hrlarsons takt-/rytm�vning �r en bra id�. Och det �r klart han har ju r�tt minst lika ofta som Sven nu f�r tiden, har jag h�rt
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 12:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Har testat det p� Hotel california och brown eyed girl.
P� Hotel California skall man tex sl� D=upp D=down
D DU UDU
D DU UDU

Och p� brown eyed girl:
DD U DU

Och det funkar s� l�nge jag inte skall byta ackord m.m.
Har testat ocks� att byta ackord MEN N�R SKALL JAG BYTA? har ju ingen aning!

brown eyed girl tex. Den b�rjar med G s� sl�r jag DD U DU sen byter jag ackord, men riktigt s� g�r ju inte l�ten...
Ackorden byts v�l oftare �n s�?
Och jag f�r BANNE MIG INTE TILL DET!!
Och det spelar ingen roll hur mycket jag �n lyssnar p� l�ten f�r jag h�r inte ackorbytena.

Sm�tt frustrerande.

Men Hotel California har jag i alla fall hittat ett eget s�tt att spela som funkar hyfsat.
Det �r U UD+chunk U UD+Chunk genom hela l�ten. Funkar hyfsat faktiskt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 12:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r sv�rt att begripa hur du spelar av beskrivningen av ner och upp. Det avg�rande �r inte riktningen utan timingen. N�r slagen kommer.

Jag skulle f�resl� att du �var p� rytm och ackordbyte separat till att b�rja med. Du h�r inte alls n�r du ska byta ackord? Du h�r v�l n�r det �r fel ackord. D� skulle du ha bytt strax innan. Om du har text och ackord brukar ackorden ofta st� ovanf�r den textbit d�r man byter. Det �r ett lite bedr�gligt system av tv� sk�l. Det st�r ofta p� aningen fel st�lle och det blir beroende av att man fraserar r�tt. Det riktiga �r att anpassa det man sjunger till ackorden, inte tv�rtom.

I allm�nhet byts ackorden i b�rjan av en takt. Ibland �ven p� andra st�llen, men som huvudregel s�. I dina tv� exempel och utan att ha tillg�ng till l�tarna skulle jag s�ga att:
I Hotel California g�rs ackordbyten varannan takt
I Brown Eyed Girl g�rs ackordbyten varje takt.
Jag �r inte s�ker p� att det �r s� precis hela tiden, men n�r jag nynnar dem i huvudet k�nns det som en huvudregel f�r de l�tarna.

Det �r l�ngt ifr�n alltid s� att alla ackord i en l�t spelas lika l�nge. Snarare �r det undantag, men jag undrar om inte just dessa l�tar h�r till undantagen.

S� �va t ex att sl� p� varje taktslag (bara) och r�kna 1 2 3 4 - i ena fallet tv� g�nger, i andra falleten g�ng innan du byter. N�r du f�t in det kan du kombinera med rytmen fr�n den andra �vningen.

EDIT: Hmm, nu n�r jag fick Hotel California i skallen inser jag att jag m�jligen r�knade �ttondelar i st�llet f�r fj�rdedelar n�r jag fick det till tv� takter mellan bytena. M�jligen ska man inte r�kna s� "ofta" som jag gjorde och d� bli det i s� fall en takt per ackord �ven d�r. N�r jag t�nker mig det, vet jag inte vilket som k�nns mest r�tt.

I alla fall s� byter man "f�re varje textrad" beroende p� hur den �r utskriven f�rst�s, men
ackord 1 - on a dark desert highway
ackord 2 - cool wind in my hair....etc
Obs allts� att man b�rjar sjunga efter ackordbytena

I Brown Eyed Girl �r det likadant i versen. f�rst ackord, sedan s�ng. L�ngre fram i l�ten blir det mer blandad metod
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 1:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Har en k�nsla av att ledorden h�r �r �va, �va och �VA..
G C G D7 G
Hey where did we go days when the rai n came
EDIT : F�r inte till det, men:
G skall vara ovanf�r "Hey"
C ovanf�r "go"
G ovanf�r "days"
D7 ovanf�r "n" i rain
G efter "came"

S� p� den raden blir slagen DD U DU
Jag t�nker att det blir:
1 o 2 o 3 o 4 osv...
D DU DU D

D� blir det ackordbyte p� varje taktslag allts�?

Hmmm, kanske skall b�rja med att r�kna. Jag tror jag har g�tt ut lite f�r h�rt och sen f�rs�kt att �ka...
F�r nog ta ett litet steg tillbaka och g�ra om grunderna lite...

Tack f�r tippsen!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1382
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 2:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett enkelt knep att l�ra sig en l�t p� �r att spela med inspelningen. Eftersom du har dessa l�tar i din ipod tycker jag att du ska testa att bara sitta och lira med, fokusera helt bara p� att kompa med ucken s� tr�nar du in en k�nsla f�r hur de g�r. N�sta steg �r att k�ra l�ten sj�lv och sjunga, men det skadar ju inte att lira lite komp i b�rjan s� du f�r in k�nslan, rytmen osv. Dra p� l�ten p� max och lira med s� gott du kan - om och om igen. F�rhoppningsvis �r det l�tar du gillar och inte tr�ttnar p� allt f�r fort.
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 2:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Ett enkelt knep att l�ra sig en l�t p� �r att spela med inspelningen. Eftersom du har dessa l�tar i din ipod tycker jag att du ska testa att bara sitta och lira med, fokusera helt bara p� att kompa med ucken s� tr�nar du in en k�nsla f�r hur de g�r. N�sta steg �r att k�ra l�ten sj�lv och sjunga, men det skadar ju inte att lira lite komp i b�rjan s� du f�r in k�nslan, rytmen osv. Dra p� l�ten p� max och lira med s� gott du kan - om och om igen. F�rhoppningsvis �r det l�tar du gillar och inte tr�ttnar p� allt f�r fort.

Usch, nu vill jag inte l�ta negativ... men det har jag redan gjort, eller r�ttare sagt g�r. Det var s� jag fick till Hotel Yorba med the White Stripes.
Och faktiskt hittade mitt s�tt att k�ra hotel california. S� visst funkar det ibland.

Och grejen �r att om f�r jag till ett parti d�r jag k�nner att "Ja dj�vlar, d�r satt den!"
Skall jag sen g�ra om det s� kommer jag inte ih�g hur jag gjorde f�rra g�ngen.

Dessutom har jag uppt�ckt att jag g�r olika varje g�ng s� det l�ter aldrig likadant som den f�rra.

Jag hittar liksom inte n�gon, hur skall jag s�ga det, best�md form att spela den p�. Detta dels f�r att jag inte har en aning om hur jag skall g�ra f�r att f� det att l�ta lika som inspelningen, vilket �r mitt m�l. Dels f�r att jag f�r varje g�ng gl�mmer hur jag gjorde f�rra g�ngen...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1382
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons mar 17, 2022 6:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:

Usch, nu vill jag inte l�ta negativ... men det har jag redan gjort, eller r�ttare sagt g�r. Det var s� jag fick till Hotel Yorba med the White Stripes.



Men d� funkar det ju! D� �r det bara att forts�tta k�ra s�! Kanske �r Hotel California lite f�r sv�r om du �r helt nyb�rjare. Hotel Yorba �r v�l lite mera basic strums rakt p� om jag inte minns fel. Ta lite fler enkla l�tar och �va upp dig p� och spara de med lite mer avancerat strum till senare! K�nn efter vilka l�tar som k�nns l�tta och k�r p� dem.

Det h�r att teoretisera det hela tror jag inte leder n�gonstans. Man kan snacka om musik i all evighet, men det �r n�got helt annat att spela...
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006