Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukenist från Helsingborg
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ken1

Registreringsdatum: 15 mars 2010

InläggPostat: mån mar 15, 2022 3:07 pm    Rubrik: Ukenist från Helsingborg Svara med citat

Jag en glad kille född 1973, samma år som Pink Floyds släpper Dark Side of the Moon, samt att Carl XVI Gustaf blir Sveriges kung…

Jag har ganska nyligen införskaffat mig en ukulele efter att spelat på ett 6 strängat instrument i många år. Men eftersom jag klämde mitt vänstra lillfinger i en bildörr för 4 veckor sedan,så spelar jag nu enbart uke, vilket är fantastiskt roligt och beroendeframkallande.

Jag har en 9 månaders bebis som jag brukar spela lille katt och andra barn sånger för, som han tycker är jätte roligt.

Eftersom jag spelar även med 6 strängat så har jag har jag teorier om att vissa låtar är skrivna/gjorda för och med ukulele tex. Imagine med the Beatles. Vad tror ni?

Jag har förstått att ukulelen är ett roligt instrument att spela tillsammans med, jag hoppas jag kommer att få göra det en dag. Kanske man kan hitta några från Skåne som e sugna på att spela.

Låtar som jag spelar just nu är:

Wonderful Tonight med Clapton
Losing my religion med REM

mm.
Med vänlig hälsning.

Ken1 - Kenneth
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: mån mar 15, 2022 3:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till ukulelekommissionen Kenneth!

Hoppas att fingret blir bra. Oavsett om man spelar sexsträngat eller ej kan fingrarna vara bra att ha.

Ukulelen är klart beroendeframkallande. Det har du ju redan märkt.

Att vissa låtar är skrivna på ukulele vet vi är sant. Om man kan höra vilka ska jag låta vara osagt. Jag har dock en annan teori om ukulelen och låtar. Nämligen den att ukulelen är för musiken ungefär vad Ockhams rakkniv är för vetenskapen: Låter låten bra på ukulele så är det en bra låt.

Vi har en hel drös skåningar på forumet (en liten drös i alla fall) och någon form av "mötesverksamhet" tycker jag mig ha lagt märke till. Håll utkik i mötesdelen av forumet.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: mån mar 15, 2022 5:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej och kul att du hittade hit!

Ukulelen är ett jäkla gift. En del spelar, andra köper nya hela tiden.
En del spelar inte lika mycket och andra både spelar och köper nya
(exemplar, inte nödvändigtvis nytillverkade) mest hela tiden. De som är
riktigt nere i träsket bygger egna. En sunt gift om du frågar mig. Förmodligen ett livslångt missbruk. Laughing

Skänker också en tanke till ditt lillfinger med en förhoppning om att det snart är i tjänst på greppbrädan igen.
B-200

Registreringsdatum: 12 februari 2010

InläggPostat: mån mar 15, 2022 7:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kommer nog bli en massa kul sommarträffar, och Kenneth du bor ju mitt i smeten. Vad trevligt med en skåning till.

Skål och välkommen (skåla i valfritt dryckesmål).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ken1

InläggPostat: mån mar 15, 2022 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för det varma välkommnadet och skål (det blev jäger).
Jag äger en Richwood UK-160 som jag e sådär nöjd med den börjar redan bli sliten samt att jag har spök toner på 3 strängen (c). jag skulle vilja ha en concert , eller en kastrullukulele eftersom jag har en viss böjelse till banjo. Hur som hellst blir det snart en ny.

Ja det e tris det här med mitt lillfinger, det sticker i det och har bara lite känsel i toppen men det blir nog bättre....

E det någon av er som har sett filmen - The mighty uke - ? jag har bara sett trailern. Den måste man försöka få fatt i ju.. Smile
Har ni någon top 3 lista uke låtar?
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: mån mar 15, 2022 8:50 pm    Rubrik: Svara med citat

1973 är ett bra musikår!

Band on the Run - Paul McCartney and Wings
Living in the Material World - George Harrison
Ringo - Ringo Starr
Mind Games - John Lennon

Tillsammans med 1971 det mest helgjutna post-Beatles-soloalbums-året.

Hej och välkommen!
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: mån mar 15, 2022 9:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Hörnu Ken, när du skriver kastrullucke hoppas jag du inte menar Jam:s kastrullele eller cumbus eller vad dom kallar den. Det är inte samma sak som en riktig banjoucke. Skämt och skräp är två ord jag både hört och läst (och kanske rentav utbrustit själv) i nära anslutning till såna.

Bara en varning. Om du ändå vill ha en tror jag Ronald gärna slipper sin...

Sven

www.argapa.blogspot.com
Till överst på sidan
Mab

InläggPostat: mån mar 15, 2022 10:20 pm    Rubrik: Re: Ukenist från Helsingborg Svara med citat

Ken1 skrev:
Eftersom jag spelar även med 6 strängat så har jag har jag teorier om att vissa låtar är skrivna/gjorda för och med ukulele tex. Imagine med the Beatles. Vad tror ni?

Just Imagine skulle jag för övrigt tro är ett typexempel på en låt som faktiskt är skriven på en flygel.
Ken1

InläggPostat: tis mar 16, 2022 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

gött å höra/läsa att det finns kunskap och erfarenhet här angående instrumenten ska självklart inte köpa något innan jag hört mig för här inne. Just imagine så e det möjligt att den ska spelas på piano men tonerna faller så bra på en uke så det bara känns för bra , bytet mellan c och cmaj7 är kanon bra.

Min uke är stämd i c, fundera på att prova stäma i D, bara för att höra hur det låter. Någon som har en uppfattning?? Tänker mest att fisset kan ställa till det i skalorna.
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis mar 16, 2022 12:13 am    Rubrik: Svara med citat

Välkommen hit!

Just Wonderful tonight råkar jag ha som gïtarrläxa just nu, så den kan nog funka även på storebror.

Ukulelen är ett lättspelat och mysigt litet instrument som funkar utmärkt till hawaiianskt och jazz, blues och pop. En liten soprangïtarr som kan spela det mesta, även om allt kanske inte är värt att spelas.

Som reseinstrument är den förstås nästan oslagbar, möjligen med undantag för flöjt och munspel. Och mungiga, men de är ju om sanningen ska fram en smula begränsade och begränsande.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mab

InläggPostat: tis mar 16, 2022 9:20 am    Rubrik: Svara med citat

Ken1 skrev:
Just imagine så e det möjligt att den ska spelas på piano men tonerna faller så bra på en uke så det bara känns för bra , bytet mellan c och cmaj7 är kanon bra.

Jag menade mer att jag tror att Imagine är ett typexempel på låt som är komponerad på en flygel - med det lilla pianoriffet och allt - sedan är det självklart en alldeles utmärkt låt att spela på ukulele!

Ken1 skrev:
Min uke är stämd i c, fundera på att prova stäma i D, bara för att höra hur det låter. Någon som har en uppfattning?? Tänker mest att fisset kan ställa till det i skalorna.

C och D stämning har det pratats om väldigt mycket här på forumet.
Angående dina betänkligheter för om att F#-strängen skulle ställa till det för dig i skalorna, så kan den å andra sidan vara en hjälp för dig om du spelar skalor i tonarterna G, D, A, E, H, F#, C#, G#, D#.
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis mar 16, 2022 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Välkommen hit, från en fd helsingborgare. Jag undrar om det inte var just 1973 som jag släpades dit av okänsliga föräldrar.

Japp. Köp inte en kastrullele. Köp en riktig banjoukulele om du vill ha en dylik. Aven de finns i många varianter, bättre och sämre, men ALLA ( t o m de trasiga) är bättre än kastrullelen, som är en "kul grej" mer än ett riktigt instrument.

Japp, C- och Dstämning funkar lika bra. Lite olika enkelt i olika tonarter men annars mest en smak- och vanesak. Delvis kan det också avgöras av vilken stämning som passar bäst för ett individuellt instrument. Typ vilken strängspänning de låter bäst med. Men mest en smak- och vanesak. Ska man spela med andra kan det vara a) bra att ha samma stämning eftersom det är enklare att se och härma eller b) bra att ha olika stämning eftersom ackorden ofta får en annan klang, men olika ton på toppen och olika lägsta ton osv.

Japp. Imagine funkar säkert bra på ukke, men växling C-Cmaj7 får mig att tänka på Something, som faktiskt mycket väl kan ha skrivits på ukke. Inte minst för att det är en Harrisonlåt. Men den växlingen finns kanske i Imagine också.
Ken1

InläggPostat: tis mar 16, 2022 10:39 am    Rubrik: Ukulele spelare seriös musiker eller glad party spelare? Svara med citat

Jag tänkte höra med er hur ni ser på ert ukulele spelande. Eftersom det verkar som att många man berättar för att man börjat spela uke inte ser ukulelen som ett ”riktigt” instrument, utan en nerbantad förenklad, förminskad – sådär med 6 strängar. Min storebror sa ungefär så här – Jaaha va roligt, Det var väl en sån där liten g***rr George Formby spelade på…. Sen gick han fram till datorn och googlade fram han som spelade banjo i filmen den långa färden på youtube. Jag bara suckade och förklarade att jag aldrig sett en hel film med George Formby sen för det andra så e det en banjo han spelar på i den långa färden för fan. Men de e ju sorgligt att det är det första man tänker på när man säger att man spelar uke e att en ”pajas” och en efterbliven inavlad spelar det. Ska man skratta eller gråta / eller ska jag slå ner han?

Ska man ta det med en klack spark och se instrumentet som ett socialt och roligt instrument? Eller ta det på största allvar och hävda sin rätt att det visst är ett instrument att jämföra med vilket som helst trots sin litenhet och enkelhet. Eller både och?

Visst kanske uken har begränsningar, men ju mer jag spelar kommer jag över dessa begränsningar. Tittar man sen på Youtube på ”proffsen” så finns det tydligen inga begränsningar alls.

Länge leve Ukulelen
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis mar 16, 2022 10:59 am    Rubrik: Re: Ukulele spelare seriös musiker eller glad party spelare? Svara med citat

Ken1 skrev:

Ska man ta det med en klack spark och se instrumentet som ett socialt och roligt instrument?

Om det är någon man bryr sig om så gör man några försök med halvårs mellanrum, sådär. Fattar de ändå inte ger man upp. Det är de det är synd om som går miste om ett så givande instrument.

Det är lätt att bli lätt fanatisk och missionera. Det tror jag är att göra både sig själv och instrumentet en otjänst och spä på föreställningen att ukulister är något slags sekt.... hm (som typ hänger på forum där man diskuterar sitt intrument dagarna i ända och träffas i grupper och spelar musik bara på ukulele...)

Ken1 skrev:
Visst kanske uken har begränsningar, men ju mer jag spelar kommer jag över dessa begränsningar. Tittar man sen på Youtube på ”proffsen” så finns det tydligen inga begränsningar alls.

Det är klart att det finns en del begränsningar men de flesta kan man jobba runt.
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis mar 16, 2022 11:01 am    Rubrik: Svara med citat

Jag ser den som ett instrument. Varken mer eller mindre (jo, lite mindre
är den ju förstås). Instrument är kul. Jag tror att det är bra att se den
som just bara ett instrument. Att slippa bli förknippad med tokroligheter.

Vi glömmer Formby och tar fram nya förebilder: Jake Shimabukuro, Baron K, Mange, Timo Räisänen, m.fl., m.fl.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet