F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: ons mar 24, 2022 1:46 pm Rubrik: Blue skies are 'round the corner |
|
|
Det var l�nge sen jag spelade in och lade upp n�got (?)
Den h�r l�ten har jag gillat �nda sen jag h�rde den f�rsta g�ngen med The Hot Potatoe Syncopators, som g�r en h�rligt sn�rtig t�nt-styltig version.
Jag har precis bara lyckats ta ut ackorden och har gnolat och spelat den sen dess. Och nu ocks� spelat in den. En ukulele, en liten en, och min r�st x3. That's it.
Blue skies are 'round the corner
Blue skies are 'round the corner med h�gre voym
De gillade l�tar om moln som drar f�r bi eller har en silverkant, eller som saknas runt h�rnet � s�nt, p� 1920-1930-talet. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons mar 24, 2022 5:00 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4599 Ort: Stockholm
|
Postat: ons mar 24, 2022 4:09 pm Rubrik: |
|
|
En fin liten l�t, perfekt en s�'n h�r dag n�r solen skiner och livet leker.
Dock efterlyser jag en h�gre inspelningsniv�, 2-3 ggr vore trevligt. Ljudkortet p� min b�rbara �r volymfientligt. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons mar 24, 2022 5:03 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen skrev: | En fin liten l�t, perfekt en s�'n h�r dag n�r solen skiner och livet leker.
Dock efterlyser jag en h�gre inspelningsniv�, 2-3 ggr vore trevligt. Ljudkortet p� min b�rbara �r volymfientligt. |
Tack, tack.
Inspelningen �r ju gjord (klart att man skulle kunna g�ra om och ha mer gain p� mikrofonen) men jag har "f�rst�rkt" inspelningen i Audacity och hoppas att det passar herrns h�gtalare (l�gtalare?) b�ttre. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4599 Ort: Stockholm
|
Postat: ons mar 24, 2022 5:45 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Inspelningen �r ju gjord (klart att man skulle kunna g�ra om och ha mer gain p� mikrofonen) men jag har "f�rst�rkt" inspelningen i Audacity och hoppas att det passar herrns h�gtalare (l�gtalare?) b�ttre. |
L�gtalarna jublar! _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 867 Ort: S�der om S�der
|
Postat: ons mar 24, 2022 10:07 pm Rubrik: |
|
|
Snyggt spelat/sjunget och kul l�t. En typisk Robert-l�t skulle man kanske kunna s�ga? _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons mar 24, 2022 11:02 pm Rubrik: |
|
|
Tack!
Jo, det �r nog en typisk Robert-l�t. Det som var "dansbandsmusik" p� 1920- och 1930-talet i England �r en veritabel guldgruva.
Jag satsar p� musik som ingen vill h�ra och sk�mt som ingen f�rst�r. Det kan bli en bra show. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 867 Ort: S�der om S�der
|
Postat: ons mar 24, 2022 11:54 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Tack!
Jo, det �r nog en typisk Robert-l�t. Det som var "dansbandsmusik" p� 1920- och 1930-talet i England �r en veritabel guldgruva.
Jag satsar p� musik som ingen vill h�ra och sk�mt som ingen f�rst�r. Det kan bli en bra show. |
Ha ha! Det blir en J�VLIGT bra show! _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1382 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: tor mar 25, 2022 8:47 am Rubrik: |
|
|
Bra l�t, bra framf�rande. Jag gillar verkligen s�na h�r gamla �rh�ngen �ven om det inte �r n�got som dominerar min skivsamling... N�r jag v�l h�r en bra gammal d�nga fr�n 20-30-talen �r det v�ldigt s�llan jag tycker att det �r en d�lig l�t. De kanske h�ll en h�g standard back then. _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 25, 2022 9:43 am Rubrik: |
|
|
Bra gjort. Det blir kanske lite v�l "r�sttungt" i ett utf�rande med tre Robertvox och en ensam stackars ukulele. Men det funkar �nd�. Typisk Robertl�t som sagt och schvungfullt framf�rt.
Mange skrev: | De kanske h�ll en h�g standard back then. |
Eller s� �r det s� att de l�tar som �verlevt och som folk fortfarande spelar var bra. Jag skulle tro att andelen skit �r r�tt konstant �ver �ren. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor mar 25, 2022 12:54 pm Rubrik: |
|
|
Tack, tack.
Jo tre Robertar �r i allm�nhet tv� f�r mycket. Men n�r det g�ller inspelningar �r det s� frestande enkelt att l�gga p� en s�ngst�mma till f�r att g�ra n�got av 'et. Lade ni m�rke till f�rs�ken att �nd� skapa n�got lite variation genom att muta en och tv� st�mmor d� och d�? N�? Det �r iofs inte s�nt man ska t�nka p� n�r man h�r vacker musik
Betr�ffande kvalit�n hos musik fr�n 20 och 30-talen �r det nog s� att tiden har hj�lpt oss att s�lla fram det b�ttre och gl�mma det s�mre. Det finns iofs en del riktigt d�ligt fr�n tiden som �verlevt. Jag blir t ex s�llan glad �t att h�ra Johnny Marvin sjunga eftersom han ska h�lla p� med sin "effing" eller vad det kallades.
Men � andra sidan finns det ocks� n�gra grundl�ggande egenskaper hos "konceptet" i musiken fr�n tiden som g�r att l�tarna har goda f�ruts�ttningar att bli bra. V�rt en analys kanske. Men jag ska inte g�ra den nu. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 25, 2022 2:22 pm Rubrik: |
|
|
Kanske �r det inte antalet, utan den relativa ljudstyrkan som g�r det "r�sttungt". En v�ldigt relevant faktor i sammanhanget �r de taskiga h�gtalare jag l�ssnar igenom. N�r jag t�nker efter tenderar de att framh�va r�st mer �n andra lyssningsmoj�nger jag har tillg�ng till p� andra tider.
Jag m�rkte inte att du mutade. Jag trodde att du valde att l�gga p� mer s�ng intermittent, s� att s�ga. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1371 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: l�r mar 27, 2022 12:41 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Lade ni m�rke till f�rs�ken att �nd� skapa n�got lite variation genom att muta en och tv� st�mmor d� och d�? |
Ja det gjorde jag faktiskt!
Bra, kort, effektivt och som skrivits tidigare - en typisk Robert produktion.
En glad fin melodi. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|