Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kamakan har anl�nt! + hardcase bortsk�nkes
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 8:13 pm    Rubrik: Re: Kamakan har anl�nt! + hardcase bortsk�nkes Svara med citat

Vad trevligt att du som �r musikalisk och jag som �r tond�v har n�got gemensamt, n�mligen v�r aversion mot katter. Jag ska ber�tta en solskenshistoria f�r dig. F�r l�nge sedan(20 �r) hade jag en Tyskjaktterrier vid namn Fia. Hon var en duglig jakthund p� de flesta vilt. Sn�ll o ch gullig hemma, men n�r hon fick en katt i n�san var hon obeveklig. Katten skulle d�. En kv�ll,bland andra, smet Fia och man h�rde hennes taktfasta st�ndskall �ver hela byn. Hustrun h�mtade henne och katten kl�ttrade ner fr�n tr�det. Detta s�g Fia, som snabbt slet sig , jagade katten och i slutet p� kattens hemaltan, p� f�rnsterbr�dan till familjens sovrum, tog Fia katten. Dett blev en dyr veterin�rr�kning f�r mig. Dagen efter, n�r jag motionerade Fia kom grannen ut "Ingvar, jag har h�rt att Fia har tagitg en katt, kom in f�r du en Whisky". M�nga ber�mde Fia f�r attt byns bes�nd av vildkatter decimerades. Kanske du skulle skaffa dig en s�dan hund. D� slapp du garanterat katter inom den n�rmaste kilometern
mvh
Ingvar["quote="Mange"]Nu har jag precis h�mtat upp den efterl�ngtade Kamaka standard sopranen som jag k�pte p� ebay f�r snart tv� veckor sedan... Den hade klarat resan �ver Atlanten utan problem och var en vacker uppenbarelse n�r jag tog den ur caset. Vid en f�rsta snabbtitt hittar jag inget slitage alls n�gonstans, den �r helt i nyskick. Ljudet som str�mmar ur den �r ju helt fantastiskt! Det sitter vad jag tror �r Kamaka originalstr�ngar p� den (svart nylon?) och de l�ter f�rv�nansv�rt bra. Ljudet �r varmt men �nd� klart. Lyxigt p� n�got s�tt. Senast jag provade Kamakauckar p� allvar var n�r jag jagade en ucke i Honolulu. D� ratade jag dem f�r jag ville har mer plonk, "bark" och kraft (det blev en KoAloha d�...) men idag �r jag helt fr�lst i Kamakans varma fina ton. Ett par King-arr har k�rts och halsen �r s��� l�ttspelad och sk�n. I caset l�g ett set Aquilastr�ngar och om n�gon dag anl�nder ett set Fremont som jag har best�llt. Det f�r bli lite str�ngexperimenterande innan jag best�mmer mig. Bilder, ljudprov m.m. kommer n�n dag. Nu ska jag dra till Pet Sounds Bar p� Pop Quiz!



Jo f�rresten, ett stycke bra hardcase till sopran bortsk�nkes. Skriv en t�rdrypande motivering varf�r du ska f� det.

OBS! �r du kattallergiker med livslust b�r du undvika detta case. Jag har just �terf�tt synen efter en allergiattack utan dess like n�r jag f�rs�kte st�da ur katth�ren. Det verkar ha bott en mycket h�rig, mycket kattig, katt i caset. Okej, nu har jag f�tt bort h�ren och det ser schysst ut, men jag v�gar inte �ppna det igen. Katt �r ett sattyg att f� bort och jag �r ruggigt allergisk. Katter �r en styggelse - som Stefan och Krister, chokladl�sk, lady Gaga och Joseph Fritzl![/quote]
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: l�r mar 13, 2022 12:53 am    Rubrik: Svara med citat

En s�n hund skulle man ha. Tysk jaktterrier sa du...

Det v�rsta med katter �r ju deras urinstank. T.o.m. utomhus kan den irritera mig.
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: l�r mar 13, 2022 11:24 am    Rubrik: Svara med citat

Ja,ja men. Tysk jaktterrier som tjuter i h�gan sky n�r dragspelet kommer fram. Om en stund �ker jag till Egypten, d�r finns bara lejon och kameler
mvh
Ingvar
Mange skrev:
En s�n hund skulle man ha. Tysk jaktterrier sa du...

Det v�rsta med katter �r ju deras urinstank. T.o.m. utomhus kan den irritera mig.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: l�r mar 13, 2022 10:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Det var inte mycket till snyfthistorier! Men jag v�ljer Baron Robins historia iaf f�r han jobbade h�rt p� att ge mig skuldk�nslor och det �r s�nt vi Lutheraner �r suckers f�r...
N�sta g�ng vi ses ska du f� ett kattcase! Sl�ng in en motivering till varf�r alla katter borde utrotas ocks� s� bjuder jag p� en �l!


.


Weehuu!

Varf�r alla katter ska utrotas? Ja men det s�ger v�l sig sj�lv: det �r ju dj�vulens eget djur!
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: s�n mar 14, 2022 11:03 am    Rubrik: Svara med citat

Blir det n�n video med ny-kamakan f�rresten?
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n mar 14, 2022 11:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Har ju varit borta fr�n forumet n�gra dagar s� jag slapp f�rs�ka dikta ihop n�got gr�ndj�vligt sorgligt f�r att f� caset.

Jag kan ju dock inst�mma med de som ber�mt Kamakans utseende. Tjusigt instrument.

Och s� sist men inte minst. Katter = hemska varelser.

(H�r hemma har tv� grannar katter. Den ena bara en men den andra en tre fyra stycken. Vi har skator i en tall p� tomten. Och dj�vlar vilket liv det �r. Skatorna jagar katterna och elaka jag kan riktigt gl�dja mig �t att se de hukande katterna springa fort �ver �ppna ytor f�r att inte bli nypta i skallen av de elaka skatorna.
Men skatorna f�r ju s�nt el�ndigt ov�sen n�r de jagar katterna att jag funderat p� att skjuta av dem. Skatorna �r ju s� absurt revirh�vdande. Jag har sett dem d�da en trastunge som inte hann undan. Och om jag tar bort de skator som bor h�r nu, flyttar det v�l bara in n�gra nya)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 8:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag spelat i snart en vecka p� min nya Kamaka (med n�gra dagars avbrott f�r sjukdom) och den k�nns bara b�ttre och b�ttre. Fantastiskt l�ttspelad hals och varmt fint ljud. Redan efter en dag bytte jag de str�ngar som satt p�. De l�t visserligen v�ldigt bra, men verkade intonera sis�d�r och var sv�ra att st�mma - antagligen gamla och skruttiga bara. Ett set Aquilas l�g med i paketet och f�rst n�r jag sl�ngt p� dem gillade jag inte ljudet alls. F�r h�rt, plonkigt och lite oborstat j�mf�rt med de tidigare str�ngarna. Intonationen var dock l�jligt bra direkt och n�r de satt sig efter n�got dygn b�rjade jag gilla dem mer. Nu tycker jag att de l�ter helt OK, men jag tror nog �nd� att de ska f� l�mna plats f�r ett set Fremont medium tension flourocarbon som damp ned i brevl�dan ig�r. Det ska bli riktigt kul att testa den med Fremonts som jag tror g�r den �nnu mer r�ttvisa �ven om Aquilas inte l�ter illa alls. Jag funderar ocks� p� att testa med ett set D'Addario nylon vilka jag tror kan ge den en fin mjuk ton. Synd att deras Pro Art� str�ngar bara finns till concert och tenor... Forts�ttning f�ljer kanske?
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 10:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Nu har jag spelat i snart en vecka p� min nya Kamaka (med n�gra dagars avbrott f�r sjukdom) och den k�nns bara b�ttre och b�ttre. Fantastiskt l�ttspelad hals och varmt fint ljud. Redan efter en dag bytte jag de str�ngar som satt p�. De l�t visserligen v�ldigt bra, men verkade intonera sis�d�r och var sv�ra att st�mma - antagligen gamla och skruttiga bara. Ett set Aquilas l�g med i paketet och f�rst n�r jag sl�ngt p� dem gillade jag inte ljudet alls. F�r h�rt, plonkigt och lite oborstat j�mf�rt med de tidigare str�ngarna. Intonationen var dock l�jligt bra direkt och n�r de satt sig efter n�got dygn b�rjade jag gilla dem mer. Nu tycker jag att de l�ter helt OK, men jag tror nog �nd� att de ska f� l�mna plats f�r ett set Fremont medium tension flourocarbon som damp ned i brevl�dan ig�r. Det ska bli riktigt kul att testa den med Fremonts som jag tror g�r den �nnu mer r�ttvisa �ven om Aquilas inte l�ter illa alls. Jag funderar ocks� p� att testa med ett set D'Addario nylon vilka jag tror kan ge den en fin mjuk ton. Synd att deras Pro Art� str�ngar bara finns till concert och tenor... Forts�ttning f�ljer kanske?


Kul att du trivs med den! G�r en str�nktest video vetja! Gillar du Fremonts mer �n bruna Worths?
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006