Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Fr�n Berkeleys ukuleleklubb rapporteras
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tor mar 11, 2022 4:15 pm    Rubrik: Fr�n Berkeleys ukuleleklubb rapporteras Svara med citat

Ukuleleklubben i Berkeley sammantr�dde p� onsdagskv�llen, lokal tid (b�r ha varit cirka 0300 torsdag morgon i Sverige).
Rapport kommer under det som �r torsdag h�r, d�r jag �r, kanske fredag d�r kommissionen �r, eller hur nu ramsan g�r.


Mike DaSilva bygger uckar

Steven Strauss spelar uckar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor mar 11, 2022 5:56 pm    Rubrik: Svara med citat

�r det andra bes�ket hos DaSilva?
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 863
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: tor mar 11, 2022 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Sk�n resa!
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 3:08 am    Rubrik: Svara med citat


Mike DaSilva, finbyggare, lokalsponsor och allspelsledare med banjo i n�ven.

F�rsta bes�ket under denna resa, men jag har tr�ffat Mike n�gra g�nger tidigare under en tidigare tripp. Och jag �ker inte g�rna hem utan att ha bes�kt honom under en av �rets h�jdpunkter i klubben. Sista m�tesonsdagen i varje kvartal �r det mycket folk, bra musik och knytkalas - fantastiskt trevligt!

P� onsdagskv�llen r�dde en mer samlad st�mning: svensk�ttade Jeff (en v�nlig man med halvt gl�mda r�tter fr�n Norrland, kanske Lule�) ledde kanske 30 personers allspel fr�n scenen. Lite standardl�tar och kanske inte s� mycket peppar och salt.
Andra avl�ste honom och f�rmedlade lite mer laddning i musiken, men jag kan inte namnge n�gon favorit. Tv� undantag dock: Mike DaSilva ledde allspelet r�tt distinkt med en nyrenoverad SS Stewartuckebanjo. Den hade delvis �terf�tt sin ursprungliga knallbl� f�rg - mer om den senare.

Olika lokala talanger avl�ste varandra p� scenen, tills M�staren anl�nde.
Efter n�gon timme av �terkommande och m�lmedvetet trugande kunde han f�s upp p� scenen och k�ra n�gra elegant avslipade och full�ndade nummer. Steven Strauss spel bygger p� melodi och komp i samma mjuka anslag, som alltid tr�ffar kring tolfte bandet. Inte en ton f�r mycket och inte en f�r lite, trots att det ofta �r r�tt feta harmonier han spelar.

Jag l�t mig ocks� trugas att k�ra ett stycke helt i annan stil. L�nge har jag letat efter en beskrivning som �tminstone invigda skulle ha n�gon v�gledning av, men hittills inte prickat r�tt. Kanske "Formby p� �tta espresso och kokain" antyder riktningen.

Det vill till att man har alla fingrar p� r�tt st�lle - och lite till. Det visade sig att Mikes SS Stewart-uckebanjo hade ovanligt l�ng mensur - l�ngre �n en concert. Den st�tade ocks� med en svindlande str�ngh�jd n�r man kom lite upp�t p� greppbr�dan. D�remot fanns inte minsta lilla prick p� greppbr�dan och ja, jag k�rde lite vilse h�r och d�r. V�nliga appl�der fick man and� av hyggliga amerikaner av skilda k�n, �ldrar och hudf�rger.

N�r de flesta hade f�rst�nd att dra sig hem�t, stannade frun och jag kvar, snackade, lyssnade och i n�gon m�n spelade med Steven Strauss (det vill jag ha i mitt CV).

Strauss m fl spelar p� ett st�lle under l�rdagen och dit t�nker jag mig, om det inte krockar med a family thing).
Innan han stack bj�d Jeff in oss b�da svenskar p� tripp till n�sta veckas tr�ff i uckeklubben i Santa Cruz, kanske tjugo mil s�derut l�ngs kusten. Folk d�rnere �r n�rmast hysteriskt uckeverksamma, men vi f�r se hur det blir.

Just nu har jag suttit hos en barberare p� gr�nsen mellan Chinatown och Little Italy. Med mitt nya utseende kan jag nog bli insl�ppt i Berkeley om tv� veckor igen.
Micke A


Jeff ledde allspelet med varm hand.


Senast �ndrad av archtop den fre mar 12, 2022 4:05 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 9:52 am    Rubrik: Svara med citat

Ah najs. Ta dig till Santa Cruz om du kan. "Andy" Andrews �r en riktig eldsj�l och totalv�nlig. Jag har inte varit d�r, men jag tr�ffade honom f�r ett par �r sedan. F�r ytterligare lite l�ngre sedan hade vi bes�k av Tony Graziano, byggare med kopplingar till Santa Cruz-klubben. Ocks� en trevlit typ som hade sin ukkespelande fru med sig och en icke ukkespelande v�n, eller om det var tv�rtom....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 10:22 am    Rubrik: Svara med citat

Officiellt avundsjuk, men inte missunsam. Steven Strauss f�r man kolla upp.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 10:49 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Ocks� en trevlit typ som hade sin ukkespelande fru med sig och en icke ukkespelande v�n, eller om det var tv�rtom....

Hur som haver s� k�rde hon tyskt p� Sveav�gen...Notera Tonys tr�ja.


_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: fre mar 12, 2022 4:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r input, hrlarsen et alia.
Strauss spelade f�rr (?) i n�got som hette friends of old Puppy, och som l�r finnas hyfsat representerat p� Youtube - har inte hunnit kolla hur just det l�ter.
D�remot k�pte jag en cd (�Ukebox�) av och med Steven f�r ett �r sedan, och eftersom han spelar s� eftert�nksamt f�ngade han min uppm�rksamhet - och beh�ll den.
Jag l�r mig mer av dem som �r olika mig, har slutligen �ven jag insett.

En lustig detalj med Steven �r att han i onsdags spelade p� en asiatisk concert med plastabalonedekoration och utv�xlad mekanik - riktiga banjoskruvar. Han ber�ttade att han f�tt uppskattande kommentarer f�r tidigare instrument som haft vanliga tr�pluggar.
- �ven om jag skruvade i en halvtimme fick jag aldrig instrumentet att st�mma, sa han.

Graziano har jag inte tr�ffat, men n�gra praktfulla instrument av hans hand pryder Curt Shellers b�da b�cker (har han skrivit fler? Det beh�vdes i s� fall inte, eftersom de tv� jag har verkar �verlappa varandra till stora delar) om jazzackord p� ukulele.
Man undrar vilket bygge delikatessbyggare Graziano i Santa Cruz tar med sig p� jamsession...


/Micke
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 12:10 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Ah najs. Ta dig till Santa Cruz om du kan. "Andy" Andrews �r en riktig eldsj�l och totalv�nlig. Jag har inte varit d�r, men jag tr�ffade honom f�r ett par �r sedan. F�r ytterligare lite l�ngre sedan hade vi bes�k av Tony Graziano, byggare med kopplingar till Santa Cruz-klubben. Ocks� en trevlit typ som hade sin ukkespelande fru med sig och en icke ukkespelande v�n, eller om det var tv�rtom....



Jag inst�mmer. �k dit och h�lsa fr�n ukulelekommissionen. Sue Graziano �r svensk�ttling och om jag minns r�tt var det hennes bror, bosatt i Seattle som var med n�r de var p� bes�k i Stockholm.

Sue och Tony sk�nkte kommissionen lett par kvadratfot land p� Hawaii, som vi gl�djer oss storligen �t, s� fort vi kommer ih�g att g�ra det.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 3:03 pm    Rubrik: Svara med citat

I helgen h�rde vi Steven Strauss spela p� ett kaf� i Berkeley. Han sj�lv kn�dade en en s�n d�r el-ucke som bara �r en bandad pinne med mikrofon. Intill satt en man som v�xlade mellan ett likadant instrument och elektrisk laptop-planka. En nylongitarrist gjorde sitt, en trummis spelade mycket st�dat och �terh�llsamt (spelgl�dje f�rmedlade hon �nd�), och i h�rnet slet en man i en washtub bass utan st�rre framg�ng.

Lokalen var liten och bakom disken jobbade en ung man med sk�gg och v�rmande yllem�ssa. Hans stora h�rsvall l�g samlat i den gr� huvudbonaden s� att han p�minde om en tv�meters champinjon.
Musikerna dominerade rummet. De hade f�rst�s elf�rst�rkning p� str�nginstrumenten men lyckades h�lla ljudstyrkan p� njutbar niv�. Stilm�ssigt var det lyckat eftersom g�nget exekverade k�nda stycken fr�n forntid till samtid, typ La Paloma till Willie Nelson. Det mest framtr�dande draget var den t�mligen bak�tlutade stilen. V�l genomarbetat med fill-ins och snygga slut, aldrig n�got upphetsande.
Skulle jag n�n g�ng ordna ett cocktailparty med smoking, s� skulle det h�r g�nget g�rna f� spela.

Kaf�g�sten Tim, �ven han uckespelare enligt egen utsago, fr�gade vad jag tyckte om musiken.
Unikt amerikansk, sa jag.
Ovanlig �ven med amerikanska m�tt, slog Tim fast.

Micke
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 3:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Va kul du verkar ha det!

Det �r faktiskt riktigt kul att l�sa om det ocks�.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 4:06 am    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r recensionen av recensionen, Robert.
H�r kommer en Berkeleybild fr�n mitt liv som internationell ukulele�ventyrare. Steven i mitten och en gitarrist till h�ger, tyv�rr handamputerad av den d�r fotografen. I mitten st�r en av kraftk�llorna, en burk med p�skriften �Tips� och med �tskilliga gr�na sedlar i.

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 11:05 am    Rubrik: Svara med citat

archtop skrev:



��h va g�rna man hade h�rt ljud...

Edit: Nu har jag lyssnat lite p� Friends of Old Puppy p� Youtube. (inspelat p� samma plats som din bild togs) Verkligt soft gung.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: fre mar 19, 2022 2:58 am    Rubrik: Svara med citat

Mycket till evenemang var det kanske inte, men jag tittade in till musikaff�ren 5th String i Berkeley och kl�mde lite p� uckar och mandoliner.
Tidigare har jag bara h�rt talas om att det kom guror fr�n det kanadensiska f�retaget Larriv�e, men nu fick jag se och kl�mma p� en ucke. Snyggt bygge, stor kropp med abalonerand vid lockets yttre kant och runt ljudh�let. Halsen var s� kort att den k�ndes tr�ng och sv�rspelad, �ven om den var r�tt bred �ver greppbr�dan.
Klangen var varm f�r att vara en sopran, men inte lika varm som en concert av Kiwaya, utf�rd i massiv mahogny som testades i samma lokal.
Och b�da verkade ha en lite styvare k�rna i tonen �n en Kiwaya-concert som nyligen luftats i en annan tr�d, "Ankommen". Tidigare har jag kl�mt p� n�gra Martin i samma lokal, tv� fanns kvar: en k�rsb�r och en koa - b�da bra.

Testade flera klasar mandoliner. En italienskdesignad och kinesbyggd (Eastman) modell �Giacomel� var mest i min smak. Kul att k�ra lite p� Gibsongrejer f�r 9000 dollar, �ven om de inte fick mig p� fall.


Senast �ndrad av archtop den fre mar 19, 2022 2:14 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre mar 19, 2022 10:00 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Va kul du verkar ha det!

Det �r faktiskt riktigt kul att l�sa om det ocks�.
Inst�mmer med f�reg�ende talare. Steven Strauss verkar vara en s�dan d�r besv�rlig typ som �r erk�nt skicklig och f�respr�kar kinainstrument och RISA-sticks, tv�rtemot alla ukulelekramare. Laughing
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006