F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
B-200
Registreringsdatum: 12 februari 2010 Inl�gg: 221 Ort: Trelleborg
|
Postat: fre mar 05, 2022 11:49 am Rubrik: Bruko |
|
|
Nummer 5 eller 6.
Skall �ven best�lla med en hardcase fast man f�r en padded gigbag med d� jag har l�g luftfuktighet i l�genheten.
Hur skall man underh�lla en br�ko b�st om har l�g luftfuktighet?
Str�ngar Aquila skall p� t�nkte jag n�gra funderingar?
Fasen ocks� t�nkte inte best�lla men jag �r fast.
skillnad mellan 5 och 6 �r faneren vid huvudet �r det allt? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4635 Ort: Stockholm
|
Postat: fre mar 05, 2022 12:19 pm Rubrik: |
|
|
Jag g�r ingenting n�r det g�ller fukt/torka. Det straffar sig s�kert om 30 �r.
Det �r bara faneren p� huvudet som skiljer 5 & 6 �t, allt enligt Br�kos hemsida.
Aquila, inget att fundera p�.
Jag vet folk som pillar in en halv potatis i caset f�r att f� en lite fuktigare milj�. Annars finns ju speciella sm� fuktmojar. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 12:54 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r bara lite orolig att jag har torr luft i l�genheten att den skall spricka.
Hur f�rvarar man b�st sin ukulele. Just nu har jag min i kl�dsk�pet. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4635 Ort: Stockholm
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:00 pm Rubrik: |
|
|
Jag har haft mellan 40 & 50 % relativ luftfuktighet i l�genheten den h�r
vintern, i sovrummet d�r jag har det lite svalare. N�gon g�ng har det
krupit under 40. Jag tror inte att de medf�r n�gon risk.
Har du gjort n�gon m�tning? Min Biltemahygrometer �r v�l inget under av
precision men den ger i alla fall en anvisning. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:06 pm Rubrik: |
|
|
Jupps har en classe m�tare och ibland kryper det ner mot 25%.
Springer runt och pistar med en vattenflaska i l�genheten varje kv�ll f�r att f� upp % halten. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 883 Ort: S�der om S�der
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:27 pm Rubrik: |
|
|
Brukon tror jag inte �r s� himla k�nslig - jag hade b�de brukon (nr 5) och min ohana h�r p� jobbet hela vintern d�r det �r torrt som fan och ohanan har �ndrat form lite, men brukon var fortfarande rak och fin. Den �r ganska kraftig i konstruktionen, och dessutom gjord i ett land med liknande klimat (mer likt �n kina och hawaii i alla fall).
D�remot tycker jag inte att aquila �r de b�sta str�ngarna p� Bruko - den har ju ett ganksa h�rt ljud varf�r jag tycker att bruna worth mediums �r mycket b�ttre p� den. P� min yt kanal ligger lite olika klipp med brukon, med olika str�ngar. Jag gjorde ett str�ngtest ocks�, men d� hade jag inte f�tt tag p� bruna worth �n: http://www.youtube.com/watch?v=KR6Y6m3Mn2Y _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:37 pm Rubrik: |
|
|
Baron K jag har faktiskt kollat p� en massa av dina klipp idag .
Jisses d�r har man att l�ra.
Worth str�ngar har jag sneglat p� sedan jag h�rde ett youtube klipp f�r 3 veckor sedan.
Jag har Aquila str�ngar p� min nuvarande billighets ukke och det l�ter bra. Men tyckte det p� ditt klipp (trots det var fiskelina) att det l�t b�ttre.
Var kan man best�lla Worth Medium str�ngar?
Skall man satsa p� Hardcase eller r�cker det med padded gigbag att f�rvara den i.
Jag har ett st�ll till min nuvarande d� jag tycker det �r drygt att f�rvara den i v�skan (man kommer �t st�mskruvarna n�r man l�gger i den).
Uppskattar verkligen svaren, s� ni vet det
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1395 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:40 pm Rubrik: |
|
|
Om du �r orolig f�r torr luft s� k�nns v�l instinktivt kl�dsk�pet inte som r�tt st�lle att f�rvara ukken i. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:45 pm Rubrik: |
|
|
Jass� jag fick det rekommenderat i en annan tr�d att ha ukken d�r. Utveckla g�rna.
Jag har faktiskt t�mt ett �versk�p i garderoben som jag skall ha mina ukulele -ar i. Bara till dem.
Kanske l�ge att l�gga upp min nuvarande redan nu? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Zack
Registreringsdatum: 25 maj 2007 Inl�gg: 221
|
Postat: fre mar 05, 2022 1:57 pm Rubrik: |
|
|
Har ingen aning om hur bra/d�liga dessa �r, men alltf�r stor investering �r det ju inte.
Keramiska luftfuktare - http://www.justus-jarn.se/postorder.html |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 2:11 pm Rubrik: |
|
|
Set d�r var ju inte dumt alls. Blir att best�lla till varje rum. D� blir papegojan glad ocks�. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
|
Postat: fre mar 05, 2022 2:22 pm Rubrik: |
|
|
B-200 skrev: |
Worth str�ngar har jag sneglat p� sedan jag h�rde ett youtube klipp f�r 3 veckor sedan.
Jag har Aquila str�ngar p� min nuvarande billighets ukke och det l�ter bra. Men tyckte det p� ditt klipp (trots det var fiskelina) att det l�t b�ttre.
Var kan man best�lla Worth Medium str�ngar?
|
Jag har k�pt worth-str�ngar fr�n musique83.com i frankrike, men jag snackade med Lennart p� Gottfrid Johansson och han sa att han skulle f� in worth ocks�.
Ang. fuktighet s� k�r jag med en s�n d�r slang med ett rep i som man v�ter och stoppar i ljudh�let. Jag har ocks� gjort en vitaminburk med h�l i som jag har en fuktig tv�ttsvamp i (tips fr�n ukester brown http://www.youtube.com/watch?v=lWhXRDBMYBk ). _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
B-200
|
Postat: fre mar 05, 2022 2:37 pm Rubrik: |
|
|
Skall g�ra det ikv�ll med hemmagjord luftfuktare, enormt smart. Skall ocks� skaffa en till elementen. Tusen tack.
Skall googla den svenska butiken med. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
|
Postat: fre mar 05, 2022 2:47 pm Rubrik: |
|
|
B-200 skrev: | Skall g�ra det ikv�ll med hemmagjord luftfuktare, enormt smart. Skall ocks� skaffa en till elementen. Tusen tack.
Skall googla den svenska butiken med. |
Borde v�l r�cka att h�nga en fuktig handduk �ver elementet f�r att f� b�ttre fukt i rummet? Men jag tror p� att ha n�got inne i ukken (h�r var jag n�ra att kasta om bokst�verna...) f�r att f� bra effekt p� instrumentet. _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 427 Ort: G�teborg
|
Postat: fre mar 05, 2022 2:53 pm Rubrik: |
|
|
Det sv�ra �r v�l hur du ska kunna underh�lla den om den �r p� en hylla i en garderob. Jag menar, ska du sjunga f�r den eller ber�tta vitsar g�r det v�l an, men ska du steppa eller g�ra mynttrick �r det nog f�r tr�ngt... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|