Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Sopranukulele i romantisk stil g�nger tv�!
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r aug 14, 2021 11:10 am    Rubrik: AHAAAA! Svara med citat

Jag har en piratkopia till ukulele!

"Paganinis g�tarr" kallas den p� sidan som bilden �r h�mtad fr�n, s� pressen �r ingalunda mer �n man st�r ut med. Bara att s�tta ig�ng med att �va forta skalor.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 67
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: s�n aug 15, 2021 9:27 pm    Rubrik: Svara med citat

�h nej, jag �r ertappad med att kopiera! Tala inte om det f�r n�gon nu bara....

Hur g�r det f�rresten, b�rjar slipdammet l�gga sig �nnu i ert hem?
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n aug 16, 2021 11:03 am    Rubrik: Svara med citat

Jag ska f�rs�ka f� upp n�gon liten video till helgen. Den v�xer och l�ter bara b�ttre och b�ttre, s�rskilt efter att ha f�tt concertstr�ngar fr�n Aquila.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
lookomotiv



Registreringsdatum: 03 maj 2008
Inl�gg: 90
Ort: �stra Sorgenfri, Malm�

Inl�ggPostat: m�n aug 16, 2021 8:14 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag ska f�rs�ka f� upp n�gon liten video till helgen. Den v�xer och l�ter bara b�ttre och b�ttre, s�rskilt efter att ha f�tt concertstr�ngar fr�n Aquila.


S�ger du? Det l�ter intressant om det l�ter bra. Nu l�ter det ju absolut bra som den �r. Smile

�r den mer l�ttst�md/sv�rst�md/lika med de nya str�ngarna? Jag har f�tt hygglig kl�m p� det nu men det �r lite b�kigt fortfarande, man �r ju noga och noga �r sv�rt.

Jag citerar mig sj�lv: "Jag spelar Runesson varje dag."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n aug 16, 2021 8:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Inte kr�ngligare eller l�ttare att st�mma. Kraftigare str�ngar och mer tjong i ljudet, d�remot.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n aug 16, 2021 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Det blir tyv�rr ingen inspelning. �tminstone inte p� ett tag. N�r jag f�rs�ker anv�nda mig av gratisprogrammen som f�ljer med datorn, s� funkar de inte enligt ett slumpm�ssigt m�nster. Filer raderas, kameran funkar inte. Av den senare anledningen kan jag inte spela in video. F�rs�ker d� spela in bara audio. D� funkar det �ven om det inte l�ter bra.

Men det spelar ingen roll. F�r n�r jag ska spela in och vet att jag inte har n�gra redigeringsm�jligheter att tala om, ja, d� spelar jag fel. �ven om jag spelar s�'nt som jag kan dra i s�mnen.

Tr�tt tr�tt tr�tt tr�tt. Och tr�tt p�.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis aug 17, 2021 11:36 pm    Rubrik: Re: AHAAAA! Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag har en piratkopia till ukulele!

"Paganinis g�tarr" kallas den p� sidan som bilden �r h�mtad fr�n, s� pressen �r ingalunda mer �n man st�r ut med. Bara att s�tta ig�ng med att �va forta skalor.



Shocked ...

Tyko skrev:

N�, Martin har ingenting med stilen jag bygger i att g�ra. Jag l�nar bara en del m�tt fr�n Martin.

I �vrigt �r det mycket m�jligt att jag har h�mtat en hel del drag fr�n gitarrv�rlden f�r den h�r designen. N�r jag g�r egen design handlar det mycket om att f�nga en k�nsla. Den k�nslan kan handla om b�de stilen, material samt olika byggmetoder.


"m�jligt att jag h�mtat en hel del drag....." "n�r jag g�r en egen design.."
Embarassed
Nu vet jag ju inte om det �r s�rskilt korrekt
att likst�lla Groberts ber�mda g****r med
"gitarrv�rlden" men snyggt bygge dock
om man gillar stilen.

En Grobertkopia med Martinuckem�tt.
Utan Groberts avancerade lullull
men det var kanske inte det l�ttaste att kopiera.
Det �r nog inte det l�ttaste att g�ra hans fina detaljer r�ttvisa.

En lite mer talande bild av orginalet:





Early romantic guitar (Paris around 1830) by Jean-Nicolas Grobert (1794-1869). Instrument top shows signatures of Paganini and Berlioz . The guitar was loaned to Paganini by Jean-Baptiste Vuillaume in 1838 and later given by Vuillaume to Berlioz[1], who later donated it to the Mus�e du Conservatoire de musique in 1866[2][3]. Today the guitar is displayed at the Museum Cit� de la Musique in Paris (Inventory Number E.375).
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 67
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 12:50 am    Rubrik: Svara med citat

Jag var ironisk i mitt f�rra inl�gg. Ironisk p� det viset att jag inte har f�rs�kt kopierat Groberts g****r. Lika lite som jag f�rs�kt kopiera alla andra gitarrer, lutor och dylika str�nginstrument fr�n 17-1800-talet. D�remot har jag anv�nt mig av m�nga designdetaljer d�rifr�n.
Dom designdrag (huvudform, stallform, kroppsform, lock som g�r ut �ver greppbr�dan mm) som jag har anv�nt och som ocks� tydligt delas med Groberts g****r �terfinner man dock lika tydligt p� en m�ngd olika instrument av olika tillverkare fr�n denna tidsepoken.
Mina ukulelar �r allts� inga kopior utan det �r en design (komposition, sammans�ttning, konstruktion) med stark inspiration och drag fr�n 17-1800-tals instrument. Att kopiera �r en annan sak.
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 12:57 am    Rubrik: Svara med citat

Hahahahha Den var bra!!!! Jag gick n�stan p� att du var allvarlig nu Smile OMG!! Helkul sk�mt!! Tror jag drar till Thailand och k�per en Rolexinspirerad klocka Smile Smile Humor!!!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 67
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 1:12 am    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Hahahahha Den var bra!!!! Jag gick n�stan p� att du var allvarlig nu Smile OMG!! Helkul sk�mt!! Tror jag drar till Thailand och k�per en Rolexinspirerad klocka Smile Smile Humor!!!


K�p en till mig med Razz !
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Backlund



Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 354
Ort: Sandviken

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 3:12 pm    Rubrik: Svara med citat

@ Plink-Plonk: Definitionen f�r kopiering �r att g�ra en sak s� lik en annan som m�jligt. Hade Tyko velat kopiera Groberts g****r hade han nog byggt 3 g****rer, inte 3 uckar Wink
_________________
www.myspace.com/patrikbacklund
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 4:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Backlund skrev:
@ Plink-Plonk: Definitionen f�r kopiering �r att g�ra en sak s� lik en annan som m�jligt. Hade Tyko velat kopiera Groberts g****r hade han nog byggt 3 g****rer, inte 3 uckar Wink


kan n�n byta namn p� den h�r tr�den till humortr�den?

backlund f�r i hundan. Tycker att det �r sorgligt att du inte tycker Grobert b�r n�mnas n�r till och med Martin f�r Cred f�r m�tten (!) Varenda detalj utan bindningen och rosetten (med risk f�r att ha anv�nt fel facktermer) �r ju direktplankad om �n n�got mindre detaljerat. Studera bilderna och �terkom eller l�t tystnad r�da...

Hade de presenterats som pastischer p� Groberts g****r i ukuleletappning hade jag gett alla tummar upp och utropat det som en h�rlig tillblivelse. Nu blir det ju mer lite sm�tt jobbigt....
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
lookomotiv



Registreringsdatum: 03 maj 2008
Inl�gg: 90
Ort: �stra Sorgenfri, Malm�

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Att hitta ett instrument som inte tar inspiration och plankar fr�n andra instrument blir nog sv�rt. Att plocka det man tycker �r snyggt till en ny enhet �r ju bara att ta "the best of both worlds". Om sedan dessa delar �r flera hundra �r gamla �r det bara p� tiden att n�gon g�r det.
N�r jag skriver musik anv�nder jag mig s�klart av s�dant jag tidigare h�rt och gillar, konstigt vore det annars. Jag �r glad att Tyko gjort samma sak med min ukke. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 8:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Loko,

H�ller med! Men man har ju h�l i huvudet om man tror att alla "likheter" �r rena tillf�lligheter! och jag tycker att det �r lite magstarkt att kalla det egen design n�r likheterna �r s� konsekventa att det �r uppenbart att gitarren st�tt som f�rlaga.

Men som sagt: H�ller med om att det �r helt okej att planka, inspireras eller l�na -dock-, �r det s� konsekvent och uppenbart som i detta fall ska orginalet omn�mnas. Det �r min fasta st�ndpunkt. Alla som tycker annorlunda b�r skjutas. (eller iallafall omv�ndas med t�nagelutdragning) Basta.

Och d�rmed ingenting negativt sagt om instrumentens utseende, hantverk, eller andra egenskaper. Tv�rtom. De ser gediget och snyggt gjorda ut. Kanske inte min smak men hade jag velat ha en Grobertskopia/pastisch i Ukuleletappning med Martinm�tt �r Tyko mitt f�rstaval som supplier! (Om han skulle vilja s�lja n�t till mig efter den h�r lilla sk�rmytslingen. ) Sk�l grevar och baroner Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons aug 18, 2021 9:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
det �r helt okej att planka, inspireras eller l�na -dock-, �r det s� konsekvent och uppenbart som i detta fall ska orginalet omn�mnas
Enligt Wienkonventionen? Jag f�rst�r faktiskt inte din uppr�rdhet. Designen �r nog inte Groberts, utan snarare ett hopkok av vad som var poppis i gitarrdesign p� 1800-talet.



_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  N�sta
Sida 9 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006