Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Sopranukulele i romantisk stil g�nger tv�!
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: tis mar 02, 2022 11:02 pm    Rubrik: Sopranukulele i romantisk stil g�nger tv�! Svara med citat

H�romdagen b�rjade jag med byggandet av tv� sopranukulelar. Dessa b�da sm� tingestar ska f�lja med p� dom tv� bluegrassfestivaler (EWOB i Holland och en annan i Schweiz) som jag ska st�lla ut p�
i maj. D� den ena av ukulelarna �r nr 30 s� ska jag fira lite med att s�tta ett l�gt pris p� 350 Euro per styck p� m�ssorna. Vill helst s�lja dom d�r men d� jag befarar att det kanske inte �r en bluegrassmusikers st�rsta dr�m att ha en ukulele t�nker jag �ven ge chansen till eventuella andra spekulanter.

Om ni har intresse s� ber jag er att meddela mig detta och om n�gon av ukulelarna finns kvar efter utst�llningarna i maj f�r ni k�pa den/dom f�r samma pris. Om fler �n intressenter �n instrument finnes blir det lottdragning.

Nu n�gra bilder p� arbetet. Uppdatering kommer att f�lja st�ndigt p� min blogg p� www.myspace.com/runessonguitars.com



H�r �r min "ritning". Stilen blir hyffsat gammaldags med pegs, mustaschstall och lock som g�r ut �ver halsen samt greppbr�da i samma h�jd som locket. M�tten jag kommer att anv�nda i �vrigt blir samma som p� gamla Martin.


Redwood f�r b�da topparna ihoplimmat.


Jag har valt ut �verblivet tr� fr�n gitarrbottnar (och lock) f�r bottnarna. Tredelade bottnar med l�nn och zebrano f�r den ena och l�nn och europeisk gran f�r den andra.


Bottnarnas fogar planas med rubank.....


...och limmas ihop.


Lock och bottnar p� torkstrecket.
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Backlund



Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 362
Ort: Sandviken

Inl�ggPostat: tis mar 02, 2022 11:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Gillar den gamla stilen (pre. 1900) och skulle helt klart vara intresserad av en av dom d�r, till det priset. F�r v�nta till maj och se om dom finns kvar d� (och om det finns pengar i lp�nboken f�rst�s).

Bluegrassmusiker �r jag ju ocks� f�r den delen Wink
_________________
www.myspace.com/patrikbacklund
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5871
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 12:33 am    Rubrik: Svara med citat

Backlund skrev:
Gillar den gamla stilen (pre. 1900)


Jag �r ocks� mycket f�rtjust i den gamla "island style". Men Martin-uckarna �r inte i den stilen.

Kumalae �r en v�rdig representant f�r stilen:



Det enda jag har som �r i n�rheten stilm�ssigt �r min nyf�rv�rvade Argapa Piccolo.

Edit: bilden p� Kumalae-uckarna har jag snott fr�n The Ukulele Hall of Fame Museum. De kallar den minsta ucken f�r "a mini". Den ser ut att vara i samma storlek som piccolon.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Backlund



Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 362
Ort: Sandviken

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 1:13 am    Rubrik: Svara med citat

Oooo, vilka sk�nheter p� den bilden Shocked


Kroppsformen �r kanske inte typisk 1800-tal, men huvudet, stallet och greppbr�dans placering i f�rh�llande till locket (om det blir som p� dom fina uckarna p� din bild) tycker jag passar bra f�r 1800-tal.

Kom direkt att t�nka p� den h�r n�r jag s�g skissen p� stallet:


Robert, vi kanske borde starta band och skaffa identiska instrument i gammal anda Very Happy


_________________
www.myspace.com/patrikbacklund
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 2:17 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Backlund skrev:
Gillar den gamla stilen (pre. 1900)


Jag �r ocks� mycket f�rtjust i den gamla "island style". Men Martin-uckarna �r inte i den stilen.


N�, Martin har ingenting med stilen jag bygger i att g�ra. Jag l�nar bara en del m�tt fr�n Martin.

I �vrigt �r det mycket m�jligt att jag har h�mtat en hel del drag fr�n gitarrv�rlden f�r den h�r designen. N�r jag g�r egen design handlar det mycket om att f�nga en k�nsla. Den k�nslan kan handla om b�de stilen, material samt olika byggmetoder. N�got som jag tex alltid anv�nder till i princip alla limfogar p� mina instrument �r varmt hudlim. Detta �r i mitt tycke o�vertr�ffat som lim i instrumentbyggen. B�de egenskapsm�ssigt och anv�ndningsm�ssigt (n�r man v�l har l�rt sig...).
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5871
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Tyko skrev:

N�, Martin har ingenting med stilen jag bygger i att g�ra. Jag l�nar bara en del m�tt fr�n Martin.


Martin har ju byggt bland de b�sta ukulelarna i v�rlden. Jag har en Style 0 fr�n 40-50-tal som �r en av mina favorituckar, s� att ta m�tten fr�n Martin �r nog en god id�.

Men Martinuckarna skilje sig i kropssformen fr�n de gamla hawaiianska uckarna. P� de gamla uckarna �r axlarna n�stan lika breda som h�fterna och midjan getingsmal. Det tillsammans med greppbr�da i niv� med locket �r �tminstone det som f�r mig definierar "island style".

Nu l�ter man v�l som en h�rlig korsning mellan petimeter och besserwisser (s�llskapslivets verkliga tillg�ng). Det �r dock inte avsett som n�gon som helst kritik mot dina byggen Tyko. Det ska bli riktigt kul att f�lja deras tillblivelse.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 11:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r bara kul med lite historia och fakta, det �r v�l bla det som �r s� bra med forum!

H�r kommer n�gra bilder till f�r er som inte orkar g� till min byggblog p� min myspacesida (fast d�r finns lite mer...)




Det g�r fram�t! Sargar b�jda.



Alla ribbor limmade och formade.



En h�rna av min stora valn�tsbit f�r bli hals�mne.



Lock-hals riktas in.



Halskarvning!
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4390
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons mar 03, 2022 11:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har sagt det annorst�des, men det d�r blir vackert!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 8:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har det g�tt n�gra dagar och ukkarna har vuxit en del....



H�r fr�ser jag in loggan p� huvudet. Ska bli guldfyllt senare.



Japp, s� l�ngt har det kommit!



Gjorde handschattering idag. Det syns inte s� bra p� bilderna men den ena har lite kastanjer�daktig brun och den andra valn�tsbrun f�rg. P� fredag b�rjar jag ytbehandlingen.
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5682
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 8:58 pm    Rubrik: Svara med citat

350 Euro saru? Hmm, lockande, lockande. L�gg mitt namn i hatten om du inte f�r dem s�lda. Fast jag �r lite orolig f�r schatteringarna. Ska bli kul att se bilder av det f�rdiga resultatet.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 9:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Orolig f�r schatteringarna? Du menar att det eventuellt inte passar din smak eller?
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5682
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, typ s�, p� marginalen, liksom. Sopranukulele i sunburst �r inte vad jag personligen dr�mer om. Jag inser att det �r mindre �n s�, men jag kan inte riktigt f�rest�lla mig utseendet. Byggena som s�dana ser riktigt trevliga ut.

Jag f�rsod inte riktigt det d�r med locket �ver halsen f�rst, men av bilderna att d�ma betyder det att de sista banden p� greppbr�dan �r en del av locket. St�mmer det? I s� fall varf�r? Allts� bara som en undran, eftersom jag aldrig sett det f�rut. Kul grej? Stabilare konstruktion? Snyggare fogar? Annat?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 878
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 9:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker de ser riktigt l�ckra ut! Vore askul om du kom till n�n tr�ff och visade upp dina prylar s� vi fick kl�mma och k�nna.

Jag kan t�nka mig att Sven sitter och dreglar �ver din blogg, men det �r f�rst�s bara en ren gissning fr�n min sida...
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Tyko



Registreringsdatum: 02 mars 2010
Inl�gg: 68
Ort: Winterthur

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kommer b�ttre kort med tiden men t�nk dig att det ser gammalt ut helt enkelt....
Varf�r jag byggt med greppbr�dan i samma niv� som locket �r helt enkelt en stilsak. Gamla renessanceinstrument (tex gitarrer och lutor) var byggda s�. N�gon g�ng p� b�rjan av 1800-talet tog v�l den upph�jda greppbr�dan �verhand. F�r dessa tv� byggen har jag helt enkelt l�tit mig inspireras av romantiska och/eller rennessansinstrument.
Det kommer att komma n�gra band till p� locket sedan. Dessa blir mest f�r syns skull och i tr�.
Jag skulle inte vilja kalla det f�r sunburst. Men d� kanske jag �r petig d� sunburst f�r mig �r en burst som best�r av iallafall tv� f�rger varava namnet sunburst indikerar att det har med sol att g�ra och s�ledes oftast svartaktigt i kanterna med �verg�ng till gulaktigt i mitten.
Vad jag g�r �r ist�llet en schattering som n�rmast �vers�tts med skuggning. Denna inf�rgningsart har anv�nts mycket �ven i m�beltillverkning i perioder. Det inneb�r att man med m�rkare f�rg skuggar vissa partier f�r att framh�va former. P� dessa ukulelar har jag allts� bara jobbat med en f�rg (valn�tsbrun p� den ena och lite r�daktigare blandning kastanj/valn�tsbrun p� den andra). Inga stora f�rgskillnader allts� utan ist�llet subtila ljusare och m�rkare partier med mjuka �verg�ngar emellan.

Priset p� dessa �r som jag sa i b�rjan starkt reducerat som en jubileumsgrej.
_________________
www.runessonguitars.com

www.myspace.com/runessonguitars.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4390
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons mar 10, 2022 10:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, fy fan vad sugen man �r! Skulle inte banden forts�tta ner p� locket? Det skulle vara intressant att h�ra ljudet s� sm�ningom.

Edit: D�r fick jag svar medan jag skrev. Band i tr�? Fortfarande spelbara, v�l? Eller ren dekoration?
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  N�sta
Sida 1 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006