Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukenist fr�n Helsingborg
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ken1



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 9
Ort: Helsingborg

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 3:07 pm    Rubrik: Ukenist fr�n Helsingborg Svara med citat

Jag en glad kille f�dd 1973, samma �r som Pink Floyds sl�pper Dark Side of the Moon, samt att Carl XVI Gustaf blir Sveriges kung�

Jag har ganska nyligen inf�rskaffat mig en ukulele efter att spelat p� ett 6 str�ngat instrument i m�nga �r. Men eftersom jag kl�mde mitt v�nstra lillfinger i en bild�rr f�r 4 veckor sedan,s� spelar jag nu enbart uke, vilket �r fantastiskt roligt och beroendeframkallande.

Jag har en 9 m�naders bebis som jag brukar spela lille katt och andra barn s�nger f�r, som han tycker �r j�tte roligt.

Eftersom jag spelar �ven med 6 str�ngat s� har jag har jag teorier om att vissa l�tar �r skrivna/gjorda f�r och med ukulele tex. Imagine med the Beatles. Vad tror ni?

Jag har f�rst�tt att ukulelen �r ett roligt instrument att spela tillsammans med, jag hoppas jag kommer att f� g�ra det en dag. Kanske man kan hitta n�gra fr�n Sk�ne som e sugna p� att spela.

L�tar som jag spelar just nu �r:

Wonderful Tonight med Clapton
Losing my religion med REM

mm.
Med v�nlig h�lsning.

Ken1 - Kenneth
_________________
D. D, D, D, D. G, G, D, D. A7, G, D, D. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5871
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 3:24 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till ukulelekommissionen Kenneth!

Hoppas att fingret blir bra. Oavsett om man spelar sexstr�ngat eller ej kan fingrarna vara bra att ha.

Ukulelen �r klart beroendeframkallande. Det har du ju redan m�rkt.

Att vissa l�tar �r skrivna p� ukulele vet vi �r sant. Om man kan h�ra vilka ska jag l�ta vara osagt. Jag har dock en annan teori om ukulelen och l�tar. N�mligen den att ukulelen �r f�r musiken ungef�r vad Ockhams rakkniv �r f�r vetenskapen: L�ter l�ten bra p� ukulele s� �r det en bra l�t.

Vi har en hel dr�s sk�ningar p� forumet (en liten dr�s i alla fall) och n�gon form av "m�tesverksamhet" tycker jag mig ha lagt m�rke till. H�ll utkik i m�tesdelen av forumet.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 5:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej och kul att du hittade hit!

Ukulelen �r ett j�kla gift. En del spelar, andra k�per nya hela tiden.
En del spelar inte lika mycket och andra b�de spelar och k�per nya
(exemplar, inte n�dv�ndigtvis nytillverkade) mest hela tiden. De som �r
riktigt nere i tr�sket bygger egna. En sunt gift om du fr�gar mig. F�rmodligen ett livsl�ngt missbruk. Laughing

Sk�nker ocks� en tanke till ditt lillfinger med en f�rhoppning om att det snart �r i tj�nst p� greppbr�dan igen.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 218
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 7:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kommer nog bli en massa kul sommartr�ffar, och Kenneth du bor ju mitt i smeten. Vad trevligt med en sk�ning till.

Sk�l och v�lkommen (sk�la i valfritt dryckesm�l).
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ken1



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 9
Ort: Helsingborg

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r det varma v�lkommnadet och sk�l (det blev j�ger).
Jag �ger en Richwood UK-160 som jag e s�d�r n�jd med den b�rjar redan bli sliten samt att jag har sp�k toner p� 3 str�ngen (c). jag skulle vilja ha en concert , eller en kastrullukulele eftersom jag har en viss b�jelse till banjo. Hur som hellst blir det snart en ny.

Ja det e tris det h�r med mitt lillfinger, det sticker i det och har bara lite k�nsel i toppen men det blir nog b�ttre....

E det n�gon av er som har sett filmen - The mighty uke - ? jag har bara sett trailern. Den m�ste man f�rs�ka f� fatt i ju.. Smile
Har ni n�gon top 3 lista uke l�tar?
_________________
D. D, D, D, D. G, G, D, D. A7, G, D, D. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1387
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 8:50 pm    Rubrik: Svara med citat

1973 �r ett bra musik�r!

Band on the Run - Paul McCartney and Wings
Living in the Material World - George Harrison
Ringo - Ringo Starr
Mind Games - John Lennon

Tillsammans med 1971 det mest helgjutna post-Beatles-soloalbums-�ret.

Hej och v�lkommen!
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2136
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 9:57 pm    Rubrik: Svara med citat

H�rnu Ken, n�r du skriver kastrullucke hoppas jag du inte menar Jam:s kastrullele eller cumbus eller vad dom kallar den. Det �r inte samma sak som en riktig banjoucke. Sk�mt och skr�p �r tv� ord jag b�de h�rt och l�st (och kanske rentav utbrustit sj�lv) i n�ra anslutning till s�na.

Bara en varning. Om du �nd� vill ha en tror jag Ronald g�rna slipper sin...

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1387
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: m�n mar 15, 2022 10:20 pm    Rubrik: Re: Ukenist fr�n Helsingborg Svara med citat

Ken1 skrev:
Eftersom jag spelar �ven med 6 str�ngat s� har jag har jag teorier om att vissa l�tar �r skrivna/gjorda f�r och med ukulele tex. Imagine med the Beatles. Vad tror ni?

Just Imagine skulle jag f�r �vrigt tro �r ett typexempel p� en l�t som faktiskt �r skriven p� en flygel.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ken1



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 9
Ort: Helsingborg

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

g�tt � h�ra/l�sa att det finns kunskap och erfarenhet h�r ang�ende instrumenten ska sj�lvklart inte k�pa n�got innan jag h�rt mig f�r h�r inne. Just imagine s� e det m�jligt att den ska spelas p� piano men tonerna faller s� bra p� en uke s� det bara k�nns f�r bra , bytet mellan c och cmaj7 �r kanon bra.

Min uke �r st�md i c, fundera p� att prova st�ma i D, bara f�r att h�ra hur det l�ter. N�gon som har en uppfattning?? T�nker mest att fisset kan st�lla till det i skalorna.
_________________
D. D, D, D, D. G, G, D, D. A7, G, D, D. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4393
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 12:13 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit!

Just Wonderful tonight r�kar jag ha som g�tarrl�xa just nu, s� den kan nog funka �ven p� storebror.

Ukulelen �r ett l�ttspelat och mysigt litet instrument som funkar utm�rkt till hawaiianskt och jazz, blues och pop. En liten soprang�tarr som kan spela det mesta, �ven om allt kanske inte �r v�rt att spelas.

Som reseinstrument �r den f�rst�s n�stan oslagbar, m�jligen med undantag f�r fl�jt och munspel. Och mungiga, men de �r ju om sanningen ska fram en smula begr�nsade och begr�nsande.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1387
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 9:20 am    Rubrik: Svara med citat

Ken1 skrev:
Just imagine s� e det m�jligt att den ska spelas p� piano men tonerna faller s� bra p� en uke s� det bara k�nns f�r bra , bytet mellan c och cmaj7 �r kanon bra.

Jag menade mer att jag tror att Imagine �r ett typexempel p� l�t som �r komponerad p� en flygel - med det lilla pianoriffet och allt - sedan �r det sj�lvklart en alldeles utm�rkt l�t att spela p� ukulele!

Ken1 skrev:
Min uke �r st�md i c, fundera p� att prova st�ma i D, bara f�r att h�ra hur det l�ter. N�gon som har en uppfattning?? T�nker mest att fisset kan st�lla till det i skalorna.

C och D st�mning har det pratats om v�ldigt mycket h�r p� forumet.
Ang�ende dina bet�nkligheter f�r om att F#-str�ngen skulle st�lla till det f�r dig i skalorna, s� kan den � andra sidan vara en hj�lp f�r dig om du spelar skalor i tonarterna G, D, A, E, H, F#, C#, G#, D#.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5682
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit, fr�n en fd helsingborgare. Jag undrar om det inte var just 1973 som jag sl�pades dit av ok�nsliga f�r�ldrar.

Japp. K�p inte en kastrullele. K�p en riktig banjoukulele om du vill ha en dylik. Aven de finns i m�nga varianter, b�ttre och s�mre, men ALLA ( t o m de trasiga) �r b�ttre �n kastrullelen, som �r en "kul grej" mer �n ett riktigt instrument.

Japp, C- och Dst�mning funkar lika bra. Lite olika enkelt i olika tonarter men annars mest en smak- och vanesak. Delvis kan det ocks� avg�ras av vilken st�mning som passar b�st f�r ett individuellt instrument. Typ vilken str�ngsp�nning de l�ter b�st med. Men mest en smak- och vanesak. Ska man spela med andra kan det vara a) bra att ha samma st�mning eftersom det �r enklare att se och h�rma eller b) bra att ha olika st�mning eftersom ackorden ofta f�r en annan klang, men olika ton p� toppen och olika l�gsta ton osv.

Japp. Imagine funkar s�kert bra p� ukke, men v�xling C-Cmaj7 f�r mig att t�nka p� Something, som faktiskt mycket v�l kan ha skrivits p� ukke. Inte minst f�r att det �r en Harrisonl�t. Men den v�xlingen finns kanske i Imagine ocks�.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ken1



Registreringsdatum: 15 mars 2010
Inl�gg: 9
Ort: Helsingborg

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 10:39 am    Rubrik: Ukulele spelare seri�s musiker eller glad party spelare? Svara med citat

Jag t�nkte h�ra med er hur ni ser p� ert ukulele spelande. Eftersom det verkar som att m�nga man ber�ttar f�r att man b�rjat spela uke inte ser ukulelen som ett �riktigt� instrument, utan en nerbantad f�renklad, f�rminskad � s�d�r med 6 str�ngar. Min storebror sa ungef�r s� h�r � Jaaha va roligt, Det var v�l en s�n d�r liten g***rr George Formby spelade p�. Sen gick han fram till datorn och googlade fram han som spelade banjo i filmen den l�nga f�rden p� youtube. Jag bara suckade och f�rklarade att jag aldrig sett en hel film med George Formby sen f�r det andra s� e det en banjo han spelar p� i den l�nga f�rden f�r fan. Men de e ju sorgligt att det �r det f�rsta man t�nker p� n�r man s�ger att man spelar uke e att en �pajas� och en efterbliven inavlad spelar det. Ska man skratta eller gr�ta / eller ska jag sl� ner han?

Ska man ta det med en klack spark och se instrumentet som ett socialt och roligt instrument? Eller ta det p� st�rsta allvar och h�vda sin r�tt att det visst �r ett instrument att j�mf�ra med vilket som helst trots sin litenhet och enkelhet. Eller b�de och?

Visst kanske uken har begr�nsningar, men ju mer jag spelar kommer jag �ver dessa begr�nsningar. Tittar man sen p� Youtube p� �proffsen� s� finns det tydligen inga begr�nsningar alls.

L�nge leve Ukulelen
_________________
D. D, D, D, D. G, G, D, D. A7, G, D, D. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5871
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 10:59 am    Rubrik: Re: Ukulele spelare seri�s musiker eller glad party spelare? Svara med citat

Ken1 skrev:

Ska man ta det med en klack spark och se instrumentet som ett socialt och roligt instrument?


Om det �r n�gon man bryr sig om s� g�r man n�gra f�rs�k med halv�rs mellanrum, s�d�r. Fattar de �nd� inte ger man upp. Det �r de det �r synd om som g�r miste om ett s� givande instrument.

Det �r l�tt att bli l�tt fanatisk och missionera. Det tror jag �r att g�ra b�de sig sj�lv och instrumentet en otj�nst och sp� p� f�rest�llningen att ukulister �r n�got slags sekt.... hm (som typ h�nger p� forum d�r man diskuterar sitt intrument dagarna i �nda och tr�ffas i grupper och spelar musik bara p� ukulele...)


Ken1 skrev:
Visst kanske uken har begr�nsningar, men ju mer jag spelar kommer jag �ver dessa begr�nsningar. Tittar man sen p� Youtube p� �proffsen� s� finns det tydligen inga begr�nsningar alls.


Det �r klart att det finns en del begr�nsningar men de flesta kan man jobba runt.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 16, 2022 11:01 am    Rubrik: Svara med citat

Jag ser den som ett instrument. Varken mer eller mindre (jo, lite mindre
�r den ju f�rst�s). Instrument �r kul. Jag tror att det �r bra att se den
som just bara ett instrument. Att slippa bli f�rknippad med tokroligheter.

Vi gl�mmer Formby och tar fram nya f�rebilder: Jake Shimabukuro, Baron K, Mange, Timo R�is�nen, m.fl., m.fl.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006