Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

f�rstauke - funderingar om instrumentval/st�mmskruvar etc
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
JohnBull



Registreringsdatum: 01 april 2022
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: tor apr 01, 2022 9:00 pm    Rubrik: f�rstauke - funderingar om instrumentval/st�mmskruvar etc Svara med citat

Hej,
Jag har f�tt f�r mig att det vore skoj att l�ra mig spela lite ukulele, ffa f�r att underh�lla en 2-�ring med pippi p� pippi-s�ngen Smile

Jag spelade g****r f�r v�ldigt l�nge sen, dock mest klassiskt och st�mmspel och s�nt som inte �r s� anv�ndbart i ovan n�mnda sammanhang. Men jag minns fr�n den tiden att det fanns billiga skolgitarrer och instrument. De senare var roliga och l�ttare att spela p� och de f�rstn�mnda inte s� kul.
F�ljaktligen har jag kommit fram till att om jag ska f�rs�ka l�ra mig spela ukulele s� ska jag ska k�pa ett instrument och inte en leksak redan fr�n b�rjan. G�rna n�got som jag inte kommer vilja byta efter en m�nad eller tv�, f�r d� �r det b�ttre att spara dessa pengar att l�gga dom direkt p� f�rstauken.

Jag har l�st en himla massa tr�dar i detta forum, men �r fortfarande inte s�ker p� exakt vad jag vill ha...och jag kommer inte orka jaga runt en massa aff�rer och testa, vilket ju �ven �r lite sv�rt innan man kan spela.

Jag har kommit fram till att Br�ko �r ett m�rke som har varit rekommenderat under en l�ng tidsperiod. Har tittat p� n�tet och sett no 6 som definitivt faller mig i smaken utseendem�ssigt. Ljudet m� ju vara viktigare �n utseendet, men det �r ju onekligen roligare att plocka fram n�got snyggt, s� en s�n st�r h�gt upp p� min �nskelista och det �r ungef�r d�r sm�rtgr�nsen g�r ekonomiskt.

Men s� till mina funderingar:

Det h�r med st�mmskruvar.
Det jag har l�st mig till �r att gitarrst�mmskruvar kan vara l�ttare att st�ma med, men att dom �r tyngre och att uken d� blir framtung och att m�nga verkar f�redra de "klassiska" av friktionstyp �ven om de beh�ver efterdras.

Men hur stort problem �r det med att de av friktionstyp slirar? Hur ofta beh�ver dom efterdras?

Att dom beh�ver efterdras, �r det f�r att sp�nnskruven sl�pper, eller �r det f�r att dom blir slitna (slitaget i n�got som vrids s� lite med l�gt varvtal borde inte vara s� stort...?). Om sp�nnskruven sl�pper, borde man inte kunna l�sa den med n�gon form av g�ngl�sning som inte �r helt h�rd och sitter f�r evigt, utan mest �kar skruvens friktion?

Hur h�rt �r "dra �t dom lagom h�rt"?

Om jag k�per en Br�ko no6, �r slirande st�mmskruvar n�got jag beh�ver oroa mig f�r, eller �r kvaliteten tillr�ckligt bra f�r att det ska vara n�gorlunda underh�llsfritt?

Intonation/bandh�jd/str�ngh�jd etc
Ffa p� "leksaker" och instrument i l�gsta prisklass har jag uppfattat att det �r stora batchvariationer och att man b�r kontrollera noga att det �r samma ton p� l�s str�ng som p� 12:e bandet, att det inte skorrar och att str�ngarna sitter s� l�gt att den blir l�ttspelad... Om jag k�pre en Br�ko, �r det n�n risk att f� ett m�ndagsex av en s�dan s� att man m�ste masa sig iv�g till en musikaff�r och testa, eller �r det bara att best�lla och g� till sitt utl�mningsst�lle och h�mta hem paketet och l�gga tiden p� att l�ra sig spela?

Str�ngar.
Levereras en s�n uke med ok str�ngar, eller b�r dom bytas omg�ende?
Jag har l�st att Worth Medium (brown eller clear) rekommenderas i n�gra tr�dar framf�r Aquilia. �r det dom som heter CM eller BM man best�ller i s� fall...eller finns det olika sub-modeller med CM och BM?

Noter/accord
Det finns en hel del p� n�tet, men om man vill ha n�gon bok med lite teori och s�nt f�r att komma ig�ng p� ett bra s�tt, vad ska man v�lja d�?


Ett l�ngt f�rstainl�gg och m�nga funderingar - hoppas n�gon v�nlig sj�l orkar l�sa igenom och skingra dimmorna och fylla i med r�d och tips!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1543

Inl�ggPostat: tor apr 01, 2022 9:25 pm    Rubrik: Re: f�rstauke - funderingar om instrumentval/st�mmskruvar et Svara med citat

JohnBull skrev:
Hej,
Jag har f�tt f�r mig att det vore skoj att l�ra mig spela lite ukulele, ffa f�r att underh�lla en 2-�ring med pippi p� pippi-s�ngen Smile

Jag spelade g****r f�r v�ldigt l�nge sen, dock mest klassiskt och st�mmspel och s�nt som inte �r s� anv�ndbart i ovan n�mnda sammanhang. Men jag minns fr�n den tiden att det fanns billiga skolgitarrer och instrument. De senare var roliga och l�ttare att spela p� och de f�rstn�mnda inte s� kul.
F�ljaktligen har jag kommit fram till att om jag ska f�rs�ka l�ra mig spela ukulele s� ska jag ska k�pa ett instrument och inte en leksak redan fr�n b�rjan. G�rna n�got som jag inte kommer vilja byta efter en m�nad eller tv�, f�r d� �r det b�ttre att spara dessa pengar att l�gga dom direkt p� f�rstauken.

Jag har l�st en himla massa tr�dar i detta forum, men �r fortfarande inte s�ker p� exakt vad jag vill ha...och jag kommer inte orka jaga runt en massa aff�rer och testa, vilket ju �ven �r lite sv�rt innan man kan spela.

Jag har kommit fram till att Br�ko �r ett m�rke som har varit rekommenderat under en l�ng tidsperiod. Har tittat p� n�tet och sett no 6 som definitivt faller mig i smaken utseendem�ssigt. Ljudet m� ju vara viktigare �n utseendet, men det �r ju onekligen roligare att plocka fram n�got snyggt, s� en s�n st�r h�gt upp p� min �nskelista och det �r ungef�r d�r sm�rtgr�nsen g�r ekonomiskt.! k�p en bruko, det �r ett bra val. eller en ohana. det �r ett b�ttre val.

Men s� till mina funderingar:

Det h�r med st�mmskruvar.
Det jag har l�st mig till �r att gitarrst�mmskruvar kan vara l�ttare att st�ma med, men att dom �r tyngre och att uken d� blir framtung och att m�nga verkar f�redra de "klassiska" av friktionstyp �ven om de beh�ver efterdras.! bry dig inte om tyngden. de klassiska �r n�got sv�rare att st�mma och lite snyggare. det �r allt.

Men hur stort problem �r det med att de av friktionstyp slirar? Hur ofta beh�ver dom efterdras?! en liten stj�rnmejsel tills de sitter �t men fortfarande g�r att vrida. klart! brukar inte beh�va dra om dem igen. m�jligen n�n g�ng till...

Att dom beh�ver efterdras, �r det f�r att sp�nnskruven sl�pper, eller �r det f�r att dom blir slitna (slitaget i n�got som vrids s� lite med l�gt varvtal borde inte vara s� stort...?). Om sp�nnskruven sl�pper, borde man inte kunna l�sa den med n�gon form av g�ngl�sning som inte �r helt h�rd och sitter f�r evigt, utan mest �kar skruvens friktion?!
Hur h�rt �r "dra �t dom lagom h�rt"? tills de sitter �r men fortfarande g�r att vrida. det �r v�l vanligast f�r att de inte �r �tdragna fr�n b�rjan.. kan iofs vara f�rslitning ocks�..


Om jag k�per en Br�ko no6, �r slirande st�mmskruvar n�got jag beh�ver oroa mig f�r, eller �r kvaliteten tillr�ckligt bra f�r att det ska vara n�gorlunda underh�llsfritt? Det skulle jag inte oroa mig f�r, det �r ett ovanligt problem. p� bruko, ett extremt ovanligt problem


Intonation/bandh�jd/str�ngh�jd etc
Ffa p� "leksaker" och instrument i l�gsta prisklass har jag uppfattat att det �r stora batchvariationer och att man b�r kontrollera noga att det �r samma ton p� l�s str�ng som p� 12:e bandet, att det inte skorrar och att str�ngarna sitter s� l�gt att den blir l�ttspelad... Om jag k�pre en Br�ko, �r det n�n risk att f� ett m�ndagsex av en s�dan s� att man m�ste masa sig iv�g till en musikaff�r och testa, eller �r det bara att best�lla och g� till sitt utl�mningsst�lle och h�mta hem paketet och l�gga tiden p� att l�ra sig spela? bruko �r n�stan m�rkligt v�lgjorda med f� och sm� skavanker om n�gra., det �r dock �nd�aldrig fel att checka dem sj�lv innan


Str�ngar.
Levereras en s�n uke med ok str�ngar, eller b�r dom bytas omg�ende?
Jag har l�st att Worth Medium (brown eller clear) rekommenderas i n�gra tr�dar framf�r Aquilia. �r det dom som heter CM eller BM man best�ller i s� fall...eller finns det olika sub-modeller med CM och BM? du beh�ver inte byta str�ngar f�rr�n du ev. retar dig p� ljudet. d� kan du k�pa aquila f�rst som brukar vara det b�sta p� fabriksuckar., v ill du exprementera vidare kan vi rekomendera str�ngar beroende p� vilken ljudf�r�ndring du efters�ker


Noter/accord
Det finns en hel del p� n�tet, men om man vill ha n�gon bok med lite teori och s�nt f�r att komma ig�ng p� ett bra s�tt, vad ska man v�lja d�?
m�nga k�per allanders stora ukuleleskola. jag tyckte den var bra som ny, annars kan du fr�ga h�r om n�t du kan l�na. n�tet �r bra. prova ukulizern: googla ukulizer



Ett l�ngt f�rstainl�gg och m�nga funderingar - hoppas n�gon v�nlig sj�l orkar l�sa igenom och skingra dimmorna och fylla i med r�d och tips!


enjoy!
[/b]
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5883
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 01, 2022 11:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tillh�r de som inte gillar utv�xlade st�mskruvar och det �r just f�r att ukulelen blir "tung i huvudet". Ju tyngre ukulele (och st�rre) desto mindre roll spelar det, naturligtvis.

Jag har aldrig haft n�gra problem med friktionsskruvar. N�gon g�ng har jag varit tvungen att efterdra. Men det �r ju som Plink beskriver l�tt gjort.

D�remot �r det s� att man m�ste st�mma om mer eller mindre ideligen n�r man har nya str�ngar. Det tar ett tag innan de "s�tter sig" - t�njts ut �r det v�l fr�ga om. Men det g�ller oavsett st�mskruvar.

Fiolst�mskruvar har jag p� tv� av mina uckar. De �r lite kinkigare och kan ibland "sl�ppa" men det �r inte n�got stort problem. Och p� den minsta som v�ger mindre �n 2 hekto vore det n�stan ot�nkbart med friktionsst�mskruvar och �nnu mindre med utv�xlad mekanik.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5692
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 8:28 am    Rubrik: Svara med citat

Visdomen har talat. Friktionsskruvar �r inget problem. De kr�ver lite mer exakt handlag, eftersom de saknar utv�xklig, men � andra sidan �r de ocks� snabbare, av samma sk�l.

F�r�ndringar i temperatur och luftfuktighet kan betyda att man m�ste justera skruvarna n�got. Det h�nder dock s�llan, n�r instrumentet v�l satt sig och �r som sagt l�tt gjort. I b�rjan f�r man kanske dra �t ett par g�nger eller s�. Du m�rker hur mycket som beh�vs. Det �r sm� justeringar vi talar om.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1543

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 8:52 am    Rubrik: Svara med citat

Robban min v�n...

Jag m�����ste g� till botten med detta med de tunga huvudena som de utv�xlade huvudena ska vara upphov till...

Har h�rt argumentet flera g�nger (fr�n fler �n dig) och till och med st�tt och j�mf�rt....kan m�jligen k�nna en marginell tyngdskillnad som jag inte i min sj�l kan f�rst� hur den p�verkar spelbarhet, balans eller grepp.... har jag missat n�t....?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5692
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 9:10 am    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
har jag missat n�t....?

Ja
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 221
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 9:44 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Bruko nummer 5 och en Eagle UK100 b�da �r mycket roliga att spela p�.
Eagle �r mer f�rl�tande att spela p� medan brukon avsl�jar dina felsteg direkt.
Eagle m�ste man justera varje g�ng man plockar upp den i princip men � andra sidan s� tar det 1 minut.

Worth str�ngar l�ter mycket bra p� Brukon men Aquila l�ter b�st p� Eaglen.

F�r vanligt spel som nyb�rjare ta eagle g�r alla misstag p� den och byta sedan upp dig n�r du k�nner att du vill g� vidare. S� gjorde jag och �ngrar inte det en sekund.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1391
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

JohnBull, jag tycker likt Plink inte att du skall oroa dig f�r den eventuella tyngdskillnaden som blir om du har utv�xlade st�mskruvar - s�rskilt inte om det �r ditt f�rsta instrument du k�per - d� tycker jag att det n�stan �r att f�redra s�dana st�mskruvar eftersom de i mitt tycke �r l�ttare att st�mma och d�rf�r g�r att man snabbare l�r k�nna det nya instrumentet.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
JohnBull



Registreringsdatum: 01 april 2022
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 1:07 pm    Rubrik: Svara med citat

tackar f�r m�nga snabba svar.

Jag summerar till att st�mmskruvar av friktionstyp i sig inte �r problematiska, ut�ver att dom kr�ver lite mer av anv�ndare. Men �r dom verkligen s� kluriga att st�mma med n�r man �r nyb�rjare? Jag spelade g****r f�r m�nga �r sen...uj, s�kert ca 15 �r sen jag h�ll p� n�gorlunda aktivt. Men jag tycker fortfarande att jag �r kapabel att st�mma en g****r (med utv�xlad mekanik) utifr�n en st�mmgaffel utan att det k�nns besv�rligt alls.
�r det verkligen s� klurigt med skruvar av friktionstyp d� tro?
Jag har lixom spanat in mig p� den Br�kon, men vill ju inte ha n�t som blir f�r besv�rligt...
Men att k�pa n�got som �r mer leksak �n instrument �r inte aktuellt, f�r ett "torrt" och "platt" ljud �r jag inte intresserad av. D� kommer det inte bli mycket spelat...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1391
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 1:13 pm    Rubrik: Svara med citat

JohnBull skrev:
Jag har lixom spanat in mig p� den Br�kon.

D�r har du ju svaret!
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
JohnBull



Registreringsdatum: 01 april 2022
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 1:30 pm    Rubrik: Svara med citat

kan det vara s� enkelt...?
Jag har ju f�rvisso l�st snudd p� on�digt mycket i �mnet nu, s� det kanske �r dags f�r handling snart och l�gga energin p� att b�rja tr�na ist�llet Smile
Men har man tillg�ng till ett g�ng glada entusiaster som troligen g�tt igenom en liknande process innan s� �r det ju dumt att inte utnytta det!
P� det hela taget mycket trevligt forum detta! Inga "dryg-p�hopp" alls n�r man kommer in som ny och undrande! Skoj!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5883
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 1:50 pm    Rubrik: Svara med citat

JohnBull skrev:

�r det verkligen s� klurigt med skruvar av friktionstyp d� tro?


Mitt svar �r att det inte �r klurigt med friktionsskruvar. Det du skruvar p� en friktionsskruv �verf�rs helt proportionellt till str�ngsp�nningen. Det inneb�r att sm� f�r�ndringar av sp�nningen kr�ver sm� justeringar n�r du skruvar p� st�mskruven. Men om man inte har problem med sin finmotorik �r det inga problem. Med utv�xlad mekanik blir ett varv p� st�mskruven mindre �n ett varv upplindad str�ng. M�nga tycker att det g�r det l�ttare att finjustera st�mningen.

JohnBull skrev:

Men att k�pa n�got som �r mer leksak �n instrument �r inte aktuellt, f�r ett "torrt" och "platt" ljud �r jag inte intresserad av. D� kommer det inte bli mycket spelat...


Jag kan inte p�minna mig att jag l�st om n�gon som blivit besviken p� sin Br�ko. Det kan s�kert ha h�nt men det �r i alla fall inte vanligt.
Det �r naturligtvis s�rskilt viktigt n�r man kommer fr�n "g�tarrh�llet" att komma ih�g att ukulelen �r ett litet instrument som varken kan eller ska l�ta som en g�tarr. Ljudet �r mindre fylligt (torrare?) och har mindre volym. Men det vet du ju.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 221
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 2:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Brukon l�ter H�GT bara s� du �r medveten om det. Grannen undrade om jag k�pt ett piano Laughing .
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5883
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 2:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Robban min v�n...

Jag m�����ste g� till botten med detta med de tunga huvudena som de utv�xlade huvudena ska vara upphov till...

Har h�rt argumentet flera g�nger (fr�n fler �n dig) och till och med st�tt och j�mf�rt....kan m�jligen k�nna en marginell tyngdskillnad som jag inte i min sj�l kan f�rst� hur den p�verkar spelbarhet, balans eller grepp.... har jag missat n�t....?


Jag har aldrig v�gt vare sig friktionsst�mskruvar eller utv�xlade skruvar. Men min egen upplevelse �r just den att utv�xlade st�mskruvar �r tyngre �n friktionsskruvar.

Nu �r det ju iofs s� att vikten varierar mellan olika friktionsskruvar och mellan olika utv�xlade st�mskruvar ocks�. S� torde tex st�mskruvar med inkapslad mekanik i de flesta fall vara tyngre �n de med �ppen mekanik. KoAlohas friktionsst�msskruvar ser ut att vara tyngre �n den vanligaste typen av no-name-friktionsskruv.

Att st�mskruvarnas huvuden �r i v�gen f�rekommer. Jag har upplevt det p� uckar med b�da typerna av st�mskruvar. Min slutsats �r att man nog ska ta h�nsyn ocks� till st�mskruvarna n�r man utformar huvudets form och storlek. De har mycket att t�nka p� de stackars instrumentbyggarna.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5692
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 02, 2022 2:40 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Plink-plonk skrev:
har jag missat n�t....?

Ja

F�r att lite grann veckal ut detta och anknyta till Roberts post ovan, s� �r ju skillnaden inte direkt enorm. Och det beror som sagt p� fabrikat/modell av st�mskruv och hur l�tt eller tungt bygget �r i �vrigt.

Det �r inte s� att obalansen direkt leder till problem, men ett l�tt instrument med tungt huvud k�nns "fel" och det i sig �r irriterande. Mer irriterande �r ett hinder, �ven om det kan h�nda att man m�ste h�lla upp halsen med v�nsterhanden, n�got som ofta inte beh�vs annars (beroende p� hur man h�ller)
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006