Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Ukulele Orchestra of Great Britain
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
lotta.larsson@musikisyd



Registreringsdatum: 10 februari 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 3:53 pm    Rubrik: The Ukulele Orchestra of Great Britain Svara med citat

[b]Galna ukulelevirtuoser fr�n Storbritannien[/b]

[i]Fredag 23 april kl 19.30 p� Palladium, S�dergatan 15, Malm�[/i]

The Ukulele Orchestra of Great Britain har tagit hela v�rlden med storm genom sin fantastiska musikalitet och humor. Alla genrer anses �ppna f�r nytolkningar, s� l�nge som de spelas p� ukulele. Ett av deras motton �r: six strings � bad, four strings � good.

Det handlar om uklelele � inga andra instrument eller elektriska trick. Dock kan s�v�l fotstampande som ett menageri av r�ster i kollision med post-punkpr�glade framtr�dande och stepp till gamla godingar dyka upp! De spelar allt fr�n Nirvana till Tjajkovskij via Otis Redding och spaghettiwestern och en of�rgl�mlig version av Sex Pistols Anarchy in the UK. De utnyttjar ukulelens begr�nsningar f�r att n� en st�rre musikalisk frihet, vilket �ppnar f�r ov�ntade v�ndningar. De varnar f�r att man aldrig kommer att t�nka p� musik p� samma s�tt efter att h�rt dem.

Orkestern, som best�r av �tta personer, bildades 1985 och har kultf�rklarats i Storbritannien. De senaste �ren har de upptr�tt f�r uts�lda hus �ven i Sverige.

P� hemsidan kan den nyfikne l�ra sig det mesta och inh�mta helt ov�rderlig information, t.ex. hur man uttalar namnet p� instrumentet och vad det har med Hawaii att g�ra, hur orkestermedlemmarna tr�ffades, hur man st�mmer en ukelele eller att instrumentet f�rekommer i Simpsons f�rsta avsnitt�

www.ukuleleorchestra.com

Arr: Musik i Syd

Biljetter:
Ord pris 250 kr

Kulturcentralen : 040-10 30 20

http://www.kulturcentralen.nu/i/?5638
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra med info om spelningen.

Men lite konstigt tycker jag �nd� att det blir att sl�nga in denna annonstext i ett forum f�r redan fr�lsta, d�r de flesta kan antas ha en r�tt god uppfattning om vilka UOGB �r. Jag hade uppskattat ett mer personligt tillta eftersom forumet befolkas av individer snarare �n institutioner. F�retr�dare f�r institutioner �r f�rst�s en annan sak.

Men vaffan. Jag �r v�l en surgubbe. F�rdelarna med infon om giget �verv�ger f�rst�s.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
lotta.larsson@musikisyd



Registreringsdatum: 10 februari 2010
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 4:33 pm    Rubrik: Konsert Svara med citat

Hej!
Vore j�ttekul om ni vill g� p� konserten!!!
Texten om The Ukulele Orchestra kan anv�ndas till att sprida info till v�nner som �nnu inte har lika bra koll!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 6:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej lotta.larsson@musikisyd!

Jag h�ller med Jukkalele om att tilltalet k�nns v�ldigt opersonligt och annonsm�ssigt.

Det �r ju som jukkalele skriver eller antyder s� att de flesta av oss k�nner till UOGB sen tidigare. Vi �r n�gra stycken som har sett ganska m�nga av deras konserter i Sverige (och kanske p� andra h�ll ocks�).

N�r jag sprider k�nnedom om OUGB till mina v�nner skulle det aldrig falla mig in att anv�nda en annonstext som n�gon annan f�rfattad. Jag vill naturligtvis ge min uppfattning om dem och ber�tta om mina intryck av dem.

Vad �r dina intryck av dem? Vad tycker du om dem? Det hade varit intressant att l�sa. Faktiskt mycket mer intressant �n biljettpriset som man ju l�tt kan ta reda p� om man �r intresserad av att g�.

Kan du ber�tta f�r oss om de spelar p� andra st�llen i Sverige ocks�? Alla h�r p� forumet bor ju inte i Malm� med omnejd.

Jag blir som du m�rker ocks� lite gn�llig av den d�r typen av s�lj �ven om det handlar om ukulele.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 8:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja! Jag blir ocks� sur! �nnu surare �n Jukka och Robban! Man blir fan sur s� i helvete av ukulele!

PH 1.2
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 9:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har slut p� lackmuspapper s� jag vet inte riktigt hur jag ligger till. UOGB verkar ha en helt ny show om man f�r tro det h�r klippet.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 9:37 pm    Rubrik: Re: The Ukulele Orchestra of Great Britain Svara med citat

lotta.larsson@musikisyd skrev:

Orkestern, som best�r av �tta personer, bildades 1985 och har kultf�rklarats i Storbritannien. De senaste �ren har de upptr�tt f�r uts�lda hus �ven i Sverige.


Hej lotta.larsson!

Kul att UOGB kommer till Malm�!

Jag har sett och h�rt orkestern tv� g�nger, i Stockholm och Uppsala (j�ttebra!) och funderar p� en sak. Senaste g�ngen jag lyssnade p� dem var inte alla medlemmarna med p� scen (min favorit var inte med). Inget meddelande om sjukdom. En kompis var p� deras konsert tv� dagar senare i samma lokal i Uppsala och d� var en annan medlem i UOGB borta. B�rjar de bli s� stora nu att de turas om lite utan att meddela detta...! K�nner du till n�got om det?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 9:54 pm    Rubrik: Re: The Ukulele Orchestra of Great Britain Svara med citat

Gnistan skrev:
Senaste g�ngen jag lyssnade p� dem var inte alla medlemmarna med p� scen (min favorit var inte med). Inget meddelande om sjukdom. En kompis var p� deras konsert tv� dagar senare i samma lokal i Uppsala och d� var en annan medlem i UOGB borta. B�rjar de bli s� stora nu att de turas om lite utan att meddela detta...! K�nner du till n�got om det?

Jag och n�gra surgubbar s�g dem i Uppsala f�re n�gra �r sen. D� f�rklarade farbror Hinchcliffe att de �r som ett hockeylag, de har j�ttem�nga medlemmar som liksom spelar i olika kedjor.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 11:00 pm    Rubrik: Svara med citat

"On the squad" and "rotate the team" var uttryck denne surgubbe minns.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: fre feb 19, 2022 4:35 pm    Rubrik: Re: The Ukulele Orchestra of Great Britain Svara med citat

Gnistan skrev:
D� f�rklarade farbror Hinchcliffe att de �r som ett hockeylag, de har j�ttem�nga medlemmar som liksom spelar i olika kedjor.


De �r allts� lite som F�llmans Ukuleleorkester, kanske 200-300 medlemmar, som alternerar vid konserterna. Fast UOGRs covers �r v�l lite mer utstuderat genomf�rda?
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 19, 2022 5:14 pm    Rubrik: Re: The Ukulele Orchestra of Great Britain Svara med citat

Kurt Stubin skrev:

De �r allts� lite som F�llmans Ukuleleorkester, kanske 200-300 medlemmar, som alternerar vid konserterna.


Jag s�g och h�rde F�llmans ukuleleorkester p� L�ngholmen och tycker nog att likheterna upph�r ungef�r d�r.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: l�r feb 20, 2022 1:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �r nog ocks� lite surgubbe, fr�mst av den anledningen att de i stort sett k�r med precis samma sk�mt varje g�ng jag sett dem upptr�da.

Trots att de uppvisar en helt suver�n musikalitet i sina shower, blir k�nslan av rutin, alltf�r p�taglig.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 20, 2022 5:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r inte bara sk�mten som g�r i repris. Reportoaren har varit i stora drag densamma de g�nger jag sett dem. Det har inte gjort s� mycket f�r det har m�nga g�nger varit favoriter i repris.

M�sterliga arrangemang, tycker jag ocks� att man ska lyfta fram bland deras f�rtj�nster.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
lookomotiv



Registreringsdatum: 03 maj 2008
Inl�gg: 90
Ort: �stra Sorgenfri, Malm�

Inl�ggPostat: ons apr 07, 2022 10:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni kan vara hur sura ni vill! Men hur mycket surhetsreglerande medel (Citronsyra) jag �n �ter kan blir jag inte mer basisk.

Jag bor i Malm� men ska just denna helg till Sthlm p� br�lllop. Sur, surare, Lookomotiv.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 08, 2022 1:05 am    Rubrik: Svara med citat

Har man aldrig sett UOGB s� tycker jag att man absolut ska se dem.
Har man sett dem kan man �verv�ga att g�ra n�got annat i st�llet, dricka sprit, sk�da f�glar, motionera eller annat.

/En f�r tillf�llet r�tt basisk snubbe
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006