Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kala KA-SSTU
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ardbeg



Registreringsdatum: 16 februari 2010
Inl�gg: 53
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 1:11 pm    Rubrik: Kala KA-SSTU Svara med citat

http://www.kalaukulele.com/KA-SSTU.htm


Hej d�r. Nyb�rjare som inte kan ett svatt om dessa h�ringa speldosorna. �r en Kala Ka-sstu f�r 1395 riksdaler ett vettigt k�p?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 1:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Tjena, kul namn du valt - Ardbeg �r j�vla gott.

Kalan d�r i l�nken �r mycket omtyckt av folk p� ukulelecosmos. Jag har inte spelat den men tror att den �r ett mycket bra k�p f�r en f�rsta ucke.

Mvh / Sven

Ja v�lkommen ocks�.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 1:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Njaeee, baserat p� vad jag l�st/h�rt s� �r det inte en s�'n du ska ha.
H�r finns en hel tr�d om en annan ukelist som precis som du letar efter ett bra f�rstainstrument:

http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=3441&start=0

Jag kan sammanfatta resonemanget i den prisklass du letar i: K�p en Br�ko/Allander och bli n�jd

PS V�lkommen hit! Ditt anv�ndarnamn f�rpliktigar. Vi f�rv�ntar oss framtida storverk! Wink Laughing Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ardbeg



Registreringsdatum: 16 februari 2010
Inl�gg: 53
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 1:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Allandern har jag lurat p� men inte sett IRL. Mailade JAM om n�r den skulle komma in och inte f�tt svar. Varp� jag t�mligen omg�ende blir sur och b�rjar titta hos andra handlare, varp� jag st�tte p� den h�r Ka-sstu:n som ox� har en s�d�r lite slimmad stil - vilket jag gillar...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 1:43 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till forumet Ardbeg Det har varit m�nga fr�gor om "nyb�rjaruckar" p� sistone. �tminstone k�nns det s�. (Det �r ju inte p� ditt "fel" Ardbeg).

Ingen skrev:
Det var d� ett j�vla tjat om att k�pa ukulelar h�r p� forumet. Bor man d�r det finns en aff�r som har n�gra att v�lja p� s� g�r man dit och provspelar och k�per en som man tycker om och som man har r�d med. Vet man inte vad man ska h�lla utkik efter s� spelar det heller ingen st�rre roll vilken ucke man k�per. K�p en billig och var inst�lld p� att g� tillbaka till aff�ren och k�pa en ny om ett tag n�r du vet hur du vill att en ucke ska vara och l�ta. Var inst�lld p� att g� tillbaka till aff�ren igen efter ett tag n�r du har �ndrat uppfattning om vad som �r viktigt. Finns det ingen aff�r d�r man bor kan man best�lla en billig ukulele fr�n internet och vara inst�lld p� att best�lla en ny efter ett tag, osv.


Men � andra sidan finns det v�l ingen anledning att vara s� magsur... N� min uppfattning �r att man om man utg�r fr�n utbudet i Sverige ska k�pa en Eagle Loudmouth (UK200) om man har 500 sp�nn att k�pa ucke f�r. Har man en hundralapp till s�tter man Aquilast�ngar p� den.

Har man 1200 sp�nn k�per man en Br�ko. Ocks� h�r brukar Aquilastr�ngar vara en popul�r uppgradering. Personligen tyckte jag dock inte att min Br�ko vann p� Aquilastr�ngar utan bytte dem mot Worth Clear medium.

Har man 2000 - 3000 sp�nn sitter en Ohana fint men det finns annat (p� n�tet som ocks� kan vara intressant - det h�r �r ett bekymmersamt prisspann. Mycket att v�lja p� och en del som definitvt inte �r prisv�rt)

Har man mer pengar kanske man ska ta ett snack med Sven...
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 2:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo, den d�r Kalan �r s�kert bra. Jag spelade p� en s�dan i somras, men det fanns s� m�nga ukulelar och s� mycket �l att jag �rligt talat inte kommer ih�g vad jag eventuellt tyckte om den. Precis som Sven s�ger �r det m�nga, �ven rutinerade och i allm�nhet p�litliga m�nniskor som gillar den och tycker att den �r v�ldigt prisv�rd. S� det �r den s�kert. Fast det finns s�kert s�dana som inte tycker om den av en eller annan anledning ocks�. Smaken, du vet.

Men! Om man b�rjar t�nka efter. 215 USD. N�r du v�l f�tt den hitskickad och intullad blir det i runda sl�ngar 2000 sp�nn. Sedan tillkommer moms p� beloppet och det blir en femhundring till.

Ser man det s�, kan du nog f�r 2500 f� tag p� en Ohana i mahogny eller n�t och personligen skulle jag f�redra det. S�rskilt om du kan k�pa den sj�lv i Stockholm (eller om de kan finnas annorst�des ocks�). M�ste den skickas tillkommer ju lite kostnader �ven d�r,

EDIT. S�g just i ditt inl�gg att du kan f� en f�r 1395 riksdaler. Jag blev f�rblindad av priset i annonsen. D� kommer ju saken i ett annat l�ge. S�kert ett s�kert k�p.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 5:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Fjortonhundra sp�nn �r ju fan ingenting, k�p � testa. men lyssna inte p� Robban och fr�ga mig, f�r jag har inte tid f�rr�n n�sta vinter...

Edit, f�r att byta "Jukka" mot "Robban"
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 5:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
...f�r jag har inte tid f�rr�n n�sta vinter...


Oj oj oj.

Greta brukar l�na Argapan och n�r hon l�mnar tillbaka den s�ger hon n�stan j�mt. "En s� h�r fin ucke skulle jag ocks� vilja ha." Hennes sn�lla pappa brukar d� fundera p� vilken f�delsedag som kan vara l�mplig f�r en s�n present.... Nu inser jag att det finns fler variabler som ska in i den ekvationen.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 5:30 pm    Rubrik: Svara med citat

����h... det enda som biter p� ett f�rstenat snickarhj�rta... flickor med beg�r. (Och inte ett s�nt snuskigt beg�r som ni tror, snuskpellar! Sk�rpning f�ffan!)

Det kommer s�gas nytt tunt virke i slutet av vecka nie, sen ska ni se att surpuppan i Bj�rkhagen s�tter fart igen. Och din piccolo Robban, den �r ju n�stan
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 11:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
"En s� h�r fin ucke skulle jag ocks� vilja ha." Hennes sn�lla pappa brukar d� fundera p� vilken f�delsedag som kan vara l�mplig f�r en s�n present.... Nu inser jag att det finns fler variabler som ska in i den ekvationen.

Pappa, jag hoppas att du inte gl�mmer mig. Din f�rstf�dde. *klipper med fuktiga r�djurs�gon*
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 11:34 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:

Pappa, jag hoppas att du inte gl�mmer mig. Din f�rstf�dde. *klipper med fuktiga r�djurs�gon*


Jag f�rst�r att detta kan komma som n�got av en chock f�r dig J�rgen. Men jag k�nner att du m�ste f� veta sanningen: Jag �r inte din pappa!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: ons feb 17, 2022 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu kan jag minnas fel... men tycker mig l�st lite olika tester/�sikter om kalan, och det som folk inte tyckte om var att det den var obalanserad.

Tror det hade n�got med val av st�mskruvar i kombination med att den �r en thinline som gjorde att vikten hamnade lite p� fel st�lle.

Men visst, den ser fin ut och �r nog p� det hela taget ett ganska vettigt k�p.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ardbeg



Registreringsdatum: 16 februari 2010
Inl�gg: 53
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 8:38 am    Rubrik: Svara med citat

Obalans �r ju inte trevligt. Jag hittade n�gra kommentarer om detta p� n�tet, s� jag kanske skall ta mig en funderare till... Har precis sl�ngt iv�g ett mail till en annan handlare om pris p� Allandern. F�r se om han behagar svara...
Jag gillar den slimmade stilen, kan inte riktigt s�ga varf�r, men utseendet tilltalar mig. Sedan kan man ju alltid fundera �ver det kloka i att betala s�pass mycket f�r ett instrument som man inte ens vet om man kommer att kunna l�ra sig hantera...

Men er tr�d om resonatorerna s�tter ju ig�ng en annan liten j�vel i huvudet. Det "skitiga blues-ljudet" har alltid legat mig varmt om hj�rtat, som gammal medlem av G�teborgs bluesf�rening...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 9:31 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har en v�ldigt fin platt Br�ko helt i mahogny med v�lvd botten. Den �r till salu men prelimin�rt reserverad �t en kille p� forumet. Jag kan h�ra hur det g�r med hans stockholmsresa. �r du intresserad av platt och j�vligt bra?

Sven

Ja man kunde visst snacka me mig �nd�...
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 18, 2022 9:48 am    Rubrik: Svara med citat

Om det skiter sig med Svens och det �r en platt du vill ha, s� finns den svarta att k�pa direkt fr�n tillverkaren.
http://www.brueko.de/shop/index.php?cat=c5_Sopran-Flach.html&XTCsid=8a9ebabd581068eaeb0310f73b2bcdb6

Nummer tre p� sidan. D�r finns �ven andra platta modeller. Bl a s�dana med v�lvning och i exklusivare tr�slag.

St�mmer ang�ende viktf�rdelningen p� Kalan. Det har jag ocks� h�rt. T�nkte inte p� det, utan kom bara ih�g att folk ber�mde ljudet och spelbarheten. Det �r ju en personlig sak. En del kl�mmer glatt p� utv�xlade st�mskruvar p� vad som helst, medan andra vill ha det s� l�tt upptill som m�jligt. Jag lutar nog mer �t det sistn�mnda.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006