Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Originell?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 5:06 pm    Rubrik: Originell? Svara med citat

Jag tycker det �r roligt att h�ra "nya" s�nger p� ukulele. Dvs s�nger som jag inte har h�rt framf�ras p� ukulele tidigare. Sj�lv letar jag g�rna r�tt p� s�na och spelar.

Idag kom jag att t�nka p� en l�t som jag inte h�rt p� evigheter. Ian Durys Sweet Gene Vincent. Jag googlade och hittade b�de ett klipp med Dury spelande den p� Youtube samt text och ackordanalyser. S� lyssna och spela. Sen efter en stund n�r jag s�ker p� youtube f�r att se om det finns andra tolkningar s� hittar jag skottarna Gus och Finns tolkning...

S� orginell var den id�n. De �r ju j�ttebra och pl�tsligt k�ndes det inte alls lika kul att spela den.

�r det f�nigt att t�nka/k�nna s�?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 5:32 pm    Rubrik: Re: Originell? Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
�r det f�nigt att t�nka/k�nna s�?

Det tycker jag inte. Jag har sj�lv gjort liknande ansatser.

Mina egna Ian Dury-planer lutade �t Lullaby For Francis som ingen gjort p� ukulele - �n.
Den har ju allt det d�r man gillar med ukulele: orgel, sk�nt reaggebeat o.s.v. Laughing
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 8:01 pm    Rubrik: Re: Originell? Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Idag kom jag att t�nka p� en l�t som jag inte h�rt p� evigheter. Ian Durys Sweet Gene Vincent.

... s� hittar jag skottarna Gus och Finns tolkning...

S� orginell var den id�n. De �r ju j�ttebra och pl�tsligt k�ndes det inte alls lika kul att spela den.

�r det f�nigt att t�nka/k�nna s�?

Nej, f�nigt �r det v�l inte, men on�digt. Om vi skulle avv�ga v�ra handlingar mot vad andra gjort, s� skulle man ju inte f� n�got gjort alls. Filosofen och livsstilsgurun Lisa Ekdahl sa en g�ng d� hon var strax �ver fjorton att, hon inte tyckte hon var s� dj�vla bra, men att det hon gjorde d�g. "Skulle man j�mf�ra sig med t.ex. Stevie Wonder skulle man ju bli hysterisk." Kloka ord som jag burit med mig sedan dess.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 8:04 pm    Rubrik: Re: Originell? Svara med citat

hrlarson skrev:
Filosofen och livsstilsgurun Lisa Ekdahl.


Ah! S� det �r det som �r hennes starka sidor. Jag har alltid undrat (skrev han elakt).
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 8:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Allts�. Bara f�r att Gus och Fin gjort den beh�ver du inte l�ta bli. �ven om jag f�rst�r att du k�nner s� till att b�rja med, eftersom du ville vara originell. Jag tror m�jligen att jag ocks� anar varifr�n iden till en Dury-cover kommer, eller blir aktualiserad, just nu.

Att g�ra en cover och �ven parallella covers �r OK. Att g�ra en cover p� en cover �r d�remot f�nigt. Dvs om du skulle g�ra den p� samma s�tt som Gus & Fin. Nu �r v�l risken f�r det r�tt liten eftersom de �r dubbelt s� m�nga.

Stilpolisen har talat.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 8:47 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag tror m�jligen att jag ocks� anar varifr�n iden till en Dury-cover kommer, eller blir aktualiserad, just nu.


Jag s�g en trailer f�r en film om Dury som hade premi�r den 8:e dennes n�r jag s�kte p� youtube. Men den k�nde jag inte till innan. Kanske har jag blivit utsatt f�r n�gon subliminal exponering? Vore kul att se den.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 7:23 pm    Rubrik: Re: Originell? Svara med citat

Robert_Hultman skrev:


S� orginell var den id�n. De �r ju j�ttebra och pl�tsligt k�ndes det inte alls lika kul att spela den.

�r det f�nigt att t�nka/k�nna s�?


Om det �r f�nigt vet jag inte, men jag k�nner definitivt igen mig sj�lv i det d�r!

Wink
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006