Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Facebook. Hur g�r man och varf�r.
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2091
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:13 am    Rubrik: Facebook. Hur g�r man och varf�r. Svara med citat

Den hittills b�sta f�rklaringen jag f�tt �r fr�n allas v�r absurde v�n som slog fast att det var som att skicka lappar i plugget.

Men ibland ser jag folk som lagt in l�nkar till videoklipp och inspelningar och fan vet vad. Sker allt detta i den lilla lilla rutan som ibland heter statusuppdatering och ibland typ Vad g�r du?

Jag fattar inte. Jag �r modstulen. Var �r Jukka �ht, jag hittade 47 Jukka Lehtinen men inte n�gon verkade vara min Jukka.

Och appen till min iPhone verkar kuka ur ibland och sl�nga ut mig fr�n kontot.

Jag skulle lagt mig tidigare ig�r, jag k�nner mig h�ngig. J�vla sprit. J�vla AutoCad. J�vla j�vlar.

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4581
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:26 am    Rubrik: Re: Facebook. Hur g�r man och varf�r. Svara med citat

Sven skrev:
Den hittills b�sta f�rklaringen jag f�tt �r fr�n allas v�r absurde v�n som slog fast att det var som att skicka lappar i plugget.

Spot on! Lapparna kan �ven vara videosnuttar, hypertextl�nkar och bilder. Fatta!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5647
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:44 am    Rubrik: Re: Facebook. Hur g�r man och varf�r. Svara med citat

Sven skrev:
Var �r Jukka �ht

Jag skickade inte lappar i plugget heller.

Alla argument f�r att g� med tycker jag �r argument mot.
- Du kan h�lla koll p� vad alla g�r. (har v�l f�r fan inte jag med att g�ra och �r inte s�rskilt intresserad)
- Du kan ber�tta f�r alla vad du g�r (har v�l f�r fan inte de med att g�ra och det �r inte s�rskilt intressant)

Jag tycker att avsl�jandeniv�n �r alldeles lagom p� forum som detta. M�ngden att ta till sig ocks�. Den kan t o m bli �verm�ktig. Hur skulle det d� bli med bajsbok?

�r jag en gn�llig bak�tstr�vare? Nej Jag str�var efter att st� still och ha n�got stadigt att h�lla mig i. S� jag kan koncentrera mig p� gn�llet.

�rligt talat har jag haft tankar p� att joina bara f�r att kolla. Men d� g�r v�l det hela �ver och ers�tts av n�sta grej.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:52 am    Rubrik: Re: Facebook. Hur g�r man och varf�r. Svara med citat

Sven skrev:

Jag skulle lagt mig tidigare ig�r, jag k�nner mig h�ngig. J�vla sprit. J�vla AutoCad. J�vla j�vlar.


Det �r sn�n, tro mig! (Jag drack ingen sprit , jag gl�mde bort. Jag har inte r�rt Autocad och k�nner �nd� likadant)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:55 am    Rubrik: Svara med citat

P� nittiotalet s�g man folk med t-shirts som sade "Die Yuppie Die". P� senare �r har jag sett folk med t-shirts som s�ger "Die Emo Kids Die". F�r ett tag sedan s�g jag en snubbe med en s�n h�r:

_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 10:58 am    Rubrik: Re: Facebook. Hur g�r man och varf�r. Svara med citat

jukkalele skrev:
S� jag kan koncentrera mig p� gn�llet.


Visst �r det en massa r�tt ointressanta upplysningar om vad folk g�r p� facebook men du skulle se hur mycket intressant gn�ll det �r!

Fast jag gillar statusuppdateringarna. I de flesta fall. Vill n�gon ber�tta vad de har p� mackorna, s� okej f�r mej. D�remot tycker jag det �r kul att veta var folk �r n�r de reser t ex, vilka evenemang de g�r p� osv. Har de en bild med s� blir det som sm� vykortsh�lsningar, fast mycket personligare.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 11:20 am    Rubrik: Svara med citat

Det finns ju en del roliga spel p� facebook, sj�lv har jag fastnat i mafia wars tr�sket och spelar det.

Tycker det �r r�tt kul att l�gga till f�redetta klasskamrater, f�r �ven om man inte beh�ver kommunicera med dom s� kan det vara r�tt kul att kolla p� deras profiler och se om dom blivit f�r�ldrar eller startat ett band eller ngt i den stilen.

�ven chattfunktionen �r r�tt bra, n�r man inte har tillg�ng till msn eller icq p� stan eller s�.

Ang�ende det d�r med att l�gga till v�nner s� �r det v�l enklast att l�gga till genom epost, om man har hotmail s� kan den v�l scanna har jag f�r mig.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

Det vanligaste argumentet �r att man kan hitta gamla kompisar och h�lla kontakten med s�'na man tappat kontakten med. Nja, det �r p� s�tt och vis sant. Lite mer som att s�tta gamla och borttappade bekantskaper p� v�nt.

�nnu mer extremt �n fejan �r ju twitter. H�r ber�ttar folk om allt som dyker upp i huvudet f�r �gonblicket alternativt vad de �ter f�r tillf�llet. Jag har n�gon g�ng lekt med tanken att twittra fr�n iPhonen n�r man sitter p� huset, men s� har jag insett att budskapet inte skulle uppfattas som en samh�llskritisk och bitsk kommentar utan bara som f�r mycket info.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5647
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 16, 2021 12:35 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Det vanligaste argumentet �r att man kan hitta gamla kompisar och h�lla kontakten med s�'na man tappat kontakten med.

Det brukar nog i de flesa fall finnas en anledning till at kontakten tappats.
G� vidare, kommission�rer. Jag s�ger eder: G� vidare!
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor dec 17, 2021 11:38 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har m�rkt att v�nkretsen v�xer, trots att jag varit v�ldigt restriktiv. Och med st�rre v�nkrets blir kommentarerna mindre grova, p� gr�nsen till G�ran H�gglundska.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 17, 2022 9:03 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har varit med ett tag, men g�tt ur. Inget f�r (mentalt) vuxna m�nniskor. Droppen var n�r folk b�rjade �ppna konton f�r sina jyckar och guldhamstrar och beg�rde att jag skulle l�gga till dem som v�nner.

Plus alla kommentarer, typ: idag har jag tagit en promenad och fikat p� Domus.

Och "v�nner" som man bara har kontakt med p� Facebook �r det inget v�rde med. V�nner tr�ffar man.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: s�n jan 17, 2022 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

�h, jag vete fan. Jag �r en god v�n av facebook och har lagt till en hel del av dem jag har elller har haft n�gon form av relationer med.

Ig�r var jag sugen p� att ta en bira. En snabb statusuppdatering p� fejjan och vips d�k 3 f�rslag om hemmafester upp varefter jag blir h�mtad med bil inne i stan, dricker glatt med gamla och nya v�nner. En snabb koll p� fejjan igen avsl�jar vilka av mina d�rrvaktspolare som jobbar var och garanterar d�rmed fri lejd in p� krogen.

F�rra veckan fixade jag jobb �t min kvinnliga kollegas nyinvandrade pojkv�n. En statusdatering och en timme senare var en anst�llningsintervju fixad.

Brukar ocks� anv�nda den till att hitta sparringpartners f�r kickboxning och ju jutsu. Det blir vinst i princip varje g�ng. V�ldigt nycket smidigare �n att ringa hela listan uppifr�n och ner.

Har fikat med ett flertal gamla polare som man v�xt ifr�n och insett att ett par av dem har man faktiskt v�xt ihop med igen, andra har jobb eller f�rm�gor som g�r dem v�rdefulla i utbyte av tj�nster eller erfarenheter. Jag har gjort en del aff�rer i jobbet efter att ha snabbskimmat fejjan -det �r ju ett uppdaterat register �ver stora delar av ens n�tverk. Smile

Dessutom gillar jag att skicka ut en reflektion och f� lite respons eller tv�rtom. (Precis som vi g�r h�r)

Utl�mnande? Ja. Men jag �r ganska transparent.

Sen har jag full respekt f�r dem som inte gillar att utel�mna sig.

(Fejsbook blev ocks� myyycket trevligare efter att jag tog bort alla mejlvarningar, alla appsuppdateringar och de flesta gruppinfomail. Nu visas bara v�nners uppdateringar och meddelanden. )


Nej nu ska jag till badhuset med ungarna, drar in det p� min fejjastatus, det h�nder att det resulterar i att n�n gammal kompis styr kosan dit med sina ungar. Det tycker jag �r kul. Skulle jag k�nna f�r att vara d�r "inkognito" skriver jag n�t annat, eller ingenting Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Baron K



Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inl�gg: 862
Ort: S�der om S�der

Inl�ggPostat: s�n jan 17, 2022 9:39 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersom jag �r patologiskt social har jag varit med p� FB n�stan sedan starten och tycker att det har sina po�nger. F�r mig som frilansare har det dessutom inneburit en del nya kn�ck. P� sistone har m�nga av mina YT-polare g�tt med och det �r ju lite kul, �ven om en hel del jag inte k�nner l�gger till mig. Dessa brukar jag dock tacka nej till.

Men jag h�ller med om att det �r r�tt trist att l�sa om "nu tar jag dagens tredje latte" och "vilket vackert v�der". Dessa m�nniskor brukar jag "d�lja" som det heter. D� slipper jag se deras statusuppdateringar, men har fortfarande kvar dem som v�nner. Det h�nder att jag tar bort folk som visar sig vara riktiga idioter ocks�, typ gamla "polare" fr�n grundskolan som man inte var polare med ens d�...

Jag ignorerar alltid alla spel och n�stan alla grupp/cause-inbudningar om det inte �r n�got som faktiskt �r kul/nyttigt/intressant.

Sven: n�r du ska pusha f�r en YT-video klipper du in urlen under "l�nk" (den lilla d�rren med nyckel) i "Vad g�r du just nu"-rutan.

Men vill Mange och Jukka vara griniga gamla gubbar som hatar allt som kan vara roligt, s� tycker jag att de kan f� vara det.
_________________
http://www.youtube.com/baronk69
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: s�n jan 17, 2022 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Den enda motivationen jag kan se till att skaffa ett FB-konto vore just m�jligheten att n�tverka fram nya jobbm�jligheter till min frilansverksamhet som just nu �r ganska s� s�mnig. � andra sidan har jag fru, sm�barn och en heltidsanst�llning, ett band att repa med, uckar att spela, detta forum att h�nga p�, en massa b�cker att l�sa, v�nner som jag tr�ffar utan offentliga kallelser, �ker en massa skateboard (jag f�r alltid tag p� folk att �ka med via ett par snabba sms) och s� vidare och s� vidare. Det kanske �r skitschysst, kul f�r alla som gillar det men inget jag k�nner n�got st�rre behov av, jag har testat f�r n�got �r sedan men slaktade kontot efter ett tag f�r jag orkade inte bry mig. Social har jag lyckats vara �nd�, fast det kanske inte g�r snart.
Vem �r den d�r heml�se luffaren mamma? Det �r en s�n d�r som v�grar ha ett facebook-konto, han �r utst�tt fr�n samh�llet nu.
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5647
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 17, 2022 11:02 am    Rubrik: Svara med citat

Baron K skrev:
Men vill Mange och Jukka vara griniga gamla gubbar som hatar allt som kan vara roligt, s� tycker jag att de kan f� vara det.

Stackars Robin. Vilket torftigt liv du m�ste leva. �r Facebook verkligen allt som �r roligt f�r dig? Ja s� m�ste det vara. Om vi �r lite ointresserade av Facebook, hatar vi allt som kan vara roligt. Very Happy

Jo, div ekonomiskt l�nsamma grejs kunde man kanske kl�mma ut ur det, men vem orkar bry sig. Jag vill ha mer fritid, inte mindre.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  N�sta
Sida 1 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006