Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur l�ng tid tog det f�r er att l�ra er spela?
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 10:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=gsOWCfOVGdU H�r beh�vs ingen s�ng direkt f�r att h�ra att det �r im yours.

Nu kommer du kanske att tycka att jag �r en elak och tjatig j�vel. Men jag tror att du koncentrerar dig p� fel saker. Ja, man h�r att det �r I'm yours. Det beror p� tv� saker. (jag kollade kanske bara 40 sekunder s� det kan finnas mer) I b�rjan fipplar han med annat �n ackord. Kalla det riff, hook, slinga, melodi eller vad som helst. Men det �r inte bara ackord. Dessutom �r kompet v�ldigt l�tt igenk�nnbart just p� den l�ten. Men kompet spelar inte n�gon melodi. Han sjunger melodin. Kompet �r n�got helt annat. Signifikativt f�r l�ten, men inte melodi. D�rut�ver spelar han inte bara �ppna ackord n�ra ukkens huvud, utan v�ljer fingers�ttningar h�gre upp p� halsen f�r att f� r�tt v�xlingar f�r just den l�ten. - OK tre saker d�.

Det finns andra l�tar d�r kompet �r en del av det unika, som g�r l�ten till vad den �r. Den jag mest t�nker p� �r The Passenger med Iggy Pop. V�ldigt eget och distinkt komp, men kompet �r inte melodin. T�nk p� andra l�tar. Vilken bluesl�t som helst. Eller vilken schlagerl�t som helst. D�r kan man inte avg�ra l�ten bara med hj�lp av ackorden. Vissa l�tar kan spelas i olika stilar med olika komp, men det �r �nd� samma l�t med samma melodi.

De r�d du f�tt av andra i denna tr�d �r bra. Timing rytm osv. Att det �r olika rytm i vers och refr�ng eller att en viss l�t har en viss rytm (vilket jag tolkar som ett visst m�nster i kompet) st�mmer inte som generellt p�st�ende. Det kan vara s� i originalversionen, eller i n�gon annans version. Och f�r vissa l�tar, som t ex I'm yours kan man tycka att det �r s�, men �ven den skulle kunna spelas med annat komp.

Nu blir det h�r v�ldigt l�ngt. Men jag vill �nd� citera J Boy Shyne som till en nyb�rjare p� Ukulele Cosmos skrev s� h�r:

Citat:
Bassorama, based on some of your posts, which I have reviewed, I strongly suggest you find a teacher, or a friend who will show you stuff, or join a uke club and learn from the members.
...............
Bassorama wrote:
Practice practice practice
..................
Not if you are doing it wrong. Practicing wrong with result in bad habits, which are difficult to overcome.

To me, the most important thing is timing. I start with the strumming (picking) hand. I also recommend forgetting about singing along until you learn how to play. Singing along will mess with timing. Although, all musicians need to sing along in their head in order to keep time. Indeed, your best drummers usually mouth the vocals as they play.

Anyway, on the various fretted instruments I play, I begin students with foot tapping and then muting all the strings (NO CHORDS) and strumming down on each beat and counting:
"One Two Three Four One Two Three Four . . . . "

Next we strum down and up and count (in time with the foot)
"One and Two and Three and Four and One and Two and Three and Four . . . . "

Moving on to chords, let's start with C6 tuning (or �C tuning�), which means tuning the ukulele with the string closest to your nose and moving to the string closest to your feet as follows: g-C-E-A. It is called C6 tuning (or C tuning) because the chord produced from the aforesaid tuning is a C6 chord.

Using C6 tuning, learn the following chord shapes:
C (0003), which means:
open g-string, open C-string, open E-string and 3rd fret of the A-string. For this exercise, use your ring finger on the 3rd fret of the C string.

F (2010) use middle finger on the 2nd fret of the g-string and index finger on the 1st fret of the E-string.

G (0232) use index finger on 2nd fret of C-string, ring finger on 3rd fret of E-string, and middle finger on 2nd fret of A-string.

Using the aforesaid chords, tap your foot (like a machine, slowly at first) and count
"One Two Three Four One Two Three Four . . . . "

Then play the following only strumming down and counting:
Kod:

  C
  1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4
||/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / |

F                 C                       
1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4
|/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / |

G        F        C
1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4  1 2 3 4
|/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / ||
Repeat from beginning.

Next, do the same progression but strum down and up and count
"One and Two and Three and Four and One and Two and Three and Four . . . . "

Kod:

  C
  1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4&
||/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / |

F                 C                       
1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4&
|/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / |

G        F        C
1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4& 1&2&3&4&
|/ / / / |/ / / / |/ / / / |/ / / / ||

That's enough for lesson 1. Now send me 30 quid and I'll show you lesson 2


Nu �r st�mningen annorlunda, s� du kan ju t ex antingen anv�nda hans fingers�ttning, och d� blir ackorden p� en baryton G, C och D, eller de ackord han anger, som d� blir 2010, 3211 och 0003.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: l�r jan 23, 2022 9:01 am    Rubrik: Svara med citat

Zack skrev:
Ett tips �r ju att b�rja spela musik som g�r att yla med i... vad den musiken �r f�r dig �r inte s� l�tt att svara p�.

Men, enklare att hitta takten i l�tar som man k�nner n�got f�r i b�rjan.

Funkar d� s� f�r mig, saknar jag helt personlig anknytning till l�ten s� �r det ointressant att f�rs�ka l�ra sig att spela den.

Jag tror att det �r just d�rf�r jag har lyckats f� drunken sailor och mary dont you weep att fungera. Det �r l�tt att hitta takten och rytmen i den.

jukalele skrev:
Nu kommer du kanske att tycka att jag �r en elak och tjatig j�vel.

Absolut inte! Det kr�vs mer �n s� att g�ra mig f�rbannad. Cool
Tycker din postning var bra och mycket f�rklarande. Jag m�rker att man lyssnar p� musik p� ett helt annat s�tt n�r man spelar sj�lv. Tidigare skulle jag ha h�vdat best�mt att jag skulle k�nna igen en schlagerl�t p� bara ackorden. Men nu �r jag mer os�ker p� det.

jukalele skrev:
Men jag tror att du koncentrerar dig p� fel saker.

Hmmm, kan ligga n�gonting i det. Eftersom jag �r nyb�rjare vad g�ller musik s� �r det inte helt om�jligt att jag n�gonstans b�rjar i fel �nda.

jukalele skrev:
Nu blir det h�r v�ldigt l�ngt. Men jag vill �nd� citera J Boy Shyne som till en nyb�rjare p� Ukulele Cosmos skrev s� h�r:

Citatet du skickar �r inte dumt.
Men jag vill �nd� h�vda att jag f�r varje l�t m�ste hitta det unika s�tt att sl� p� str�ngarna och flytta ackorden r�tt f�r att kunna synka melodin i huvudet. Men d� kanske det handlar mer om tajming och takt i alla fall.

Jag skall hur som helst skriva ut det d�r och �va lite efter det.

Jag tycker att jag har f�tt GRYMT bra st�d, hj�lp och r�d i de tr�dar jag har skapat och �r ALLA evigt tacksamm!

Men jag kanske beh�ver leta upp n�gon som kan spela som kan l�ra mig grunderna.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: l�r jan 23, 2022 11:25 am    Rubrik: Svara med citat

Den h�r tr�den k�nner jag mig hemma i...... Laughing

Sverker skrev:
Tre ackord kan jag ta och v�xla mellan. Mitt st�rsta problem �r slagen p� str�ngarna...

F�r inte till r�tt melodi. Jag h�r hur det skall l�ta, men f�r banne mig inte till det.

Skulle vara intressant att j�mf�ra klangen p� min ukulele j�mf�rbart med n�gon annan.


Jag har f�tt acceptera det faktum att jag inte har den tid och de kunskaper som kr�vs att bli bra, s� det f�r ta den tid det tar.
Jag tror det �r viktigt att inte ha det f�r br�ttom. Jag b�rjar med en enkel s�ng med tre ackord som jag vet hur den l�ter. Kanske inte riktigt de l�tar som jag helst skulle vilja spela men om jag f�r dem att l�ta bra (utan avbrott f�r ackordsbyte), s� kanske jag �r mogen att ut�ka min repetoar..

G�ran

PS
Den enda som blir glad av att h�ra Dagny och Pippi L�ngstrump 10 ggr i rad �r min dotter... Laughing
DS
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Denno



Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inl�gg: 194

Inl�ggPostat: l�r jan 23, 2022 7:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle s�ga att det tog mig ca 3 m�nader att f� det l�ta helt ok. Tyv�rr vet jag inte riktigt hur jag skall g� vidare med att spela tabs och mer avancerat lir. Men att bara kunna lira ackord och k�ra en sk�n strumming till kommer man l�ngt med p� fester. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jan 23, 2022 9:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Till saken h�r att Denno nog var alldeles ovanligt snabb. Normalt tar det nog l�ngre tid. Men inst�llningen �r bra f�r alla. Liksom Ukulele-rookies metod. L�ra sig g� innan man springer maraton, typ. Samtidigt g�ller det f�rt�s att inte sikta f�r l�gt. Knepigt det h�r...
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Denno



Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inl�gg: 194

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 12:54 am    Rubrik: Svara med citat

Ovanligt snabb vet jag inte...eller va fasen vet jag hur l�ng tid det tar f�r andra. Men f�r att kunna lira en 5-6 l�tar med kanske 3-5 ackord i varje som sv�righetsgrad s� borde man om man sitter en timme per kv�ll och plinkar lite kunna bli hygglig p� 3 m�nader.

Nu lirade jag ju iofs maniskt i b�rjan f�r det var s� sabla roligt att spela ett instrument igen, men det �r ju en annan historia. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 9:53 am    Rubrik: Svara med citat

Om man l�gger ner 8 timmar per dag s� kommer det att g� fortare �n
om man g�r som jag med 3 minuter.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 24, 2022 12:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Tips: skaffa dig ett jobb d�r du kan spela ukulele, tex f�rskola. Att du kanske m�ste g� ner i l�n och m�jligen inte trivs med jobbet f�r du leva med.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 11:02 am    Rubrik: Svara med citat

Jo sen har det v�l att g�ra med hur man har det med geh�r m.m.
Men jag k�nner att jag �r riktigt p� g�ng h�r.

Har ut�kat min repertoar fr�n bara drunken sailor till att kunna spela eye of the tiger, b�rjan p� introt till unforgiven och refr�ngen till Mary dont you weep.

Har riktigt sv�rt att f� till hur verserna g�r p� Mary dont you weep. Lite os�ker p� om jag skall sl� p� str�ngarna p� samma s�tt genom refr�ngen som i versen. I s� fall m�ste jag bara f� till timingen p� ackordbytena s� skall nog den ocks� sitta snart.


Senast �ndrad av Sverker den m�n jan 25, 2022 12:48 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 12:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat p� det d�r med musik p� jobbet och kommit fram till att idealet �r att bli f�bodstinta.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 12:59 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag har funderat p� det d�r med musik p� jobbet och kommit fram till att idealet �r att bli f�bodstinta.


Okej... och det var musik du t�nkte p�?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

F�ren betar och sj�lv sitter man i f�boden och osten �r ystad och messm�ret mesat och man har bara en n�verlur/fiol/ukulele/fl�jt/etc till s�llskap och alldeles f�r mycket tid.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 25, 2022 2:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r ju den d�r n�verluren. Inte mycket till musik � s� fort man tutar i den s� kommer korna � d� �r det slut p� friden.

Edit: Det var v�l s� h�r du t�nkte d�:
http://www.youtube.com/watch?v=gc8YyOSZbkw
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
B-200



Registreringsdatum: 12 februari 2010
Inl�gg: 218
Ort: Trelleborg

Inl�ggPostat: tis mar 23, 2022 9:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag spelar iaf 3 g�nger i veckan 2 timmar per g�ng. Spelar enkla l�tar s� man l�t sig grunderna sen smyger jag in en l�t till och en till nu h�ller jag p� med 12 l�tar.

Det �r kul och det �r det viktigaste. jag ser resan som det roligaste i detta fall. Visst skulle det vara kul att kunna spela v�rsta riffen men det f�r ta tid det viktigaste �r att ha kul. Och det har jag.

Att b�rja spela ukulele �r klart det b�sta valet jag gjort detta �ret.
Och sedan hj�lper det enormt att man har detta forumet som kan hj�lpa en att pusha p� lite x-tra n�r det beh�vs.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis mar 23, 2022 10:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Min erfarenhet �r att om man bara k�r s� blir man pl�tsligt och till sin egen f�rv�ning ganska bra en dag. Man f�r liksom ge sig sj�lv en chans.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006