Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur l�ng tid tog det f�r er att l�ra er spela?
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 11:45 am    Rubrik: Hur l�ng tid tog det f�r er att l�ra er spela? Svara med citat

Har h�llt p� och gnidigt p� ukulelen, inte s� v�rst l�nge men i alla fall, tycker att det aldrig lossnar riktigt. Sitter med enkla tv� och/elelr tre ackordsl�tar men f�r det i alla fall inte att fungera.

Hur l�ng tid tog det f�r er att beh�rska ukulelen n�gorlunda? Vilken var den f�rsta l�ten ni l�rde er?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 12:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja vet inte riktigt hur l�ng tid det tog.

Jag tyckte nog att jag kunde hyffsat efter ett par m�nader. Sen uppt�ckte jag att jag inte alls kunde hyffsat utan bara knappt acceptabelt. Efter ett �r s�d�r tyckte jag att jag kunde igen. Men uppt�ckte att jag nog bara kunde n�gorlunda hyffsat. Efter tre-fyra �r k�ndes det som att jag kunde. Men s� uppt�kte jag att det fanns en hel del som hade med sj�lva "musiken" att g�ra snarare �n ukulelen som jag inte kunde... osv.

Varje g�ng som jag planade ut och inte kom vidare k�pte jag en ny ukulele.

Nu �r det nog 10 �r sen jag b�rjade. Just nu tror jag att jag aldrig kommer att l�ra mig riktigt men att jag kommer att bli b�ttre hela tiden. � s� har jag uppt�ckt en massa andra instrument som �r kul och som jag �r �nnu s�mre p�....

Men om man har kul medan man h�ller p� spelar det ju ingen roll vilken niv� man �r p�.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 12:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej f�rvisso. Men jag blir glad bara jag l�r mig en l�t n�gorlunda s� har man n�gonting att utg� ifr�n. Men jag f�r nog ge mig till t�ls lite. Jag har ju f�r b�velen just b�rjat och f�r f�rs�ka inse att det tar tid.

Jag b�rjar inbilla mig att det �r ukulelen det �r fel p� och att det kommer att g� mycket b�ttre om jag k�per en annan...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
Jag b�rjar inbilla mig att det �r ukulelen det �r fel p� och att det kommer att g� mycket b�ttre om jag k�per en annan...

Det har jag ocks� trott. Jag hade b�de r�tt och fel. Min f�rsta var r�tt d�lig
(taskig intonering, laminerat tr�, usla str�ngar). Nu har jag bra instrument
s� det r�cker och det �r bara att inse att jag m�ste bli b�ttre, inte ukulelen.
(�ven om det faktiskt vore kul med en v�lljudande argapa, Kiwaya, KoAloa...)
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 1:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag misst�nker att min ukulele inte �r s� v�lljudande i j�mf�relse med andra. Men jag har inte haft m�jlighet att j�mf�ra de med s� m�nga andra. Att det dessutom �r en baryton g�r det inte saken l�ttare.

Jag skall dock se om jag kan ta mig till en musikaff�r och se om jag kan j�mf�ra min ukulele med n�gon annan.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 1:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Det gick ganska fort. Men d� har jag l�nat lite fr�n andra instrument. Jag blev v�rvad till v�rldsrekordf�rs�ket och d� var man tvungen att kunna D och A7 och kunna v�xla mellan dem. S� l�rde jag mig C och G och sedan tog jag ut en dr�s Yngve Stoor-l�tar p� de ackorden. Satt med kassettbandspelare och skrivblock och ukke.

Edit f�r att elaborera: Har man ett g�ng snarlika l�tar kan det vara l�ttare att h�lla hum�ret och lusten uppe. P� rekordf�rs�ket spelade vi tre l�tar med exakt samma ackord och ackordf�ljd.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 1:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Tre ackord kan jag ta och v�xla mellan. Mitt st�rsta problem �r slagen p� str�ngarna...

F�r inte till r�tt melodi. Jag h�r hur det skall l�ta, men f�r banne mig inte till det.

Skulle vara intressant att j�mf�ra klangen p� min ukulele j�mf�rbart med n�gon annan. Det lilla jag har h�rt p� youtube skiljer sig en hel del fr�n vad min l�ter, men � andra sidan �r det inte s� m�nga baryton ukuleles p� tuben...

F�r g�ra ett bes�k p� musikaff�rn snart tror jag.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 1:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�rst�r inte vad du menar med att f� till melodin. Om du kompar, allts� spelar ackord, f�rv�ntas melodin komma n�gon annan stans ifr�n. Allts� ukken g�r ett grundkomp och s� sjunger du melodin t ex. Bara genom att spela ackorden f�r man aldrig fram n�gon melodi.

Man kan f�rst�s fippla med fingrarna och f� till lite melodier medan man kompar, men det �r nog en senare fr�ga. Och vill du spela melodier, med fingerplock, r�cker det inte med bara ackorden.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 2:24 pm    Rubrik: Svara med citat

H�g igenk�nningsfaktor p� den h�r tr�den...

Om jag nu minns r�tt s� k�pte jag min f�rsta ukulele 2007 (kan ha varit 2008...) en gr�n mahalo f�r ca 300:-, den gick inte f�r mig att l�ra mig att spela p�. Tappade st�mningen och l�t illa att spela p�.

K�pte den efter att jag varit p� stan p� ett kulturarrangemang som hette kulturnatta och jag ville f� mig sj�lv att bek�nna f�rg om �ven jag kunde spela musik.

Gav upp l�t den ligga och t�nkte inte s� mycket mera p� det.

Av en slump s� l�ste jag av forumet och daionsavages annons f�ngade mitt intresse - http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=2613&highlight=

Sedan visade det sig att han bodde bara ett stenkast ifr�n mig s� jag kunde k�nna och se p� ukulelen innan jag best�mde mig.

Var os�ker n�r pengarna l�mnade min hand om jag den h�r g�ngen skulle orka l�ra mig eller om jag skulle �ven ge upp, trots ett b�ttre instrument.

Just nu s� har jag tv� stycken ukuleles, en elgitarr och en akustisk.

P� ukarna s� kan jag spela framf�r datorn med hj�lp av hemsidorna chordie och ukelizer.

�r bara ett f�tal ackordf�ljder som fastnat i mitt huvud, allts� l�tar som jag kan spela utan att se dom framf�r mig.

N�r jag har l�tarna framf�r mig kan jag hj�lpligt ta mig i 3-4 ackordsl�tar om jag hittar r�tt transponering.

K�nns som om jag ska ta mig vidare s� kr�vs det att jag b�rjar �va mera regelbundet, men jag tvivlar p� att jag kommer kunna improvisera eller utveckla n�gon form av geh�r. Allts� kunna imitera n�gon annan som spelar live eller p� radio.

Vad vill jag nu ha sagt med detta?

1) K�p ett vettigt instrument till en rimlig penning. Annars �r risken stor att man ger upp.
2) R�kna med att det kan ta tid och att man kan k�nna sig uppgiven �ver att inte komma ih�g en l�t p� 3-4 ackord utantill.

Men med detta sagt, jag har tr�ffat nya v�nner genom mitt spelande och ibland n�r det funkar att spela s� �r det en behaglig k�nsla av eufori.

S� forts�tt n�ta och �ven om du l�gger ifr�n dig ukulelen, s� placera den s� att den enkelt kan komma fram igen.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 2:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Hur l�ng tid det tar att l�ra sig att spela �r en sv�r fr�ga att svara p�. Det f�rsta instrumentet man l�r sig tar oftast l�ngst tid. Kan man ett instrument �r det ganska l�tt att �verf�ra de kunskaper man f�tt av det instrumentet till ett annat.

Jag tolkar ditt inl�gg som att du upplever att du har problem med takt och tajming. Det �r bara att g� p�, f�rs�k att spela med andra och finns det inga andra s� kan man kompa redan inspelad musik (jag har suttit en del med skivor och f�rs�kt att spela med till dem) sj�lv upplever man aldrig att det "lossnar" men man blir gradvis b�ttre. Wink

Sjung och dansa
Vill man tr�na takter specifikt s� kan man alltid g� ut f�r att dansa. Dans medf�r automatiskt en viss rytmiktr�ning och man har t o m roligt medans man g�r det!
En sak som underl�ttar melodiminnet enormt �r att v�ga sjunga. Man m�ste inte ha r�st som Aretha Franklin, Lena Willemark eller Peter Murphy f�r att f� g�ra det, kan man sjunga melodierna �r det l�ttare att h�lla dem i huvudet. (Sj�lv kan jag i o f s knappt sjunga en enda melodi, men jag �r en dj�vel p� att humma basg�ngar! Very Happy )

@ Robert: du verkar s� f�rtvivlat blygsam d� du beskriver din egen f�rm�ga, p� gr�nsen till sj�lvutpl�nande. Visst kan du spela! (eller har jag taskigt omd�me?)
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 2:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Zack skrev:


S� forts�tt n�ta och �ven om du l�gger ifr�n dig ukulelen, s� placera den s� att den enkelt kan komma fram igen.


Lysande formulerat Zack!
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 4:52 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag f�rst�r inte vad du menar med att f� till melodin. Om du kompar, allts� spelar ackord, f�rv�ntas melodin komma n�gon annan stans ifr�n. Allts� ukken g�r ett grundkomp och s� sjunger du melodin t ex. Bara genom att spela ackorden f�r man aldrig fram n�gon melodi.

Man kan f�rst�s fippla med fingrarna och f� till lite melodier medan man kompar, men det �r nog en senare fr�ga. Och vill du spela melodier, med fingerplock, r�cker det inte med bara ackorden.


http://www.youtube.com/watch?v=gsOWCfOVGdU H�r beh�vs ingen s�ng direkt f�r att h�ra att det �r im yours
Den h�r �r lite sv�rare att k�nna igen utan s�ng, men det skulle nog g�. http://www.youtube.com/watch?v=hWwasapQXBA

Men sedan hj�lps s� klart till av s�ngen. Det f�rst�rker s�klart melodin. Men jag vill kunna spela en l�t p� ukulelen och att andra skall kunna k�nna igen den...

dionsavage skrev:
Jag tolkar ditt inl�gg som att du upplever att du har problem med takt och tajming. Det �r bara att g� p�, f�rs�k att spela med andra och finns det inga andra s� kan man kompa redan inspelad musik (jag har suttit en del med skivor och f�rs�kt att spela med till dem) sj�lv upplever man aldrig att det "lossnar" men man blir gradvis b�ttre.

Precis! Fast det �r lite mer komplicerat... Taktk�nsla har jag. Jag kan klappa takten till l�tar och dansa hyfsat. Jag k�nner takten i musiken. Men jag har sv�rt att g�ra den sj�lv. Kanske l�ter konstigt. Men n�r jag f�rs�ker spela en s� enkel l�t som denna
http://www.youtube.com/watch?v=AOlncjBLqm0 s� l�ter det inte alls s�rskilt bra. Om det �r takten, eller att jag inte f�r till ackorden eller�ukulelen som l�ter skit, det har jag ingen aning om. Men jag f�r inte till det.

Min 13�rige son kan bara plocka upp ukulelen och plicka p� den och vips s� lirar han paint it black, the trooper, breaking the law m.m. och det h�rs. Jag f�r inte ens till this land is your land...

Visserligen har han spelat g****r ett bra tag, men i alla fall... Han har geh�r, vilket jag saknar och m�ste f�rmodligen tr�na upp.

Finns ingen jag k�nner h�r i byn som lirar ukulele, f�r v�l s�tta in en annons i lokaltidningen eller n�t...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 8:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
Min 13�rige son kan bara plocka upp ukulelen och plicka p� den och vips s� lirar han paint it black, the trooper, breaking the law m.m. och det h�rs. Jag f�r inte ens till this land is your land...

Visserligen har han spelat g****r ett bra tag, men i alla fall...


D�r har du en anledning till att han har det lite l�ttare �n du. Wink
Men att du saknar geh�r tror jag inte p� heller, d� hade du inte h�rt att du spelar lite off just nu!
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 9:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror jag vet. Takten har jag inga problem med, men jag har sjukt sv�rt att hitta rytmen i olika instrument.
�r du med?

N�r du sl�r p� str�ngarna s� g�r inte handen bara upp och ned i samma takt hela tiden, eller ja, p� en del l�tar g�r de det.
Man har liksom lite olika rytm i olika l�tar n�r man sl�r p� str�ngarna. Rytmen kan ocks� �ndras mellan refreng och verser, men takten �r densamma. F�rst�r ni vad jag menar?
Hur som helst s� �r det rytmen jag har sv�rt f�r.

Men jag har just hittat rytmen till Oh Mary don�t you weep, s� nu varvar jag den med Drunken sailor....
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: fre jan 22, 2022 10:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett tips �r ju att b�rja spela musik som g�r att yla med i... vad den musiken �r f�r dig �r inte s� l�tt att svara p�.

Men, enklare att hitta takten i l�tar som man k�nner n�got f�r i b�rjan.

Funkar d� s� f�r mig, saknar jag helt personlig anknytning till l�ten s� �r det ointressant att f�rs�ka l�ra sig att spela den.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006