F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:39 pm Rubrik: STIM - Skriva musik och r�kna pengar? |
|
|
Jag har precis anslutit mig till STIM. L�senordet till deras website kom med posten idag. S� nu kan jag b�rja g�ra mina verkanm�lningar och v�nta p� att pengarna rullar in....
Och v�nta l�r man v�l f� g�ra.
Om man spelar in en skiva och f�r en l�t spelad i n�gon radiokanal f�r man s�kert ers�ttning. De sk�ter sig nog med ordentlig rapportering.
Men om du spelar min l�t p� ett bejublat gig p� en festival eller s�, l�r man v�l aldrig f� n�gon ers�ttning. Det ska v�l fungera s� att arrang�ren skaffar en licens (eller vad det nu heter) fr�n STIM och sen rapporterar vilka l�tar som spelats. Men h�nder det?
�r det n�gon vits egentligen att vara STIM-ansluten med mindre �n att man faktiskt f�r en hit som spelas flitigt i radio? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2103 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:43 pm Rubrik: |
|
|
Nope.
Men man kan rapportera sj�lva alla spelningar man g�r och s� f�r man st�l f�r sina egna alster. Det gjorde jag samvetsgrant n�r jag giggade mycket i min ungdom. Men en g�ng om �ret kom l�nen f�r m�dan, och den brukade vara p� ett par hundra sp�nn. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:44 pm Rubrik: |
|
|
Men inte vill jag spela mina l�tar.
Jag vill spela bra musik!
Edit: S�na som de gjorde f�rr. N�nting glatt, n�nting enkelt, s� att alla h�nger med. N�t man k�nner igen som en k�r gammal v�n... _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1371 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:46 pm Rubrik: Re: STIM - Skriva musik och r�kna pengar? |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Men om du spelar min l�t p� ett bejublat gig p� en festival eller s�, l�r man v�l aldrig f� n�gon ers�ttning. Det ska v�l fungera s� att arrang�ren skaffar en licens (eller vad det nu heter) fr�n STIM och sen rapporterar vilka l�tar som spelats. Men h�nder det? |
Tveksamt i v�ra ukulelesammanhang i alla fall. Men annars �r det ju s� det ska fungera. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:49 pm Rubrik: Re: STIM - Skriva musik och r�kna pengar? |
|
|
Mab skrev: |
Tveksamt i v�ra ukulelesammanhang i alla fall. |
Precis. Jag k�nner en kille som ordnade en ukulelefestival. Inte tusan fick n�gra kompostit�rer* pengar d� inte. Ingen fick n�gra pengar... vete f-sen hur det gick till. Min kompis fick i slut�ndan punga ut med mer �n 5 000 sp�nn sj�lv �nd�.
*) Jag l�t det st� fel. Tyckte det var lite kul _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5662 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:52 pm Rubrik: |
|
|
Jo, jag har ju varit ansluten i n�gra �r nu, och jag vet exakt hur mycket jag f�tt i ers�ttning.
Nollkommanollnoll kronor. � andra sidan betalar man ju ingen medlemsavgift heller. Det �r v�l mest att se som en f�rs�kring, ifall det skulle b�rja spelas n�got, eller om n�gon h�r en l�t och tycker att den �r k�ck och covererar den och f�r en hit. Chansen f�r att det ska intr�ffa �r v�l hyfsat liten, men �nd�.
Jag har h�rt s�gas att radiokanaler inte alltid rapporterar allt som spelas. Man g�r stickprov vissa dagar. Det som d� spelas antas vara samma som spelas till n�sta stickprovsdag, eller n�t. F�r k�nda upphovsm�n som spelas mycket funkar det s�kert alldeles utm�rkt, men om n�gon f�r f�r sig att spela min l�t p� en icke stickprovsdag f�r jag i alla fall inget. � andra sidan. Om den spelas p� en stickprovsdag f�r jag mer �n jag skulle.
Jag vet inte om det st�mmer att det funkar s�, men det f�refaller n�gorlunda trov�rdigt. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Senast �ndrad av jukkalele den tis jan 12, 2022 2:54 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:53 pm Rubrik: |
|
|
Jag fick ju iofs 12.000 kr i STIM-ers�ttning f�r att spela "Right as Rain" p� Walla s� offentligt ukulelespel kan ju l�na sig. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:55 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Jag har h�rt s�gas att radiokanaler inte alltid rapporterar allt som spelas. Man g�r stickprov vissa dagar. Det som d� spelas antas vara samma som spelas till n�sta stickprovsdag, eller n�t. F�r k�nda upphovsm�n som spelas mycket funkar det s�kert alldeles utm�rkt, men om n�gon f�r f�r sig att spela min l�t p� en icke stickprovsdag f�r jag i alla fall inget. � andra sidan. Om den spelas p� en stickprovsdag f�r jag mer �n jag skulle. |
�tminstone P4 och N�rradiostationer k�r med stickprovsdagar, vilket ju �r ett litet konstigt system. Det vore ju v�ldigt roligt om ers�ttning skulle utg� om "Brain Vacation" spelades i Radio Stockholm. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jan 12, 2022 2:56 pm Rubrik: |
|
|
Det f�ruts�tter ju i s� fall att den verkligen spelas. Jag menar �ver huvud taget.
Man kan ocks� tycka att det verkar konstigt att just n�rradiostationer har det systemet. De �r v�l ganska ombytliga. D�remot alla reklamkanaler. De spelar ju samma saker dag efter dag. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jan 12, 2022 4:00 pm Rubrik: |
|
|
Mab skrev: | Jag fick ju iofs 12.000 kr i STIM-ers�ttning f�r att spela "Right as Rain" p� Walla s� offentligt ukulelespel kan ju l�na sig. |
Tolvtusenkronor!!??
Jag vill ocks� spela "Right as Rain"!
eller v�nta nu... det var visst inte s� det fungerade.
12 000? �rligt?
Och stackars Bengt, teaterdirekt�ren, fick han pr�jsa 12 000 f�r varje l�t som framf�rdes? Till STIM? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2103 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 12, 2022 5:57 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | 12 000? �rligt? |
Nope. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4364 Ort: Bajen
|
Postat: tis jan 12, 2022 9:03 pm Rubrik: |
|
|
Jag har en g�ng gjort ett alster som spelats p� offentliga lokaler. Det var n�r filmen Erik Viking, av och med Terry Jones fr�n Monty Python, skulle f� svensk premi�r. Jones skulle hit p� PR-bes�k och d� kom man p� att man skulle g�ra en trailer med honom i Stockholmsmilj�. Jag skrev manus, och gjorde den svenska �vers�ttningen och textningen, en kollega och v�n regisserade och klippte filmen, jag och en annan kollega och v�n skrev musik till filmen (allts� trailern, inte l�ngfilmen). Vi som skrivit musiken anm�lde oss och l�ten till STIM. Filmen gick p� biografer i hela Sverige i n�gra veckor. Resultat: inte ens en sm�ll p� k�ften. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis jan 12, 2022 9:15 pm Rubrik: |
|
|
D� kanske samma sak h�de er som verkar ha h�nt mig. L�tar verkar ha f�rsvunnit ur registren. Bara Brain Vacation verkar finnas registrerad nu. Om nu Ukulelejul hade blivit en hit, hade jag inte f�tt n�gra st�lars �nd�. Jag f�r ta upp det med stimmarna. Tack vare denna tr�d tog jag mig f�r att g� in och kolla vad jag hade registrerat. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
|
Postat: tis jan 12, 2022 9:32 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | 12 000? �rligt? |
Det verkar ligga n�t i det Mange skrev om Sven.
Jag fick lika mycket ers�ttning f�r att framf�ra "Right As Rain" som Jukka har f�tt fr�n STIM genom �rens lopp - tyv�rr.
Det hade �ven varit lite taskigt mot Bengt att b�rja kr�va att han skulle betala in STIM-ers�ttning f�r v�ra �ppna-Scen framtr�danden n�r vi fick l�na st�llet gratis. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4600 Ort: Stockholm
|
Postat: tis jan 12, 2022 9:42 pm Rubrik: |
|
|
Mab skrev: | Bengt ... STIM |
Jag k�nner en Bengt p� STIM. Har t.o.m. f�r mig att han jobbar p� medlemsservice.
Vilket sammantr�ffande. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|