Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tips p� enkla nyb�rjarl�tar som �r enkla att l�ra sig...
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 18, 2022 11:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jamen, det m�ste v�l g� att l�ra sig ett och annat ackord ocks�. Utantill liksom. Alternativt skriva ut n�gra l�tar med ackordbeteckningar (inte fingers�ttningar), leta upp de ackorden och rita upp fingers�ttningarna n�gonstans p� pappret. Ett bra s�tt att �va sig att komma ih�g - att ha tillg�ng till greppen men inte ha dem mitt i texten.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 18, 2022 11:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r naturligtvis OK att fr�ga efter tex ackordtabeller h�r p� forumet. Men man ska inte gl�mma verktyg som google.

Jag googlade nu p�

"G-tuned ukulele chord chart"

som �ttonde tr�ff fanns denna:

"Stefans Ukulele - Home
K�p din ukulele hos Stefans Ukulele, h�r finns ukulele gjorda av mango, mahogny, ... Free Chordcharts. Here is the Chordchart for D, C och G-tuned ukuleles ..."

sj�lva akordtabellerna finns h�r:
http://www.stefansukulele.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=18&Itemid=50
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 18, 2022 11:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Sj�lvklart �r det ok att fr�ga. Jag kunde bara inte f�rst� att det kunde vara ett stort problem att s�ka ut ackorden styckevis. Google is your friend!
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 12:29 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Sj�lvklart �r det ok att fr�ga. Jag kunde bara inte f�rst� att det kunde vara ett stort problem att s�ka ut ackorden styckevis. Google is your friend!


Jag skrev mitt inl�gg innan jag l�st ditt. S� jag polemiserade inte med vad du skrev. Tv�rtom delar jag, som s� ofta, din synpunkt.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 7:47 am    Rubrik: Svara med citat

Absolut, det har jag gjort. Jag har googlat och hittat m�nga fina sidor med acord beteckningar som jag har skrivit ut.

Det som jag har m�rkt �r att p� alla ackordtabeller s� ser ackorden likadana ut, vilket naturligtvis inte �r n�gon st�rre �verraskning.

Men n�r jag har kollat p� Chordie.com och valt en l�t och klickar p� ackorden s� kommer det upp 5 f�rslag p� varianter till samma ackord. Det jag skulle vilja ha �r en ackordkarta �ver alternativa ackord... Stefansukulele �r v�l standard ackorden, men sen finns det varianter, kanske enklare s�tt att ta just det ackordet...
D�rf�r fr�gar jag h�r f�r n�gon s�dan karta hittar jag inte. Kanske inte finns heller...

Jag har redan l�rt mig ett par ackord utantill, men det �r sk�nt att ha dem p� papper s� att jag kan ta med dem p� bussen eller annat.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 8:23 am    Rubrik: Svara med citat

Hall� i hatten! Utan att vara ink�rd p� barytonackorden vill jag bidra med detta: det g�r att flytta upp �ppna ackord f�r att f� andra grundtoner. 2010 tex (F p� C-st�md sopran) blir ett utm�rkt Fiss om man tar samma grepprelation som 3121, och ett A p� 6454. P� motsvarande s�tt kan man flytta A-greppet 2100, det blir ett C p� 5433.

Och det �r s� man hittar alternativa grepp. Om du vill ha hela hemligheten (visserligen p� engelska, och f�r C-st�mning, men nu har du ju fattat att det �r relationer mellan toner och inte tonh�jderna som �r viktiga) s� ska du l�sa h�r:

http://www.ukulelecosmos.com/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=9343

Det kan alla g�ra f�rresten. Ett tips m�nga rekommenderar �r ocks� att ha med alla fingrar i de ackord som g�rna har �ppna - tar man G som 0232 kan man byta till 4232 och v�nja sig vid det. D� �r det bara att hasa upp v�fflan och njuta av allt kvillrigare ackord.

Sen �r det ackord i skala. Dur �r
Kod:
I dur
II moll
III moll
IV dur
V 7
VI moll
VII dim


I Nashville k�r man III 7. Men det h�r vill Ronald och Jukka f�rklara.

HTH som amrisarna skriver.

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 8:56 am    Rubrik: Svara med citat

Hmmm, tack, men du f�r nog inviga mig i nuffrorna lite. Men om jag skall v�ga mig p� en gissning...

F�rsta nuffran �r f�rsta str�ngen osv. Nuffran i sig anger vilket band s� om vi tar 2010 s� �r allts� 2:an f�rsta str�ngen p� 2:a bandet. 0:an �r andra str�ngen, men skall inte h�llas nedtryckt, sk l�s str�ng eftersom siffran inte anger n�got...
1:an �r 3:e st�ngen p� 1:e bandet. osv.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Ett tips m�nga rekommenderar �r ocks� att ha med alla fingrar i de ackord som g�rna har �ppna - tar man G som 0232 kan man byta till 4232 och v�nja sig vid det. D� �r det bara att hasa upp v�fflan och njuta av allt kvillrigare ackord.

Dj�vlar vad bra det l�t med det greppet!
Citat:

Sen �r det ackord i skala. Dur �r
Kod:
I dur
II moll
III moll
IV dur
V 7
VI moll
VII dim


I Nashville k�r man III 7. Men det h�r vill Ronald och Jukka f�rklara.

HTH som amrisarna skriver.

Sven
Jag har ont i huvet.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 11:02 am    Rubrik: Svara med citat

Sverker skrev:
Hmmm, tack, men du f�r nog inviga mig i nuffrorna lite. Men om jag skall v�ga mig p� en gissning...

F�rsta nuffran �r f�rsta str�ngen osv. Nuffran i sig anger vilket band s� om vi tar 2010 s� �r allts� 2:an f�rsta str�ngen p� 2:a bandet. 0:an �r andra str�ngen, men skall inte h�llas nedtryckt, sk l�s str�ng eftersom siffran inte anger n�got...
1:an �r 3:e st�ngen p� 1:e bandet. osv.

Kolla du kan ju! Som jag s�ger till min dotter n�r hon br�kar med st�vlar och overall. Du har helt r�tt, och f�rsta str�ngen �r den som �r n�rmast ansiktet n�r du h�ller ucken. S� enklaste ackordet, som �r C dur p� C-st�md sopran, �r 0003. Det �r ocks� ett grepp som g�r att flytta till tex 4447 som blir E dur. 0003 blir G p� din baryton, och 4447 blir allts� H.

Ang ackord i skalor �r det s� att i C-durskalan ing�r C D E F G A H. Ett ackord bygger p� att man plockar ihop varannan ton av de som finns tillg�ngliga i skalan. S� ett C-dur �r C+E+G (grundton+ters+kvint). Plockar man ihop ett D blir det n�dv�ndigt ett moll eftersom D+F+A inneb�r grundton+liten ters (mollters)+kvint. Osv. T�nk varannan tangent p� ett piano med bara vita tangenter.

Om jag ids letar jag upp n�n wikipedial�nk som f�rklarar allt fr�n b�rjan, men l�s JBoy's tr�d som jag l�nkade till.

Gr�ss Gott und grosse Freude mit deine kleine Ukulele.

Schvenn
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 11:05 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Sven skrev:
Ett tips m�nga rekommenderar �r ocks� att ha med alla fingrar i de ackord som g�rna har �ppna - tar man G som 0232 kan man byta till 4232 och v�nja sig vid det. D� �r det bara att hasa upp v�fflan och njuta av allt kvillrigare ackord.

Dj�vlar vad bra det l�t med det greppet!

Kul att du tycker det, sj�lv blev jag tveksam till formuleringen "hasa upp v�fflan". Men det �r v�l min egen snuskiga fantasi som aldrig aldrig tar semester...
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Sverker skrev:
Hmmm, tack, men du f�r nog inviga mig i nuffrorna lite. Men om jag skall v�ga mig p� en gissning...

F�rsta nuffran �r f�rsta str�ngen osv. Nuffran i sig anger vilket band s� om vi tar 2010 s� �r allts� 2:an f�rsta str�ngen p� 2:a bandet. 0:an �r andra str�ngen, men skall inte h�llas nedtryckt, sk l�s str�ng eftersom siffran inte anger n�got...
1:an �r 3:e st�ngen p� 1:e bandet. osv.

Kolla du kan ju! Som jag s�ger till min dotter n�r hon br�kar med st�vlar och overall. Du har helt r�tt, och f�rsta str�ngen �r den som �r n�rmast ansiktet n�r du h�ller ucken. S� enklaste ackordet, som �r C dur p� C-st�md sopran, �r 0003. Det �r ocks� ett grepp som g�r att flytta till tex 4447 som blir E dur. 0003 blir G p� din baryton, och 4447 blir allts� H.

Ang ackord i skalor �r det s� att i C-durskalan ing�r C D E F G A H. Ett ackord bygger p� att man plockar ihop varannan ton av de som finns tillg�ngliga i skalan. S� ett C-dur �r C+E+G (grundton+ters+kvint). Plockar man ihop ett D blir det n�dv�ndigt ett moll eftersom D+F+A inneb�r grundton+liten ters (mollters)+kvint. Osv. T�nk varannan tangent p� ett piano med bara vita tangenter.

Om jag ids letar jag upp n�n wikipedial�nk som f�rklarar allt fr�n b�rjan, men l�s JBoy's tr�d som jag l�nkade till.

Gr�ss Gott und grosse Freude mit deine kleine Ukulele.

Schvenn

Jo, min son tycker att jag skall l�ra mig tabbar ist�llet d� han h�vdar att det �r l�ttare att spela efter dem. S� jag h�ller p� att �va.

Hittade dessutom dessa tabbar
(Back in black)
A|-0--2-2-2-------3p0----------------|
E|-0--3-3-3-2-2-2----3p0-------------|
C|-1--2-3-3-2-2-2-------2h4p2p0------|
G|-2--------2-2-2--------------------|

Paint it black
A|-----------------------------------|
E|5-7-8-10-8-7-5-5-4-5-7-4h5h7-4-2-4-|
C|-----------------------------------|
G|0-0-0--0-0-0-0-0-0-0-0-------------| )


S� jag kanske skall f�rs�ka mig p� att transformera den s� att en passar DGBE ist�llet...

Men det blir ett l�ngsiktigt projekt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven k�r det gamla knepet att f� oss att k�nna oss teoretiskt underl�gsna genom att envisas med att kalla B f�r H. Och kommer vi med n�gra inv�ndningar plattar han strax till oss med "ja, NUF�RTIDEN ja".
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 1:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Tabbar �r l�ttare att spela efter �n vad? Ackordnoteringar? Jag har nog en annan uppfattning �n sonen.

Sedan kan du anv�nda de d�r tabbarna p� en baryton ocks�, eftersom intervallen mellan str�ngarna �r desamma p� alla ukkar. Det blir f�rst�s en annan tonart, men om du spelar ensam spelar det ingen roll.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sverker



Registreringsdatum: 05 januari 2010
Inl�gg: 158
Ort: R�ttvik

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 2:47 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Tabbar �r l�ttare att spela efter �n vad? Ackordnoteringar? Jag har nog en annan uppfattning �n sonen.

Sedan kan du anv�nda de d�r tabbarna p� en baryton ocks�, eftersom intervallen mellan str�ngarna �r desamma p� alla ukkar. Det blir f�rst�s en annan tonart, men om du spelar ensam spelar det ingen roll.


Jo, min son s�ger att det �r l�ttare med tabbar, men jag st�ller mig ocks� tvekande till det. Men det �r v�l inte fel att l�ra sig...

Jo, jag vet att det blir fel tonart, men om man vill ha det i "r�tt" tonart s� skule det vara kul om man kunde g�ra om det s� att det passade G
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 19, 2022 2:48 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
.. Jag har nog en annan uppfattning �n sonen.


+1

jukkalele skrev:
Sedan kan du anv�nda de d�r tabbarna p� en baryton ocks�, eftersom intervallen mellan str�ngarna �r desamma p� alla ukkar. Det blir f�rst�s en annan tonart, men om du spelar ensam spelar det ingen roll.


Kan g�ra om man vill sjunga ocks�. Det �r ju ganska m�nga tonsteg mellan en tabb-prick p� en sopran och en baryton... eller hur man nu ska uttrycka det. (en tab som ger ett c p� en sopran ger ett f p� en baryton. V�l?)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006