Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Textinspiration
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 10, 2022 10:27 pm    Rubrik: Textinspiration Svara med citat

H�rrni. Vad har ni f�r knep n�r det g�ller texter till s�nger?

Jull�tar �r bra. D� har man liksom redan fr�n b�rjan en avgr�nsning n�r man ska skriva texten. Och ibland h�nder det att text och musik liksom uppenbaar sig simulant och som en enhet. Ibland har man en textid� som beh�ver en melodi.

Men. N�r man har en melodi mer eller mindre klar vad ska man d� hitta p� f�r att f� bra textuppslag. Sj�lv kan jag k�nna att det banala liksom tar hj�rnan i besittning s�na g�nger. Allt blir i klass med hj�rta - sm�rta, typ.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1382
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: s�n jan 10, 2022 11:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar t�nka i "filmscener" ibland (i de f� fallen det inte blir hj�rta/sm�rta). Allts� inte befintliga filmscener (fast de kan ju ocks� vara klockrena uppslag...), utan t�nkbara filmscener om man sj�lv skulle ha kn�pat ihop ett manus. Man kan se ett scenario framf�r sig d�r tv� m�nniskor f�rsonas efter en utdragen r�tteg�ng som har f�tt en ov�ntad utg�ng. De kanske �r br�der och har br�kat p� grund av ett arv? Sen f�rs�ker jag att bli mer konkret och skriva n�got, typ "Wealth replaced us being friends, money made us lose our heads." kan bli en fras man sedan bygger texten kring (ingen superbra fras, men ett s�ndagsnattsexempel iaf). Av n�gon anledning skriver jag n�stan alltid p� engelska, men det har nog mest med blyghet att g�ra. Det �r mera pino att sjunga p� svenska.


Edit: Man kan alltid g� till Nick Borgen f�r inspiration ocks�. Han har ju gett oss od�dliga klassiker som hockeyhymnen "Den glider in" och den d� (slutet av 90-talet) ack s� aktuella och hippa "World Wide Web".
_________________
Smilies killed irony!!!


Senast �ndrad av Mange den m�n jan 11, 2022 9:03 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 10, 2022 11:42 pm    Rubrik: Svara med citat

En intressant metod. V�rd att prova, tror jag.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 8:16 am    Rubrik: Svara med citat

Ja som ni vet skriver jag p� �rans och hj�ltarnas spr�k. Jag fick aldrig stuns p� rimmet heart - smeart.

Mitt tips, om man nu str�cker sig till att kalla det f�r tips, �r att undvika omv�nd ordf�ljd p� svenska. Knepet �r enkelt och funkar, och det �r l�tt att rimma p� verb, men man l�ter som Yodas inhopp i Sturez. "N�r jag dig ser - Vill jag ha mer" (sobril f�r man anta)

Ett grepp som Kris Kristoferson �gnat sig �t �r ju att ha en tematik i sina l�tar som handlar om tid. Han har en rad od�dliga strofer (spridda i l�tar utan b�rjan och slut visserligen), tex I'd trade all my tomorrows, for a single yesterday i Me & Bobby McGee. Man kan testa andra teman f�r att skapa r�da tr�dar genom en eller flera l�tar. V�dret, kul�rer, bostadsr�ttspriser. Dock inte banksaldon och promillehalt.

Sven

Edit f�r helvete! Aldrig skriva om f�ljande:
1. Ikv�ll ska vi ha s� sk�j! (Tonight we're gonna have a party)
2. Jag �lskar musik
3. Ukulele

Edit 2: Ramones klarade ju en variant av mitt inledande satiriska rim med "Next time, I'll listen to my heart - Next time, well I'll be smart"
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1371
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 9:20 am    Rubrik: Svara med citat

Min stora inspirationsk�lla f�r engelskspr�kiga texter �r gamla amerikanska TV-serier i stil med A-team eller Magnum.
Det finns alltid n�gra snygga fraser som man kan bygga upp n�got kring - det hela resulterar alltid i en mycket djup och litteraturprisaspirerande text.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 10:06 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har testat tekniken med att sp�na fram tonvis med meningar, abstrakta, absurda, med och utan rim, med och utan verklighets-
och aktualitetsanknytning. Sedan ta fram en melodi, g�rna refr�ngen
f�rst och se vad som passar att sjunga till.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

Knep?
Det ska komma inifr�n, vara �rligt och utl�mnande. Inte fuskas till med knep! Very Happy

N� jag vet inte. Jag har ju mest skrivit jull�tar, jag. �ven om de kanske inte alltid varit s� traditionella. Ska jag �nd� f�rs�ka att s� h�r i efterhand hitta p� vad jag hade f�r metod i galenskaperna, s� finns det kanske tv� angreppss�tt jag anv�nt mig av.

1. Ber�tta en historia liksom kronologiskt. Typ Christmas in Hawaii/Japan. Inte n�dv�ndigtvis fr�n b�rjan till slut, utan mer fr�n valfri tidpunkt till annan valfri dylik. Nedslag i verkligheten kanske. Lyssna P� Torsson, som �r lysande i den genren.

2. Fundera ut vilken "st�mning eller k�nsla" man vill f�rmedla och v�lja ut inb�rdes inte n�dv�ndigtvis sammanh�rande fraser som st�der detta i det tema som �nd� finns (och som nog oftast b�r finnas). Typ Brain Vacation, J�vla Jul. J�rgen �gnar sig �t denna metod ocks�. Ted Str�ms Vintersaga �r ett utm�rkt exempel fr�n den professionella sf�ren.

Generellt kan jag tycka att glada l�tar l�tt blir platta (fast det finns undantag) och att sura/arga/besvikna l�tar inte f�r f�rfalla till plakatslogans. Sedan kan man ju skriva neutralt, men p� ett litter�rt h�gst�ende vis. Och s� har man ju fr�gan rim eller inte? F�r det mesta rimmas det, men det kan vara en befrielse att l�ta bli.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 11:37 am    Rubrik: Svara med citat

Jag brottas med mitt beskrivna problem p� riktigt och drog inte ig�ng tr�den f�r att f� liv i denna del av forumet, eller s�. Men det betyder ju inte att det beh�ver bli en dialog mellan mig och andra om just det i den h�r tr�den. Det kan ju vara andra som l�ser vad vi skriver som har andra "textproblem".

Jag kan v�l d�rf�r passa p� att lufta min syn p� s�ngtexter och vissa aspekter som ber�rts. Jag har inte n�gon genomt�nkt "filosofi" men inser vid genoml�sningen av tr�den att jag tycker f�ljande (mer eller mindre starkt):

a) texten �r prim�rt ett medium f�r s�ngen - det "vokala instrumentet" s�ng utan text l�ter f�nigt, konstigt eller n�t.

b) vi �r vana vid att tal f�rmedlar ett budskap d�rf�r vill vi n�r vi lyssnar p� en s�ngtext att den ska handla om n�got.

c) ber�ttelser �r bra

d) texter som l�mnar tolkningsutrymme �t lyssnaren �r b�st. Jag tror att vi m�nniskor vill ha begripliga sammanhang. N�r vi inte f�r s�dana i en text skapar vi dem. P� s� s�tt skapar lyssnaren en bra text �t mig om jag skriver en som kanske inte �r helt begriplig. Det f�ruts�tter dock ett visst engagemang hos lyssnaren. Det kan sl� tillbaka. Om lyssnaren inte begriper kanske hon skiter i min l�t helt och h�llet.

e) texter som kommer till f�r att textf�rfattaren vill �stadkomma n�got annat �n en s�ngtext, typ f�r�ndra v�rlden. Blir l�tt genomsk�dade. "Man m�rker avsikten och blir f�rst�md".

f) rim �r bra. Om texten inte har n�gra andra kvalit�er s� har den iaf rim - om den har rim. N�drim (t ex rim som man f�r till genom att ha en knasig ordf�ljd - som Sven var inne p�) f�rtar dock den kvalit�n.
Rim �r f�r mig dessutom en "kreativ tv�ngstr�ja" (allts� n�got s� konstigt som en tr�ja som tvingar fram kreativitet).


S� lite annat. Man (skrivskolor och liknande) brukar uppmana f�rfattare att t�nka p� en konkret l�sare. Vem skriver du f�r? F�r att s�v�l ord, budskap som ber�ttelse ska bli relevanta. Har ni en definierad mottagare n�r ni skriver? F�r min del �r det olika. Ibland t�nker jag mig en best�md grupp m�nniskor som �h�rare men oftast inte. Aldrig har jag skrivit n�got med bara en person i �tanke. Det k�nns som en v�ldig omv�g att skriva en l�t om man vill kommunicera n�got till en person (givet att det �r n�gon man faktiskt kan skicka ett sms till Wink

Vad tror ni om att t�nka "funktion"? Personligen tror jag att det kan vara en god hj�lp att t�nka p� i vilket sammanhang l�ten ska avnjutas och vilken funktion den ska ha d�. �r det en vaggvisa. �r det en dansl�t, �r det en "f�rfestl�t" �r det en dagen efter l�t.... Det kanske ffa �r ett tankes�tt f�r den musikaliska kompositionen - men ocks� f�r texten?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 4:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven hade n�gra riktigt inspirerande tips d�r. Jag tog fasta p� hand r�d och har skrivit en riktig partyl�t till sommaren. Men en tydlig blinkning �t Sven. �ras den som �ras b�r. Jag ska slipa lite p� melodin men s� h�r g�r texten.


Sven ordnar party p� stranden
med ukulelen i handen
alla ska glada bli
man kan liksom ej l�ta bli
H�r beh�vs ingen h�g promille
banksaldot jag strunta i ville
ingen dag �r den andra lik
om man �lskar musik

fin va?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 5:47 pm    Rubrik: Svara med citat

En alternativ avslutning mer i linje med veckans smak, s� att s�ga, �r:

Varje dag �r som ljuv musik
om man l�r sig g� �ver lik
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 5:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert - jag �lskar dig! (P� ett lagom avm�tt och socialt helt acceptabelt s�tt.)

Part�-Schvenn
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2103
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 5:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Melodin l�ser sig nog med mitt melodiknep: se till att g� upp i ton p� varje radslut. Testa: strand-en, hand-en... Mmm
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 5:58 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r �r n�gra fler rimord: kille - pille, snille - dille, dolme - Bolme.

F�rv�nansv�rt m�nga s�ngtexter �r mest bara nonsens, om man f�r tro
Dylan och Lemmy. N�gra meningar de rafsat ner p� toa eller n�r de �r
h�ga/fulla. Dessutom �r det inte alltid man h�r vad som sjungs heller.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 6:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Kom igen kom igen
vi spelar p'ukulelen
party p� stranden
hotta i sanden
traktera ukulele
och utropa 'yeah!'
n�drim per se
�r v�ran forte
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 11, 2022 6:14 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r att vara lite mer seri�s: jag skriver inte s�ngtexter sj�lv, jag har en oh�lsosam sk�mstr�skel, men av de texter jag gillar �r m�nga p� temat "jag �r s� dj�vla ledsen".
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006