Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Stora Ukulelefesten 10 april - i Stockholm!
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: l�r apr 10, 2022 10:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag var d�r med Jukka och hans dame (Aya?) (som f�r �vrigt gjorde kv�llens i s�rklass mest avancerade ukulelenummer (Hilo march?), med bravur dessutom..ja j�vlar, d�r har man en halvmil kvar..tror hon drog ner de st�rst appl�derna ocks�)

P�r B�rs och Nils Pils var kul och bra, saknade att han inte drog av ett av sina avancerade solon men nog fan �r det underh�llning,befriande humor och h�gklassig ukulele. (hade hoppat p� final countdown ocks�, den gjorde de s� j�vla grymt sist jag s�g dem)

Elivira var ocks� en stor beh�llning, blir b�ttre och s�krare konstant. Lite m�nga gr�h�riga damer i publiken bara f�r den distade rockmattan, men f�r j�vla najs.

Det gled upp n�n (Magnus?) som hade en soft l�t med sk�nt uckekomp, ocks� en klar beh�llning.

Vad var det mer...En g�teborgsammans�ttning som var helt ok samt ett j�tteband med aningen f�r m�nga ukkar och en r�tt medioker basist som iofs hade god synkronisation och en riktig riksspeleman till solist som lyfte l�tarna men det hela blev iallafall aningen platt. Less is moore.
N�n solotjej gjorde en bra s�nginsats ocks� men hade mest ukken som s�ngst�d.

Allander k�rde ett par finst�mda l�tar. snyggt och njutbart.

och s� opererade Bengt f�rst�s. Men han har ju redan yttrat sig ovan Smile

Publiken var m�ngh�vdad och entusiastisk och bestod n�stan uteslutande av gr�h�riga eller begynnade gr�h�riga damer i f�rgglada magbyxor. En och annan gubbe tittade ocks� fram mellan damerna i publikhavet.

I stort en n�got �ver f�rv�ntan trevlig kv�ll i ukulelens tecken. Mycket iofs tack vare det trevliga s�llskapet men �ven absolut pga det bitvis bra framtr�dandena!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 8:27 am    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
och en r�tt medioker basist


Taskigt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 1:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Jugge skrev:
Plink-plonk skrev:
och en r�tt medioker basist


Taskigt.


Varf�r tycker jag det d�? Jo, f�r att detta var inget professionellt arrangemang, de flesta var amat�rer utan anspr�k p� att vara n�gra musikaliska stj�rnor. M�nniskor som framtr�der bara f�r att det �r roligt, "glada amat�rer", som det ibland n�got f�raktfullt kallas. En del kanske st�ller upp efter stor sj�lv�vervinnelse. Kanske r�dda just f�r den h�r typen av bed�mningar.

Enligt min mening b�r man inte �verhuvud taget rescensera amat�rers anspr�ksl�sa framatr�danden p� det s�ttet.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 4:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var riktigt trevligt faktiskt. Jag befarade att det skulle vara lite v�l kl�mk�ckt, men de kl�mk�cka tillf�llena var f� och korta. (Allspel med projicerade texter och ackord �r inte s� farligt i sm� doser)

Jag ansluter mig i stort till Plinks beskrivningar ovan. Aya tackar f�r ber�mmet och visst var det Hilo March hon spelade, Lite kul det d�r med att Bengt s�ger att han snackade f�r mycket. Det ledde till att han inte fick spela alla l�tar pga tidsbrist. Jag missade i stort sett opererandet, eftersom Plink ringde just d� och beh�vde guidning, fast det visade sig att han var precis utanf�r.

I alla fall fick jag �n en g�ng bekr�ftat att jag tycker att ukulelen g�r sig b�st solo eller med andra instrument. Om man bara har ukulelar som spelar i stort sett likadant, �r det b�ttre med en eller tv� �n fyra eller fler. Nimrod De Broen med kompis (Ulf?) och respektive fruar (varav minst en hette Eva) sj�ng snyggt och i snygga harmonier. Spelade bra ocks�, men det l�t b�ttre n�r Nimrod spelade klaviatur och en av damerna rytminstrument och det bara var tv� ukkar. B�de pga det extra som de andra sakerna tillf�rde och f�r att det blev mindre plinketiplonkigt. F�llmans orkester, som till h�lften t�mde salongen n�r de �ntrade scenen, hade en bas. Dussintals strummande ukkar utan botten hade nog inte varit s� bra, men nu blev det lyssningsv�rt. Nu �r v�l det inte ett fenomen som �r ukulelespecifikt, men det �r nog s�llan man ser grupper p� 4-50 mandolinspelare, gitarrister, trumpetare eller annat. Dragspelare f�rekommer iofs i grupp, men d� l�ter det ocks� r�tt illa.

N�v�l, en liten utvikning. Men f�r att sammanfatta s� var det v�l spenderade timmar. Det var v�l mestadels inte mina favvogenrer, men r�tt trevligt och intressant �nd�. Bitvis riktigt bra och s� f�rst�s trevligt s�llskap. De hotar med att g�ra om det n�sta �r...
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 4:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Jugge skrev:
Enligt min mening b�r man inte �verhuvud taget rescensera amat�rers anspr�ksl�sa framatr�danden p� det s�ttet.

Kan ligga n�t i det, men tar man betalt kommer saken m�jligen i ett annat l�ge. Jag menar de som st�r p� listan till ett arrangemang som kostar pengar att g� in p� kanske f�r r�kna med b�de r�ttf�rdiga och or�ttf�rdiga synpunkter. Knivigt det d�r.

Var du d�r f�rresten? Det hade varit kul att s�ga hej om jag hade k�nt igen dig. Och det hade jag kanske gjort om jag hade haft vett att leta. Om du nu var d�r, vill s�ga.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 4:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Tvivlar p� att basisten fick betalt. Jag var sj�lv p� scen, men fick inte ett �re f�r det. Gjorde det bara f�r skoj skull. Antar att pengarna gick till f�reningen.

Har sv�rt att se hur kritiska synpunkter p� basisten i fr�ga kan g�ra n�gon nytta vare sig f�r honom eller n�gon annan.

"-Jas�, jag var medioker? D� ska jag l�gga manken till och f�rkovra mig ordentligt till n�sta g�ng!"

Tror inte det skulle haft den effekten om han hade l�st inl�gget. Nu kan det ju h�nda att han inte bryr sig, det �r mer principen. Tycker man att man inte f�tt valuta f�r pengarna �r det v�l b�ttre att kritisera arrang�rerna, typ "man borde ha engagerat fler professionella artister", inte skjuta in sig p� enskilda medverkande.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: s�n apr 11, 2022 9:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Jugge skrev:
Jugge skrev:
Plink-plonk skrev:
och en r�tt medioker basist


Taskigt.


Varf�r tycker jag det d�? Jo, f�r att detta var inget professionellt arrangemang, de flesta var amat�rer utan anspr�k p� att vara n�gra musikaliska stj�rnor. M�nniskor som framtr�der bara f�r att det �r roligt, "glada amat�rer", som det ibland n�got f�raktfullt kallas. En del kanske st�ller upp efter stor sj�lv�vervinnelse. Kanske r�dda just f�r den h�r typen av bed�mningar.

Enligt min mening b�r man inte �verhuvud taget rescensera amat�rers anspr�ksl�sa framatr�danden p� det s�ttet.


Jag l�ste igenom min "recension" en g�ng till och kan faktiskt inte begripa vad du h�nger upp dig p�...har jag h�ngt ut n�gon med namn och bild, har jag st�llt professionella krav p� de som upptr�tt? Nej jag har gjort en ganska personlig reflektion av vad jag fick ut av min kv�ll i hjorthagen p� ett forum f�r registrerade medlemmar.

I mina �gon ska man nog t�nka till innan man st�ller sig p� en scen i ett p�annonserat evenemang dit man bjuder in allm�nheten och dessutom tar betalt (oavsett vem som i slut�ndan f�r pengarna) om man inte ens t�l att bli bed�md av enskilda medlemmar p� ett forum som detta. (Och "medioker" �r knappast ett starkt negativt ord f�r n�gon som (enligt din utsago) �r en amat�r utan anspr�k -det �r ju n�stan per definition just medioker ur ett kunnandeperspektiv!

Sen tror jag tv�rtemot dig att man kan h�ja sig av att h�ra kritik fr�n sin publik.
Basen i en s�ttning som Eran �r ju -basen. Den ska vara tajt, snygg och tons�ker annars d�dar den ju allt slit Ni andra gjort. Han ska absolut v�xla upp. Hur mycket amat�r han �n �r. Om inte annat f�r Er andras skull. Att en fyra-fem ukulelar tabbade sig lite d� och d� gjorde ju ingenting. Det f�rsvann bland de �vriga ukulelarna.

Eller s� kanske Ni helt enkelt ville att det skulle vara lite halvd�ligt? D� tyckte jag Ni andra hade tr�nat f�r mycket , f�r det var som jag sade ovan, f�rv�nansv�rt tajt och leadsolisten spelade riktigt bra.

Citat:
"-Jas�, jag var medioker? D� ska jag l�gga manken till och f�rkovra mig ordentligt till n�sta g�ng!"

Begriper inte vad du menar? JAG kan iallafall se massor av g�nger det funkar exakt s�....

....sen en sak till...D�r var (den �ppna scenen undantagen) en inte oansenlig andel band som spelar �terkommande i andra sammanhang �n amat�rens -Elvira, Bengt, P�r B�rs och Nils Pils, Thomas Allander....

s� jag h�ller inte med dig...alls.

P.S Vi har en uppsj� inspelningar gjorda h�r p� forumet - spelade av oss medlemmar. Utlagda till allm�n(n�ja inom forumet) besk�dan. Och flitigt recencerade. Ibland kritiskt. M�nga lyssnar, tar l�rdom, och utvecklas -tack vare det....

men som sagt var, detta �r mina personliga �sikter, om min personliga upplevelse av att ha betalat 100 kronor f�r att bevista hjorthagens ukulelefest som jag valt att dela med mig av i ukulelekommissionens lilla forum......s� st�m mig Wink kram Plink
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: m�n apr 12, 2022 8:01 am    Rubrik: Svara med citat

Roligt att ta del av kommision�rernas uppfattningar om evenemanget, b�de ris och ros - och mest ros! Roligt att tr�ffa er d�r, ni som kom!

Personligen gillar jag F�llmans ukuleleorkester skarpt, b�de som koncept och som musik. Och som ett fenomen i utveckling - s� mycket b�ttre och musikaliskt mer sammanh�llet �n f�r ett �r sen (n�stan, det var 18 april d�). En bas i grunden i den ljudbilden ser jag som positivt, och s�kert ocks� utvecklingsbart.

Jag har lagt upp fyra klipp fr�n evenemanget p� min stubintub (www.youtube.com/kurtstubin), tar g�rna mot kompletterande information att l�gga in, eller synpunkter �verhuvudtaget.
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 12, 2022 9:11 am    Rubrik: Svara med citat

Och jag har lagt upp tre klipp mrd Nils Pils & P�r B�rs p� min kanal. (youtube.com/jukkalele). De processades fortfarande n�r jag la ner verksamheten ig�r kv�ll och jag har inte nu de exakta l�nkarna, men de ska v�l g� att hitta.

Det var f�rsta g�ngen jag s�g dem. Det var verkligen skitkul. Och musikaliskt skickligt. Jag har sett klipp p� n�tet f�rut, men dem har jag inte alls upplevt som lika kul. Jag �r r�dd att det kan g�lla f�r mina klipp ocks�, f�r dem som aldrig sett dem. Det �r n�got med hela konceptet, som g�r utanf�r sj�lva framf�randet av l�tarna, som lyfter det hela till mycket h�gre h�jder �n ett youtubeklipp kan f�rmedla.

Det blev bara ett klipp med Elvira Bira. Det har jag inte lagt ut �n. Kommer v�l i kv�ll, antar jag. Jag tyckte att ljudet inte l�t s� bra i mina laptoph�gtalare. Jag ska lyssna igen i lurar f�rst. �r det inte tillr�ckligt bra l�gger jag nog inte ut det, f�r d� l�ter det ju som om det inte var s� bra som det var. Kanske klarade inte min lilla kamera att f�nga ljudet p� ett OK s�tt.

Aya l�gger nog ut klippet d�r hon spelar p� sin Youtubekanal. �terkommer om det.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 12, 2022 9:23 pm    Rubrik: Svara med citat

�kej. H�r �r Pils/Bars-klippen

http://www.youtube.com/watch?v=nCRjplyPQe0

http://www.youtube.com/watch?v=btDMalJSICI

http://www.youtube.com/watch?v=97qC8netYkc

Och h�r �r Elvira Bira

http://www.youtube.com/watch?v=2Dybzwpdrwg

Tyv�rr vet jag inte vad l�ten heter, men om jag f�r hj�lp med det uppdaterar jag infon. Om n�gon �r snabb, s� kanske den inte finns att se �nnu. Om n�gon �r n�got mindre snabb �r nog kvaliteten taskig. Om ni �r s� sl�a som ni brukar �r det nog inga problem.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 12:10 am    Rubrik: Svara med citat

Kul att h�ra Nils Pils & P�r B�rs spela "Alla vill till himlen", det var premi�r... Och Gary Moore's gamla d�nga "Still got the blues" (f�r det var v�l inte Roger Moore?) har tidigare mej veterligen inte dokumenterats. Varen glada att ni slapp fyra rundor ukulelesolo...!

Elviras l�t heter "Hurts", en av de lugnare men tillh�r avdelningen f�r explicit lyrics. Sm�rtsam. Men man uppfattar v�l inte texten, som tur �r...
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis apr 13, 2022 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Kurt, M�ste bara s�ga att ditt ballongsolo var helt sjukt ocks�, fem solar!, sen undrar jag varf�r du bara hade tre str�ngar p� basen? Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: ons apr 14, 2022 8:32 am    Rubrik: Svara med citat

Ballongsolot tenderar ibland att bli lite falskt, trots att jag �var flitigt n�r jag flyger eller �ker t�g .

Basen har bara tre str�ngar f�r att den inte ska kunna misstas f�r en ukulele. �ss� e de ju punk Cool , det beh�vs inte s� m�nga toner! Den �r st�md H-E-A.
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 14, 2022 3:07 pm    Rubrik: Svara med citat

�h�. En trestr�ngad femstr�ngad bas!!!!
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jugge



Registreringsdatum: 30 april 2022
Inl�gg: 86
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 14, 2022 4:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
s� st�m mig


Skaffa dig en bra advokat. Leffe S. verkar tyv�rr r�tt upptagen just nu.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006