Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Midnattssolsukulelefest?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 4:07 pm    Rubrik: Midnattssolsukulelefest? Svara med citat

T�nkte bara testa en tanke p� er.

T�nkte att en sak som inte alla upplevt och av de som upplevt det har m�nga kanske bara upplevt n�gon enstaka g�ng: Midnattssol.

T�nk er en campinplats fylld med ukulelespelare fr�n n�r och fj�rran. (l�tt f�r oss som varit p� campingen i Hollesley)

T�nk nu att man samlar dessa p� en campingplats med midnattssol.

S� l�ngt har jag t�nkt och det har varit angen�ma tankar. T�nker man vidare inst�ller sig en del fr�getecken att r�ta ut och problem att l�sa om man vill f�rverkliga tanken.

Midnattssol �r ett fenomen som upptr�der norr om polcirkeln. Fr�n Jokkmokk och norrut. Hur tar man sig dit p� ett tids- och kostnadseffektivt s�tt. Man samlas i Stockholm och �ker t�g, chartrad buss (tar tid) charterflyg (�r dyrt?) ?

N�r p� �ret kan man se midnattsolen? �r det fr�n midsommar och fram�t? D� faller kanske id�n f�r att sommarlovs- och semestersverige drabbar oss efter midsommar. Kan man se den helgen innan midsommar och man �ker tillr�ckligt l�ngt norrut?

Efter midsommar kommer myggen dessutom, s� man kanske till och med m�ste upp p� kalfj�llet f�r att det ska bli en angen�m upplevelse?

N�gon mer �n jag som tycker att det vore v�rt att unders�ka n�rmre?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 7:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Det k�nns lite som om detta �r lite i linje med detta.

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=2830&highlight=fj%E4ll%2A

Jag �r r�dd att myggen och midnattssolen �r samtida dock men jag �r med p� allt.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 7:59 pm    Rubrik: Svara med citat

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/Vadret-i-fjallen1/Midnattssolen-/
http://www.reseguiden.se/artiklar/tagluff-pa-hemmaplan-784
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1365
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat

En fantastisk id� Robert! Jag tror inte att midnatssol och mygg beh�ver vara synonymt.
Jag har varit p� Svalbard en sommar f�r tre �r sedan - det fanns inte en mygga.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 9:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag var i Riksgr�nsen i slutet av maj och s�g inte r�ken av en mygga... Det var iofs en meter sn� och s�, men. Det l�ter som en grym id�! En 10-litersdunk HB, midnattsol och varsin ucke!
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: fre dec 25, 2021 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

�r det ungef�r ett s�dant h�r arrangemang som vi t�nker oss, fast med med en ukulele i handen - http://www.youtube.com/watch?v=4CSP3WR9duw

Razz
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att kalfj�llsmilj� skulle �ka upplevelsen men det f�renklar inte valet av plats. T�get stannar utanf�r Abisko turiststation men d�r �r det inte kalfj�ll om man inte g�r en bit upp p� fj�llet och det �r gott om tr�d p� deras camping. � andra sidan �r utsikten �ver tornetr�sk inte fy skam (Torne tr�sk �r en sj�).
Har vi inga initierade nordbor som har n�gra tips?
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 1:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Att flyga fr�n Arlanda till Kiruna den torsdag den 10 juni och tillbaka s�ndag den 13 juni kostar 989 kronor om man bokar biljetten nu. Men n�got s�ger mig att priserna stiger med raketfart om det pl�tsligt blir ett visst bokningstryck. Om 10 -20 pers skulle boka p� kort tid.

Men prisniv�n f�r mig att fundera. Kanske kan man �nd� chartra ett plan till rimligt pris. Det �kar rimligen ocks� antalet destinationer. Kiruna i all �ra men det vore nog roligare att ta sig till Riksgr�nsen eller Abisko eller... och kanske finns det flygf�lt n�rmre �n Kiruna.

Jag ska kolla detta n�r helgerna �r slut.

Edit: 671 kronor T o R med Norwegian samma datum.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den l�r dec 26, 2021 9:29 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 2:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
och kanske finns det flygf�lt n�rmre �n Kiruna.

Det g�r det, men d� m�ste man l�mna EU. Cool
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 6:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite kartspaning med utg�ngspunkt fr�n Kiruna.

Jukkasj�rvi. Ligger n�ra Kiruna och �nnu n�rmre flygplatsen. Ligger vid en sj� vilket ju b�r betyda lite utsikt och kanske ocks� lite vind som bl�ser bort eventuella mygg. Ingen koll p� campingar och stugbyar d�r d�remot. N�got borde v�l finnas ocks� n�r ishotellet sm�lt.

Abisko turiststation. Ligger en och en halv timmes t�g/bussresa fr�n Kiruna. Vackert bel�get (enl Ronald) vid Torne tr�sk.

Nikkaloukta. Os�ker p� hur l�ng tid bussresan tar men gissar p� c:a en timme. D�r finns en stugby med billiga stugor. Vackra omgivningar att glo p�. Ligger n�ra Kebnekajse och n�r jag b�rjade kolla Nikkaloukta t�nkte jag att de som ville skulle kunna kombinera med ett toppf�rs�k/vandring. Men man ska nog inte f�rs�ka kl�mma in allt m�jligt.

Midnattssol och ukulele f�r nog r�cka. Kan man kl�mma in kalfj�ll utan extra kostnad/tidsspillan vore det v�l iofs ett extra plus. Kebnekajse fj�llstation �r ju ett alternativ men d� ing�r en promenad p� tv� mil i b�da riktningarna. Man kan iofs �ka b�t en tredjedel av str�ckan. Men �nd�: Tid och kostnader.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 9:48 pm    Rubrik: Svara med citat

T�g Stockholm - Kiruna T o R 2337 SEK med plats i sovvagnskup�. (Avresa torsdag 10 juni 20:42 framme fredag kl 13:54. �terresa s�ndag 13 juni framme i stockholm m�ndag 09:15)

� s� flygalternativen (samma som ovan i tr�den) Att flyga fr�n Arlanda till Kiruna den torsdag den 10 juni och tillbaka s�ndag den 13 juni kostar 989 kronor med SAS och 671 kronor T o R med Norwegian samma datum om man bokar biljetten nu.

Att flyga dit torsdag den 7 januari och �ter s�ndag 10 januari kostar med SAS billigaste biljetter 1 854 kr. Jag kollade det eftersom jag t�nkte att man kanske kan f� en b�ttre uppfattning om vad biljetten "egentligen" kostar. Fast det �r nog �nd� s� att det �r ett begr�nsat antal biljetter som s�ljs till det priset.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: l�r dec 26, 2021 11:38 pm    Rubrik: Svara med citat

En stilla fr�ga: Hur �r ortsbefolkningen d�r uppe (finns det n�n)? Man vill ju inte f� fr�gan "What the hell you wanna go fuck around with that tr�sk for?"...


� andra sidan, om n�n tar med en banjo kan vi ju skr�mma skiten ur andra bes�kare om vi ser n�gon p� avst�nd...
_________________
Smilies killed irony!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: s�n dec 27, 2021 6:44 am    Rubrik: Svara med citat

ptja, s� l�nge du undviker milit�rgr�nt och inte drar iv�g ett magasin l�splugg mot dom s� kanske du klarar dig - http://www.youtube.com/watch?v=nLDsv5Pk40c Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: s�n dec 27, 2021 11:25 am    Rubrik: Svara med citat

Nikkaluokta har kalfj�llsk�nning och om man inte orkar g� upp till Kebne s� finns det omr�den med spridda t�ltm�jligheter vid en forsande jokk alldeles i n�rheten. Abisko har f�rdelen att det �r en fj�llstation med restaurang och m�jlighet till inomhusboende. Jag skall kolla vad jag har f�r bildmaterial ifr�n dessa platser, �terkommer.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n dec 27, 2021 4:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Det k�nns som ett guide�mne format sig helt spontant.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006