F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n dec 21, 2021 12:59 am Rubrik: Hemlige Arnes ukuleleskola |
|
|
Hemlige Arnes ukuleleskola har jag f�rst�tt �r m�ngas ink�rsport till ukulelen. Sj�lv missade jag det helt MEN nu finns delar av skolan p� YouTube.
Nostalgitripp f�r den som vill.
http://www.youtube.com/watch?v=aaZbdq5-ztQ
Hemlige Arne var v�l en del av Trazan och Barnanes show i TV men sj�lva ukuleskolan f�refaller att ha s�nts i Gomorron Sverige. CLasse M�llerberg (heter han v�l?) har f�rsett sin fina Kamakaucke med ett r�tt fult Gomorron Sverige-klisterm�rke.
Edit: jag skrev medan jag tittade p� inslaget. Sist i Youtube-klippet ber�ttar Fredrik Belfrage att m�nga haft sv�rt att hitta en ukulele men att man kan skriva till Sveriges Radio (el Sveriges Television) s� kan man mot postf�rskott (inget pris angivet - och inget m�rke) f� en ukuele skickad till sig! Klippet tar slut innan han hinner till punkt men det verkar som att tidningen R�ster i Radio och TV har n�got slags material i anslutning till ukulelskolan. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4582 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n dec 21, 2021 10:23 am Rubrik: Re: Hemlige Arnes ukuleleskola |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Sist i Youtube-klippet ber�ttar Fredrik Belfrage att m�nga haft sv�rt att hitta en ukulele men att man kan skriva till Sveriges Radio (el Sveriges Television) s� kan man mot postf�rskott (inget pris angivet - och inget m�rke) f� en ukuele skickad till sig! |
P� den tiden trodde alla att ukulele bara spelades av farbr�der i lustiga hattar
med propellefluga och ett och annat barn. Detta gjorde att ukulelen inte hade n�got egentligt
v�rde. En l�g dollarkurs gjorde att Sveriges Television kunde erbjuda sina tittare ett kvalitetsinstrument
f�r bara 285 kronor. Ukulelen, 100 % koa, var byggd p� Hawaii.
N���! S� gick det ju inte alls till. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 532 Ort: Sundsvall
|
Postat: m�n dec 21, 2021 10:27 am Rubrik: |
|
|
Det var via Hemliga Arne (Trazan o Banarne) som jag uppt�ckte ukken.
Men det tog ett �r eller s� innan jag fick tag p� en via postorder (Scandinavian Music tror jag de hette) sen tog det ytterligare n�gra m�nader innan jag fick tag p� Allanders ukuleleskola och kunde b�rja l�ra mig spela.
Grymt kul att se klippet med hemlige Arne iallafall!
Nostalgi p� h�g niv�!!! _________________ T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Uckefantomen
Registreringsdatum: 25 november 2021 Inl�gg: 464 Ort: Ingar�
|
Postat: m�n dec 21, 2021 8:57 pm Rubrik: Re: Hemlige Arnes ukuleleskola |
|
|
J�rgen skrev: |
P� den tiden trodde alla att ukulele bara spelades av farbr�der i lustiga hattar
med propellefluga och ett och annat barn. |
Tycker det �r en str�lande bild av l�get 2009.... Allander, Hultman och Ukulelekommissionen
Edit:
M�llberg, BTW _________________ F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag kommer INTE klara det, jag kommer INTE klara det.
Inta ist�llet en positiv attityd:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas.
Senast �ndrad av Uckefantomen den tis dec 22, 2021 7:48 am, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1894 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: m�n dec 21, 2021 11:14 pm Rubrik: Re: Hemlige Arnes ukuleleskola |
|
|
Uckefantomen skrev: | J�rgen skrev: |
med propellefluga och ett och annat barn. |
Tycker det �r en str�lande bild av l�get 2009.... Allander, Hultman och Ukulelekommissionen
M�llberg, BTW |
Aj sten! oops! glashus ...
http://www.youtube.com/watch?v=uvQwx3On5b8 _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2092 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n dec 21, 2021 11:34 pm Rubrik: Re: Hemlige Arnes ukuleleskola |
|
|
Uckefantomen skrev: | Tycker det �r en str�lande bild av l�get 2009.... Allander, Hultman och Ukulelekommissionen |
�r det inte fantastiskt vad n�ra gula gubbar kan g�ra med ett yttrande? Tre stycken som liknar sm� dj�vlar, sen �r allt man postar liksom neutraliserat! M�ste testa:
Festligt inl�gg i pajkastningen?
S� d�r! Kirrat. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Uckefantomen
|
Postat: tis dec 22, 2021 7:53 am Rubrik: |
|
|
- pajkastning???
Ooops gl�mde - det skulle st�tt:
Allander, Hultman , och s� Nordfors och Ukulelekommissionen.
Mitt�t, om n�gon missf�rstod att det inte bara var ironiskt,
utan lika a sj�lvironiskt...
God Jul, f�rresten _________________ F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2092 Ort: Stockholm
|
Postat: tis dec 22, 2021 8:47 am Rubrik: |
|
|
God Jul Bengt! Klart det handlar om nyanser, men helt l�tt var det inte att ana n�gon sj�lvironi i inl�gget d�r du h�nger ut herr Hultman, och inte dig sj�lv.
Jag (och Ronald verkar det) fattade inte den h�r g�ngen.
Sven _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1894 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: tis dec 22, 2021 10:13 am Rubrik: |
|
|
God Jul Bengt! _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis dec 22, 2021 11:21 am Rubrik: |
|
|
Och jag �r f�rst�s smickrad �ver att f� f�rekomma i samma mening som den d�r herr Nordfors n�mner sig sj�lv. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Uckefantomen
|
Postat: tis dec 22, 2021 11:59 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Och jag �r f�rst�s smickrad �ver att f� f�rekomma i samma mening som den d�r herr Nordfors n�mner sig sj�lv. |
Tack Robert, och God Jul p� dig ocks�.
Vilket fantastiskt jobb du lagt ner (som vanligt)
p� kalendern. (ingen ironi) Och vad bra allting l�ter... (ingen ironi)
Jag h�ll p� att falla ner i allvarsgropen en sekund,
n�r jag l�ste fel - 'den d�r Nordfors' l�ste jag min tt n�t,
n�r det stod ...den, d�r den d�r Nordfors...
Urs�kta min Dyslexi, k�re HHHH.
Edit - gl�mde lovorda din fina fluga i avataren _________________ F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lingonberry
Registreringsdatum: 28 mars 2006 Inl�gg: 12 Ort: Danderyd
|
Postat: ons feb 03, 2022 3:01 pm Rubrik: Hemlige Arne |
|
|
Hemlige Arnes fanns med i sommarmorgonsprogrammet Classes Frukustklubb. D�r hade han balnd annat en ucke-skola. Classes Frukostklubb var ett j�kla roligt program. F�r oss som minns. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons feb 03, 2022 3:09 pm Rubrik: Re: Hemlige Arne |
|
|
Lingonberry skrev: | Hemlige Arnes fanns med i sommarmorgonsprogrammet Classes Frukustklubb. D�r hade han balnd annat en ucke-skola. Classes Frukostklubb var ett j�kla roligt program. F�r oss som minns. |
Kommer du ih�g vilket �r den s�ndes?
Hade du en ucke d�? Rent av en som s�ldes genom R�ster i Radio och TV? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lingonberry
Registreringsdatum: 28 mars 2006 Inl�gg: 12 Ort: Danderyd
|
Postat: tor feb 04, 2022 11:34 pm Rubrik: Re: Hemlige Arne |
|
|
Robert_Hultman skrev: |
Kommer du ih�g vilket �r den s�ndes?
Hade du en ucke d�? Rent av en som s�ldes genom R�ster i Radio och TV? |
Klasses frukostklubb s�ndes 1991. Skitkul sommarlovsprogram. Startade klockan 08. Tror till och med att jag har ett inspelat program kvar p� VHS. Du kan till och med hitta delar av programmet p� youtube.
Ett armbandsur och en munkjacka har jag kvar fr�n programmet. Finns kanske n�tt samlarv�rde.
Tanken slog mig pl�tsligt: Varf�r inte g�ra Klasse M�llberg till hedersmedlem i Kommisionen? Han verkar ju vara en brinnande ambassad�r f�r v�rt k�ra instrument. _________________ B�ttre att �ngra n�got man gjort �n n�got man inte gjorde. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre feb 05, 2022 12:33 am Rubrik: |
|
|
Okej. D� �r det f�rmodligen s� att Hemlige Arnes ukuleleskola s�nts tv� g�nger. Dels i Godmorgon Sverige p� 80-talet och dels i Klasses Frukostklubb 1991.
Jag kollade videosnutten p� Youtube med introt till sista Klasses Frukostklubb och fick f�r mig att jag nog faktiskt s�g n�got program. Men n�gon ukuleleskola minns jag inte (men den fanns s�kert).
Jag gillade inte programmet n�got vidare. S�rskilt rysligt tyckte jag det var n�r Klasse studsade om kring och f�r�kte f�rdriva tiden medan "Finbulfaxet" skrevs ut av faxen. Just det m�ste kvala in bland de riktiga l�gvattenm�rkena i svensk TV-underh�llning. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|