Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 18/Door 18
G� till sida F�reg�ende  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Filippuss

Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 62

InläggPostat: fre dec 18, 2021 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Vackert. S�rskilt munspelet! P�minner lite om Nico och Velvet Underground i mina �ron... Kanske redan �r sagt (jag har bara som hastigast kollat igenom kommentarerna d� jag har ett skrikande barn �landes upp och ner i mitt kn�). Smile
H�gel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013

InläggPostat: fre dec 18, 2021 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

Mab: gl�m inte bort att du var med i prodden bakom lucka 7 ocks� + medverkade med viskande percussion.
Din insats var mycket, mycket uppskattad och lyfte "Kontemplationen" till studioniv�, med bevarad spontan live-k�nsla.

Fr�gan �r om du inte rentav medverkade till en viss "flerfald" d�r, eftersom inslaget annars kanske inte ens hade blivit av. S� kom en gammal melodi fr�n 1929 med p� ett h�rn ocks�. Beundran
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093

InläggPostat: fre dec 18, 2021 11:47 am    Rubrik: Svara med citat

Filippuss skrev:
Vackert. S�rskilt munspelet!

Ja men nu tycker jag vi n�rmar oss en balanserad diskussion f�r f�rsta g�ngen. Men v�nta - fanns det inte lite munspel i 5:ans lucka med?

Sven

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585

InläggPostat: fre dec 18, 2021 12:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Filippuss skrev:
Vackert. S�rskilt munspelet!

Ja men nu tycker jag vi n�rmar oss en balanserad diskussion f�r f�rsta g�ngen. Men v�nta - fanns det inte lite munspel i 5:ans lucka med?

Sven

Vad heter det om du g�r ett inhopp och bidrar med lite munspelsbl�s lite p� en inspelning. �r det en typ av jobb tro?
Mange

Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379

InläggPostat: fre dec 18, 2021 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

F�fald, enfald - who gives a fuck? Kalendern blir vad den blir utifr�n vad som kommer in och jag tycker att �rets kalender �r fet som fyra oxar! Sen om det bara vore fyra oxar eller tv� tjurar som snajdat ihop det hela spelar ingen som helst roll. Inget att tjura �ver s� att s�ga. Som jag har yttrat tidigare s� �r jag r�tt s� likgiltig inf�r ukulelens popularitet. Missionerande och v�rvning kan Jehovas Vittnen syssla med. Om forumet fr�mst kretsar kring femton aktiva d�rar och n�gra hundra nyfikna som snubblar in n�n enstaka g�ng s� g�r inte det mig n�gonting iaf. Som du s�ger H�gel, det �r kul med en sandl�da...

Vad det g�ller l�ten s� kan jag ju s�ga att Sven beskrev id�n mycket bra. Det �r en passning till alla pretenti�sa "feelgoodl�tar" som dyker upp i december. Jukka var ocks� mycket uppm�rksam och noterade hur jag och hrlarson t�nkte Thin Lizzy n�r vi arrade upp solopartiet (som dock ballar ur i slutet, d�r �r det mer tv� solo-onanister som fajtas typ...).

En lite rolig notis �r att n�r jag lade refr�ngs�ngen r�kade jag vid ett tillf�lle sjunga fel, ist�llet f�r "I love to see the children smile" s� sj�ng jag med full kraft "I love to see the children cry"! Efter att ha skrattat f�rdigt kom chocken... Vad �r det f�r m�rka krafter som d�ljer sig under den s� vackra och oskuldsfulla ytan?
J�rgen

InläggPostat: fre dec 18, 2021 12:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Efter att ha skrattat f�rdigt kom chocken... Vad �r det f�r m�rka krafter som d�ljer sig under den s� vackra och oskuldsfulla ytan?

Ha ha, jag brukar sjunga fel n�r jag koncentrerar mig f�r mycket p� n�got s�ngtekniskt, som inte har med texten att g�ra.
H�gel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013

InläggPostat: fre dec 18, 2021 6:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
F�fald, enfald - who gives a fuck?

Me neither ... s� l�nge det finns n�gra kvar som delar mina musikaliska referensramar. Men jag skulle iofs inte ha n�t emot att de blir n�gra fler... Det �r l�ttare att vara sj�lvtillr�ckliga n�r man �r n�gra stycken. Annars blir det j�vligt �dsligt... Wink
Gnistan

Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322

InläggPostat: fre dec 18, 2021 8:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Efter en promenad hem i femton graders kyla i ett gnistrande, vitt och vackert vinterlandskap s� blev jag varm inombords av denna fint framf�rda l�t! Och s� var det trevligt och personligt med lite prat i b�rjan!

H�gel skrev:

b�rjar det n�stan likna f�fald ....... �r det n�gra utomst�ende som f�ljer kalendern, tro?

T�nk att det blev en kalender �ver huvud taget, det �r fantastiskt, det var ju s� f� bidrag inbokade n�gra dagar f�re sista datum!

Men om man f�r kalla det ett problem, s� �r kanske ett av "problemen" att de flesta bidragen har blivit s� fruktansv�rt bra och proffsiga (min �sikt), - det �r inte s� l�tt f�r oss andra att v�ga skicka in n�gra bidrag (men jag hoppas att fler ukulelekalenderamat�rer (stavade jag r�tt nu?) t�nker som jag att till n�sta �rs julkalender d� j-r ska ...(allts� vill g� fram�t i sin egen och ev. gruppens utveckling).
N�r det g�ller f�fald i st�rsta allm�nhet och om man tittar n�gra �r tillbaka i m�nsklighetens historia s� var det n�stan inga m�nniskor som kunde spela in p� "egen hand" och g� ut med musik p� det h�r s�ttet - s� det har verkligen g�tt fram�t tycker jag!!!

PS. Det finns m�nga utomst�ende som f�ljer kalendern, tro mig Wink !

Senast �ndrad av Gnistan den fre dec 18, 2021 9:53 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chrystler

Registreringsdatum: 09 juni 2009
Inl�gg: 6

InläggPostat: fre dec 18, 2021 9:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack, trodde f�rst det var chech and chong i introt Wink
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Stenback

Registreringsdatum: 22 augusti 2009
Inl�gg: 28

InläggPostat: l�r dec 19, 2021 1:22 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:

b�rjar det n�stan likna f�fald ....... �r det n�gra utomst�ende som f�ljer kalendern, tro?

Gnistan skrev:

Men om man f�r kalla det ett problem, s� �r kanske ett av "problemen" att de flesta bidragen har blivit s� fruktansv�rt bra och proffsiga (min �sikt), - det �r inte s� l�tt f�r oss andra att v�ga skicka in n�gra bidrag (men jag hoppas att fler ukulelekalenderamat�rer (stavade jag r�tt nu?) t�nker som jag att till n�sta �rs julkalender d� j-r ska ...(allts� vill g� fram�t i sin egen och ev. gruppens utveckling).

H�gel: Om du med utomst�ende menar folk som inte har med n�gon egen l�t i kalendern, s� kan jag bekr�fta att det �tminstone finns en som f�ljer den (om inte varje dag, s� i alla fall i efterhand).

Gnistan: Jag h�ller nog med dig om att den h�ga standarden g�r steget st�rre f�r nyb�rjare att komma in. Men jag m�ste ge en eloge till alla som kommenterat alla l�tarna. De visar att man inte har n�got att oroa sig f�r! Ni �r otroligt duktiga p� positiv och konstruktiv kritik p� ett respektfullt s�tt.

F�r egen del var det dock inte os�kerhet som var st�rsta orsaken till att det inte blev n�got bidrag. Det var brist av tid (och i viss m�n �ven orutin n�r det g�ller inspelning).

Jag vill avsluta med att tacka alla er som lagt ner s� mycket energi p� detta fantastiska projekt! Och en liten undran: Hur g�r jag f�r att spara ner l�tarna f�r att kunna l�gga dem p� min iPod?
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827

InläggPostat: l�r dec 19, 2021 1:43 am    Rubrik: Svara med citat

Det kan ju vara intressant med lite statistik: Inte minst mot bakgrund H�gels farh�ga att intresset f�r kalendern blir i �kande grad internt. Det tror jag �r en farh�ga som saknar grund.

113 fans p� facebook s�ger iofs inte mycket och �r i sig inte en s�rskilt imponerande stor grupp. MEN av de 113 �r 100 inte medlemmar i kommissionen! 27 av fansen �r fr�n andra l�nder �n Sverige (De finns i Frankrike, UK, Spanien, USA, Holland, Kanada och Irland)

Lite bes�ksstatistik:

I november 2009 hade kommissionens site mellan 139 och 257 unika bes�kare varje dag. I december har kommissionens site hittills haft mellan 277 och 511 unika bes�kare per dag. S� det f�refaller inte vara n�gon dj�rv slutsats att kalendern har betydelse f�r intresset f�r kommissionens site och vem vet, kanske ocks� f�r ukulelen.

Jag kan inte se hur m�nga bes�kare varje lucka f�r men det kanske J�rgen, som "hostar" sidorna kan se?

De flesta av kommissionssitens bes�kare under december har kommit fr�n .se-dom�nen. Tittar man p� vilka andra topdom�ner bes�karna kommer ifr�n f�r man f�ljande lista:

Sweden
Commercial (com)
Unresolved/Unknown
Network (net)
Norway
Germany
Finland
Russian Federation
Netherlands
Ukraine
Denmark
Luxembourg
United Kingdom
Israel
Latvia
Tonga
Thailand
Moldova
Iceland
France
Saudi Arabia
Australia
Brazil
Japan
Czech Republic
Switzerland
Canada
Ascension Island
New Zealand

Jag kan inte se om de bes�ker kalendern just och det �r f�r all del ganska m�nga "exotiska" bes�kare p� siten ocks� en vanlig m�nad.

Den som orkar kanske kan kolla hur m�nga bidragsgivare vi haft i kalendern tidigare �r. jag �r inte s�ker p� att det �r fler. Vi har f�r all del en viss "oms�ttning". N�gra som bidragit tidigare har inte varit med i �r. (Men det �r ju ingen plikt att vara med) samtidigt �r lyckligtvis en del nya namn med.
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093

InläggPostat: l�r dec 19, 2021 10:01 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Finns det lediga bost�der i Johanneshov? Bajen here I come.

Oroa dig inte Jukka. Dina uckar f�r plats hemma hos mig, du kan kvarta p� Markus soffa, och Mange har lovat att lagra eventuella j�ttetr�kiga banksaker hemma i dotterns rum. Lars har pratat om dina whiskyflaskor, men dom kommer s�kert "bort" innan flytten.

Mvh / Johanneshov Allstars

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
J�rgen

InläggPostat: l�r dec 19, 2021 11:05 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag kan inte se hur m�nga bes�kare varje lucka f�r men det kanske J�rgen, som "hostar" sidorna kan se?

Statistiken �r lite sv�rtolkad, men s� h�r ser antalet tr�ffar ut s� h�r l�ngt.

Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009 Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet