Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lucka 18/Door 18
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4352
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:12 am    Rubrik: Lucka 18/Door 18 Svara med citat

Fan, jag �r p� v�g mot ett hat trick!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:16 am    Rubrik: Svara med citat

Fanimig lysande. Och det tar upp Markus till att vara inblanded i exakt h�lften av bidragen

Egenskrivet? Klockor, Phil Spector-prod. Do do do-ande. Wizzard-stuk allts�. Jag vet vad Odd Socks borde g�ra till n�sta �r... Axl Rose-ey-ey-ey. Thin Lizzy-st�mmor p� ukkarna. And more. Much more. Fan, hela min musikaliska referensram passerade revy. Finns det lediga bost�der i Johanneshov? Bajen here I come.

EDIT: Jag gl�mde ju! Bilden! Bilden!
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:26 am    Rubrik: Svara med citat

Fan vad du prickar r�tt Jukka. Thin Lizzy, Axl etc. Men tog du bilden lika fort?

Jag m�ste dela med mig av hur det gick till. Jag sa till Mange p� eftermiddan en dag att vi borde g�ra n�t med dom andra bajrarna. Mange lovade fundera p� det, och skickade ett sms efter fyra timmar som l�d kolla mejlen. I mejll�dan fanns l�ten med text och (ett f�tal) ackord. Ett dygn senare kommer Markus tillbaka med en grund med angiven takt plus en rad ganska f�rdiga produktionsid�er. Jag och Lars stod med fartvinden visslande i sk�ggen och stora �gon.

Men visst �r den bra! Munspelet �r ocks� ett f�rs�k till s�nt prettomunspel som ska vara lite ersatz-saxofon i rawkl�tar.

Sven

Edit: bildpoletten verkar ha plingat medan jag skrev.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:31 am    Rubrik: Svara med citat

I tidigare luckor har jag oftast anv�nt fler ord. Nu ska jag variera mig:
Ett fint stycke musik grabbar! Tack Sven, tack Mab, tack Mange & tack hrlarson. Jag vill g�r musik med er!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:38 am    Rubrik: Svara med citat

Jo, munspelet ing�r i det d�r much more. L�ckert. De tillbakah�llna kastanjetterna... Och Axl redan p� smajajajajl. De d�r skrattande och stimmande bakgrundsm�nniskorna tycker jag ocks� att jag har h�rt i n�t sammanhang. Och slutet. P�minner om n�t av Beatles..

�h, nu �r jag v�l referensskadad.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 12:48 am    Rubrik: Svara med citat

Just kommit hem f�r att genast beh�va skotta ren uppfarten av ungef�r samma anledning som Robban utg�t sig �ver i sn�-tr�den p� annan plats p� forumet.

Man blir p� ngt s�tt v�nligt st�md igen n�r man h�r dagens kalenderbidrag. Trivsamt, harmoniskt, v�lgjort. Snyggt jobbat.

Nu l�gger jag mig f�r att lyssna igen i morgonbitti och d� h�ra efter om jag har anledning att �ngra nattens spontana gl�djeyttring.

Edit: NU har jag lyssnat igen - beh�ver inte �ngra mig. God Jul p� er grabbar!


_________________
ukulelerud Rolling Eyes


Senast �ndrad av ukulelerud den fre dec 18, 2021 9:01 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 1:44 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
... Phil Spector-prod. Do do do-ande. Wizzard-stuk allts� ... Axl Rose-ey-ey-ey. Thin Lizzy-st�mmor p� ukkarna. And more. Much more. Fan, hela min musikaliska referensram passerade revy...

Jaha!?... Det f�rklarar kanske varf�r jag sj�lv egentligen bara kan s�ga, att det h�r l�t ju v�ldigt habilt... och proffsigt och s� ... och, ja, visst k�nner man igen sig. Det l�ter som n�t man kan h�ra p� radio (i bakgrunden), men inget man hittar i sin skivhylla, precis... lika lite som dansbandsmusik. (M�jligen kan jag referera till bilden eftersom jag tillh�r Beatles-generationen, och Let It Be finns faktiskt i min skivsamling).
Referensramarna �r m�nga och olika, kan man konstatera. Inga skillingtryck h�r inte (om man inte �r ton�ring idag, f�rst�s, d� kommer ju allt i ett annat l�ge och �ttiotalet �r j�vligt l�ngt bak i tiden).

Spelgl�djen �r det sannerligen inget fel p�. Och den f�rmedlas! Tjo! Liksom julst�mningen! Ho-ho!
Och det �r ju b�de kul och v�lkommet med m�ngfald i kalendern, tycker �ven en gammal stenkakediggare som undertecknad. Med det vill jag s�ga att jag gillar det h�r. �r det egenkomponerat/skrivet, eller �r det en cover av ett f�r mig ok�nt original?

BTW: M�ngfald, f�rresten? � Med tanke p� hur �terkommande vissa tongivande kreat�rer �r s� b�rjar det n�stan likna f�fald (observera att jag inte skriver enfald). Wink
Men vi kanske �r ett krympande g�ng, IRL, med desto fler signaturer eller alias? �r det n�gra utomst�ende som f�ljer kalendern, tro?
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1367
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 7:16 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Jag sa till Mange p� eftermiddan en dag att vi borde g�ra n�t med dom andra bajrarna. Mange lovade fundera p� det, och skickade ett sms efter fyra timmar som l�d kolla mejlen. I mejll�dan fanns l�ten med text och (ett f�tal) ackord.

H�gel skrev:
�r det egenkomponerat/skrivet, eller �r det en cover av ett f�r mig ok�nt original?

_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1895
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 7:27 am    Rubrik: Svara med citat

Bravo pojkar
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Ja, man kan inte annat �n vara glad f�r:
Markus har uppn�tt 50% medverkan, Sven har hittat tillbaka till munspelandet, hrlarson sjunger i massor, H�gel kanske kommer att n� 1000 inl�gg innan ny�r, ukulelejulkalendern har 113 fans p� facebook, alla blir bara b�ttre och b�ttre, samarbetena blir fler och fler osv

Snart �r det jul!


_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 9:18 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Edit: bildpoletten verkar ha plingat medan jag skrev.

N�r�. Det var f�rsta polletten, eftersom jag ju s�g bilden innan jag h�rde en ton. Men sedan trillade andra polletter ner �ver den och dolde den, s� att n�r jag skref inl�gget var den f�rst dold. �nda tills jag lyssnade igen och fick syn p� b�de bilden och polletten en g�ng till.

F�fald, ja. Vistt vore det v�l �nskv�rt om det fanns fler deltagare. Men vad jag f�rst�r var det som det brukar, att det blev precis s� att det r�ckte med bidrag. S� alternativet till att n�gra nunor �terkommer skulle v�l vara tomma luckor. Man kan inte klaga p� vare sig dem som skickar in bidrag eller kalenderredakt�ren som har att s�tta ihop det hela. Det �r i s� fall de som inte skickar in som orsakar en viss f�fald.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 10:22 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Man kan inte klaga p� vare sig dem som skickar in bidrag eller kalenderredakt�ren som har att s�tta ihop det hela. Det �r i s� fall de som inte skickar in som orsakar en viss f�fald.

Jag klagar inte p� n�gon, Jukka. Jag har sj�lv med stor tacksamhet �tnjutit stor och v�lbeh�vlig hj�lp av t.ex. Mabs kreativa och lyh�rda medverkan. Och skulle verkligen aldrig dr�mma om att anklaga honom f�r att orsaka "f�fald". Jag anklagar ingen f�r att "orsaka" n�gonting. Jag bara konstaterar att vi �r f� medverkande. Kanske f�rre �n f�rr. Det kan v�l alla se. Har �ven luck�ppnarna krympt till antalet? (113 st p� Facebook s�ger mig inget, de kommenterar i vart fall inte). Det var l�nge sen vi fick n�gon betydande till�kning i kommissionen.
Man undrar om ukuleleboomen som har r�tt under n�gra �r kanske h�ller p� att mattas av?.. Crying or Very sad

�r det f�rbjudna fr�gor? Ja, jag kanske har gjort m�nga inl�gg och de har kanske inte alltid varit s� genomt�nkta, men alla (�ven om vi inte �r s� m�nga) f�rs�ker ju skriva n�gon positiv kommentar till varje lucka. Det �r sv�rt att variera sig. Kommentarerna blir ganska lika och ofta av f�rtjust inb�rdes-beundran-sorten, men d�rmed inte sagt att de �r falska. Vi b�de gl�ds och imponeras av varandras prestationer och av att niv�n hela tiden h�js. Och de medverkande njuter ocks� av att visa upp f�r kompisarna vad de �stadkommit. Och det �r naturligtvis fullt tillr�ckligt. Det �r inget fel att vi har en egen sandl�da. S� l�nge vi har kul.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel - jag �r glad att du gillade l�ten. Tolkar inte dina kommentarer p� annat s�tt, och jag uppskattar att m�nga skriver svar till m�nga bidrag. L�ten �r som du f�rst�tt gjord med glimtar i �gonen och en del fl�rtar med s�na Live Aid-l�tar och julsinglar och s�nt "spontant och gl�djefyllt" som bara rika artister med stora managementstaber skakar fram, av en slump lagom till jul.

Och det �r s� kul att lite glockenspiel s�tter fart p� julvibbarna i vilket gammalt l�t-as som helst! Jukka reagerade p� fnisset innan refr�ngen, som faktiskt var helt autentiskt men l�ter riktigt v�lregisserat.

Ang�ende m�ngfald etc - klart det vore kul om vi var fler som gjorde mer. Men det som gjorts i �rets kalender �r verkligen inte kattskit.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 10:45 am    Rubrik: Svara med citat

N�, jag menade inte att du klagar. Tydligen g�r vi ungef�r samma reflektion. Undrar varf�r det �r s� f� som vill vara med. Men visst kommer det nya medlemmar lite d� och d�. (Jag t�nker inte bara p� Ukulele-Bertil) Och det kanske tar ett tag innan man k�nner sig bekv�m med att posta l�tar. Om man nu n�gonsin g�r det. i vilket fall som helst har vi ju haft n�gra trevliga �terkomster i denna kalender. Och det �r ju sex luckor kvar. Vem vet vad som d�ljer sig d�r? Ja, Robert och J�rgen vet v�l, men i �vrigt...
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4352
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 10:45 am    Rubrik: Svara med citat

Sedan �r det ju s� l�tt att ta hj�lp n�r kommissionen nu har en ljudtekniker, som kan kl�mma in en p� en kafferast och hasta fram n�got som l�ter som tre veckors studiotid.

Efter ett par timmar hos Marcus k�nns "hemmastudion" pl�tsligt defekt och suspekt.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1367
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: fre dec 18, 2021 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte l�ta bli att ta �t mig i enfaldsdiskussionen.
Hittills har det v�l i allafall varit olika sammans�ttningar av medverkande p� varenda lucka av de 18 som �ppnats?
S� h�r har startf�ltet sett ut hittills:

1. Claudia, Robert, Mab
2. Sven
3. J�rgen, Mr Bean
4. Chrystler, Hubbe, Katja, Sandra, Gnistan, Tomas
5. jukkalele, Sven, Robert, Ronald, Mab
6. Filippuss, Orbert
7. H�gel, Martin, ukulelerud
8. Anders, Claudia
9. Ukulele-Bertil
10. jukkalele
11. Lasse R
12. Robert, Ronald, Klara, Mab
13. hrlarson
14. Marcus Roos
15. Ronald, Mab
16. Tompa o Dolly
17. hrlarson, Mab
18. Sven, Mange, hrlarson, Mab
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelejukalendern 2009 Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006