F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Zack
Registreringsdatum: 25 maj 2007 Inl�gg: 221
|
Postat: m�n nov 30, 2021 9:43 pm Rubrik: N�r det kommer till att h�lla ukken p� plats, strap eller? |
|
|
Sitter och reflekterar lite �ver vad man ska inf�rskaffa f�r pryl f�r att h�lla ukken p� plats lite l�ttare n�r man spelar.
K�pte en strap/necktie som var f�r g****r som visade sig vara ganska v�rdel�s (ialla f�r ukes), f�r stor krok, f�r l�ng och obekv�m.
Efter lite efterforskning p� n�tet s� verkar de flesta neckstraps ha det problemet att dom inverkar negativt p� akustiken.
S�, �r det bara att leta fram borren och skaffa en vanlig axelrem eller vad s�ger ni?
Eller finns det ngn vettigare strap att k�pa ngnstans? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 862 Ort: S�der om S�der
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:18 pm Rubrik: Re: N�r det kommer till att h�lla ukken p� plats, strap elle |
|
|
Zack skrev: | Sitter och reflekterar lite �ver vad man ska inf�rskaffa f�r pryl f�r att h�lla ukken p� plats lite l�ttare n�r man spelar.
S�, �r det bara att leta fram borren och skaffa en vanlig axelrem eller vad s�ger ni?
Eller finns det ngn vettigare strap att k�pa ngnstans? |
Till tenoren k�r jag axelband, men till sopranen tycker jag det funkar med en bar, svettig och v�lrakad underarm f�r att h�lla den p� plats. _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4346 Ort: Bajen
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:36 pm Rubrik: |
|
|
Jag satte en knopp p� min sopran, men den anv�nder jag aldrig. Jag kl�mmer fast skiten. En s�dan d�r krok tror jag inte p�. Om du g�r som jag gjorde s� s�tter du en axelremsknopp i trakten d�r kroppen och halsen m�ts och sedan har du ett "halsband" som b�r ukken. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5649 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:49 pm Rubrik: |
|
|
Sopraner har jag inget band till. Efter ett tag blir det inga problem. Samma med concert, utom Donmo-resonatorn som ar tung som.... Till den har jag axelband. Med knopp. Tenoren har jag nog bara spelat sittande hittills....
Ska man ha nagot, tror jag att vanligt axelband funkar bast. Det kan vara ide att prova utan ett tag. Om du fixar det blir friheten storre utan. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1379 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:54 pm Rubrik: |
|
|
Fuck axelband! Inte ens p� min baryton k�r jag med s�nt trams! Det ser inte coolt ut. Att se cool ut �r a och o. Det vet alla! _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:56 pm Rubrik: |
|
|
Ord, broder. Ord. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2092 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n nov 30, 2021 10:59 pm Rubrik: |
|
|
Mange. Du ser liten ut bakom din baryton. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n nov 30, 2021 11:02 pm Rubrik: |
|
|
Kan man inte anv�nda en s�n d�r res�rsnodd med krokar i �ndorna som �r det sista man ser n�r man f�rs�ker sp�nna fast n�got p� bilens takr�cke? Ena kroken i ljudh�lets ovansida, snodden bakom ryggen och den andra kroken i ljudh�lets nedansida. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1379 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: m�n nov 30, 2021 11:04 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Mange. Du ser liten ut bakom din baryton. |
Tack, jag har faktiskt g�tt ned n�gra kilo. Kul att du lade m�rke till det.
hrlarson skrev: | Kan man inte anv�nda en s�n d�r res�rsnodd med krokar i �ndorna som �r det sista man ser n�r man f�rs�ker sp�nna fast n�got p� bilens takr�cke? Ena kroken i ljudh�lets ovansida, snodden bakom ryggen och den andra kroken i ljudh�lets nedansida. |
Ena kroken i ljudh�lets ovansida, snodden bakom ryggen och den andra kroken i...
heheheheheh�h�h�h�h� _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n nov 30, 2021 11:14 pm Rubrik: |
|
|
Jag har aldrig refererat till DET som ljudh�let(s nedansida), men det var kreativt t�nkt. (letade efter en smiley som inte har n�got med saken att g�ra, men som effektivt mesar till posten) _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4583 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n nov 30, 2021 11:24 pm Rubrik: |
|
|
Sitta �r cool, riktigt cool. Med ukulelen parkerad p� ***en. Se bara p�
UOGB, de �r coola och de sitter just s� (fast en del av dem kan ju inte
ha den p� ***en utan de m�ste ha den p� ****** ist�llet).
Fy fan, vad jag �r cool.
Jag gjorde ett 2 mm h�l i �ndan p� min slitochsl�ngbr�ko och skryvade en knopp d�r. Fungerade v�l s�d�r.
Har iofs bara testat med elgurans axelband som v�ger som 1 1/2 ukulele.
Kanske ett sm�rtare band lirar? Jag har ocks� b�rjat f�tt lite kl�m p� att
kl�mma den mellan arm och sida. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5649 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n nov 30, 2021 11:34 pm Rubrik: |
|
|
Nononono!
Ska man ha axeband ska man inte ha elguraaxelband. I alla fall inte vadderat. Tunt, smalt av mandolin- eller akkeguratyp, med snoddar att binda runt huvudet (ukulelens) och en slits till knoppen (ukulelens) _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: tis dec 01, 2021 12:54 am Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Kan man inte anv�nda en s�n d�r res�rsnodd med krokar i �ndorna som �r det sista man ser n�r man f�rs�ker sp�nna fast n�got p� bilens takr�cke? |
Hrlarson. Du �r ju underbart rolig!
�verlever dina arbetskamrater dig som f�r en daglig dos? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
rognas
Registreringsdatum: 25 augusti 2009 Inl�gg: 155 Ort: �stersund, J�mtland
|
Postat: tis dec 01, 2021 1:03 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | hrlarson skrev: | Kan man inte anv�nda en s�n d�r res�rsnodd med krokar i �ndorna som �r det sista man ser n�r man f�rs�ker sp�nna fast n�got p� bilens takr�cke? |
Hrlarson. Du �r ju underbart rolig!
�verlever dina arbetskamrater dig som f�r en daglig dos? |
Tack Robert!
Jag har m�nga g�nger sedan jag klev in i v�rmen bland er undrat just detta, hur, hrlarsson, �verlever dina arbetskamrater dig i en hel dag?? Har ni samarbete med psykolog direkt? Dina kommentarer har en del g�nger orsakat stora problem f�r mig. M�nga g�nger har jag f�tt fr�gan om vad faan jag garvar �t n�r jag sitter framf�r datorn. En del g�nger kan man bara inte f�rklara f�r att man ser inte ens vad som st�r genom t�rarna i skrattanfallet...
Med hopp om fortsatta skratt/krampanfall framf�r datorn.
//rognas _________________ Jag fick mina efterl�ngtade grisar den 9:e september (09), �hhh, vad fiiina dom e'.... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1894 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: tis dec 01, 2021 7:35 am Rubrik: |
|
|
Ja jag anv�nder h�mningsl�st axelband p� tenor och resonator.
_________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|