Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Falsk-klingande Ukulele
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: s�n nov 15, 2021 6:51 pm    Rubrik: Falsk-klingande Ukulele Svara med citat

Jag har sedan n�gra �r en Ukulele som l�ter v�ldigt illa. N�r jag fick den, var halsen l�s och jag limmade fast den. Den l�t inte speciellt bra efter att jag limmade fast den. Men jag tyckte att jag kunde �va p� den �nd�. Sedan lossnade stallet (heter det s�?) Efter det genom gick Ukulelen ett omfattande renoveringsarbete. Inte heller detta gjorde att den l�t b�ttre. Jag tror att det kan vara en bra ukulele om man bara kan f� den att l�ta ok. Samtidigt vet jag inte om det �r v�rt besv�ret n�r man kan f� en ny och fin ukulele f�r mellan 300-1000 kr..

Vad tycker ni?

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n nov 15, 2021 7:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, det beror sig p�. Har du intresse av och fallenhet f�r att mecka med grejor, och d� tr� i synnerhet, s� tror jag att du kan f� till n�got som �r roligare �n det du startade med. Om du inte �r road av snick och bara vill ha en ukulele, s� skulle jag f�resl� att du plockar upp en k�peukulele och ett set nya str�ngar.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1365
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: s�n nov 15, 2021 7:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror ocks� p� att inf�rskaffa en ny ukulele oavsett vad som h�nder med renoveringsobjektet.

Du har ju lagt ner en hel del tid och m�da p� din gamla ukulele utan att bli riktigt n�jd med resultatet. Ett eventuellt forts�ttande av renovering skulle jag tycka beror p� om det i grunden �r en s.k. kvalitetsukke eller n�got billigt masstillverkat som det inte �r v�rt m�dan att forts�tta p� annat �n som �vningsobjekt f�r hemsnickraren.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:17 am    Rubrik: Svara med citat

Sedan m�ste jag min vana trogen �ven flagga f�r m�jligheten att k�pa en ny ukke och ha den gamla som offerukke, dvs en som du kvaddar efter sista l�ten �r spelad.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:32 am    Rubrik: Svara med citat

Mab skrev:
Ett eventuellt forts�ttande av renovering skulle jag tycka beror p� om det i grunden �r en s.k. kvalitetsukke


Det k�nns som en kvalitetsukulele, d� den inte �r sl�t utan rundad som en fiol p� baksidan (om n�gon f�rst�r vad jag menar)

hrlarson skrev:
Sedan m�ste jag min vana trogen �ven flagga f�r m�jligheten att k�pa en ny ukke och ha den gamla som offerukke, dvs en som du kvaddar efter sista l�ten �r spelad.


Oj, det finns inte ens i min fantasi att sl� s�nder ett instrument... Allra minst en ukulele... Aja baja Laughing

F�rmodligen s� kanske jag tar med den p� n�got tr�ff f�r att se om n�gon av instrumentbyggarna kan bed�ma dess kvalitet..
D�refter s� bed�ms dess vidare �de.. Laughing


Tack f�r alla svar!
G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 10:59 am    Rubrik: Svara med citat

Ukulele-Rookie skrev:
Det k�nns som en kvalitetsukulele, d� den inte �r sl�t utan rundad som en fiol p� baksidan (om n�gon f�rst�r vad jag menar)

Aha, d� kanske det �r v�rt n�gra kronor (eller en kasse pilsner) att f� ordning p� instrumentet.

P� vilket s�tt l�ter den illa?
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 11:36 am    Rubrik: Re: Falsk-klingande Ukulele Svara med citat

Efter att ha tagit del av alla f�rnumstiga f�rslag ang�ende din "falska" uke s� vill �ven jag komma med ett f�rslag. Eftersom du bor i storstaden s� kan du kosta p� dig en resa till Sven. Han ser direkt vad som ska g�ras och om det �r v�rt besv�ret.
mvh'
Ingvar
Ukulele-Rookie skrev:
Jag har sedan n�gra �r en Ukulele som l�ter v�ldigt illa. N�r jag fick den, var halsen l�s och jag limmade fast den. Den l�t inte speciellt bra efter att jag limmade fast den. Men jag tyckte att jag kunde �va p� den �nd�. Sedan lossnade stallet (heter det s�?) Efter det genom gick Ukulelen ett omfattande renoveringsarbete. Inte heller detta gjorde att den l�t b�ttre. Jag tror att det kan vara en bra ukulele om man bara kan f� den att l�ta ok. Samtidigt vet jag inte om det �r v�rt besv�ret n�r man kan f� en ny och fin ukulele f�r mellan 300-1000 kr..

Vad tycker ni?

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:15 pm    Rubrik: Re: Falsk-klingande Ukulele Svara med citat

Ingvar Tropp skrev:
Efter att ha tagit del av alla f�rnumstiga f�rslag ang�ende din "falska" uke s� vill �ven jag komma med ett f�rslag. Eftersom du bor i storstaden s� kan du kosta p� dig en resa till Sven. Han ser direkt vad som ska g�ras och om det �r v�rt besv�ret.
mvh' Ingvar


Det l�ter som om det kan vara en bra b�rjan, att l�ta en professionell instrumentbyggare bed�ma ukulelens skick och om det �r n�got att h�lla p� med. Jag f�r nog ta kontakt med Sven och se om han kan g�ra en bed�mning av instrumentet.

G�ran, som �r tacksam f�r alla synpunkter.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1365
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan du inte l�gga ut en bild p� ukken?
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Halloj G�ran! H�r h�ngs man ut som professionell Cool . Tyv�rr �r jag professionell arkitekt och byggare p� fritiden. Men jag kollar f�rst�s g�rna ifall du vill, min verkstad/bostad �r i Bj�rkhagen s� det �r ju tom hyggligt n�ra.

Det mesta g�r ju att fixa till. Och tack f�r reklamen Ingvar!

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 12:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Vilken tur att du inte �r proffs p� ukkebyggen (sic!) och hobbyarkitekt! T�nk vad m�nga ambassad�rer som pl�tsligt skulle kana omkring i lera s� fort det regnade f�r mycket eller n�got.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: m�n nov 16, 2021 1:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Jod�, en bild kommer p� min bl�m�lade och hemma-lagade ukulele... Laughing

Tack Sven, Jag h�r av mig! Beundran

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: tis nov 17, 2021 11:51 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lagt ut 12 bilder p� min Ukelele f�r den intresserade (med f�rhoppning om att Sven inte tar tillbaka sitt erbjudande om att titta p� den �t mig..) Laughing Embarassed

URL till bilderna �r: http://s578.photobucket.com/albums/ss221/Gladh/Ukulele/

Ha det gott alla och tack f�r all feedback och support!! Beundran

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis nov 17, 2021 2:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Ska jag vara brutal�rlig s� ser den cool ut men mer en wallhanger �n en player. F�r jag f�resl� en Br�ko?
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 114
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: tis nov 17, 2021 5:05 pm    Rubrik: Svara med citat

F�rmodligen blir det kanske s� den slutar sina dagar... Vi f�r v�l se vad som h�nder... Jag kan ju �nd� inte spela, bara hj�lpligt ta n�gra ackord Laughing

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006