Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Elvira Bira goes Irish Friday 13th

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: ons nov 11, 2021 8:54 pm    Rubrik: Elvira Bira goes Irish Friday 13th Svara med citat

En sanning med viss modifikation, kanske, men nog spelar hon p� den irl�ndska puben The Liffey, Stora Nygatan 42, Gamla Stan i Stockholm just p� fredag, 13 november. Titta g�rna in d�r vid kl 20. Det finns ett antal rabatterade biljetter (50:-) som g�r att best�lla genom sms till Elvira p� 073 675 0146.

Ta med familj och v�nner som vet att uppskatta Bira och h�r hur det g�r f�r Elvira och hennes ucke-str�ngade, nyjusterade och intonerade Epiphone Mandobird (Erik Arro gjorde jobbet...)
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 2:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Till�t mej till�gga att EB tog publiken med storm och vann omr�stningen om b�sta framtr�dande - DVS EL-UKULELEN SLOG EL-GITARREN P� DESS EGEN HEMMAPLAN OCH ROCKDOM�N!

Priset? Vad vet jag? En fruktkorg? En trisslott? En skivinspelning? Det �r genomslaget f�r den ukulelebaserade rocken som r�knas!
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 7:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Kurt. Jag blev nyfiken p� hur Erik Arro gjorde mikrofonen, om el-mandolinen fick uckestr�ngar? Vad f�r sorts mick sitter d�r nu?

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 8:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag gissar att str�ngarna var kvartsst�mda st�lstr�ngar, typ cavaquinho, och att micken var original.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 10:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Men..! D� �r den ju inte ukulelestr�ngad som Kurt skrev. D� �r det ju som du skriver n�stan. En el-mandolin allts�, st�md annorlunda.

Den sure m�ster
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 10:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Allts�, sourmaster! En mandolin �r kvintst�md. Guror och ukkar �r (i princip) kvartsst�mda. Det betyder inte n�dv�ndigtvis att det tar en kvart att st�mma. Eller att st�mapparaten fungerar med hj�lp av kvartskristaller, vilket iofs skulle kunna funka.

Om jag sett r�tt de g�nger jag sett Elvira. Senast i Helsingfors och i augusti, s� �r hennes elukke av firebirdtyp (d�dscool) ukkest�md fast med l�g fj�rde, vilket kan vara en f�rdel i rokkigare sammanhang. Kurt (Per?) kan kanske verifiera det om det k�nns som en viktig detalj att k�nna till Wink


_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor nov 19, 2021 10:41 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
elukke av firebirdtyp
En s� kallad Mandobird.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran


Senast �ndrad av hrlarson den tor nov 19, 2021 10:43 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Kurt Stubin



Registreringsdatum: 28 juni 2008
Inl�gg: 34
Ort: Uppsala

Inl�ggPostat: fre dec 04, 2021 6:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej alla!

Elvira spelar mycket riktigt p� en Epiphone Mandobird.

http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=101&CollectionID=11

Den �r allts� egentligen en elektrisk 4-str�ngad mandolin (finns 8-str�ngad version ox�), med firebird-stuk. Instrumentet har samma mensur som en tenor-ucke, och Elvira har ocks� st�mt den som en s�dan: A, D, F#, B - inget fusk h�r inte ('powerackord' kan hon gl�mma). Str�ngarna �r avklippta elgitarrstr�ngar, A- och B-str�ngarna �r E-str�ngar av olika tjocklek (0.12 och 0.10) tror jag, och om jag minns r�tt �r D-str�ngen en avklippt G-str�ng och F#-str�ngen en avklippt H-str�ng, kommer inte ih�g de exakta tjocklekarna. Det blir ganska h�rt sp�nda str�ngar, men med ett halvmjukt Jim Dunlop nylonplektrum (0.60 mm) fungerar det bra f�r punkulele. Fast det blir valkar p� v�nsterhandens fingertoppar... (N�r kommer funkulelen? Funky Town!)

P� Epiphones hemsida st�r det att det �r en singel coil M-4-mic, men den ser precis ut som de singel coil P-90 basmickar som jag har monterat tv� av p� hennes vita punkulele byggd av brasved och hals som jag har f�tt av Thomas Allander. Att det �r basmickar spelar ingen roll, och det passar ju att det �r fyra "pluttar" p� mickarna. Den vita punkulelen ligger nu lite p� v�nt f�r den beh�ver intoneras, det �r n�stan Elvira sl�r mej i huvet med den n�r hon f�rs�ker anv�nda den.

Erik Arro har anv�nt en ensam P-90-mic p� en elukulele som han har byggt, men det �r ett proffsbygge, med ursnygg finish och halsen gjord fr�n scratch med band och allt. (En slarvig amat�r som Kurt Stubin h�pnar). Erik har dock inte byggt Mandobirden, men v�l justerat och intonerat den.
_________________
Hellre lyss till den str�ng som brast �n att aldrig sp�nna en ucke.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006