Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet den 24e april

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 25, 2022 10:59 am    Rubrik: M�tet den 24e april Svara med citat

Det var ju en trevlig tillst�llning �ven om vi var n�got f�rre �n vi brukar. N�got kompenserades v�l detta av v�ra tv� g�ster fr�n G�teborg, Jonas och Janet, som b�de var duktiga och flitiga uckemusiker. Kanske f�r vi se mer av dem i Stockholm. Vi var m�nga som imponerades av deras split-stroke och fingerlifting och det talades om att be dem h�lla i en workshop.

Calypsonic hade med sig en "mexikansk g****r" (den heter naturligtvis n�gonting riktigt, som jag gl�mt) som sk�nkte en bastons stagda �t hela tillst�llningen.

Jag tog n�gra bilder och jag har f�tt n�gra bilder fr�n Lasse R och jag t�nker l�gga upp dem, men har lite annat jag m�ste st� i f�rst.

� s� fixade vi Hard Rock gigget genom att spela lite improviserat i baren d�r nere efter m�tet (fast det kanske inte r�knas). S� fundera vidare p� vad ni vill spela p� Hard Rock giget. L�gg ut en "bl�nkare" i tr�den om spelningen och skriv typ "vem vill lira sockerbagaren med mig?"


S�. Nu finns bilderna p� n�tet ocks�:
http://www.ukulelekommissionen.se/HRCapril06.html
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 85
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: tis apr 25, 2022 11:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Det ser j�ttetrevligt ut! Synd arr jag inte hade m�jlighet att n�rvara...

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 26, 2022 12:19 am    Rubrik: Svara med citat

Det var en enormt trevlig tillst�llning!
F�r mig var v�ra bes�kare fr�n G�teborg, Jonas och Janet, en enormt inspirerande bekantskap. Tack f�r att ni kom! Jag ser verkligen fram mot att ses igen, g�rna i samband med en workshop. Deras repertoar var helt i min smak, framf�rallt den jazzigare delen.Beundran

F�rra m�tet var jag den ende som kom med en ukulele med C-st�mning och hade en del problem med att lira eftersom det visuella intrycket vid ensemblespelet f�r mig var starkare �n ackordsangivelserna som stod p� papperet - s� n�r jag tog samma grepp som �vriga... s�...

D� lovade jag mig sj�lv att n�sta g�ng skulle jag ha inf�rskaffat �nnu en ucke och st�mt den i D. Sagt och handlat: - S� p� detta m�te satt jag med en sprillans ny Eagle UK200 Jerker Loudmouth Black med nya str�ngar som inte h�ll st�mningen (ADF#B). Och som dessutom k�ndes stor, tung och klumpig eftersom jag �r van vid min lilla beh�ndiga, platta Allander-Ukulele.
Delvis av denna anledning blev det inte s� mycket ensemblespel f�r min del.
Men en annan bidragande orsak var givetvis ocks� att Janet och Jonas var s� skickliga och underh�llande att lyssna p�. - Blev jag imponerad? Jag var helt upptagen av att studera deras h�gerh�nder! Inspirerande.
- Jag har suttit hemma och �vat split-stroke hela kv�llen! (Inte lika upplyftande)
Puh! - Det kommer att kr�vas m�nga, m�nga timmar... Embarassed
Vilket aktualiserar min gamla tr�d om d�mpning av ucken (f�r att inte driva grannar och familjemedlemmar fr�n vettet)!

Nu efter�t har jag haft chans att testa min nya ucke... och jag �r tyv�rr besviken. Den l�ter inte lika bra som min gamla - inte p� l�nga v�gar - inte ens med nya Aguila-str�ngar! (framf�rallt l�ter den inte "r�tt", fel k�nsla i klangen) -- Borde kanske ha v�ntat och lagt ut lite mer pengar p� en b�ttre, k�nns det som.

M�nga har talat om suget efter att skaffa sig flera uckar! Och jag m�ste tillst� att jag sj�lv inte kommer att k�nna n�gon riktigt djup tillfredsst�llelse f�rr�n jag skaffat mig en s�n d�r Martin som Robert har (och som �ven v�ra G�teborgsv�nner flashade p� m�tet).
Kanske en banjolele...ocks�?
Men jag kanske borde �va lite mer trioler, split-strokes, fingerlifting och rent allm�nt bli lite b�ttre med h�gerhanden f�rst? Annars blir det l�tt "p�rlor f�r svin", som man s�ger (och d� menar jag inte grisen i loggan). Men det kliar sv�rt i fingrarna (�nskar bara pl�nboken var lite fetare).

Men som sagt: Det var ett kul m�te! Visserligen bara mitt andra, men det �r l�tt att k�nna sig v�lkommen. Ser fram mot n�sta.
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: ons apr 26, 2022 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

Ja det var en kul kv�ll med bes�ket fr�n G�teborg. Det var njutbart att h�ra. Jag har f�rs�kt att g�ra som H�gel att tr�na, men det har n�stan blivit b�de split och strokes i familjen och i morse n�r min hustru gick till arbetet gjorde hon en fingerliftning mot mig. Suck suck. Sitter nu och tar ut ackorden till en hyllningss�ng till Eau-de-Vie med en X-modelsmelodi;
Det finns bara en av mig, och det �r ja.
Det finns bara en av dig, och det �r du.
Det finns bara tv� av oss, Eau-de-Vie.
Ja det blir nog b�ttre fram�t kv�llen/Lasse R Shocked
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Per Karneke



Registreringsdatum: 12 januari 2006
Inl�gg: 22

Inl�ggPostat: ons apr 26, 2022 3:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Rolling Eyes Ja, det �r v�l bara typiskt att man inte kan taima s� man kan f� lira med en tr�ff.
Nu �r det mest banjon som har f�tt jobba den sista tiden.

_________________
Burtniburtni
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post AOL Instant Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 26, 2022 8:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan bara inst�mma i att det var kul. Framf�r allt med inspirationen och underh�llningen fr�n v�ra nyvunna g�teborgska v�nner. Men jag undrar om inte spelandet i baren kan r�knas som ett halvt gig. Det blev ju lite av b�de Light my fire och Cum on feel the noize Lirar litet str�nginstrument

Nej nu �r det dags att �terg� till Barcelona-Milan ser jag. Hoppas att Henke kommer in.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 27, 2022 1:01 am    Rubrik: Svara med citat

Typiskt, allts�! Sad
Jag var tvungen att dra direkt efter kommissionsm�tet.
Fattar att ni hade ganska mysig eftersits i baren. Hade g�rna varit med.
Informella gig �r ju inte fy skam.
(Om det blir likadant efter n�sta m�te ocks� s� kanske vi kan b�rja r�kna eftersits som tradition, som kan ers�tta planerade, formella gig?)
Lirar litet str�nginstrument
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 27, 2022 8:40 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersits. Kanske skulle vi s�ga Nachspiel?

(Efterspel d�remot �r f�r dramatiskt. Och vad det heter p� franska ska vi inte t�nka p� bara)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 27, 2022 9:23 am    Rubrik: Svara med citat

Aprez-jeux?
Nej jag vet inte...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: tis maj 02, 2006 7:30 pm    Rubrik: Senaste m�tet Svara med citat

Visst var det ett kul m�te, det tyckte �ven vi tv� nyfikna fr�n G�teborg.
M�jligheten att ta sig en bira -i mitt fall Kilkenny- (aprop� ukulele-�l) Laughing i samma veva som det lirades �r n�got som jag l�tt fann mig vid. Roligt att v�rt bes�k blev uppskattat!
Id�n Idea om en arbetsaff�r (workshop) var ju p� tal - fundera p� vad ni i s� fall vill den ska inneh�lla, det g�r det l�ttare att skr�ddarsy ett program s� ni f�r ut max av �et. Wink F�rslagsvis kan det avs�ttas en helg f�r detta evenemang.
Vi ses igen Exclamation
Jonas & Janet
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: fre maj 05, 2006 10:56 am    Rubrik: Svara med citat

En str�lande ide av Jonas o Janet Very Happy

Jag f�resl�r dock fortfarande att ocks� kontakta Fantomen (Bengt N)
och Mr Alander... tre eller fyra l�rar-stationer med 20-30 min pass,
f�r att det ska bli flyt o ordning p� dagen o inte bara sm�jammande o l�st drivande entusiaster Wink

Men framf�r allt att avlasta b�de l�rare och elever, med mindre cirkulerande grupper och ge deltagarna en riktig superdag!

Jag k�nner �ven en otroligt skicklig Bluegrass mandolinist som heter Mats Asper�! som s�kerligen skulle kunna bidra stort med kompteknik och takth�llning. Bluegrass musiker �r ju ofta h�rt skolade p� s�dant eftersom dom �r vana att spela snabb och teknisk musik med enbart str�nginstrument Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006