F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4345 Ort: Bajen
|
Postat: ons sep 30, 2021 9:27 pm Rubrik: Ramones inflytande p� folkmusiker |
|
|
Ni som trodde att folkmusikgrupper inte tagit intryck av Ramones scenframtr�danden, titta till h�ger p� bilden och t�nk om.
_________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4581 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 30, 2021 9:42 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r inte f�rv�nad, Ramones var ju en folkmusikgrupp. De hade ett folkligt
tilltal. L�tarna var folkligt korta med ett minimum av ackord och handlade
om folkliga saker, s�n't som h�nde dem och annat folk i deras by.
Trallv�nligt, n�mnde jag det? De uppvisade alla karakteristika som
k�nnetecknar en folkmusikgrupp. De kl�dde sig till och med som folk g�r (gjorde) mest. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: ons sep 30, 2021 10:32 pm Rubrik: |
|
|
Frisyrerna! De k�rde ju l�ng Gustaf Vasa! _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 30, 2021 11:23 pm Rubrik: |
|
|
De inspirerade till och med mig till att ta den h�r folkmusikbilden.
Jag vet inte hur mycket folkmusik den h�r Ibanezbasen �r men
sj�lv k�nde jag verkligen av br�ddjupet i folkmusikens innersta
n�r jag st�llde mig framf�r sj�lvutl�saren.
_________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
rognas
Registreringsdatum: 25 augusti 2009 Inl�gg: 155 Ort: �stersund, J�mtland
|
Postat: tor okt 01, 2009 12:41 am Rubrik: |
|
|
Det var en riktigt snygg bild, J�rgen. Fan vad duktiga ni �r h�r p� forumet med kameror och dylika tingestar..... _________________ Jag fick mina efterl�ngtade grisar den 9:e september (09), �hhh, vad fiiina dom e'.... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:34 am Rubrik: |
|
|
...
...
...
...
... ja, jag har v�l kanske snuskig fantasi ... _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:48 am Rubrik: |
|
|
rognas skrev: | Det var en riktigt snygg bild, J�rgen. |
Tack.
hrlarson skrev: | ..... ja, jag har v�l kanske snuskig fantasi ... |
Rock och sex & snusk g�r hand i hand. S� �r det. Fast jag t�nkte nog
mer p� att inte se tjock ut p� bilden. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: tor okt 01, 2009 11:45 am Rubrik: |
|
|
Skitsnygg bild, J�rgen.
Men varf�r en elbas? F�rtj�nar inte andra fyrstr�ngade instrument samma sk�na avbildning? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor okt 01, 2009 11:51 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Skitsnygg bild, J�rgen.
Men varf�r en elbas? F�rtj�nar inte andra fyrstr�ngade instrument samma sk�na avbildning? |
Den kommer, den kommer. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
rognas
Registreringsdatum: 25 augusti 2009 Inl�gg: 155 Ort: �stersund, J�mtland
|
Postat: tor okt 01, 2009 4:32 pm Rubrik: |
|
|
Aprop� bas.... Ni bevandrade inom ukulelev�rlden... �r det n�gon av er som har sett, kl�mt och provat en ukkebas??? T�nkte n�rmast p� att det kan ju aldrig vara s� att den enda ukkebasen innehas av basisten i uoogb?? Det m�ste ju finnas n�gon fler i v�rlden, eller hur? Och vad sitter det i s� fall f�r typ av str�ngar p� en s�n rackare??? Nyfiken.... En kamrat �r basist med nickelallergi... Guldpl�terade str�ngar till basar rent allm�nt kostar hur mycket som helst, s� jag t�nkte att jag skulle omv�nda honom till den sanna l�ran..
//rognas _________________ Jag fick mina efterl�ngtade grisar den 9:e september (09), �hhh, vad fiiina dom e'.... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5647 Ort: Stockholm
|
Postat: tor okt 01, 2009 4:37 pm Rubrik: |
|
|
Eh, allts� det �r en helt vanlig akustisk basgitarr, egentligen. Finns i alla v�lsorterade musikaff�rer. Pga att de egentligen �r f�r sm� f�r att funka bra som basar akustiskt, �r m�nga mindre bra faktiskt och man f�r slanta en del f�r n�t som �r n�t att ha. Fast f�rresten s� g�ller ju det de flesta instrument. Ukken �r m�jligen undantaget.
Sedan finns det mindre akustiska basar, mer i tenorukulelestorlek eller s�. Att de inte funkar akustiskt �r l�tt att begripa. De m�ste pluggas in och d� fr�gar i alla fall jag mig vad det �r f�r vits med att den ska se ut som ett akustiskt instrument, med ih�lig kropp och allt.
PS, ja visst ja, str�ngarna. Ja det �r metallspunna str�ngar med nylon(?)k�rna. Mina jag har nu kallas f�r bronze-plated. S�kert nickel i dem. Men f�r en nickelallergiker borde ju en Ashbory vara n�t http://en.wikipedia.org/wiki/Ashbory_bass
Eller f�r all del n�gon s�n d�r lite basukke, eller ukkebas, om man nu vill att det ska se akustiskt ut. De har liknande str�ngar. Men det �r �nd� inte "den r�tta l�ran" om du med det menar ukulele. Det �r en bas och spelas som en bas. Det �r inte en ukulele och spelas inte som en ukulele _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Daionsavage
Registreringsdatum: 12 juli 2008 Inl�gg: 696 Ort: Ume�
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:32 pm Rubrik: |
|
|
@Rognas: Hur god ekonimi och hur mycket utrymme har din basistpolare? Akustisk bas i ukkestorlek tror jag inte fungerar utan f�rst�rkning, �r det portabiliteten som lockar kan den ju kombineras med en s�n h�r grunka
eller s� kan man k�pa en s�n h�r fr�n tyskland:
http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm
men d� f�r man vara beredd p� lite justeringsarbeten.
Det var f � s� jag hamnade i kontratr�sket: bandet jag spelade i skulle g�ra spelningar varje vecka p� ett lokalt museum utomhus utan el. Efter att ha provspelat ett g�ng akustiska "basgitarrer" gav jag upp, den enda som hade n�got ljudtryck att tala om kostade 20 000:- Jag testade en kontra och ins�g att det inte var s� om�jligt som jag trott. Sedan dess har elbasarna f�tt allt mindre speltid eftersom n�stan alla jag spelar med vill ha mig med p g a kontrabasen (p� gott och ont).
Ramones �r f � riktigt folkliga, och de har inspirerat horder av musiker som ins�g att "fan, det d�r kan ju jag ocks� g�ra" n�r de h�rde Ramones.
T o m jag kan spela gitarrsolot i "I wanna be sedated" som f � b�rjar vid 56 sekunder i det h�r klippet : http://www.youtube.com/watch?v=8FxaJKm9sdI _________________ ---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!
-Emma Goldman
Sandra skrev: | D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar... |
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:39 pm Rubrik: |
|
|
Guitarr�n! F�r �vrigt var det tantens gitarrfattning jag t�nkte p� fr�mst. Jag dyrkar Ramones. Att en folkmusikspelande tantkompis till ezfolks Will (ocks� p� bilden) k�r den fattningen n�r de spelar John Denver och liknande var en �verraskning. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:40 pm Rubrik: |
|
|
Kontrabas is the shit! N�st bastuba f�rst�s.... (fast n�gon g�ng ska jag skaffa en kontrabas ocks�!) _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor okt 01, 2009 9:43 pm Rubrik: |
|
|
Nej! Guitarron!