Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ny concert ska sj�s�ttas
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons aug 05, 2021 4:16 pm    Rubrik: Ny concert ska sj�s�ttas Svara med citat

En concert �r p� g�ng. Klar om n�gon m�nad men spelbar sedan n�gra dagar. L�gger ut bilder (och bortf�rklaringar) s� fort jag hinner.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons aug 05, 2021 6:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Sk�nt att h�ra ifr�n dig igen Micke! Ser med sp�nning fram mot bildbevisen.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons aug 05, 2021 8:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej, tack f�r ryggdunk! Har mest spelat utan att redovisa det p� forumet. Men ett sommarbygge har dock p�g�tt och d�r g�ller andra regler.
Efter en californisk tur i v�ras fick jag lite kl�m p� hur instrumenten KAN l�ta, se ut och v�ga.
Blev om�ttligt sugen p� att bygga l�ttare och g�rna i mahogny - den tycks ge en s�rskild sorts knack i mellanregistret. Dessutom ville jag pr�va den lite st�rre storleken efter ett kort, intensivt och lyckligt m�te med en tjugotalsmartin i den storleken.
Men den trov�rdigaste ritningen jag hittade var en Hana Lima (plus accenter) och den har spansk h�l. I stora drag f�ljde jag den, men fuskade med h�len - fr�n in- och utsida ser den spansk ut, men det �r bara ett lite utbyggt halsblock. Kroppen �r rej�lt tjock ocks�, kanske 75 mm som mest.

Nu till bortf�rklaringarna: det �r �r ett testbygge. Till lock och botten anv�nder jag mahogny som jag k�pte av en dam i Lysekil som hade loppis i garaget. Biten var dock f�r kort f�r sargar och hals, s� lite ljusare sapelemahogny fick k�pas p� ebay. Den var inte kul att jobba i med sin fl�tade fiberriktning.
Sargarna har b�jveck och br�nns�r. Desslikes g�r de i v�gor.
Stallet var j�ttekul att g�ra i riojakaranda (tack Johan!) och blev blytungt, s� n�r jag str�ngade bygget l�t det... hm.. kv�vt �r nog r�tt ord! D�r f�ljde brutala nedsk�rningar, och pl�tsligt verkade ucken vilja sjunga.

Mycket �terst�r att g�ra. H�len ska klackas, mekanik bytas, band filas lite grann och cellulosalacken slipas. Blir det n�n g�ng f�rdigt?
Sedan den h�r bilden togs har botten f�renats med kroppen.
Fler rapporter kan befaras!


Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons aug 05, 2021 8:29 pm    Rubrik: lite blankare kort Svara med citat




Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons aug 05, 2021 9:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Mycket vacker! Den djupa klangl�dan ger vibbar av Sydamerika, helt i linje med blingukken (eller vulgolele, tror jag du kallade den) du debuterade med p� forumet (med "plektrumskydd"). Och som den hade har ju �ven denna en blingrosett. Klangl�dan borde ge en b�ttre sustain, och det �r ju inte fel.

Str�ngh�llaren/stallet �r j�ttesnyggt, men jag blir f�rbryllad av sk�rorna f�r stallbenet. Ska det bli v-str�ngat?*

Det �r ett steg i helt r�tt riktning att g�ra en riktig tjockukulele i dessa platta falutlele-tider. Jag har aldrig f�rst�tt varf�r man ska g�ra ett litet instrument mindre genom att minska p� just resonansl�dan. Sa han och st�tte med k�ppen i golvet framf�r gungstolen.

* Kalle S�ndare-referens: http://www.youtube.com/watch?v=r0tuNGVGpsI
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tor aug 06, 2021 6:11 am    Rubrik: Svara med citat

V-str�ngad? Absolut!
Det �r ju ett problem att de tjockare str�ngarna inte st�mmer p� banden om man inte g�r dem lite l�ngre i stall�nden. S� det g�r jag och pr�var olika metoder att utforma denna korrektion. Just nu tycker jag att V �r den snyggaste l�sningen, men n�r jag g�r stall till uckebanjo blir det mer trappstegsformat (om man ser ovanifr�n).

Tjockulelekroppen kanske ger sustain, det kan jag inte riktigt bed�ma. Det �r inte mitt m�l att ha en l�ng klang i en ucke. (Enklast n�r man det genom att bygga med tungt stall, skulle jag tro. Men d� f�rlorar man det jag gillar i uckeklangen "knack i l�dan" allts� att man f�r k�nslan av snabb och stark attack i klangen). Med s�kerhet levererar den tjocka kroppen en lite m�rkare klangf�rg som jag gillar i vissa sammanhang.

F�r protokollbitare meddelas att detta �r ucke nummer tre, den f�rsta i concert size. Den f�rsta soppan var byggd i zebrano och hade plektrumskydd. Tv�an hade kropp i l�nn med granlock och lite p�rlemorstr�ssel h�r och d�r.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor aug 06, 2021 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

Det st�mmer, ja. Det �r jag som blandar ihop korten.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor aug 06, 2021 9:46 am    Rubrik: Svara med citat

Den ser riktigt fin ut Micke! Jag f�rs�ker samla mod att g�ra blanka uckar, men tror att jag m�ste l�ra mig om porfyllning. Vet du n�t om s�nt? Och hur tunnar du tr�et till r�tt tjocklek, har du hyvel eller n�n bra slipmaskin att tipsa om. Min h�ller p� att paja hela tiden.

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tor aug 06, 2021 3:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Tackar, tackar!
Porfyllning finns det experter p� och jag �r ingen av dem, mest f�r att jag inte brukat anv�nda poriga tr�slag f�rr�n nu. Och jag har egentligen inget emot att ytan blir lite porig n�r instrumentet �r klart.

Om porerna �r m�ttliga s� kan man ju lacka ordentligt och sedan v�nta tills lacken sjunkit f�rdigt � d� sicklar man ned till en sl�t yta som slipas till �nskad glans.
Bygget p� bilderna ser blankt ut p� grund av blixten, men �r inte ens f�rdiglackat. D� det en g�ng �r klart vidtar v�ntan p� att lacken ska sjunka ihop, minst n�gra veckor, men hellre tv� m�nader (om man nu �r s� sj�lsligt stark att man klarar det). Sen kan man b�rja sickla medan man funderar p� blankt och matt.

Jag g�r sargar till 1,8 millimeter och plattsidor omkring en halv millimeter tjockare, allts� klassiska Martinm�tt. Hyvel kan g� medan de �r tjocka, sedan slipar och sicklar jag f�r hand. M�nga sm� skojiga elektriska handverktyg har jag, men anv�nder dem s�llan, eftersom jag inte kan styra dem tillr�ckligt v�l. Vanlig borrmaskin och Dremel g�r mest.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 07, 2021 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

Ja det d�r med att v�nta p� lack... det kan ju andra g�ra. Jag h�ller p� med oljor och grejer, har anv�nt danish oil och liknande. Det g�r att f� halvblankt om man �r noggrann. Vill testa shellack, men jag ids aldrig aldrig h�lla p� med provbitar och s�nt, och n�r man st�r med en f�rdig ucke blir man ju s� nervis att man g�r som f�rra g�ngen.

Min sopran nummer 4 g�r undan som fan:



Och sen ska jag s�ga om en massa k�rsb�r. Om jag inte nu p� lunchen g�r och k�per den lilla lessna Levingitarren som m�ste till en k�rlesfull verkstad. Jag har s� mkt kul f�r mig, ibland gl�mmer jag helt bort mitt vanliga kneg. D� blir jag p�mind av en projektledare som pratar mycket h�gre �n jag.

Sven

Edit: Menar du Micke att du g�r lock �ver 2 mm? Det k�nns tjockt tycker jag. Martinsopranerna �r v�l mer �t 1.5 mm? Eller �r jag ute och cyklar?
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: l�r aug 08, 2021 8:47 am    Rubrik: Svara med citat

Martins tjocklek �r kanske mer komlicerad �n jag trodde. Min ritning, signerad Scott Antes, anger 0,09 tum och 2,3 mm. Liknande dimensioner hittar jag hos Hana Lima.

N�r jag m�tte min egen Martinsopran Style 0 fr�n cirka 1930 verkar den vara helt ober�rd av Antes ritning och snarare h�lla med Sven. De f� m�tt jag kommer �t att ta hamnar mellan 1,7 och 2 mm.

Vilken betydelse har d� tjockleken?

Tja den ska ju vara tillr�cklig bastant f�r att bygget inte ska s�cka ihop n�r str�ngarna har dragit n�gra �r eller decennier. Och locket m�ste vara tunt nog att ge en balanserad klang.

Tjockare ger vassare, mer diskantig klang och det gillar jag hos en ucke. D� kan den h�ras �ven i duett med en lite st�rre sak med sex st�lstr�ngar p�. Jag assisterade en kompis som byggde ett tjockt cederlock och ur den ucken kommer snabbt en distinkt ringande diskant.

Men m�nga �ldre Martin har ett varmare ljud med en viss sn�rt. V�rmen beror p� det tunnare locket. Sn�rten, attacken, knyter jag till mahognyn i locket.

H�r finns inte r�tt eller fel. Man bygger/k�per/anv�nder det som passar b�st i ett visst sammanhang.


Intressant med k�rsb�rsdillet, Sven.
Tidigare i �r provspelade jag ganska noga tre nya Martinuckar av samma modell, men olika tr�slag, koa, mahogny och k�rsb�r. I den samlingen var mahogny min klara favorit, medan k�rsb�ret, hm, intog en annan ytterlighetsposition. Det har dock inte hindrat mig fr�n att k�pa in 1,5 gitarrbotten av flammigt k�rsb�rstr� f�r kommande uckebyggen. Uckehals i k�rsb�r funkar bra, vet jag av egen erfarenhet.
Men just nu �r det mahogny som �r mitt dille.
/Micke
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 08, 2021 9:31 pm    Rubrik: Svara med citat

archtop skrev:
... k�rsb�ret, hm, intog en annan ytterlighetsposition.

Gulp. Shocked Den som lever f�r se...

Mina mahognysopraner har varit 1.5 - 1.6 mm i botten, lock och sidor och det har blitt bra. Men det �r s� stor skillnad p� mahogny och mahogny - den jag byggt av �r 50 �r (sen s�gningen) gammal och stenh�rd. Den ville bli tunnare och tunnare. Och den var sv�r att b�ja f�r den var s� torr och halvfossil. Av alla jag byggt hittills �r det bara en som inte funkar tycker jag, en tenor med f�r tjockt granlock. Ja den hade lite stora balkar ocks�.

Men kolla farten! (Jag �r imponerad av mig sj�lv...)



Jag f�r h�lla ett �ga (�ra) p� k�rsb�ret. Tack Micke f�r varnande orden, dom var som vanligt elegant levererade Very Happy

/ Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: l�r aug 08, 2021 9:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Ukuleleymnighetshornet Sven.
Sven, Urquell der Ukulele
Sven, uckevulkanen
Ucke-font�nen?
Fler f�rslag?

_______

Jag satsar nog p� k�rsb�rskropp och barrtr�lock. Har en trave granlock f�r ucke-�ndam�l + lite ceder som en husbygare f�tt �ver. Mike DaSilva anv�nde faktiskt fur, och det �ppnar ju vissa m�jligheter f�r den som har 70-talsm�blerna i beh�ll.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 08, 2021 11:08 pm    Rubrik: Svara med citat

archtop skrev:
... f�r den som har 70-talsm�blerna i beh�ll.

Heh. Min morsa har ett slagbord i kvarters�gad furu fr�n 1800-talets slut. Det ligger illa till.

Ang. ljudegenskaper tror jag du har lite mer erfarenhet �n jag. Min metod (en halvjobbig) f�r att j�mf�ra tr�slag �r att bygga en ucke i varje och lyssna... T�nk om det fanns aff�rer med vettiga sortiment!

Jag duckar bakom den spridda uppfattningen att det inte spelar lika stor roll p� uckar som p� deras stora kusiner.

Och jag brukar kalla mig g�r Mulla Uku, anf�rare f�r The Toy Guitar Jihad.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: s�n aug 09, 2021 8:53 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har ett bra s�tt att f� tr�t till r�tt tjocklek. Hos Clas Ohlsson k�pte jag , f�r n�gra �r sedan, en liten enkel rikt och planhyvel med en bredd av 200 mm. Den hyvlar ner till ca 3 mm. Sedan f�ster jag tr�biten med dubbelh�ftande tejp p� en bit parkett, den �r ju absolut plan, och hyvlar igen. Det g�r att f� tr�t till en mm.
mvh
Ingvar
Sven skrev:
Den ser riktigt fin ut Micke! Jag f�rs�ker samla mod att g�ra blanka uckar, men tror att jag m�ste l�ra mig om porfyllning. Vet du n�t om s�nt? Och hur tunnar du tr�et till r�tt tjocklek, har du hyvel eller n�n bra slipmaskin att tipsa om. Min h�ller p� att paja hela tiden.

Sven
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006